yakub Napisano 18 Maja 2010 Udostępnij Napisano 18 Maja 2010 Witam, Niedawno pisalem, ze zmienilem sobie Astre F na G. No i jak to nowy (uzywany ) samochod, szuka sie wszystkiego co moze byc nie tak. Ale po kolei: silnik Z16XE (1,6 16V), rok 2001. Mialem uszkodzony sterownik silnika. Samochod ledwo jezdzil, ale po naprawie jest wszystko ok. To znaczy tak mysle. Oddalem do naprawy sam sterownik, a nie samochod, wiec w nim nic nie robili. Ale do rzeczy. Podjechalem jeszcze na wszelki wypadek na diagnostyke. Bledow brak. Silnik pracuje normalnie. Nie zauwazylem falowania obrotow, czy gasniecia przy hamowaniu silnikiem (takie znalazlem objawy). Check tez sie nie zapala. Spalania jeszcze nie okreslilem (z reszta nie wiem ile powinno byc). Na diagnostyce pan po kolei przejrzal wszystkie parametry i stwierdzil, ze gdzies w pozycji EGR ma chyba non stop wypisane "wylaczony", niezaleznie od obrotow (krecil go do ok 3000 rpm). I pojawia sie pytanie: czy on naprawde jest uszkodzony, czy szukam dziury w calym? Pozdrowienia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nygma Napisano 18 Maja 2010 Udostępnij Napisano 18 Maja 2010 > I pojawia sie pytanie: czy on naprawde jest uszkodzony, czy szukam dziury w calym? Kiedyś coś mi się obiło o uszy, że w ASO była akcja wyłączania EGRa w oprogramowaniu sterownika. Nie pamiętam już o jaki silnik chodziło (i w której generacji). Może EGR został wcześniej wyłączony. Może też być, że jest to efekt uboczny naprawy sterownika. No jest jeszcze opcja, że tester diagnostyczny źle odczytał ten parametr. Bardzo prawdopodobne, że gdyby EGR stał faktycznie w jednej pozycji, zapaliłby się check. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 18 Maja 2010 Udostępnij Napisano 18 Maja 2010 > Witam, > Niedawno pisalem, ze zmienilem sobie Astre F na G. No i jak to nowy (uzywany ) samochod, szuka sie > wszystkiego co moze byc nie tak. > Ale po kolei: silnik Z16XE (1,6 16V), rok 2001. Mialem uszkodzony sterownik silnika. Samochod ledwo > jezdzil, ale po naprawie jest wszystko ok. To znaczy tak mysle. Oddalem do naprawy sam > sterownik, a nie samochod, wiec w nim nic nie robili. > Ale do rzeczy. Podjechalem jeszcze na wszelki wypadek na diagnostyke. Bledow brak. Silnik pracuje > normalnie. Nie zauwazylem falowania obrotow, czy gasniecia przy hamowaniu silnikiem (takie > znalazlem objawy). Check tez sie nie zapala. Spalania jeszcze nie okreslilem (z reszta nie > wiem ile powinno byc). > Na diagnostyce pan po kolei przejrzal wszystkie parametry i stwierdzil, ze gdzies w pozycji EGR ma > chyba non stop wypisane "wylaczony", niezaleznie od obrotow (krecil go do ok 3000 rpm). > I pojawia sie pytanie: czy on naprawde jest uszkodzony, czy szukam dziury w calym? > Pozdrowienia pewnie w ECU jest soft nie używający EGRa, brat Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
yakub Napisano 18 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 18 Maja 2010 > Kiedyś coś mi się obiło o uszy, że w ASO była akcja wyłączania EGRa w oprogramowaniu sterownika. > Nie pamiętam już o jaki silnik chodziło (i w której generacji). Z tego co wyczytalem na forum, dotyczylo to silnikow Z16SE > Może EGR został wcześniej > wyłączony. Może też być, że jest to efekt uboczny naprawy sterownika. No jest jeszcze opcja, > że tester diagnostyczny źle odczytał ten parametr. Bardzo prawdopodobne, że gdyby EGR stał > faktycznie w jednej pozycji, zapaliłby się check. No wlasnie. Samochod jest z Niemiec i trafil prosto do mnie, na pewno nie byl przez nikogo dotykany w Polsce. Check sie nie pali, nie zauwazam nic negatywnego. A wyrzucic kase na nowy EGR ... bardzo latwo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 18 Maja 2010 Udostępnij Napisano 18 Maja 2010 > Z tego co wyczytalem na forum, dotyczylo to silnikow Z16SE dotyczyło również Z16XE i Z18XE, brat Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
