Skocz do zawartości

Nowy dom, pompa ciepła czy folie grzewcze + PV?


Swider

Rekomendowane odpowiedzi

4 minuty temu, volf6 napisał(a):

W sumie to jakiś czas temu podawali, ze cała UE ma zrezygnować z gazu do 2040 czy 2050 roku tylko nie wiem czy jedynie w kwestii ogrzewania czy w każdej...

Może przy budowie nowych domów, bo zmienianie w istniejących jest nierealne. Dania jest jednym z bogatszych krajów, a i tak skutki przejścia na "zieloną energię" są mocno odczuwalne. Niewiele krajów stać na taką inicjatywę bez "zabicia" gospodarki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej pompiarze :)
Dojrzewam do zmiany systemu ogrzewania by zakończyć cyrk węglowy i wydumałem pompę ciepła powietrze-woda. I teraz kilka pytań, bo po wstępnej analizie po znajomych co mają i z tego co doczytałem, są 2 systemy:
-split
-monoblok
Znajomi mają splity, ale czy to takie oczywiste i dobre rozwiązanie? Ja osobiście skłaniałbym się chyba na monobloka, bo Ci co mają splity twierdzą, że jednak słychać pompę jak pracuje, pomimo, że jest w kotłowni. Więc wydumałem, że zimą okna zamknięte, więc niech szumi sobie na zewnątrz, w dodatku byłaby od poł/zach na ścianie gdzie nie mam żadnej sypialni.
Pompa miałaby ogrzewać dom o pow 184m mieszkalnej +CWU (doł podłogówka, na górze grzejniki-ceniłem to rozwiązanie ze względu na to, że w każdej sypialni mamy inne temp, my z żoną nie potrzebujemy grzeć mocmo sypialni, lepiej nam się śpi jak chłodniej, u dzieciaków pewnie z 3* więcej), po wpisaniu parametrów w https://cieplo.app/ system sugeruje "W trybie biwalentnym moc pompy ciepła dobiera się nie dla -20°C lecz dla ok. -7°C – nazywa się to temperatura biwalentna. Poniżej tej temperatury ogrzewanie domu jest wspomagane (lub przejęte) przez dodatkowe dodatkowe źródło ciepła (grzałki, kocioł gazowy, węglowy, kominek – co wolisz). Stąd wymagana moc pompy ciepła jest o ok. 1/3 mniejsza czyli 7,6kW."
Piec na ekogroszek mam 12kW, hydraulik chciał pakować 17-20kW, piec spokojnie dawał radę i to z zapasem, więc ta 9kW chyba będzie dobrym rozwiązaniem?
kocioł na ekogroszek zostałby jako awaryjne źródło ogrzewania, a dotacji żadnych obecnie chyba nie ma.
Alternatywnie jeszcze mam kominek i klimatyzator na górze gdyby pompa nie dawała rady w najzimniejsze dni.

Co koledzy na to?
W jakich firmach się obracać? Ostatnio znajomy LG założył-dobre są? Bo chyba tę ekipę wykonawczą bym brał, więc pewnie też będą LG sugerować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, AkuQ napisał(a):

Hej pompiarze :)
Dojrzewam do zmiany systemu ogrzewania by zakończyć cyrk węglowy i wydumałem pompę ciepła powietrze-woda. I teraz kilka pytań, bo po wstępnej analizie po znajomych co mają i z tego co doczytałem, są 2 systemy:
-split
-monoblok
Znajomi mają splity, ale czy to takie oczywiste i dobre rozwiązanie? Ja osobiście skłaniałbym się chyba na monobloka, bo Ci co mają splity twierdzą, że jednak słychać pompę jak pracuje, pomimo, że jest w kotłowni. Więc wydumałem, że zimą okna zamknięte, więc niech szumi sobie na zewnątrz, w dodatku byłaby od poł/zach na ścianie gdzie nie mam żadnej sypialni.
Pompa miałaby ogrzewać dom o pow 184m mieszkalnej +CWU (doł podłogówka, na górze grzejniki-ceniłem to rozwiązanie ze względu na to, że w każdej sypialni mamy inne temp, my z żoną nie potrzebujemy grzeć mocmo sypialni, lepiej nam się śpi jak chłodniej, u dzieciaków pewnie z 3* więcej), po wpisaniu parametrów w https://cieplo.app/ system sugeruje "W trybie biwalentnym moc pompy ciepła dobiera się nie dla -20°C lecz dla ok. -7°C – nazywa się to temperatura biwalentna. Poniżej tej temperatury ogrzewanie domu jest wspomagane (lub przejęte) przez dodatkowe dodatkowe źródło ciepła (grzałki, kocioł gazowy, węglowy, kominek – co wolisz). Stąd wymagana moc pompy ciepła jest o ok. 1/3 mniejsza czyli 7,6kW."
Piec na ekogroszek mam 12kW, hydraulik chciał pakować 17-20kW, piec spokojnie dawał radę i to z zapasem, więc ta 9kW chyba będzie dobrym rozwiązaniem?
kocioł na ekogroszek zostałby jako awaryjne źródło ogrzewania, a dotacji żadnych obecnie chyba nie ma.
Alternatywnie jeszcze mam kominek i klimatyzator na górze gdyby pompa nie dawała rady w najzimniejsze dni.

