Jump to content

Dobry olej syntetyczny 5W30


pakuu1
 Share

Recommended Posts

30 minut temu, OPAL napisał:

Ile trzeba przejechać jednym autem, żeby wymieniając olej co 10 000 km lub co rok poczuć różnicę między najtańszym, a droższym olejem spełniającym tę samą normę?

Pierwsza rzecz, to nie ocenia się jakości oleju po jego cenie. Np Millers jest drogi, bo z Anglii jedzie, a oni już nie są w Unii, Penrite jest bardzo drogi, bo płynie z Australii, Amsoil i Redline niedość, że płyną od @Florydziak_Florydziak_Flor to jeszcze mają swoje świetne bazy i muszą kosztować. Lotos jest tani, bo robiony tu, za płotem Rafinerii Gdańskiej, która ma jedno z najnowocześniejszych labow w Europie i ich linia produkcyjna olejów nie odbiega od takich, jak np Total. 

W obrębie jednej normy różnice są nieznaczne, często w samej bazie olejowej, nikt nie zna odpowiedzi, na którym silnik pożyje dłużej, każdy silnik jest inny, jak również sposób eksploatacji jest różny. Przy słabszej jakości oleju, ale częstej wymianie do 150 kkm nie powinno się nic dziać, może to być nawet powyżej 200 kkm. Lepsze jakościowo oleje mogą lepiej wpłynąć na czystość wnętrza silnika, co w konsekwencji wpływa na żywotność. 

Link to comment
Share on other sites

Wahania wyników badań w labie według jednej metody mogą sięgać 6%. SAE określa lepkość w widełkach, ma się mieścić i się mieści. Inna sprawa, że olej z czasem zmienia lepkość, są testy np SSI, które wykazują odporność na takie zjawisko. Niezależne badanie popularnego i taniego Lotosa 5w40 dowodzi, że olej radzi sobie znakomicie po dłuższym przebiegu.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, kaczorek79 napisał:

Pierwsza rzecz, to nie ocenia się jakości oleju po jego cenie. Np Millers jest drogi, bo z Anglii jedzie, a oni już nie są w Unii, Penrite jest bardzo drogi, bo płynie z Australii, Amsoil i Redline niedość, że płyną od @Florydziak_Florydziak_Flor to jeszcze mają swoje świetne bazy i muszą kosztować. Lotos jest tani, bo robiony tu, za płotem Rafinerii Gdańskiej, która ma jedno z najnowocześniejszych labow w Europie i ich linia produkcyjna olejów nie odbiega od takich, jak np Total. 

W obrębie jednej normy różnice są nieznaczne, często w samej bazie olejowej, nikt nie zna odpowiedzi, na którym silnik pożyje dłużej, każdy silnik jest inny, jak również sposób eksploatacji jest różny. Przy słabszej jakości oleju, ale częstej wymianie do 150 kkm nie powinno się nic dziać, może to być nawet powyżej 200 kkm. Lepsze jakościowo oleje mogą lepiej wpłynąć na czystość wnętrza silnika, co w konsekwencji wpływa na żywotność. 

Chodzi mi raczej o oleje "popularne" jak Total, Elf, Shell, Motul, Castrol itp.

Dla mnie dyskusje o wyższości jednego nad drugim to doktoryzowanie się z tematu, który nie ma sensu. Wystarczy wymieniać olej na Lotos/Orlen zgodny z normą co 10 000km - 15 000km i zapomnieć o sprawie.

No chyba, że ktoś kupuje auto od nowości i ma zamiar przejechać nim 200 000km, a na koniec zrobić dobrze drugiemu właścicielowi.

Edited by OPAL
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, kaczorek79 napisał:

To nie ma większego znaczenia. Jedynie Shell może się wyróżniać w serii Helix Ultra swoją bazą GTL.

u mnie lata za dodatkami AR, 10kkm/2lata zależnie co pierwsze choć ostatnio to czas.

 

 

6 godzin temu, OPAL napisał:

Ile trzeba przejechać jednym autem, żeby wymieniając olej co 10 000 km lub co rok poczuć różnicę między najtańszym, a droższym olejem spełniającym tę samą normę?

aktualnie mało kto wymienia tak olej, tylko fanatycy i osoby mające taki tryb wdrukowany z lat minionych.

 

4 godziny temu, OPAL napisał:

Dla mnie dyskusje o wyższości jednego nad drugim to doktoryzowanie się z tematu, który nie ma sensu. Wystarczy wymieniać olej na Lotos/Orlen zgodny z normą co 10 000km - 15 000km i zapomnieć o sprawie.