yakub Napisano 18 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 18 Maja 2010 > dotyczyło również Z16XE i Z18XE, Zawsze wiec jest to tez ewentualne wyjasnienie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nygma Napisano 18 Maja 2010 Udostępnij Napisano 18 Maja 2010 > Zawsze wiec jest to tez ewentualne wyjasnienie Myślę, że to całkiem dobre wyjaśnienie. W tych EGR'ach jest potencjometr dający informację zwrotną do ECU o aktualnym położeniu "grzybka" zaworu. Ponieważ jest to układ wpływający na toksyczność spalin, check jest obowiązkowy. Jeśli ECU wymusi otwarcie zaworu, a nie będzie odpowiedniej informacji zwrotnej, MIL jak w banku. Jeśli chodzi o uszkodzenia zaworu EGR, to najczęstszym problemem jest zacinanie "grzybka" w pozycji otwartej. Wtedy bardzo trudno uruchomić silnik, bo spaliny "duszą" silnik. Jak uda się odpalić, to strasznie trudno ruszyć z miejsca. No i pojawia się check. PS Powyższe objawy nie muszą jednoznacznie wskazywać na problemy z EGR'em, ale jeśli takowe się pojawią zawór jest jednym z podejrzanych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wszim Napisano 18 Maja 2010 Udostępnij Napisano 18 Maja 2010 Praca EGR aktywuje się w określonych warunkach. Silnik musi być rozgrzany, odpowienie obroty (raczej niższe niż wysokie ale nie jałowe), niskie obciążenie silnika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nygma Napisano 18 Maja 2010 Udostępnij Napisano 18 Maja 2010 > Praca EGR aktywuje się w określonych warunkach. Silnik musi być rozgrzany, odpowienie obroty > (raczej niższe niż wysokie ale nie jałowe), niskie obciążenie silnika. I tu pozwolę się nie zgodzić. Otwieranie EGRa przy niższych obrotach zwiększa szanse na niestabilną pracę silnika, co za tym idzie nieefektywne spalanie, czego skutkiem jest zwiększenie toksyczności spalin. EGR ma zmniejszać toksyczność spalin, więc uruchamiając się zbyt wcześnie przeszkadzałby sam sobie. EGR jest zamknięty na biegu jałowym i otwiera się stopniowo wraz ze wzrostem obrotów. Zawór jest ponownie zamykany kiedy obciążenie silnika dochodzi do maxa (nie pamiętam ile procent dokładnie). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wszim Napisano 19 Maja 2010 Udostępnij Napisano 19 Maja 2010 > I tu pozwolę się nie zgodzić. Kiedyś miałem usterkę i podejrzewałem EGR. OpelScanerem obserwowałem jego pracę i tak było jak opisałem. Algorytmy pracy EGR mogą się trochę różnić w różnych silnikach. EGR otwierał się w środkowym zakresie obrotów przy niskich otwarciach przepustnicy(choć raczej wzgl MAP to robił a nie wzgl TPS). Na wysokich obrotach chyba pow 4tys się zamykał, także poniżej ok1500 oraz przy trochę głębszym wciśnięciu pedału gazu. Największe otwarcia były w okolicach 2500-3000 obrotów przy spokojnej równomiernej jeździe po płaskim. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wujcio Napisano 19 Maja 2010 Udostępnij Napisano 19 Maja 2010 Szanowni astroloci gdzie jest egr w silniku 2,0 dth? Czy samemu go wymontuję? Dodam że jestem kompletnym laikiem... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bratPit Napisano 19 Maja 2010 Udostępnij Napisano 19 Maja 2010 > Szanowni astroloci gdzie jest egr w silniku 2,0 dth? Czy samemu go wymontuję? Dodam że jestem > kompletnym laikiem... jest w górnej części kolektora ssącego, i w oplu występuje w komplecie właśnie z górną jego częścią, aczkolwiek da się to rozmontować, czy sam wymontujesz nie wiem, brat Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.