Co koledzy na to?
W jakich firmach się obracać? Ostatnio znajomy LG założył-dobre są? Bo chyba tę ekipę wykonawczą bym brał, więc pewnie też będą LG sugerować.

 

Trochę się nasłuchałeś głupot, więc czas na prawdę pisaną.

Split posiada wewnątrz budynku hydrobox którego jedynym "ruchomym" elementem jest pompa obiegowa układu wodnego - z założenia jest to ciche urządzenie i przy maksymalnym przepływie może być słyszalny szum. Dochodzą jeszcze styczniki klikające przy ewentualnym załączeniu grzałki i możliwe dziwne dźwięki przelewającego się gazu. Ogólnie jednostka wewnętrzna jest cichsza niż lodówka, a zwłaszcza lodówka no-frost. W użytkowanych przeze mnie Daikin Altherma III oraz Mitsubishi Ecodan są dźwięki pomijalne.

Hałaśliwość jednostki zewnętrznej to w dużej mierze kwestia jakości urządzenia, a nie konstrukcji. Ważniejszą kwestią jest to że w jednostce typu monoblok przepływa woda z instalacji ogrzewania, a dodatkowo w typowo budżetowych wynalazkach znajduje się tam jeszcze zbiornik cwu... W efekcie jest wysokie ryzyko zamarznięcia układu wodnego na skutek awarii lub braku prądu - co zawsze skutkuje zniszczeniem urządzenia. Popularność monobloków wzięła się z napływu tanich wschodnich wynalazków oraz faktu że do ich uruchomienia wystarczy podłączyć prąd oraz wodę - bez wykonywania linii chłodniczej - co otwarło rynek na pseudofachowców spod sklepu.

To teraz: przecież taka pompa to w zasadzie klimatyzator czy lodówka więc po co płacić za markę...To tak nie działa, to że ktoś poskładał do kupy klocki podobne do tych z Mitsu i nawet napisał że też ma "Flush injection" - to tylko jego zapewnienia. Takie same jak o mocy (którą można podać na kilka sposobów - jak pasuje producentowi, dla kilku klimatów - ale rzadko naszego) itd.

Drugi temat: dobór wielkości pompy. Będzie krótko: mając zapotrzebowanie na ciepło (ze zużycia węgla do tej pory) jesteś w zasadzie w stanie sam dobrać wielkość urządzenia. ALE. Dobrze by było żeby ktoś kto tą pompę sprzeda wziął odpowiedzialność za dobór jednostki i prognozowane zużycie prądu, koszty serwisu..... Dochodzą jeszcze  komplikacje, czyli np. grzejniki na górze i podłogówka na dole i zaczynają się problemy i koszty. Żeby to sensownie połączyć potrzeba by aby pompa pracowała z wyższą temperaturą - potrzebną dla grzejników - a woda o niższej temperaturze szła na podłogówkę. Aby to osiągnąć stosuje się grupy mieszające - lub zakłada Daikina z gotowym układem dwustrefowym. O ile cenę gotowego rozwiązania Daikina poznasz od razu, to bardzo często jest tak że cena zwykłej pompy plus  reszty niezbędnej instalacji wyjdzie podobnie..... Do tego dojdą "złote myśli" fachowców i skończy się na przerzucaniu odpowiedzialności.

Reasumując polecam splity Daikin rodziny Altherma (rozwiązanie high-end z bardzo dużymi możliwościami ingerencji użytkownika )  lub Mitsubishi Ecodan (włącz i zapomnij, tylko pamiętaj o dwóch przeglądach w roku, a w sterowaniu i tak niewiele namieszasz).

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za obszerną wypowiedź. Problem szumu raportuje 2 znajomych posiadających splity, do tego stopnia, że jeden po sezonie będzie zmieniał położenie jednostki na inną ścianę, bo u syna w pokoju po drugiej stronie ściany słychać dość istotnie. Drugi ma w podpiwniczeniu i jak jest na parterze i wyłączone wszystkie urządzenia wieczorem jak coś czyta mówi również, że słychać szum. :nie_wiem: więc coś na rzeczy być musi.
Do tej pory zaczynając sezon grzewczy zazwyczaj w okolicach połowy paź i kończąc w majówkę schodziło mi powtarzalnie 3-3.3t w zależności od jakości zakupionego ekogroszku. Jak przeliczyć to teraz na moc pompy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o hałas jednostek wewnętrznych - to w żadnym markowym urządzeniu nie powinien być odczuwalny. Szumy i dziwne dźwięki o których wcześniej pisałem, występują tylko w określonych stanch pracy - defrost, praca z najwyższą mocą, załączenie grzałki czyli jest to ułamek czasu pracy. Przez 95 procent czasu pracy trzeba się wsłuchać żeby stwierdzić że pompa pracuje....Obstawiałbym wadę sprzętu lub podłączenia - za małe przekroje rur, zamknięte obiegi czy stłumiony przepływ.

