Jump to content

Slaby silnik, a spalanie przy przejsciu na wieksze opony


patgaw
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Mam sobie silnik Vag 1.4 16v 80KM. Mul na niskich obrotach. W używanym przez mnie zakresie obrotow ma 30-40KM. Buda to kombi co wazy 1.3 tony. Obecnie mam opony 165/70 R14 i dostałem 195/50 R15 dobrym stanie. Czy przejście na takie większe kola spowoduje jakiś wzrost spalania albo spadek dynamiki? Ile mniej więcej?

wykres mocy.jpg

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, patgaw napisał(a):

Hej

 

Mam sobie silnik Vag 1.4 16v 80KM. Mul na niskich obrotach. W używanym przez mnie zakresie obrotow ma 30-40KM. Buda to kombi co wazy 1.3 tony. Obecnie mam opony 165/70 R14 i dostałem 195/50 R15 dobrym stanie. Czy przejście na takie większe kola spowoduje jakiś wzrost spalania albo spadek dynamiki? Ile mniej więcej?

 

Zmieszcza sie na szerokosc?

IMHO przy spokojnej jezdzi to raczej nie bedzie wiekszej roznicy.

W Citroenie C3 1,2 83 mamy 205/55/16 i pali ok 5,5-6,5l.

Edited by Maciej__
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, patgaw napisał(a):

Hej

 

Mam sobie silnik Vag 1.4 16v 80KM. Mul na niskich obrotach. W używanym przez mnie zakresie obrotow ma 30-40KM. Buda to kombi co wazy 1.3 tony. Obecnie mam opony 165/70 R14 i dostałem 195/50 R15 dobrym stanie. Czy przejście na takie większe kola spowoduje jakiś wzrost spalania albo spadek dynamiki? Ile mniej więcej?

wykres mocy.jpg

stabilność jazdy pewnie lepsza ( jeśli wejdą ) ale spalanie na szerszych będzie większe , nie bez przyczyny kolaże jeżdżą na "żyletkach" 

Link to comment
Share on other sites

25 minut temu, patgaw napisał(a):

Hej

 

Mam sobie silnik Vag 1.4 16v 80KM. Mul na niskich obrotach. W używanym przez mnie zakresie obrotow ma 30-40KM. Buda to kombi co wazy 1.3 tony. Obecnie mam opony 165/70 R14 i dostałem 195/50 R15 dobrym stanie. Czy przejście na takie większe kola spowoduje jakiś wzrost spalania albo spadek dynamiki? Ile mniej więcej?

wykres mocy.jpg

 

Jeśli teraz masz muła, to do niego zatęsknisz po założeniu opon 195. Spalanie na bank będzie również odpowiednio większe - obstawiam 0,5-1 litra na 100. To co zaoszczędzisz na darmowych oponach wydasz na paliwo. Dodatkowo zawieszenie bardziej dostaje w kość.

Na plus, to na pewno wygląd i nieco prowadzenie (ale tu bym się nie spodziewał oszałamiającej różnicy).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, torelek napisał(a):

 

Jeśli teraz masz muła, to do niego zatęsknisz po założeniu opon 195. Spalanie na bank będzie również odpowiednio większe - obstawiam 0,5-1 litra na 100. To co zaoszczędzisz na darmowych oponach wydasz na paliwo.

 

Szczegolnie, ze musi jeszcze dokupic felgi ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, patgaw napisał(a):

Hej

 

Mam sobie silnik Vag 1.4 16v 80KM. Mul na niskich obrotach. W używanym przez mnie zakresie obrotow ma 30-40KM. Buda to kombi co wazy 1.3 tony. Obecnie mam opony 165/70 R14 i dostałem 195/50 R15 dobrym stanie. Czy przejście na takie większe kola spowoduje jakiś wzrost spalania albo spadek dynamiki? Ile mniej więcej?

wykres mocy.jpg

Na mieście tak, w trasie raczej niezauważalne (zużycie).

