Skocz do zawartości

Jakie opony na felgi 5.5J-R15?


VoorT

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam spory problem z dobraniem opon.

Clio III 1,2 16v osadzono fabrycznie na oponach 165/65-R15 na felgach o szerokosci 5.5J. Podobno 185/55-R15 nie wchodza na te felgi, a jedynie 175/60-R15. Ile w tym prawdy?

Jesli tak jest naprawde, to mam duzy klopot, bo dostac takie opony graniczy z cudem (na indywidualne zamowienia frown.gif ).

Jakies pomysly/rady?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam,

> Mam spory problem z dobraniem opon.

> Clio III 1,2 16v osadzono fabrycznie na oponach 165/65-R15 na felgach

> o szerokosci 5.5J. Podobno 185/55-R15 nie wchodza na te felgi, a

> jedynie 175/60-R15. Ile w tym prawdy?

> Jesli tak jest naprawde, to mam duzy klopot, bo dostac takie opony

> graniczy z cudem (na indywidualne zamowienia ).

> Jakies pomysly/rady?

W rozmiarze 165/65R15 faktycznie malo jest opon. W rozmiarze 175/60R15 wiecej. Nie rozumiem dlaczego na felge 5.5J mialaby nie wejsc opona 185, to jakas bzdura (tylko po co w tak slabym aucie tak szeroka guma). Pozatym185/55R15 nie jest odpowiednikiem 165/65R15.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W rozmiarze 165/65R15 faktycznie malo jest opon. W rozmiarze

> 175/60R15 wiecej. Nie rozumiem dlaczego na felge 5.5J mialaby

> nie wejsc opona 185, to jakas bzdura (tylko po co w tak slabym

> aucie tak szeroka guma).

Wcale nie az taka szeroka, a poza tym, to w Clio III co ma 80KM montuja fabrycznie juz 185/60-R15, wiec okucie autka z 75KM w 185/55-R15 chyba nie jest przesada.

> Pozatym185/55R15 nie jest odpowiednikiem 165/65R15.

A wg ciebie co jest? Wg tabel i przeliczen ma odchylenie 1.8% w dol, co jest akceptowalne (+/- 4%).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wcale nie az taka szeroka, a poza tym, to w Clio III co ma 80KM

> montuja fabrycznie juz 185/60-R15,

Ale to pewnie diesel.

wiec okucie autka z 75KM w

> 185/55-R15 chyba nie jest przesada.

IMO jest, auto jest ciezkawe, silnik 1.2i 16V co prawda ma moc 75 KM ale za to ma bardzo malo Nm co w sumie daje bardzo mizerna elastycznosc a szersze opony moga to jeszcze pogorszyc. Ja w sluzbowej Clio II 1.2 odczuwam nawet pogorszenie przy zmianie letnich 165 na zimowe 165.

> A wg ciebie co jest? Wg tabel i przeliczen ma odchylenie 1.8% w dol,

> co jest akceptowalne (+/- 4%).

Raczej 185/60R15, zreszta takie montuje Renault do Clio III.

Pamietaj tez, ze w razie zdarzenia ubezpieczyciel moze ograniczyc lub odmowic wyplaty odszkodowania gdy opony na aucie beda inne niz dopuszcza producent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale to pewnie diesel.

> IMO jest, auto jest ciezkawe, silnik 1.2i 16V co prawda ma moc > 75 KM ale za to ma bardzo malo Nm co w sumie daje bardzo

> mizerna elastycznosc a szersze opony moga to jeszcze

> pogorszyc.

No bez przesady. Wozy waza praktycznie tyle samo. Wieksza roznice robi to czy kierowca ma 190 wzrostu i nadwage czy 160 i jest chudy.

> Ja w sluzbowej Clio II 1.2 odczuwam nawet pogorszenie przy

> zmianie letnich 165 na zimowe 165.