 

3 godziny temu, kaczorek79 napisał:

To nie ma większego znaczenia. Jedynie Shell może się wyróżniać w serii Helix Ultra swoją bazą GTL.

w teorii tak, w praktyce niekoniecznie.

Sam na autach w rodzinie kilka razy wymuszałem zmianę marki i olej dłużej wytrzymywał, tzn później go zaczynało ubywać w zauważalnych ilościach.

Link to comment
Share on other sites

41 minut temu, Ozarek napisał:

aktualnie mało kto wymienia tak olej, tylko fanatycy i osoby mające taki tryb wdrukowany z lat minionych.

 

No i potem zacierają się im panewki, łuszczy się gumowy pasek rozrządu w kąpieli olejowej, zatykają się odmy itp.

Wolę być fanatykiem, niż ofiarą leasingowych oszczędności flotowych.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

W zeszłym roku wymieniłem w dwóch samochodach Shell Helix Ultra 5W30 na Ecstar F9000 5W30. 

Jedna zauważalna rzecz po wymianie - temperatura pracy niższa o 2-5 stopni. 

Nie znam się na olejach, może ktoś się wypowie na ten temat przyczyn takiej różnicy. 

Edited by vavoom
Link to comment
Share on other sites

@vavoom Takie różnice temperatur mogą wystąpić zaraz po zmianie oleju na świeży. Jeśli jednak cały interwał obserwowałeś niższe, to mogła mieć wpływ na to baza olejowa zawarta w Shellu. Oleje oparte na GTL szybciej reagują na zmiany termiczne, sam miałem u siebie zalany OEM VAG 0w30 robiony przez Shella i też widziałem tą różnicę. Olej szybciej łapał temperaturę, ale też szybciej ją wytracał po zmniejszeniu obciążenia. To nie jest wada, dopóki nie będzie stale ekstremalnych np 130 st w misce olejowej, to olej da radę. Baza GTL ma mnóstwo zalet w porównaniu ze zwykłym HC, może podaj jaki to silnik i jaki rząd wielkości temperatur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@kaczorek79 Obydwa silniki to 1.4T (Suzuki Boosterjet).

Obserwacja dotyczy całego interwału, największa różnica występuje przy prędkościach autostradowych, mniej więcej ~105 vs 110 stopni. Jadąc 100 km/h jest to ~90 vs 92, natomiast przy bardzo spokojnej jeździe ~88 vs 90. Przy temperaturze zewnętrznej około zera, już po przekroczeniu 90 stopni i ustabilizowaniu prędkości temperatura oleju spadnie poniżej "optymalnej". 

FB_IMG_1664004932859.jpg

Link to comment
Share on other sites

@vavoom To są prawidłowe wartości. Niczym bym się nie przejmował i korzystał do woli również z olejów Shell. Mam bardzo podobne temperatury w Golfie 1.4 tsi, latem autostrada 110-115 st, zimą autostrada 105-110 st, a zwykłe trasy do 100 km/h to okolice 88-95 st.

Są seryjne auta z motorami, które utrzymują olej powyżej 125 st i zalecane są tam zwykłe normy acea C3. 

Można pokombinować i np zalać coś, co ma autorską bazę, jak Mobil 1 (nie mylić ze zwykłym Mobilem Super), tam są pomieszane bazy GTL, PAO i odrobina Estrów. Do Suzuki wystarczy spełnienie API SN i tu np Mobil 1 ESP 5w30 byłby idealnym wyborem. Cudów nie będzie, ale z powodu samego chciejstwa można spróbować. Rozważyłbym również oleje sae 0w20, bo chyba są dopuszczone do Boostejeta.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 17.09.2022 o 19:58, Ozarek napisał:
W dniu 17.09.2022 o 13:07, OPAL napisał:

Ile trzeba przejechać jednym autem, żeby wymieniając olej co 10 000 km lub co rok poczuć różnicę między najtańszym, a droższym olejem spełniającym tę samą normę?

aktualnie mało kto wymienia tak olej, tylko fanatycy i osoby mające taki tryb wdrukowany z lat minionych.

wystarczy przejechac 20-30 tys km zeby zobaczyc roznice. czyli 2-3 wymiany oleju

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, Maciej__ napisał:

 

Chyba w portfelu...

Chyba tak. Ja teraz kupuje „markowe” najtańsze, które spełniają specyfikacje.

Do nauki jazdy nawet lałem Mannnola, ale co 10 000 i było git. Teraz staram się nie schodzić niżej Specola, Lotosa nie lubie, do Seata lałem Orlena 😂 Do moich TDI długo lałem Totala właśnie i było GIT.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.