Co do dynamiki, to dopiero teraz będzie MUŁ 🤣

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, patgaw napisał(a):

Hej

 

Mam sobie silnik Vag 1.4 16v 80KM. Mul na niskich obrotach. W używanym przez mnie zakresie obrotow ma 30-40KM. Buda to kombi co wazy 1.3 tony. Obecnie mam opony 165/70 R14 i dostałem 195/50 R15 dobrym stanie. Czy przejście na takie większe kola spowoduje jakiś wzrost spalania albo spadek dynamiki? Ile mniej więcej?

wykres mocy.jpg

 

Tak. Większe felgi, szersze opony - moment bezwładności takiego koła będzie większy. A to znaczy, że auto poruszając się z zadaną prędkością będzie miało większą energię kinetyczna - więcej energii trzeba włożyć w rozpędzanie.

 

Dodatkowo, szersze opony to generalnie większe opory toczenia. Plus (choć to będzie marginalna różnica) zwiekszone opory toczenia w związku ze zwiększonym ciężarem. 

 

Przy tak słabym aucie różnice w spalaniu mogą dojść nawet do 10%, ale realistycznie to przedział 2-5%. Im częste cykle przyspieszania/zatrzymania, tym zwiększenie spalania będzie bardziej widoczne.

 

Wszystko powyższe rzutuje też na dynamikę, która będzie zauważalnie słabsza.

Edited by grogi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, patgaw napisał(a):

Hej

 

Mam sobie silnik Vag 1.4 16v 80KM. Mul na niskich obrotach. W używanym przez mnie zakresie obrotow ma 30-40KM. Buda to kombi co wazy 1.3 tony. Obecnie mam opony 165/70 R14 i dostałem 195/50 R15 dobrym stanie. Czy przejście na takie większe kola spowoduje jakiś wzrost spalania albo spadek dynamiki? Ile mniej więcej?

wykres mocy.jpg

Zapytaj @mPh o odczucia, jeżeli pamięta.

Miał to samo auto i też przechodził na 15".

Co do samej wagi, to jakoś dużo te 1,3t mi się wydaje, choć może z butlą i zatankowana (tak, też miałem kiedyś, tyle że 75KM).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, patgaw napisał(a):

Obecnie mam opony 165/70 R14 i dostałem 195/50 R15 dobrym stanie.

 

Dokładnie taki zestaw miałem w cordobie 1.4 75KM. 195 na lato (na takich wyszła z fabryki) i 165 zima. Trudno więc wypowiedzieć się na temat spalania bo porownanie zima-lato nie ma sensu. Co do osiągów to zaraz po przekładce moja dupohamownia wkazywała że na zimowych auto jest „lżejsze” i jakoś łatwiej sie zbiera. Ale po paru dniach efekt mijał i subiektywnie auto jechalo jak zwykle ;) (czyyyyli nie za szybko;)

Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, Maciej__ napisał(a):

 

Zmieszcza sie na szerokosc?

IMHO przy spokojnej jezdzi to raczej nie bedzie wiekszej roznicy.

W Citroenie C3 1,2 83 mamy 205/55/16 i pali ok 5,5-6,5l.

 

Powinno dac rade, ludzie wieksze zakladaja.

image.png.0dd584a722bbe6a1459a6c7eaf05a7c7.png

Link to comment
Share on other sites

56 minut temu, ZUBERTO napisał(a):

Zapytaj @mPh o odczucia, jeżeli pamięta.

Miał to samo auto i też przechodził na 15".

Co do samej wagi, to jakoś dużo te 1,3t mi się wydaje, choć może z butlą i zatankowana (tak, też miałem kiedyś, tyle że 75KM).

 

Na przegladzie wyszlo jakos 1.25T. To jest kombi plus gaz no i diagnosta w srodku 😄

Link to comment
Share on other sites

Nikt chyba nie wy

13 godzin temu, patgaw napisał(a):

Obecnie mam opony 165/70 R14 i dostałem 195/50 R15 dobrym stanie.

 

 

A masz felgi 15" czy musisz jeszcze dokupić?