To jest wlasnie roznica - Clio II 1.2 16v tez mialo 75KM, ale mniej Nm i inaczej zestopniowana skrzynie biegow.

> Raczej 185/60R15, zreszta takie montuje Renault do Clio III.

W tych gdzie takie montuje masz inaczej wyskalowany licznik...

> Pamietaj tez, ze w razie zdarzenia ubezpieczyciel moze

> ograniczyc lub odmowic wyplaty odszkodowania gdy opony na

> aucie beda inne niz dopuszcza producent.

Ale producent dopuszcza i takie tez. Poza tym sprawdz dobrze - przepisy okreslaja, ze opony musza byc w odpowiednim stanie technicznym (czyli nie lyse albo popekane). Dodatkowo, zaden producent nie okresla jakie opony sa dopuszczalne ale tylko zalecane. A to juz znaczna roznica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No bez przesady. Wozy waza praktycznie tyle samo.

1.2i wazy tyle samo co 1.5dCi?

Pozatym tu nie chodzi tylko o wage ale o roznice w ilosci Nm.

> To jest wlasnie roznica - Clio II 1.2 16v tez mialo 75KM, ale mniej

> Nm i inaczej zestopniowana skrzynie biegow.

Ale Clio III jest ciezsze i ma wieksze kola niz Clio II, wiec musieli dostosowac przelozenie, zeby auto nie bylo zawalidroga.

> W tych gdzie takie montuje masz inaczej wyskalowany licznik...

Roznica miedzy opona 165/65R15 a 185/60R15 to tylko 1.24%, wiec szersze wyskalowanie ma raczej zwiazek z mocniejszym silnikiem a nie kolami.

> Ale producent dopuszcza i takie tez.

Masz w ksiazce od swojego auta, ze moga byc opony 185/55R15? Jak tak to spoko.

> Poza tym sprawdz dobrze -

> przepisy okreslaja, ze opony musza byc w odpowiednim stanie

> technicznym (czyli nie lyse albo popekane). Dodatkowo, zaden

> producent nie okresla jakie opony sa dopuszczalne ale tylko

> zalecane. A to juz znaczna roznica.

Auto jest homologowane dla konkretnych rozmiarow opony, masz je zapewne podane w ksiazce wozu. Ubezpieczyciele tez wiedza jakie auto powinno miec jakie kola i jak rozmiar jest inny niz te z ktorym dane auto jest homologowane robi problemy, wiem to wlasnego z doswiadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 1.2i wazy tyle samo co 1.5dCi?

Nie tyle samo, ale roznica jest praktycznie pomijalna.

> Pozatym tu nie chodzi tylko o wage ale o roznice w ilosci Nm.

Jakby chodzilo o Nm to by diesle mialy opony 2x takie jak dowolny benzynowy.

> Ale Clio III jest ciezsze i ma wieksze kola niz Clio II, wiec musieli

> dostosowac przelozenie, zeby auto nie bylo zawalidroga.

No i inaczej masz wystopniowana skrzynie... dla kazdego silnika inaczej.

> Roznica miedzy opona 165/65R15 a 185/60R15 to tylko 1.24%, wiec

> szersze wyskalowanie ma raczej zwiazek z mocniejszym silnikiem a

> nie kolami.

Mowie o wyskalowaniu predkosciomierza...

> Masz w ksiazce od swojego auta, ze moga byc opony 185/55R15? Jak tak

> to spoko.

Mam, ze dopuszczone sa rozmiary 165-185. Profil to sprawa doboru zamiennika.

> Auto jest homologowane dla konkretnych rozmiarow opony, masz je

> zapewne podane w ksiazce wozu.

No jest dokladnie odwrotnie. To opony moga byc homologowane do konkretnych samochodow przez producentow aut. Dodatkowo taka homologacja to jedynie zalecenie, ktore moze miec co najwyzej skutki przy dochodzeniu roszczen gwarancyjnych (bo to akurat reguluje umowa konstruowana przez producenta samochodu).