Aby obliczyć zapotrzebowanie na ciepło na sezon policz ile kWh energii uzyskałeś z węgla o zakładanej kaloryczności, podziel przez sprawność kotła i otrzymasz liczbę kilowatogodzin ciepła. I teraz: grzejąc czystym prądem zużyłbyś dokładnie tyle kWh prądu, ale grzejąc PC musisz podzielić ten wynik przez COP pompy. O ile można wierzyć markowym producentom w zapewnienia o średniorocznym  COP (razem z CWU) na poziomie  3,8-4,2 , to im ciekawszy chiński wynalazek, to  z większą ostrożnością trzeba podchodzić do tych rewelacji. I w tym momencie po raz pierwszy pojawia się słowo MARKA. Teraz będzie gorzej: jest wiele norm na określenie COPu oraz mocy pompy. Co ciekawe większość no-name producentów podaje moce jednostek zaczynające się od 11 kW, chyba po to żeby sprzedawcy wciskali kit o "zapasie mocy" "braku konieczności użycia grzałek" itd. Z tej zadeklarowanej mocy w warunkach naszego klimatu zostanie dobrze jak połowa...

I włośnie teraz najtrudniejsze: nie ma dużego znaczenia ilość kWh ciepła potrzebna w skali całego sezonu, no chyba że do oszacowania zużycia prądu. 

Najważniejsze jest obliczenie mocy chwilowej (kW) bo to determinuje przyjęte rozwiązania i czasem przesądza o technicznych możliwościach instalacji. Dlatego większość markowych producentów podzieliło jednostki "domowe" na typoszeregi mocowe: 4-8 kW oraz 11-16 kW. Rożnica pomiędzy jednostką 4 a 8 kW może wynieść 10 kpln, dlatego ważne jest aby ktoś się pod tym podpisał.... W odróżnieniu od kotłów węglowych PC dobiera się inaczej, przede wszystkim dobiera się jednostki raczej za małe niż za duże. Po pierwsze kwestia ceny, po drugie (ważne) zbyt mocna PC nie będzie pracować równomiernie, czyli będzie taktować w cyklu start-stop.  Dzieje się tak ponieważ sprężarka PC  ma pewną minimalną moc poniżej której wyłączy się , a po chwili włączy i tak w kółko. 

Z punktu widzenia trwałości sprężarki optymalnie byłoby aby PC pracowała non-stop na minimalnej mocy, zresztą zużywając odpowiednio mało prądu. Wiele osób ma obawy co będzie w naprawdę ciężką zimę.... i magicy wciskają im wynalazki po 11 kW na domek. Tak naprawdę nawet przyjmując że w każdym sezonie trafi się zima z mrozami po 25 stopni, to i tak lepiej kupić mniejszą PC która w razie potrzeby wspomoże się grzałką. Ona włączy się na kilkanaście sekund, parę razy na godzinę.... Koszt prądu poniesiesz TYLKO wtedy, natomiast kupując przewymiarowaną pompę zapłacisz na pewno więcej.

Jeszcze raz zaakcentuję: trzeba znaleźć sprzedawcę który podejmie się obliczenia tej mocy.................... ale na podstawie moich doświadczeń coś mi mówi że dla Ciebie doradziłby 8 kW......

  

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napiszę ogólnie, parterówka 100m. Ściany Ytong plus 15 cm styro grafit, strop na wiązarach ocieplony systemem Termolok 3P. Na dachu 10kWp, ~8MWh/rok. W suficie folie grzewcze plus w podłodze ganek, łazienka o łącznej mocy 6,5kW. Klima, hydrofor, 80l bojler, przepływka w kuchni, indukcja itp... Rodzina 2+2. Dom jest bezkosztowy, tylko podatki, śmieci itp.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, AkuQ napisał(a):

Stąd wymagana moc pompy ciepła jest o ok. 1/3 mniejsza czyli 7,6kW."

 

Bierzesz tabele sprawności danej jednostki i czytasz. 

Im zimniej tym masz większe zapotrzebowanie na ciepło. Ale im zimniej tym sprawność pompowania ciepła, a tym samym i dostarczana moc, spadają więc jeśli masz pompę 8kW,to przy tych -7 stopni ona może dawać 5-6kW. Tak więc nie sugerujesz się napisami na pudełku, ale tabelami z danymi. Inna sprawa, czy odpowiadają one rzeczywistości :phi:

I żadne monobloki ;] Kłopotliwe to w razie problemów z prądem, a i ceny w kosmosie bo każdy hydraulik to teraz instaluje. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten hałas przy splitach może pochodzić też od drgań rur chłodniczych gdy są "napięte", brak wibroizolatorów pod agregatem lub zamontowany na ścianie i drgania przenoszą się na konstrukcję budynku. 

 

Niech znajomi podczas pracy chwycą te rury mocno w różnych miejscach i zobaczą czy jest poprawa. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, kartonik napisał(a):

Szwagier ostatnio przeszedł z kotła węglowego na PC i sam czynnik wyniósł go 8 tyś. Nikt tu o tym nie wspomina, a są też spore koszty, które trzeba uwzględnić przy PC.