 

13 godzin temu, patgaw napisał(a):

Czy przejście na takie większe kola spowoduje jakiś wzrost spalania albo spadek dynamiki?

 

Dokładasz dwa czynniki - szersza opona i większa felga. W więszkości dotychczasowych aut zimówki miałem ciut węższe i o rozmiar mniejsze felgi, żeby trochę więce gumy było na zimowe dziury. I zawsze czuć było spadek dynamiki, spalania nigdy nie porównywałem, a nawet jak to zmieniają się warunki i styl jazdy więc to niezbyt miarodajne.

 

Ale miałem 75KM auto gdzie zima była zdaje się 165 na 13kach a lato 195 na 15kach i założenie letnich opon było odczuwalne jakbym dorzucał pasażera do auta. 

 

 

13 godzin temu, patgaw napisał(a):

Ile mniej więcej?

 

Kiedyś Honda pokazywała różnicę w przyspieszeniu i spalaniu w zależności od wersji wyposażenia. 

Bazowa, występujaca tylko w katalogu była na 15", realnie bazowa, którą sprzedawali miała 16" a kolejne wersje 17"

oczywiście trzeba też wziąć poprawkę na większą masę lepszych wersji, ale wyglądało to tak

 

odpowiednio dla 195/65R15, 205/55R16 i 225/45R17

przyspieszenie 8,7 9,1 9,4

spalanie miasto 7,3 7,3 7,6

spalanie trasa 4,9 4,9 5,2

spalanie mieszane 5,8 5,8 6,1

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Będzie gorzej, ale nie powinno przeszkadzać. Miałem taki zestaw na zmianę i w Astrze 1 1.6 75KM i w VW Polo 1.4 MPI chyba 80 KM. 

Czuć było szczególnie po zmianie na letnie większe że jest mułowaty, ale po paru godzinach zapominałeś. Gorzej jeździło się też po koleinach, ale teraz ten temat już praktycznie nie istnieje.

Jako bonus przy zmianie na zimowe będziesz przez chwilę miał uczucie jak w GTI;]

 

A, no i na trasie dużo lepiej się prowadził.

Link to comment
Share on other sites

Zwiększasz zarówno powierzchnię tarcia, oraz masę całego koła.

Wzrosną opory a tym samym spadnie dynamika. 

Polepszy Ci się trzymanie drogi (pod warunkiem że będzie równa, bez Kolein i dziur).

Chyba że to opony typu ecosaver super hiper plus to przy odrobinie szczęścia spalanie może być bez zmian.

Link to comment
Share on other sites

38 minut temu, Filipfm napisał(a):

A masz felgi 15" czy musisz jeszcze dokupić?

 

 

 

 

 

Musze dokupic. Najgorsze, ze to co dostalem to wiem ze sa w dobrym stanie, a jak  bym mial kupowac uzywane w obecnym rozmiarze to nie wiem nawet na co patrzec oprocz bierznika 😄

 

Cytat

W więszkości dotychczasowych aut zimówki miałem ciut węższe i o rozmiar mniejsze felgi, żeby trochę więce gumy

 

Tu chyba jakis blad jest ;)

 

  

38 minut temu, Filipfm napisał(a):

przyspieszenie 8,7 9,1 9,4

spalanie miasto 7,3 7,3 7,6

spalanie trasa 4,9 4,9 5,2

spalanie mieszane 5,8 5,8 6,1

 

Calkiem male te roznice. 0.3L spalania wiecej to jest dla mnie ok.

Edited by patgaw
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, patgaw napisał(a):

Na przegladzie wyszlo jakos 1.25T. To jest kombi plus gaz no i diagnosta w srodku 😄

Aaaaaa, to się wszystko zgadza.