> Ubezpieczyciele tez wiedza jakie

> auto powinno miec jakie kola i jak rozmiar jest inny niz te z

> ktorym dane auto jest homologowane robi problemy, wiem to

> wlasnego z doswiadczenia.

Chyba mowisz o autach ciezarowych, to sie zgodze. Jesli chodzi o osobowe, to jesli stan ogumienia jest odpowiedni, to moga ci nagwizdac. Gdyby bylo tak jak mowisz, to mogliby sie czepic, ze jezdzisz na letnich oponach w zime...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jakby chodzilo o Nm to by diesle mialy opony 2x takie jak dowolny

> benzynowy.

Dlatego jest cos takiego jak skrzynia biegow, inaczej zestopniowana dla diesla a inaczej dla benzynowca. Bo liczy sie to co masz na kolach.

> No i inaczej masz wystopniowana skrzynie... dla kazdego silnika

> inaczej.

Musiano inaczej zestopniowac skrzynie dla Clio III w porownaniu do tego samego silnika w Clio II bo wieksza masa i wieksze kola spowodowalyby, ze przy tych samych przelozeniach co w Clio II to nowe Clio III jezdziloby jak zolw (albo jak Clio II 1.2 8V).

> Mowie o wyskalowaniu predkosciomierza...

Nie wiedze zwiazku z wyskalowaniem predkosciomierza, nie ma znaczenia czy jest wyskalowany do 200 czy np do 240 bo to sama elektronika licznikow sie tym zajmuje czyli przetwarzaniem sygnalu.

> Mam, ze dopuszczone sa rozmiary 165-185. Profil to sprawa doboru

> zamiennika.

To ciekawe, az zajrze do ksiazki mojego sluzbowgo Clio bo cos mi sie wydaje, ze tam sa podnae konkretne rozmiary. Tak zreszta mialem zawsze podane w ksiazkach od Citoenow.

> No jest dokladnie odwrotnie. To opony moga byc homologowane do

> konkretnych samochodow przez producentow aut.

Wlasnie nie. To samochod jest homologowany z danym rozmiarem opon (nie chodzi tu o producenta czy model opony tylko o rozmiar, niektorzy producenci aut stosuja do tego samego modelu auta opony od roznych producentow).

> Chyba mowisz o autach ciezarowych, to sie zgodze. Jesli chodzi o

> osobowe, to jesli stan ogumienia jest odpowiedni, to moga ci

> nagwizdac. Gdyby bylo tak jak mowisz, to mogliby sie czepic, ze

> jezdzisz na letnich oponach w zime...

Chodzi o rozmiar opony, inny niz ten dla ktorych auto jest homologowane. Jesli zalozysz opony o rozmiarze innym niz te dla dla ktorych auto zostalo homologowane to ubezpieczyciel sie tego czepia. Tak samo jak moze sie czepic jak bedzie mial opony w dobrym rozmiarze ale beda one zjechane.

Po weekendzie moge zadzwonic do kolegi z Reault po wyciag homologacji dla Clio III. Nie wiem jak teraz ale jeszcze 2 lata temu przy zakupie nowego auta dostawalo sie wyciag z homologacji od dealera aby go potem przedstawic w urzedzie przy pierwszej rejestracji auta.

W poprzednim moim aucie homologacja mowila, ze moge miec 185/65R14 albo 195/55R15 (te drugie mialem fabrycznie jako letnie). Na zime zalozylem 185/60R15, bylo zdarzenie nie z mojej winy i ubezpieczyciel sprawcy robil problemy w zwiazku z rozmiarem opon. Musialem sie odwolywac i jezdzic po rzeczoznawcach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dlatego jest cos takiego jak skrzynia biegow, inaczej zestopniowana

> dla diesla a inaczej dla benzynowca. Bo liczy sie to co masz na

> kolach.

