Skocz do zawartości

Rotacja wyząbkowanych opon asymetrycznych na jednej osi - można ?


klo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

     W moim kombi z wielowahaczowym zawieszeniem wystąpił problem z wyząbkowanymi oponami na tylnej osi i co z tym idzie głośnym huczeniem podczas jazdy. Czy mogę zamienić tylne koła stronami  ( z lewej na prawą ), wtedy będą się kręcić w odwrotną stronę i chyba powinny się samoczynnie docierać albo być przynajmniej bardziej ciche podczas jazdy. Dobrze myślę ;) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, klo napisał(a):

Witam.

 

     W moim kombi z wielowahaczowym zawieszeniem wystąpił problem z wyząbkowanymi oponami na tylnej osi i co z tym idzie głośnym huczeniem podczas jazdy. Czy mogę zamienić tylne koła stronami  ( z lewej na prawą ), wtedy będą się kręcić w odwrotną stronę i chyba powinny się samoczynnie docierać albo być przynajmniej bardziej ciche podczas jazdy. Dobrze myślę ;) ?

na przednią oś i każde ruszanie spod świateł z piskiem, powinny się dotrzeć ;) 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, rwIcIk napisał(a):

Przełóż na przód 👍

Trochę się tego obawiam, bo jedna felga z tyłu ma trochę więcej odważników i może mieć jakieś wibracje,wydaję mi się też że hałas tych wyząbkowanych opon z przodu będzie dużo bardziej dokuczliwy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, klo napisał(a):

Trochę się tego obawiam, bo jedna felga z tyłu ma trochę więcej odważników i może mieć jakieś wibracje,wydaję mi się też że hałas tych wyząbkowanych opon z przodu będzie dużo bardziej dokuczliwy. 

Jak wyważona  to nie ma znaczenia. Będzie biła, to wyważ. Na początku będzie głośniej.

Nic nie ryzykujesz.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, klo napisał(a):

Trochę się tego obawiam, bo jedna felga z tyłu ma trochę więcej odważników i może mieć jakieś wibracje,wydaję mi się też że hałas tych wyząbkowanych opon z przodu będzie dużo bardziej dokuczliwy. 

Jak są wyważone to ilość odwaznikow poza estetyką nie ma znaczenia. Z tyłu chyba trudno będzie je "dotrzeć". 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, klo napisał(a):

Mam tylko napis outside na zewnętrznej stronie każdej opony, nie ma żadnej strzałki kierunku.

Asymetryczne zamieniaj i zakładaj jak chcesz, aby tylko strony wewnętrzna i zewnętrzna były tak jak trzeba i tyle.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, klo napisał(a):

Witam.

 

     W moim kombi z wielowahaczowym zawieszeniem wystąpił problem z wyząbkowanymi oponami na tylnej osi i co z tym idzie głośnym huczeniem podczas jazdy. Czy mogę zamienić tylne koła stronami  ( z lewej na prawą ), wtedy będą się kręcić w odwrotną stronę i chyba powinny się samoczynnie docierać albo być przynajmniej bardziej ciche podczas jazdy. Dobrze myślę ;) ?

 

Jeśli nie są kierunkowe to teoretycznie tak. Ale pomysł bez sensu bo zanim na tylnej osi się zetrą do wyrównania to zwariujesz. Dać na przód bo tam szybko dojdą do siebie. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, klo napisał(a):

Witam.

 

     W moim kombi z wielowahaczowym zawieszeniem wystąpił problem z wyząbkowanymi oponami na tylnej osi i co z tym idzie głośnym huczeniem podczas jazdy. Czy mogę zamienić tylne koła stronami  ( z lewej na prawą ), wtedy będą się kręcić w odwrotną stronę i chyba powinny się samoczynnie docierać albo być przynajmniej bardziej ciche podczas jazdy. Dobrze myślę ;) ?