Tak licząc, to ze słusznych rozmiarów rodzinką i glazurą do łazienki i pod 2 tony podejdzie. :phi:

Link to comment
Share on other sites

29 minut temu, patgaw napisał(a):

 

Musze dokupic. Najgorsze, ze to co dostalem to wiem ze sa w dobrym stanie, a jak  bym mial kupowac uzywane w obecnym rozmiarze to nie wiem nawet na co patrzec oprocz bierznika 😄

 

Sprzedaj te co dostales i kup sobie nowe 14-ki :ok:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, patgaw napisał(a):

Musze dokupic. Najgorsze, ze to co dostalem to wiem ze sa w dobrym stanie, a jak  bym mial kupowac uzywane w obecnym rozmiarze to nie wiem nawet na co patrzec oprocz bierznika 😄

 

Sprzedaj. Opony kupuj tylko nowe. Masz ekonomiczny rozmiar...

Edited by grogi
Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, ZUBERTO napisał(a):

Aaaaaa, to się wszystko zgadza.

Tak licząc, to ze słusznych rozmiarów rodzinką i glazurą do łazienki i pod 2 tony podejdzie. :phi:

sprężyny mocne, można ładować w opór :P silnik też mocny, jak się jeden cylinder sam wyłączał to na 3 pozostałych można było spokojnie 120km/h osiągnąć ;) złote auto, teraz już takich nie produkują

obraz_2022-12-02_173033662.png

Edited by mPh
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

22 godziny temu, patgaw napisał(a):

Hej

 

Mam sobie silnik Vag 1.4 16v 80KM. Mul na niskich obrotach. W używanym przez mnie zakresie obrotow ma 30-40KM. Buda to kombi co wazy 1.3 tony. Obecnie mam opony 165/70 R14 i dostałem 195/50 R15 dobrym stanie. Czy przejście na takie większe kola spowoduje jakiś wzrost spalania albo spadek dynamiki? Ile mniej więcej?

wykres mocy.jpg

Średnia waga opon dla 165/70/14 to 6,3kg a dla 195/50/15 7,1kg. Do tego felga nie wiadomo ile bo tu można się solidnie zdziwić. Czy odczujesz? Na pewno. Ja w swoim Type R poczułem zejście 2,5kg w dół z każdego koła 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 2.12.2022 o 09:46, ZUBERTO napisał(a):

Aaaaaa, to się wszystko zgadza.

Tak licząc, to ze słusznych rozmiarów rodzinką i glazurą do łazienki i pod 2 tony podejdzie. :phi:

 

Ale ty wiesz ze to jest realna waga z jaka auto bedzie jezdzic? bez kierowcy raczej nie pojedzie, a instalcji gazowej nie bede wyjmowac zeby miec mniej wagi?

Link to comment
Share on other sites

W dniu 1.12.2022 o 19:37, mmaciejosss napisał(a):

stabilność jazdy pewnie lepsza ( jeśli wejdą ) ale spalanie na szerszych będzie większe , nie bez przyczyny kolaże jeżdżą na "żyletkach" 

Kiedyś widziałem jakiś test - ADAC? jekiej brytyjskiej organizacji? - z którego wynikalo że różnica spalania  przu oponach szerszych o jeden rozmiar wynosila 4%

Link to comment
Share on other sites

wykres z photoshopa i wg mnie dyskusja mocno akademicka

opory pewnie wzrosną, bo wzrośnie ogólna przyczepność opon - coś za coś

 

z moich doświadczeń - napompuj opony do najwyższej dopuszczalnej wartości dla twojego samochodu i dodaj 0,2 bara - jeśli zaakceptujesz że jest twardziej, to auto będzie się łatwiej toczyć i mniej spali,

najbardziej to czuć przy niskich prędkościach (auto nie chce się zatrzymać samo z siebie bez hamowania)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, patgaw napisał(a):

Ale ty wiesz ze to jest realna waga z jaka auto bedzie jezdzic? bez kierowcy raczej nie pojedzie, a instalcji gazowej nie bede wyjmowac zeby miec mniej wagi?

 

W dniu 1.12.2022 o 19:20, patgaw napisał(a):

Buda to kombi co wazy 1.3 tony.

Nie, nie wiem. ;]

Ty się zdecyduj czy mówimy o samej budzie, czy razem z inwentarzem całego życia w niej.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.