No zaraz, przed chwila twierdziles, ze opony sa szersze, bo woz ciezszy... To po co te opony mialyby byc szersze, skoro to skrzynia biegow zalatwia sprawe?

> Musiano inaczej zestopniowac skrzynie dla Clio III w porownaniu do

> tego samego silnika w Clio II bo wieksza masa i wieksze kola

> spowodowalyby, ze przy tych samych przelozeniach co w Clio II to

> nowe Clio III jezdziloby jak zolw (albo jak Clio II 1.2 8V).

No i tu cie najwyrazniej zaskocze, bo silnik nie jest ten sam! Obecne 1.2 16v ma takze 75KM ale juz nieco Nm wiecej i jest bardziej elastyczne. To wlasnie pozwolilo na zalozenie 15" kol.

> Nie wiedze zwiazku z wyskalowaniem predkosciomierza, nie ma znaczenia

> czy jest wyskalowany do 200 czy np do 240 bo to sama elektronika

> licznikow sie tym zajmuje czyli przetwarzaniem sygnalu.

Nie chodzi o zakres ale o to wlasnie jak sygnaly sa przetwarzane. Elektronika zaklada, ze kola maja pewna konkretna srednice i na jej podstawie oraz predkosci katowej wylicza predkosc liniowa pojazdy wzgledem podloza. Zmiana srednicy wprowadza blad w tym wyliczeniu.

> To ciekawe, az zajrze do ksiazki mojego sluzbowgo Clio bo cos mi sie

> wydaje, ze tam sa podnae konkretne rozmiary. Tak zreszta mialem

> zawsze podane w ksiazkach od Citoenow.

Ja sie nigdzie nie doszukalem informacji, ze mozna stosowac tylko konkretne rozmiary. Tylko ledwie zalecenie.

> Wlasnie nie. To samochod jest homologowany z danym rozmiarem opon

> (nie chodzi tu o producenta czy model opony tylko o rozmiar,

> niektorzy producenci aut stosuja do tego samego modelu auta

> opony od roznych producentow).

No to sprawdz. Nie ma czegos takiej jak homologacja na samochod z danym ogumieniem. Jest jedynie homologacja na opony dla danego typu samochodow (np. ciezarowe) i ew. na opony specjalne (np. rajdowe).

> Chodzi o rozmiar opony, inny niz ten dla ktorych auto jest

> homologowane. Jesli zalozysz opony o rozmiarze innym niz te dla

> dla ktorych auto zostalo homologowane to ubezpieczyciel sie tego

> czepia. Tak samo jak moze sie czepic jak bedzie mial opony w

> dobrym rozmiarze ale beda one zjechane.

Jak wyzej. Nie ma takich homologacji (tak wogole, to cos mi sie zdaje nie ma juz homologacji jako takich, bo zostaly zastapione przez deklaracje zgodnosci wydawane przez producenta - tak przynajmniej jest przy sprzecie telekomunikacyjnym).

> Po weekendzie moge zadzwonic do kolegi z Reault po wyciag homologacji

> dla Clio III. Nie wiem jak teraz ale jeszcze 2 lata temu przy

> zakupie nowego auta dostawalo sie wyciag z homologacji od

> dealera aby go potem przedstawic w urzedzie przy pierwszej

> rejestracji auta.

Nie przypominam sobie, abym dostawal homologacje czy chocby wyciag z niej. Co wiecej, wydzial ruchu nic takiego nie wymaga. I nie wymagal ode mnie nigdy jak dotychczas rejestrowalem 4 samochody w ciagu bodajze 5 lat. Jedynie w przypadku wozu ciezarowego przedstawilem homologacje potwierdzajaca iz jest to samochod ciezarowy, ale w urzedzie skarbowym jak skladalem rozliczenie VAT.

