Skocz do zawartości

[szybkie pytanie] Czy to sprzęgło?


camel00

Rekomendowane odpowiedzi

Samochód zwykły (Suzuki Jimny 1.5 ddis), skrzynia zwykła manualna (bez dwumasy i innych wynalazków)

Ostatnie/jedyne sprzęgło padło mi w samochodzie 20 lat temu i objaw był inny, stąd poniższe pytanie.

 

Praktycznie z dnia na dzień zaczęły haczyć biegi, trzeba ich szukać (opór) albo wbijać. Nie ma zgrzytania ale jeździć się praktycznie nie da. Na wyłączonym silniku biegi wchodzą idealnie.

 

Jutro zadzwonię do mechanika umówić termin, ale pewnie wyskoczy z jakimś za miesiąc a ja chciałbym w końcu sprzedać to auto (ostatnim razem jak wystawiłem padł wtryskiwacz) ;]

Może jak mi podpowiecie, że to sprzęgło, albo jeszcze lepiej jakiś linki, wybieraki czy inne szybko-naprawialne sprawy to jakoś go przekonam, żeby ogarnął od ręki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, camel00 napisał:

Samochód zwykły (Suzuki Jimny 1.5 ddis), skrzynia zwykła manualna (bez dwumasy i innych wynalazków)

Ostatnie/jedyne sprzęgło padło mi w samochodzie 20 lat temu i objaw był inny, stąd poniższe pytanie.

 

Praktycznie z dnia na dzień zaczęły haczyć biegi, trzeba ich szukać (opór) albo wbijać. Nie ma zgrzytania ale jeździć się praktycznie nie da. Na wyłączonym silniku biegi wchodzą idealnie.

 

Jutro zadzwonię do mechanika umówić termin, ale pewnie wyskoczy z jakimś za miesiąc a ja chciałbym w końcu sprzedać to auto (ostatnim razem jak wystawiłem padł wtryskiwacz) ;]

Może jak mi podpowiecie, że to sprzęgło, albo jeszcze lepiej jakiś linki, wybieraki czy inne szybko-naprawialne sprawy to jakoś go przekonam, żeby ogarnął od ręki.

Sprawdź sterowanie, czy nie jest tak, że możliwe jest dalsze rozsprzęglenie ale utraciłeś je częściowo. Inaczej mówiąc problem z linką albo hydrauliką. Jeśli cały skok pedału przekłada się na pełny skok łapy to trzeba już będzie zaglądać do sprzęgła.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, camel00 napisał:

Może jak mi podpowiecie, że to sprzęgło, albo jeszcze lepiej jakiś linki, wybieraki czy inne szybko-naprawialne sprawy to jakoś go przekonam, żeby ogarnął od ręki.

 

Na początek do sprawdzenia pompka sprzęgła i wysprzęglik. Jeśli jest sucho i płynu nie ubywa to skrzynia prawdopodobnie do wyjęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiadam na pytanie tytuowe: sprzegło też, ale najwidoczniej nie tylko.

 

Odebrałem dzisiaj samochód chwilę przed zamknięciem warsztatu, pojeżdziłem trochę i okazuje się, że jest poprawa, ale problem się jednak nie rozwiązał.

Jutro wracam do warsztatu żeby napraawili samochód do końca, ale może ktoś coś podpowie.

 

Co mamy:

Zaczynamy od tego, że w skrzyni prawdopodobnie jest walnięty synchronizator 1 biegu, tak kupiłem i jeździlem do tej pory bez problemu. Tzn po zatrzymaniu albo z wstecznego 1'ka wchodziła idealnie.

Na chwilę obecną po zatrzymaniu nie mogę wbić jedynki. Muszę zdjąć nogę ze sprzęgła i wcisnąć ponownie albo przerzucić bieg na 2 i wrócić na 1. 

Podczas jazdy lewarek chodzi lekko i biegi wchodzą bez problemu, chociaż chyba trochę haczą przed/przy wrzucaniu.

Na wyłączonym silniku biegi wchodzą idealnie.

 

Co może być (internet podpowiada)

- linka sprzęgła

- samoregulator linki sprzęgła

- poduszki pod silnikiem i skrzynią

- olej w skrzyni

- zapowietrzony wysprzęglik

- mechanizm zmiany biegów

- rozsypała się na dobre skrzynia

 

Jakiś pomysł od czego zacząć / gdzie nakierować mechanika?

 

[edit] …i jeszcze zauważyłem, że problem z wrzuceniem 1'ki pojawia się kiedy samchód jest rozgrzany. Na zimnym wchodzi ok. :hmm:

Na wyłączonym silniku biegi chodzą ok cały czas, niezależnie od temperatury.

Edytowane przez camel00
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpis ku potomnym.

Pacjent - Suzuki Jimny 1.5 ddis (czyli takie trochę inne 1.5 dci)

 

Objaw 1 - haczące biegi, brak możliwości wrzucenia głównie 1 (efekt zblokowania) i wstecznego (dochodzi lekki zgrzyt). Na wyłączonym silniku biegi wchodzą prawidłowo. Objaw nasila się po chwili jazdy.

Recepta 1 - wymiana wysprzęglika

 

Objaw 2 - zapowiedź: wpadanie w rezonans całej budy przy około 1.8k obrotów. Apogeum: podczas odpalania silnika z wrzuconym biegiem i wciśniętym sprzęgłem, samochód rusza do przodu

Recepta 2 - wymiana sprzęgła

 

Prawdopodobnie wysprzęglik dobił kończące się sprzęgło. Być może jeszcze by pożyło a całe zamieszanie robił ten pierwszy (polecam od tego zacząć), ale - w moim przypadku - komfort po zmianie jest jak przesiadka z traktora do czegoś co stało koło samochodu osobowego. Jeżeli chodzi o wrzucanie biegów to zmiana stanu "wszystko jest super" do "nie da się jechać" nastąpiła w zasadzie natychmiastowo i bez zapowiedzi.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.