 

W sensie że co? Kupił pompę bez czynnika?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam monoblok Panasonica 9kW 3p

Złego słowa nie powiem. Instalowałem sam. Bardzo prosta robota: dwie rury CO, zasilanie i sterowanie.

Ale dziękuję opaczności że wywaliłem jednostkę możliwie najdalej od okien (za garaz) jak jest super cicho w nocy to coś tam można (ja slysze, zona nie) wyłapać ze pracuje. W dzień niesłyszalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ppmarian napisał(a):

Mam monoblok Panasonica 9kW 3p

Złego słowa nie powiem. Instalowałem sam. Bardzo prosta robota: dwie rury CO, zasilanie i sterowanie.

Ale dziękuję opaczności że wywaliłem jednostkę możliwie najdalej od okien (za garaz) jak jest super cicho w nocy to coś tam można (ja slysze, zona nie) wyłapać ze pracuje. W dzień niesłyszalna.

A co z uruchomieniem i gwarancją? Poważnie pytam, bo krążą legendy, że uruchomić ma autoryzowany monter itp. ja mam splita 9kW allinone. Przed montażem rozważałem monoblok a, ale w końcu zgłupiałem właśnie z tego powodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jednak chyba pompa „pęknie”.

Chciałem butle z gazem na działce i tak, niby instalacja 1.23 pln, ale po mojej stronie:

1. Przygotowanie terenu pod butlaną płytę plus wykop pod rurę 80cm w głąb - Ok 

2. projekt instalacji w domu - mam

3. mapa do celów projektowych - lekko 1000 pln

4. pozwolenie na budowę - jak zwykle można „icipieć”

5. Kierownik budowy z 2000 weźmie 

6. „mapka” powykonawcza - znów z 2 000 pęknie

7. piec najtańszy koło 4000

 

Ktoś tu pisał, że popłynął na kilkanaście tysięcy z gazem i tak to wychodzi.

 

Z jak powyżej szukam pompy około 4-5KW do domku do 70m2 dobrze ocieplonego 🧐

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, kartonik napisał(a):

Bardziej chodziło o ogólne koszta takiej PC, bo taki niby niepozorny czynnik potrafi sporo kosztować.

A ile tam wchodzi tego czynnika, 2 kg pewnie średnio...

Można też wybrać pompę propanową (R290)-gaz kosztuje grosze i nie podchodzi pd F-gazy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z uruchomieniem i gwarancją? Poważnie pytam, bo krążą legendy, że uruchomić ma autoryzowany monter itp. ja mam splita 9kW allinone. Przed montażem rozważałem monoblok a, ale w końcu zgłupiałem właśnie z tego powodu.
Monter z autoryzacja Panasonic a musi przybic pieczątkę...

Dogadałem się że ja montuntuje sam on tylko sprawdza i podbija. Koszt 200zl + flakon.
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, volf6 napisał(a):

A ile tam wchodzi tego czynnika, 2 kg pewnie średnio...

Można też wybrać pompę propanową (R290)-gaz kosztuje grosze i nie podchodzi pd F-gazy

 

Nie wiem do końca o jaki 2kg czynnik chodzi, ale ja pisałem o płynie zastępującym wodę w układzie centralnego ogrzewania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, ppmarian napisał(a):

Dajesz zawory bezpieczeństw które poniżej 3stC sanoczynie oprozniaja układ z wody.

 

Chyba, że z jakiegoś powodu ta sztuka nie wyjdzie ;] 

To jest tak jak z układem zamkniętym CO przy kotle węglowym. Zabezpieczenia są, co się może stać :phi: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja jeszcze dopowiem, że jeśli już masz instalację na ekogroszek, to może warto zastanowić się nad spięciem tego w bufor lub sprzęgło i grzać w zależności od tego co się aktualnie bardziej opłaca. 

Ja jako alternatywę dla pompy zainstalowałem w tym roku zwykły grzałkowy kocioł elektryczny (do samego CO).

Wybór taki, bo koszt 2 tyś w porównaniu do kilkunastu (albo dziesięciu) za pompę która ma długi okres amortyzacji. 

Mam to spięte z kotłem i gazowym i na razie sobie bardzo chwalę. 

Oczywiście nadmiar prądu z PV

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawa poszła zdecydowanie w szczegóły dotyczące PC.

Jeśli jest instalacja CO to sam bym w to szedł, albo bufor, ale gdy tej instalacji nie ma to kuszą mnie folie + fotowoltaika a i tak jest taniej niż PC z instalacją CO.

CWU można grzać pompą z bojlerem, takie hybrydy są na rynku i potrafią być ekonomiczne.

Koszt folii do małego domku, gdzie ogrzewane będzie około 90 m + 10 KW na dachu i bojler do CWU to koszt około 45- 50 tyś. Sterować można indywidualnie ogrzewaniem w każdym pomieszczeniu, a dom będzie dobrze ocieplony z rekuperacją.