> W poprzednim moim aucie homologacja mowila, ze moge miec 185/65R14

> albo 195/55R15 (te drugie mialem fabrycznie jako letnie). Na

> zime zalozylem 185/60R15, bylo zdarzenie nie z mojej winy i

> ubezpieczyciel sprawcy robil problemy w zwiazku z rozmiarem

> opon. Musialem sie odwolywac i jezdzic po rzeczoznawcach.

Obecnie, wszystko co jest w instrukcji to zalecenie producenta aby stosowac ogumienie w danym rozmiarze oraz informacja, ze inny rozmiar moze wplynac na zwiekszenie zuzycia paliwa. Nic wiecej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No zaraz, przed chwila twierdziles, ze opony sa szersze, bo woz

> ciezszy... To po co te opony mialyby byc szersze, skoro to

> skrzynia biegow zalatwia sprawe?

Jesli ma ten sam silnik a auto jest ciezsze i ma wieksze (srednica a nie szerokosc!) kola to aby zachowac podobne osiagi jakie mialo lzejsze auto z tym silnikiem to trzeba tak w skrzyni dobrac przelozenia aby przekazac na kola wieksza ilosc Nm niz w aucie lzejszym i z mniejszymi kolami. Bo skrzynia biegow jest urzadzeniem zwiekszajacym moment obrotowy.

> No i tu cie najwyrazniej zaskocze, bo silnik nie jest ten sam! Obecne

> 1.2 16v ma takze 75KM ale juz nieco Nm wiecej i jest bardziej

> elastyczne. To wlasnie pozwolilo na zalozenie 15" kol.

Mysle, ze kosmetyczne zmiany w silniku i te pare Nm wiecej to nie byl powod dla produecnta aby zakladac kola 15".

Poprostu producenci zakladaja coraz wieksze kola do nowych aut. W malych autach 15" nie sa juz czym dziwnym, tak samo jak to, ze coraz czesciej standardem w klasie kompaktow sa kola 16". Ma to na celu poprawienie komfortu jazdy a pozatym coraz wieksza masa aut wymusza zakladanie wiekszych hamulcy, ktore czesto porostu nie mieszcza sie w mniejszych kolach.

> Nie chodzi o zakres ale o to wlasnie jak sygnaly sa przetwarzane.

> Elektronika zaklada, ze kola maja pewna konkretna srednice i na

> jej podstawie oraz predkosci katowej wylicza predkosc liniowa

> pojazdy wzgledem podloza. Zmiana srednicy wprowadza blad w tym

> wyliczeniu.

No i fajnie tylko, ze roznica w srednicy kol to niewiele ponad 1% czyli pomijalna (same liczniki maja wiekszy dopuszczalny blad wskazania).

> Ja sie nigdzie nie doszukalem informacji, ze mozna stosowac tylko

> konkretne rozmiary. Tylko ledwie zalecenie.

> No to sprawdz. Nie ma czegos takiej jak homologacja na samochod z

> danym ogumieniem.

Jest cos takiego jak homologacja dopuszczajaca auto do ruchu, w tej homologacji miedzy innymi wieloma danymi auta sa tez podane romiary opon z jakim dane homologowane auto moze wystepowac (wskazuje na to producent auta).

Mam przed soba taka homologacje smile.gif I w poprzednich autach tez mialem.

> Jest jedynie homologacja na opony dla danego

> typu samochodow (np. ciezarowe) i ew. na opony specjalne (np.

> rajdowe).

To zupelnie inna sprawa.

> Jak wyzej. Nie ma takich homologacji (tak wogole, to cos mi sie zdaje

> nie ma juz homologacji jako takich, bo zostaly zastapione przez

> deklaracje zgodnosci wydawane przez producenta - tak

> przynajmniej jest przy sprzecie telekomunikacyjnym).

Nie wiem jak jest teraz po wejsciu do Unii, ostatnie nowe auto kupowalem w 2003 i dostalem wyciag z homologacji dopuszczajacej auto do ruchu. W wczesniejszych nowych autach tez takie wyciagi mialem.

