Skocz do zawartości

[Manual] Grande Punto 1.2 8V, wymiana rozrządu.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.
Przedstawiam opis wymiany rozrządu w Grande Punto z 2006r. z silnikiem 1.2 8V (199A4.000), bez klimy.
Do tej operacji potrzebować będziemy następujące narzędzia:
- klucze nasadowe 10, 13, 15, 16, 17,
- nasadki torx E14 i E18,
- klucz torx T20,
- silikon motoryzacyjny,
- lusterko,
- grzechotki, przedłużki itp. (do nasadek 15 i 10 najlepiej redukcja do rozmiaru odpowiednio 3/8" i 1/4", lub nasadki w tym rozmiarze),
- lewarek, klucz do kół,
- miska na płyn chłodniczy i płyn na zmianę,
- klucz do napinania paska rozrządu.

Wymianę przeprowadzamy, gdy silnik jest zimny.
Zaczynamy od odłączenia akumulatora (dla bezpieczeństwa).
Podnosimy prawy przód i zdejmujemy koło.

Odkręcamy osłonę pod paskiem alternatora

post-142171-0-88692600-1471808778_thumb.jpg

Torxem T20 odkręcamy 4 wkręty pokazane strzałkami. Do tych oznaczonych na czerwono, dojście jest od spodu.
Po zdjęciu osłony, podstawiamy pod miskę olejową, w pobliżu koła pasowego np: drewniany klocek, na którym osiądzie silnik po zdemontowaniu poduszki.

post-142171-0-16979200-1471808779_thumb.jpg

Torxem E14 odkręcamy trzy śruby poduszki, oznaczone niebieskimi strzałkami. Teraz ostrożnie opuszczamy samochód, aż silnik spocznie na misce olejowej.
Pora na duże śruby oznaczone czarnymi strzałkami. Odkręcamy je torxem E18, po czym wyjmujemy poduszkę. Odłączamy czujnik poł. wałka rozrządu (zielona strzałka). Wtyczka ma żółte zabezpieczenie. Wysuwamy je, ściskamy uwolniony w ten sposób zatrzask i pociągamy wtyczkę.
10-tką odkręcamy 3 śrubki mocujące górną obudowę paska rozrządu (czerwone strzałki). Wyciągamy też uchwyt mocujący przewód po lewej stronie. Zdejmujemy górną osłonę.
15-tką odkręcamy wspornik poduszki (żółte strzałki).

post-142171-0-41332100-1471808779_thumb.jpg

16-tką luzujemy dwie śruby, (a 17-tką jedną, w głębi) mocujące alternator. Przesuwamy go w stronę silnika, co spowoduje zluzowanie paska.
Demontujemy dolną osłonę paska rozrządu, po wykręceniu 10-tką śrubki (czerwona strzałka).
Teraz odkręcamy trzy śruby mocujące koło pasowe na wale korbowym.
Po zdjęciu koła ukaże nam się taki widok:

post-142171-0-74160800-1471808779_thumb.jpg

Kluczem 15 obracamy wałem silnika w prawo, aż nacięcie na kole pasowym (czerwona strzałka) wskaże krawędź nadlewu na pompie oleju (czerwona kreska). Niebieską strzałką zaznaczono kołek ustalający koło pasowe napędu alternatora.
Po ustawieniu dolnego koła, koło wałka rozrządu powinno ustawić się w następującym położeniu.

post-142171-0-02191700-1471808780_thumb.jpg

Na krawędzi koła jest wycięty znak (czerwona strzałka), który powinien znaleźć się tuż pod krawędzią pokrywy zaworów (czerwona kreska).
W tym położeniu odkręcamy nakrętkę napinacza (klucz 13) i zdejmujemy pasek, oraz sam napinacz.
Podstawiamy miskę i 10-tką odkręcamy trzy śruby i nakrętkę (żółte strzałki), mocujące pompę cieczy. Delikatnie, acz stanowczo, podważamy ją, żeby puścił silikon, którym jest uszczelnione połączenie z kadłubem silnika. Gdy płyn wycieknie wyjmujemy pompę i oczyszczamy kadłub z resztek silikonu, po czym wycieramy powierzchnię do sucha.
Na nową pompę nakładamy wałeczek silikonu w miejscu styku z kadłubem i przykręcamy ją na miejsce momentem 10Nm.
Kolej na napinacz paska rozrządu.

post-142171-0-29339300-1471808780_thumb.jpg

Ma on dwa otwory o średnicy 3mm, oddalone od siebie o 10mm (niebieskie strzałki).
Ze względu na bliskość nakrętki, mocującej napinacz, klucz do napinania powinien mieć wypustki na samym końcu i być zrobiony z dość mocnej stali. Przykładowa rzeźba wygląda tak:

post-53490-14352519184129_thumb.jpg

W ostateczności można użyć np: dwóch wierteł 2,8mm i śrubokręta.
Po lewej stronie widać, zaznaczone czerwonymi strzałkami, dwa znaczniki służące do ustalenia siły naciągu paska.
Napinacz mocujemy do silnika i przykręcamy nakrętką, ale na razie luźno, żeby mógł się bez problemów obracać.
Nowy pasek zakładamy najpierw na dolne koło i dalej, w lewo, na pompę i koło wałka rozrządu. Cały ten lewy odcinek musi być lekko napięty podczas zakładania. Na koniec zakładamy pasek na rolkę napinacza.
W otworki w napinaczu wkładamy klucz i obracając nim odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, posiłkując się lusterkiem, napinamy pasek, aż znaczniki na nim pokryją się. W tym położeniu dokręcamy lekko nakrętkę mocującą napinacz.
Robimy dwa obroty wałem korbowym, aż znaki na kołach ponownie się pokryją. Sprawdzamy i ew. korygujemy napięcie paska. Jeśli wszystko jest w porządku, dokręcamy nakrętkę napinacza momentem 28Nm.
Dla pewności robimy jeszcze dwa obroty wałem i ostatecznie upewniamy się, czy wszystkie znaki się zgadzają.
Przykręcamy koło pasowe alternatora momentem 22Nm (kołek ustalający musi wejść w otwór w kole pasowym), zakładamy pasek i napinamy go odsuwając alternator od silnika. Dokręcamy wszystkie trzy śruby mocujące alternator.
Montujemy dolną osłonę paska rozrządu.
Mocujemy wspornik poduszki do kadłuba silnika (60Nm) i poduszkę do nadwozia (45Nm).
Obie części łączymy trzeba śrubami i dokręcamy je, na razie palcami.
Zakładamy górną osłonę rozrządu i podłączamy czujnik poł. wałka rozrządu.
Przykręcamy osłonę pod silnikiem i koło. Podnosimy samochód do góry, wyjmujemy podpórkę pod silnikiem i opuszczamy auto na koła.
Dokręcamy śruby mocujące poduszkę do wspornika (50Nm).
Wlewamy płyn chłodzący, podłączamy akumulator, włączamy ogrzewanie, uruchamiamy silnik i trzymamy go na średnich obrotach do czasu otwarcia się termostatu (gorący dolny wąż chłodnicy).
W tym czasie dolewamy płynu, jeśli poziom w zbiorniczku wyrównawczym opada.
Po ostygnięciu silnika ostatecznie sprawdzamy i ew. dolewamy płynu.
Następna wymiana (wg producenta) za 120tyś km, lub 5 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...
  • 4 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.