Jeśli zdecyduję się na PC, to razem z instalacją wydam co najmniej 60 tyś. No i fotowoltaiki tu nie będzie

 

Rachunek wydaje się być więc prosty. Wygoda, brak serwisów, też przemawiają za foliami. Realnie zużyją one 2,5x więcej prądu, ale będą panele na dachu, więc nawet jakby fotowoltaika nie pokryła zużycia prądu i rachunki po zbilansowaniu wyszłyby na równo z tymi, które płacilibyśmy przy pompie, to jakby nie liczył, instalacja wychodzi ok. 20 tyś taniej plus bezcenny święty spokój 

 

Czy to jest jednak utopia? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Swider napisał(a):

Realnie zużyją one 2,5x więcej prądu, ale będą panele na dachu, więc nawet jakby fotowoltaika nie pokryła zużycia prądu i rachunki po zbilansowaniu wyszłyby na równo z tymi, które płacilibyśmy przy pompie, to jakby nie liczył, instalacja wychodzi ok. 20 tyś taniej

 

Nie wiem, czy nie zbyt optymistyczne to założenie.

Średni zimowy dzień wczoraj. Trochę słoneczka, ale niezbyt dużo.

Instalacja 13kWp na dachu wschód-zachód, około 20 stopni pochylenia. W lato produkuje do 9kW.

 

PV_energy.png.1f1fd0aefcae84ae8ce2e47017fb5e49.png

 

W tym czasie PC pobrała 36kWh, z sieci pobrano 48kWh, PV wyprodukowała 8,5kWh.

Teraz pomnóż zużycie na ogrzewanie razy te 2,5.

Edytowane przez kiziuk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mamy silny argument. W skali jednego listopadowego dnia faktycznie nie ma zbilansowania. Co prawda nie wiemy ile metrów grzejemy i jak ocieplony dom, ale w miesiącach, gdzie scop jest wysoki różnica będzie na korzyść PC

Ale jak to jest z PV, jak się teraz rozlicza? Nadmiar z lata się już nie magazynuje, ale przecież nie idzie w kosmos? 

Jak to teraz działa? Jest sens, nie ma sensu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten zamysł miał rację bytu przy poprzednim systemie opustów i wirtualnym magazynie. W obecnych realiach to niezły strzał w stopę. Jeszcze raz napiszę że teraz trzeba zbudować dom zużywający jak najmniej energii, a wtedy można go ogrzać z mocą farelki.

Ja poradziłem synowi w nowym domu instalację PV E--W obliczoną na max autokonsumpcję i sprzedaż nadwyżek po wysokiej cenie w porannym i popołudniowym peaku, plus  PC plus podłogówka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kiziuk napisał(a):

W tym czasie PC pobrała 36kWh, z sieci pobrano 48kWh, PV wyprodukowała 8,5kWh.

 

Sporo. U mnie wczoraj gazu poszło 40kWh a produkcja z PV (6.5kWp) .. 2.5kWh i akurat było słonecznie. Poprzednie dni <1kWh, w sezonie listopad-luty trzeba się z tym liczyć.

 

1 godzinę temu, punktak napisał(a):

Ten zamysł miał rację bytu przy poprzednim systemie opustów i wirtualnym magazynie. W obecnych realiach to niezły strzał w stopę. Jeszcze raz napiszę że teraz trzeba zbudować dom zużywający jak najmniej energii, a wtedy można go ogrzać z mocą farelki.

Ja poradziłem synowi w nowym domu instalację PV E--W obliczoną na max autokonsumpcję i sprzedaż nadwyżek po wysokiej cenie w porannym i popołudniowym peaku, plus  PC plus podłogówka.

Nie tylko teraz ;). Ja swój budowałem 10lat temu a i tak m.in na AK byli tacy co pisali, że to bezsensu tak docieplać dom ;).  Tyle tylko, że nie robiłem wyrzeczeń z racji komfortu, architektury czy wielkości domu. Udało się zbudować dom niskoenergetyczny tj ok 40kWh/m2/rok. Na forum Muratora był gość co już wiele lat temu zbudował dom pasywny, ale jak wrzucił zdjęcia to dom wyglądał jak budynek gospodarczy, a później z opisu wyszło, że kąpie to się w robocie :phi:. Próbował grzać dom biokominkiem, coś tam niby temp deko podbijało ;). Dodatkowo wentylacji prawie nie używał a temp dzienna to 19C .. nie każdem to pasuje.