> Nie przypominam sobie, abym dostawal homologacje czy chocby wyciag z

> niej. Co wiecej, wydzial ruchu nic takiego nie wymaga. I nie

> wymagal ode mnie nigdy jak dotychczas rejestrowalem 4 samochody

> w ciagu bodajze 5 lat.

Ja w ciagu 8 lat mialem 4 auta, wszystkie nowe z salonu, zwykle osobowe. Do wszystkich dostalem wyciag z homologacji, ktory potem przy pierwszej rejestracji byl przedstawiany w urzedzie (robiono z niego kopie i podpinano pod dokumenty, oryginal zostawal u mnie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja nigdy w ubezpieczalni nie miałem problemów z tytułu rozmiaru opon,

> a w seicento mam 185/55/14.

Wiesz, teraz ubepieczyciele szukaja kazdego sposobu aby nie wyplacic Ci odszkodowania albo wyplacic jak najmniej. Szukaja frajerow, przoduje tu Link4. Dlatego ja doubezpieczylem auto w DAS, dzieki czemu w ostatnie wakacje jak mi jakas kobita niewielka obcierke zrobila wymuszajac pierwszenstwo to jej ubezpieczyciel w ciagu 48h od zdarzenia przygotowal wycene, ktora byla bardziej niz satysfakcjinujaca a kase na koncie mialem ma nastepny dzien po wycenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiesz, teraz ubepieczyciele szukaja kazdego sposobu aby nie wyplacic

> Ci odszkodowania albo wyplacic jak najmniej. Szukaja frajerow,

> przoduje tu Link4. Dlatego ja doubezpieczylem auto w DAS, dzieki

> czemu w ostatnie wakacje jak mi jakas kobita niewielka obcierke

> zrobila wymuszajac pierwszenstwo to jej ubezpieczyciel w ciagu

> 48h od zdarzenia przygotowal wycene, ktora byla bardziej niz

> satysfakcjinujaca a kase na koncie mialem ma nastepny dzien po

> wycenie.

Ja mam w PZU OC i AC.

Na fotkach jest na 185/55/14 i nie mam żadnych stresów, a w tym roku 2 razy "korzystałem" z cudzego OC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jesli ma ten sam silnik (...)

Jak juz wspominalem - to nie jest ten sam silnik.

> Mysle, ze kosmetyczne zmiany w silniku i te pare Nm wiecej to nie byl

> powod dla produecnta aby zakladac kola 15".

> Poprostu producenci zakladaja coraz wieksze kola do nowych aut. W

> malych autach 15" nie sa juz czym dziwnym, tak samo jak to, ze

> coraz czesciej standardem w klasie kompaktow sa kola 16". Ma to

> na celu poprawienie komfortu jazdy a pozatym coraz wieksza masa

> aut wymusza zakladanie wiekszych hamulcy, ktore czesto porostu

> nie mieszcza sie w mniejszych kolach.

Dziwne, ale nie przypominam sobie, zeby inne samochody tej klasy mialy 15" felgi jako standard... Na pewno zaden francuz.

Jesli chodzi o komfort jazdy to jest raczej odwrotnie. Wieksze kola wymuszaja wieksza szerokosc opony co sie przeklada na gorsze prowadzenie w koleinach, ktore sa u nas codziennoscia. Hamulce Clio 3 spokojnie zmiescilyby sie w 13".

> Jest cos takiego jak homologacja dopuszczajaca auto do ruchu, w tej

> homologacji miedzy innymi wieloma danymi auta sa tez podane

> romiary opon z jakim dane homologowane auto moze wystepowac

> (wskazuje na to producent auta).

> Mam przed soba taka homologacje I w poprzednich autach tez mialem.

A ja nigdy homologacji innej niz ciezarowa nie mialem i nikt takiej ode mnie nie chcial. Ani wydzial ruchu ani ubezpieczyciel (i to zarowno przy zawieraniu umowy jak i przy szkodach).

> To zupelnie inna sprawa.