Kiedyś zamieniłem z przodem. Jeździłem z rok do sprzedaży auta .. nie dotarły się, dalej huczały 8-). Gumiarz mi tez powiedział, że raczej to nic nie da, ale możesz próbować.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony chyba należy zamieniać zanim się wyząbkują. W instrukcji do Skody, Fiata, Forda i Kii mam napisane, żeby zamieciach koła miejscami co kilka tysięcy kilometrów. W praktyce zamieniam przy wymianie lato-zima, więc nie jest to uciążliwe. 

 

U jakiegoś gumiarza widziałem kiedyś info że naprawiają takie opony, pewnie ścierają. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, sherif napisał(a):

Kiedyś zamieniłem z przodem. Jeździłem z rok do sprzedaży auta .. nie dotarły się, dalej huczały 8-). Gumiarz mi tez powiedział, że raczej to nic nie da, ale możesz próbować.

Jak juz zaczna huczec to za pozno na ratowanie. Trzeba w polowie sezonu zamieniac przod z tylem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie jakbym zamienił lewe tylne koło z prawym tyłem, to kręciły by się w odwrotną stronę niż teraz i podczas jazdy nie atakowały nawierzchni tą podniesioną kostką bieżnika  tylko odwrotnie. Czyli chyba powinny się wyciszyć🧐

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, klo napisał(a):

Teoretycznie jakbym zamienił lewe tylne koło z prawym tyłem, to kręciły by się w odwrotną stronę niż teraz i podczas jazdy nie atakowały nawierzchni tą podniesioną kostką bieżnika  tylko odwrotnie. Czyli chyba powinny się wyciszyć🧐

 

Spróbuj, nic im nie zaszkodzi. 

 

https://www.oponeo.pl/artykul/zabkowanie-opon

Edytowane przez Majkiel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, klo napisał(a):

Teoretycznie jakbym zamienił lewe tylne koło z prawym tyłem, to kręciły by się w odwrotną stronę niż teraz i podczas jazdy nie atakowały nawierzchni tą podniesioną kostką bieżnika  tylko odwrotnie. Czyli chyba powinny się wyciszyć🧐

albo beda sie scierac klocki bieznika z drugiej strony, a sam srodek pozostanie niewytarty :)

nie probowalem takiego rozwiazania, a moj poprzedni focus lubil zabkowac

zmienialem za to tyl z przodem i niewiele to dawalo :P

zanim sie przod starl to dlugo trwalo (no chyba, zeby ruszac z piskiem z kazdych swiatel, jak ktos zasugerowal)

a jak przod sie dotarl to tyl byl juz wyzabkowany i zabawa od nowa

tylko nowe opony rozwiazywaly sprawe i czeste rotowanie
 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, komandos80 napisał(a):

tylko nowe opony rozwiazywaly sprawe i czeste rotowanie

 

No właśnie lepiej zapobiegać niż leczyć. 

Nie bez przyczyny w większości instrukcji jest informacja, żeby zamieniać koła/opony miejscami

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Majkiel napisał(a):

 

No właśnie lepiej zapobiegać niż leczyć. 

Nie bez przyczyny w większości instrukcji jest informacja, żeby zamieniać koła/opony miejscami

 

Na początku często, nawet co <10 kkm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, klo napisał(a):

Założyłem przód tak jak w zeszłym roku, a wyząbkowane tylne koła zamieniłem miejscami. Jak na razie mam wrażenie że jest dużo ciszej :)

Przód pracuje na zmianę w jedną (przyspieszanie) i w drugą stronę (hamowanie).

Ale też chyba warto byłoby zmienić podobnie jak tył.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak koledzy pisali - na przedniej osie dotrą się szybciej, można jeszcze obniżyć trochę ciśnienie, wtedy będzie jeszcze szybciej

trochę dynamicznej jazdy po suchym i powinno się poprawić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.04.2023 o 20:09, klo napisał:

Witam.

 

     W moim kombi z wielowahaczowym zawieszeniem wystąpił problem z wyząbkowanymi oponami na tylnej osi i co z tym idzie głośnym huczeniem podczas jazdy. Czy mogę zamienić tylne koła stronami  ( z lewej na prawą ), wtedy będą się kręcić w odwrotną stronę i chyba powinny się samoczynnie docierać albo być przynajmniej bardziej ciche podczas jazdy. Dobrze myślę ;) ?