 

Z panelami też jest tak, że nie zawsze strony świata się zgodzą. Też nie wiadomo jak to będzie za X lat, może się to zmienić, m.in dlatego uważam, że warto też mieć alternatywne rozwiązania. No i przy podłogówce wodnej zawsze można się wpiąć ze źródłem ciepła. Przy foliach i drogim prądzie może być problem. 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@sherif dlatego też dumam nad PC, bo PV jest na dachu, bo wygoda i bo póki co by się to spinało. Ale kocioł na ekogroszek zostaje wpięty w instalację, zostaje kominek w domu i klimatyzator na górze-jako te alternatywy. Bo 3l temu jak ktoś pisał o PC to nawet do głowy nie brałem, bo sezon grzewczy połowa paź-3 maja kosztował mnie CO+CWU  około 2 tysięcy. Obecnie 9-12 tys co już zmienia postać rzeczy. Dochodzi jeszcze kwestia komfortu, bo na PGG zanabyłem ekogroszek z Marcela (brałem to co było dostępne, a nie to co chciałem) i od 2 tygodni nie potrafię ustawić kotła by to się dobrze paliło, ma dużą spiekalność i robią się kalafiory koksowe, co jest zwyczajnie w świecie denerwujące, stąd proces decyzyjny kierunkowany jest na PC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, AkuQ napisał(a):

@sherif dlatego też dumam nad PC, bo PV jest na dachu, bo wygoda i bo póki co by się to spinało. Ale kocioł na ekogroszek zostaje wpięty w instalację, zostaje kominek w domu i klimatyzator na górze-jako te alternatywy. Bo 3l temu jak ktoś pisał o PC to nawet do głowy nie brałem, bo sezon grzewczy połowa paź-3 maja kosztował mnie CO+CWU  około 2 tysięcy. Obecnie 9-12 tys co już zmienia postać rzeczy. Dochodzi jeszcze kwestia komfortu, bo na PGG zanabyłem ekogroszek z Marcela (brałem to co było dostępne, a nie to co chciałem) i od 2 tygodni nie potrafię ustawić kotła by to się dobrze paliło, ma dużą spiekalność i robią się kalafiory koksowe, co jest zwyczajnie w świecie denerwujące, stąd proces decyzyjny kierunkowany jest na PC.

Mój dobry kolega miał piec na ekogroszek, który wstawił podczas budowy domu, ok 10lat temu. Zachwalał niskie koszty ok 2tyś /rok (ja w większym domu mam koszt mniejszy na gazie). Rok temu wywalił cały ten kocioł, wstawił PC + 10kWp na dachu. PC podpiął pod podłogówkę. Ja mówił, teraz ma jeszcze tańsze ogrzewanie, wychodzi niemal na 0, dom ok 150m2. IMHO co innego dołożyć do kominka, a co innego sypał brudny węgiel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, AkuQ napisał(a):

@sherif dlatego też dumam nad PC, bo PV jest na dachu, bo wygoda i bo póki co by się to spinało. Ale kocioł na ekogroszek zostaje wpięty w instalację, zostaje kominek w domu i klimatyzator na górze-jako te alternatywy. Bo 3l temu jak ktoś pisał o PC to nawet do głowy nie brałem, bo sezon grzewczy połowa paź-3 maja kosztował mnie CO+CWU  około 2 tysięcy. Obecnie 9-12 tys co już zmienia postać rzeczy. Dochodzi jeszcze kwestia komfortu, bo na PGG zanabyłem ekogroszek z Marcela (brałem to co było dostępne, a nie to co chciałem) i od 2 tygodni nie potrafię ustawić kotła by to się dobrze paliło, ma dużą spiekalność i robią się kalafiory koksowe, co jest zwyczajnie w świecie denerwujące, stąd proces decyzyjny kierunkowany jest na PC.

 

Zastanów się czy jest sens zostawiać kopciucha. Po pierwsze likwidując stary kocioł łapiesz się na "Czyste powietrze", pod drugie nie uda się pozbyć syfu z instalacji jeśli tam będzie ten kocioł. Co prawda można by go odciąć zaworami i nie otwierać do czasu "W" ale jak myślisz ile on postoi zanim zacznie cieknąć? U mnie płukanie instalacji (tylko podłogówka w PeXie zajęło cały dzień, a i tak przez pierwsze trzy serwisy filtr w PC był zawalony syfem....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sherif napisał(a):

IMHO co innego dołożyć do kominka, a co innego sypał brudny węgiel

Z tym nie ma żadnego problemu jak dla mnie. Mieszkam na wsi, miejsca mam dużo, ekogroszek kupuję workowany, wsypanie do podajnika 3-4 worków polega na rozcięciu worka nożykiem, wysypanie zawartości x3-4szt plus opróżnienie popielnika-w ciągu tygodnia czynności obsługowe to kilka minut-pomijalne.

59 minut temu, punktak napisał(a):

Po pierwsze likwidując stary kocioł łapiesz się na "Czyste powietrze"

Na którą dotację? Obecnie większość jest uzależniona od dochodu per osoba i chyba na nic takiego się nie łapię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, punktak napisał(a):

Z Twojego avataru bogactwo bynajmniej nie bije....