Absolutnie nie inna. Jesli homologacji nie ma juz wogole to nie ma mowy o tym, zeby ktos dyktowal jaki rozmiar opon jest sluszny dla danego pojazdu.

> Nie wiem jak jest teraz po wejsciu do Unii, ostatnie nowe auto

> kupowalem w 2003 i dostalem wyciag z homologacji dopuszczajacej

> auto do ruchu. W wczesniejszych nowych autach tez takie wyciagi

> mialem.

Jak wyzej... nie bede sie powtarzal.

> Ja w ciagu 8 lat mialem 4 auta, wszystkie nowe z salonu, zwykle

> osobowe. Do wszystkich dostalem wyciag z homologacji, ktory

> potem przy pierwszej rejestracji byl przedstawiany w urzedzie

> (robiono z niego kopie i podpinano pod dokumenty, oryginal

> zostawal u mnie).

A ja mam nieco bogatsze doswiadczenia, bo rejestrowalem samochody zarowno nowe z salonu, uzywane ale od dealera, sprowadzane z Niemiec oraz ciezarowe kupione w kraju. I tylko w przypadku ciezarowego konieczne byla homologacja (w 2000 roku) o tym, ze jest to faktycznie auto ciezarowe (czyli z kratka).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dziwne, ale nie przypominam sobie, zeby inne samochody tej klasy

> mialy 15" felgi jako standard... Na pewno zaden francuz.

Citroen C2/C3, Peugeot 206 (niektore wersje maja jako standard nawet 16" czy 17").

> Jesli chodzi o komfort jazdy to jest raczej odwrotnie. Wieksze kola

> wymuszaja wieksza szerokosc opony co sie przeklada na gorsze

> prowadzenie w koleinach, ktore sa u nas codziennoscia.

Jak widac na przykladzie Clio III nie wymusilo to zwiekszenia szerokosci kola. 165/65R14 byly w Clio II 1.2 z 1998 roku, teraz w Clio III sa 165/65R15 czyli szerokosc i profil ten sam.

> A ja nigdy homologacji innej niz ciezarowa nie mialem i nikt takiej

> ode mnie nie chcial. Ani wydzial ruchu ani ubezpieczyciel (i to

> zarowno przy zawieraniu umowy jak i przy szkodach).

> Absolutnie nie inna. Jesli homologacji nie ma juz wogole to nie ma

> mowy o tym, zeby ktos dyktowal jaki rozmiar opon jest sluszny

> dla danego pojazdu.

> Jak wyzej... nie bede sie powtarzal.

> A ja mam nieco bogatsze doswiadczenia, bo rejestrowalem samochody

> zarowno nowe z salonu, uzywane ale od dealera, sprowadzane z

> Niemiec oraz ciezarowe kupione w kraju. I tylko w przypadku

> ciezarowego konieczne byla homologacja (w 2000 roku) o tym, ze

> jest to faktycznie auto ciezarowe (czyli z kratka).

Poniewaz dyskusja jest jalowa i bezcelowa (Ty masz swoje racje, ja swoje) to proponuje ja zakonczyc.

Nie zycze nikomu zle. Dla mnie kazdy moze sobie zakladac opony jakie mu sie podobaja ale z doswiadczenia wlasnego stwierdzam, ze mozna sie w zwiazku z tym spodziewac problemow w razie kontaktow z ubezpieczycielem (zreszta jak czytam inne motoryzacyjne listy czy fora to okazuje sie, ze nie bylem odosobniony).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Poniewaz dyskusja jest jalowa i bezcelowa (Ty masz swoje racje, ja

> swoje) to proponuje ja zakonczyc.

To tak na zakonczenie powiem, ze popytalem sie nieco (m.in. w wydziale komunikacji) i wiem, ze homologacji od momentu wejscia do UE juz nie sa wymagane. A nawet jak byly to rozmiar opony byl tylko zaleceniem producenta.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.