Skocz do zawartości

Santa Fe mk1, kto mi powie co to warte??


Rekomendowane odpowiedzi

Bo moj tato jak zawsze wyskoczyl jak filip z konopii, ile takie auto powinno kosztowac z rocznikow powiedzmy 2003-2005, ktore silniki wybrac, jak to sie wogole spisuje ?? Jakies bolaczki, drogie rzeczy ktore warto sprawdzic ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bo moj tato jak zawsze wyskoczyl jak filip z konopii, ile takie auto powinno kosztowac z rocznikow powiedzmy 2003-2005, ktore silniki wybrac, jak to sie wogole spisuje ?? Jakies bolaczki, drogie rzeczy ktore warto sprawdzic ?

Duże, pojemne auto. Diesel 2.0 CRDi (ponoć 113 KM wink.gif ) z AWD + LSD i automatem pali 9-11 litrów/100 km w cyklu mieszanym (w trasie spokojnie można zejść poniżej 8 litrów - przy prędkościach do 120 km/h).

Ceny części śmieszne (typowe rzeczy eksploatacyjne - elementy zawieszenia, hamulce itp.)- na tyle, że nie opłaca się właściwie szukać zamienników, korozji nie ma. Droższe (w porównaniu z osobówką) są oczywiście rzeczy typu opony itp. itd.

Bolączki - w przypadku silników CRDi "lubi" cieknąć filtr oleju - sprawa łatwa do ogarnięcia - można dobrać oringi, rozwiązanie "fabryczne" to wymiana chłodnicy oleju wraz z całym korpusem filtra - czyli koszt około 2 kPLN wink.gif Trzeba samochód oglądnąć na podnośniku - w mocno wyeksploatowanych egzemplarzach pojawiają się wycieki z układu napędowego - przekładni kątowej, tylnego mostu itp. Są to rzeczy niedrogie w naprawie, ale po co wydawać pieniądze, skoro można znaleźć egzemplarz bez wycieków wink.gif

Zawieszenie i układ kierowniczy - przy obecnym przebiegu 180 tysięcy km poza łącznikami stabilizatora przedniego (stukał prawy, wymieniłem oba), tuleją tylnego wahacza i amortyzatorami (stukało tłoczysko przedniego lewego, oba przednie były już trochę wytłuczone - komplet oryginalnych amorów - 4 sztuki oczywiście - z poduchami kosztował 1200 złotych brutto...) jest fabryka. Ceny części oryginalnych - sworzni, tulei, łączników itp. oscylują między 30 a 60 złotych/sztuka smile.gif

Ze strony silnika i skrzyni oraz napędów nie miałem żadnego "żartu" - generalnie auto typu "tankować i jeździć". Nie wolno oczywiście zapominać o konieczności wymiany oleju w napędzie - koszt minimalny - w granicach 50 złotych za olej (wchodzi ciut ponad litr do przekładni kątowej, ciut poniżej litra do tylnego mostu). W przypadku skrzyni automatycznej warto zrobić wymianę oleju stosując oryginalny płyn, ewentualnie zamiennik - ze świadomością faktu, iż nie jest to "zwykły" olej do skrzyń automatycznych. Koszt serwisu olejowego skrzyni - od 350 do 650 złotych w zależności od producenta oleju i warsztatu.

Serwis skrzyni automatycznej przeprowadza się co 90 tysięcy km, podobne przebiegi są przewidziane w przypadku napędów. Silnik - 10 tysięcy km.

Design auta jest taki, jaki jest - jednym się podoba, innych odrzuca wink.gif, środek pachnie początkiem wieku, niemniej jednak wszystko jest poukładane sensownie.

Chyba wszystkie egzemplarze są stosunkowo dobrze wyposażone, we wszystkich jest elekryka 4 szyb + elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, 2 poduszki, ABS, oczywiście wspomaganie kierownicy i klimatyzacja (w najtańszych manualna, w całkiem budżetowych - najczęściej przerabianych z vanów klimy może nie być). W lepszych wersjach są 4 poduszki, napęd na 4 koła (również spotyka się dość często LSD w tylnym moście), klimatyzacja automatyczna, ciemne tylne szyby, skórzana tapicerka (często z podgrzewanymi przednimi fotelami - poza autami kierowanymi na rynki południowe), szyberdach i większe hamulce + koła 16" w miejsce 15" stosowanych w najtańszych wersjach. Wersje "na północ" mają czasem podgrzewanie przedniej szyby - tzn. strefy "lądowania" wycieraczek ok.gif

Wersje przed liftem (zmiany po liftingu: na zewnątrz inny tylny zderzak i lampy, inny wzór felg aluminiowych, wewnątrz przeprojektowana minimalnie konsola środkowa i zegary) mają stały napęd na 4 koła (często z LSD), po lifcie jest już napęd z tyłem dołączanym elektronicznie. Zaletą rozwiązania po lifcie jest ciut niższe spalanie, wadą nieco mniej przewidywalne zachowanie samochodu w zakrętach na śliskiej nawierzchni. Ze względu na napęd szukałem samochodu przed liftem i jestem bardzo zadowolony (samochód służy też do pracy i wjechanie nim w lekki teren nie powoduje palpitacji serca).

Cenowo nie wiem nawet jak kształtuje się obecnie sytuacja. Swój egzemplarz kupiłem ponad 2 lata temu (w lutym miną 3 lata) i jestem bardzo zadowolony z zakupu.

Jest na AK kilku użytkowników Santa Fe SM (to symbol pierwszej generacji), więc zapewne coś jeszcze dopiszą ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

> Bolączki - w przypadku silników CRDi "lubi" cieknąć filtr oleju - sprawa łatwa do ogarnięcia -

> można dobrać oringi, rozwiązanie "fabryczne" to wymiana chłodnicy oleju wraz z całym korpusem

> filtra - czyli koszt około 2 kPLN

Znasz może wymiary oringów które uszczelnią ten wyciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Znasz może wymiary oringów które uszczelnią ten wyciek

Niestety nie - mechanik wyciągnął, kupił na wzór i zamontował. Niemniej jednak można zastosować też i inne rozwiązania - np. uszczelkę z płynnej gumy (oferowano mi to w jednym warsztacie) - za formę służą elementy, które mają zostać uszczelnione, naddatek gumy się usuwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> motor podczas jazdy rozkrecil sie do wysokich obrotow, zostal zduszony wysokim biegiem i przestal odpalac....

Niestety pachnie turbosprężarką...

> Cos czuje ze bedzie bolalo

Zaboli frown.gif Pierwszy przypadek o którym słyszałem...

Jaki przebieg ma to auto?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Swieczki wymienione...

Ojciec cos narzeka ze w trasie przy spokojnej jezdzie pokazalo 4.5l/100km a w miescie ten wynik oscyluje w granicach ~12l/100km, z tym ze w miescie odcinki niestety naprawde krotkie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Swieczki wymienione...

> Ojciec cos narzeka ze w trasie przy spokojnej jezdzie pokazalo 4.5l/100km a w miescie ten wynik oscyluje w granicach ~12l/100km, z tym ze w miescie odcinki niestety naprawde krotkie...

No to wszystko w normie - poza tymi 4,5 l/100km wink.gif Moja żona jadąc tak, że usnęli nawet poborcy opłat na wjeździe na autostradę zeszła do realnego średniego ciut poniżej 7 l/100km (tyle, że u mnie AWD i ASB, więc może litr odjąć - chociaż przy ASB i jeździe ze stałą prędkością różnicy takiej nie będzie...). U mnie spalanie średnie oscyluje wokół 10 litrów (jak już pisałem) i w sumie dobrze mi z tym wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.