 

Okulary Cartiery, czapka Tommiego, cygaro Cohiba Behike i jest PC.;]

A żeby nie dostać dotacji wcale nie trzeba tak wiele (jeśli dalej obowiązują progi podstawowy, podwyższony i jakiś tam). Z boś banku chyba z 5k można uzyskać ale to też papierologia i "kredyt".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 18.11.2022 o 11:35, sherif napisał(a):

O przepisach to wymuszających nie słyszałem

Wracając do pytania, znalazłem taki artykuł https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/unia-zakaze-piecow-gazowych-jest-jeden-wygrany/2tdp7ps

I dodatkowo "Zakaz ma zacząć wchodzić w życie już w 2027 r., a więc gdy Czyste powietrze będzie ciągle realizowane przez polski rząd. Wygląda więc na to, że sztandarowy program ekologiczny polskiego rządu trzeba będzie zrewolucjonizować albo zawiesić". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, janusz napisał(a):

Wracając do pytania, znalazłem taki artykuł https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/unia-zakaze-piecow-gazowych-jest-jeden-wygrany/2tdp7ps

I dodatkowo "Zakaz ma zacząć wchodzić w życie już w 2027 r., a więc gdy Czyste powietrze będzie ciągle realizowane przez polski rząd. Wygląda więc na to, że sztandarowy program ekologiczny polskiego rządu trzeba będzie zrewolucjonizować albo zawiesić". 

Wszystko ładnie pięknie. Tylko gdzie w bloku/kamienicy zamontować taką pompę ciepła 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Adam___ napisał(a):

Wszystko ładnie pięknie. Tylko gdzie w bloku/kamienicy zamontować taką pompę ciepła 🤔

Nie ja te przepisy wymyślam, ale są różne rozwiązania alternatywne. Czy lepsze, czy gorsze nie mi oceniać. 

P. S. 

Ja w tamtym tygodniu zostałem odcięty od gazu i z prognoz wynika, że powinienem dostawać duużo niższe rachunki w stosunku do gazu (ogrzewanie miejskie). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym zrobił dobry dom pasywny (czyli naprawdę zaj...ę ocieplony) +rekuperator i grzanie foliami + PV.

 

Ja nie mam domu pasywnego, ale dość stary dom po remoncie, w którym parter jest bardzo dobrze ocieplony, a góra gorzej, to na dole w tym sezonie jeszcze ani razu mi się ogrzewanie nie włączyło przy ustawionej temperaturze 21C.

 

Do ogrzewania dołu wystarcza wentylacja mechaniczna z rekuperatorem oraz odbiorniki prądu, które generują ciepło, takie jak kuchenka, piekarnik, akwarium, TV, komputery, monitory.

 

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym zrobił dobry dom pasywny (czyli naprawdę zaj...ę ocieplony) +rekuperator i grzanie foliami + PV.
 
Ja nie mam domu pasywnego, ale dość stary dom po remoncie, w którym parter jest bardzo dobrze ocieplony, a góra gorzej, to na dole w tym sezonie jeszcze ani razu mi się ogrzewanie nie włączyło przy ustawionej temperaturze 21C.
 
Do ogrzewania dołu wystarcza wentylacja mechaniczna z rekuperatorem oraz odbiorniki prądu, które generują ciepło, takie jak kuchenka, piekarnik, akwarium, TV, komputery, monitory.
 
 
Czyli masz ogrzewanie sufitowe. Też dobre choć ja wolę pidlogowke.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, ppmarian napisał(a):
12 godzin temu, maras77 napisał(a):
ja bym zrobił dobry dom pasywny (czyli naprawdę zaj...ę ocieplony) +rekuperator i grzanie foliami + PV.
 
Ja nie mam domu pasywnego, ale dość stary dom po remoncie, w którym parter jest bardzo dobrze ocieplony, a góra gorzej, to na dole w tym sezonie jeszcze ani razu mi się ogrzewanie nie włączyło przy ustawionej temperaturze 21C.
 
Do ogrzewania dołu wystarcza wentylacja mechaniczna z rekuperatorem oraz odbiorniki prądu, które generują ciepło, takie jak kuchenka, piekarnik, akwarium, TV, komputery, monitory.
 
 

Czyli masz ogrzewanie sufitowe. Też dobre choć ja wolę pidlogowke.

Skad te wnioski? Na górze jest zimniej.

Dol się nie wychladza, bo jest dobrze zaizolowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.11.2022 o 14:08, punktak napisał(a):

 

Trochę się nasłuchałeś głupot, więc czas na prawdę pisaną.

Split posiada wewnątrz budynku hydrobox którego jedynym "ruchomym" elementem jest pompa obiegowa układu wodnego - z założenia jest to ciche urządzenie i przy maksymalnym przepływie może być słyszalny szum. Dochodzą jeszcze styczniki klikające przy ewentualnym załączeniu grzałki i możliwe dziwne dźwięki przelewającego się gazu. Ogólnie jednostka wewnętrzna jest cichsza niż lodówka, a zwłaszcza lodówka no-frost. W użytkowanych przeze mnie Daikin Altherma III oraz Mitsubishi Ecodan są dźwięki pomijalne.

Hałaśliwość jednostki zewnętrznej to w dużej mierze kwestia jakości urządzenia, a nie konstrukcji. Ważniejszą kwestią jest to że w jednostce typu monoblok przepływa woda z instalacji ogrzewania, a dodatkowo w typowo budżetowych wynalazkach znajduje się tam jeszcze zbiornik cwu... W efekcie jest wysokie ryzyko zamarznięcia układu wodnego na skutek awarii lub braku prądu - co zawsze skutkuje zniszczeniem urządzenia. Popularność monobloków wzięła się z napływu tanich wschodnich wynalazków oraz faktu że do ich uruchomienia wystarczy podłączyć prąd oraz wodę - bez wykonywania linii chłodniczej - co otwarło rynek na pseudofachowców spod sklepu.