 

Sprawdz geometrie zawieszenia, w razie czego doprowadzdo porzadku i zaloz nowe opony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.04.2023 o 22:28, Majkiel napisał(a):

Opony chyba należy zamieniać zanim się wyząbkują. W instrukcji do Skody, Fiata, Forda i Kii mam napisane, żeby zamieciach koła miejscami co kilka tysięcy kilometrów. W praktyce zamieniam przy wymianie lato-zima, więc nie jest to uciążliwe. 

 

U jakiegoś gumiarza widziałem kiedyś info że naprawiają takie opony, pewnie ścierają. 

Tak, to się nazywa szorstkowanie, niektórzy mają taką usługę 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, wujek napisał:

Geometria nie ma znaczenia po prostu nieobciążony tył wyzabkuje opony.

 

Przy jakim rodzaju napedu ? Troche sie tylno napedowym napedem najezdzilem ( przednim rowniez ) i nigdy nic mi sie nie wyzabkowalo.

 

I nigdy w bagazniku przy tylnym napedzie nie wozilem dodatkowego obciazenia - no moze poza zima gdy nikt nie slyszal o zimowych oponach

 

Poprzez geometrie rozumiem tez sprawdzenie amortyzatorow.

Edytowane przez Patryk SL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Patryk SL napisał(a):

 

Przy jakim rodzaju napedu ? Troche sie tylno napedowym napedem najezdzilem ( przednim rowniez ) i nigdy nic mi sie nie wyzabkowalo.

 

I nigdy w bagazniku przy tylnym napedzie nie wozilem dodatkowego obciazenia - no moze poza zima gdy nikt nie slyszal o zimowych oponach

 

Poprzez geometrie rozumiem tez sprawdzenie amortyzatorow.

Przy napędzie na przód i wieko wahacz z tylu zawsze będzie zabkowac. W jednym aucie mniej w drugim więcej. Do tego dochodzi kombinacja opony z autem :hehe: z tego co zauważyłem to opony kierunkowe szybciej  ząbkują. Zawieszenie nie

ma nic do rzeczy. Uniknąć można tylko rotując opony.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, wujek napisał:

Przy napędzie na przód i wieko wahacz z tylu zawsze będzie zabkowac. W jednym aucie mniej w drugim więcej. Do tego dochodzi kombinacja opony z autem :hehe: z tego co zauważyłem to opony kierunkowe szybciej  ząbkują. Zawieszenie nie

ma nic do rzeczy. Uniknąć można tylko rotując opony.

 

Coz, ja tego nie zauwazylem ale tak jak napisales robie rotacje kol przy zmianie posezonowej  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie bardziej ząbkuja bieżniki o otwartej budowie, gdzie bloczki są ponacinane z lewa na prawo. Czyli typowe opony zimowe i całoroczne. Przy tych ostatnich zjawisko jest najbardziej dokuczliwe, bo typowy użytkownik zaklada je raz i już do zuzycia nie dotyka... 

 

Typowa opona letnia, z kilkoma rowkami obwodowymi, będzię ząbkować zdecydowanie mniej. 

 

Ta po lewej ząbkuje mniej, ta po prawej zdecydowanie bardziej. 

opony-zimowe-i-letnie-roznice.jpg

Edytowane przez grogi
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.04.2023 o 20:53, rwIcIk napisał(a):

Jak wyważona  to nie ma znaczenia. Będzie biła, to wyważ. Na początku będzie głośniej.

Nic nie ryzykujesz.

 

W dniu 17.04.2023 o 20:55, janusz napisał(a):

Jak są wyważone to ilość odwaznikow poza estetyką nie ma znaczenia. Z tyłu chyba trudno będzie je "dotrzeć". 

 

Nawet nie wiem jak skomentować powyższe :facepalm: Wyważyć to da się i kwadrat, a ilość odważników to nie jest kwestia tylko estetyki. Ciężko stwierdzić co to znaczy "trochę więcej odważników" - może się okazać, że koło zaczyna wibrować, bić przy pewnych prędkościach itd.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.