To teraz: przecież taka pompa to w zasadzie klimatyzator czy lodówka więc po co płacić za markę...To tak nie działa, to że ktoś poskładał do kupy klocki podobne do tych z Mitsu i nawet napisał że też ma "Flush injection" - to tylko jego zapewnienia. Takie same jak o mocy (którą można podać na kilka sposobów - jak pasuje producentowi, dla kilku klimatów - ale rzadko naszego) itd.

Drugi temat: dobór wielkości pompy. Będzie krótko: mając zapotrzebowanie na ciepło (ze zużycia węgla do tej pory) jesteś w zasadzie w stanie sam dobrać wielkość urządzenia. ALE. Dobrze by było żeby ktoś kto tą pompę sprzeda wziął odpowiedzialność za dobór jednostki i prognozowane zużycie prądu, koszty serwisu..... Dochodzą jeszcze  komplikacje, czyli np. grzejniki na górze i podłogówka na dole i zaczynają się problemy i koszty. Żeby to sensownie połączyć potrzeba by aby pompa pracowała z wyższą temperaturą - potrzebną dla grzejników - a woda o niższej temperaturze szła na podłogówkę. Aby to osiągnąć stosuje się grupy mieszające - lub zakłada Daikina z gotowym układem dwustrefowym. O ile cenę gotowego rozwiązania Daikina poznasz od razu, to bardzo często jest tak że cena zwykłej pompy plus  reszty niezbędnej instalacji wyjdzie podobnie..... Do tego dojdą "złote myśli" fachowców i skończy się na przerzucaniu odpowiedzialności.

Reasumując polecam splity Daikin rodziny Altherma (rozwiązanie high-end z bardzo dużymi możliwościami ingerencji użytkownika )  lub Mitsubishi Ecodan (włącz i zapomnij, tylko pamiętaj o dwóch przeglądach w roku, a w sterowaniu i tak niewiele namieszasz).

Sorry, ale głupoty piszesz 👎

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.11.2022 o 10:54, kartonik napisał(a):

Szwagier ostatnio przeszedł z kotła węglowego na PC i sam czynnik wyniósł go 8 tyś. Nikt tu o tym nie wspomina, a są też spore koszty, które trzeba uwzględnić przy PC.

Boże, człowieku, o czym Ty piszesz.

Jaki czynnik, ile.

👎

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.11.2022 o 20:15, Camel napisał(a):

U mnie jednak chyba pompa „pęknie”.

Chciałem butle z gazem na działce i tak, niby instalacja 1.23 pln, ale po mojej stronie:

1. Przygotowanie terenu pod butlaną płytę plus wykop pod rurę 80cm w głąb - Ok 

2. projekt instalacji w domu - mam

3. mapa do celów projektowych - lekko 1000 pln

4. pozwolenie na budowę - jak zwykle można „icipieć”

5. Kierownik budowy z 2000 weźmie 

6. „mapka” powykonawcza - znów z 2 000 pęknie

7. piec najtańszy koło 4000

 

Ktoś tu pisał, że popłynął na kilkanaście tysięcy z gazem i tak to wychodzi.

 

Z jak powyżej szukam pompy około 4-5KW do domku do 70m2 dobrze ocieplonego 🧐

 

Wow wow wow

Dziwne stawki u Ciebie

Ja wykop sam (koparka)

Przygotowanie terenu pod butle czyli co? Ja trawę skosilem i płytę położyli

Mapa do celów projektowych 800

Pozwolenie na budowę za darmo

Kierownik budowy 300

Mapka powykonawcza 500

Kominiarz 250

Kocioł 3700

 

2500 dostanę zwrotu za wymianę kotła

1100 dostałem za stary kocioł po demontażu, a wcześniej jeszcze przytuliłem 3k w ramach dodatku węglowego.

 

Same straty 🤣🤣🤣

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.11.2022 o 21:53, volf6 napisał(a):

A ile tam wchodzi tego czynnika, 2 kg pewnie średnio...

Można też wybrać pompę propanową (R290)-gaz kosztuje grosze i nie podchodzi pd F-gazy

Przestań, łosia złapali i ciągnęli ile się da

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wow wow wow

Dziwne stawki u Ciebie

Ja wykop sam (koparka) - nie dam rydy - stary jestem (godzina koparki 140-150 płn za godzinę)

Przygotowanie terenu pod butle czyli co? Ja trawę skosilem i płytę położyli - każą zdjąć "trawę" 

Mapa do celów projektowych 800 - u nas koło 1000PLN

Pozwolenie na budowę za darmo

Kierownik budowy 300 - za tyle to nie odbiera telefonu ;)

Mapka powykonawcza 500 - znów około 900 płn

Kominiarz 250 - tyle było u nas około 10 lat temu, czy się zmieniło nie wiem

Kocioł 3700 - TAK (najtańszy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.