FDK Napisano 12 Stycznia 2014 Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2014 Dzisiaj w ramach dłubania w Rdzawiaku postanowilem sprawdzic czujnik temperatury cieczy. Mam nowy oryginał zakupiony okazyjne na "wsjej słuczaj" Położyłem go na pół godziny w okolicach czujnika cieczy i porownalem oporności. Czujnik nowy wykazal przy 3 stopnich 5.35k a w samochodzie 5.05k. To normalne, że moze wystąpić taka różnica spowodowana tym że jednak czujniki nie sa w tych samych warunkach (jeden w cieczy drugi w powietrzu)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 13 Stycznia 2014 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2014 w czujniku temp jest termistor . wiarygodny odczyt otrzymasz tylko sprawdzając jego dane w temp 20 *C .do takiej temp odwoluja się producenci . inaczej mowiac dla termistora np. 4,7 kohm oporność taka powinna być w temp 20*C .inna sprawa jest sposób pomiaru . wartość w tych warunkach należy uzyskac w b.krotkim czasie . kazda sek po dolaczeniu miernika do zaciskow czujnika powoduje podgrzanie termistora i spadek jego oporności . chcesz sprawdzić czujnik sprawdzaj go w cieczy o roznych temp . . przenikalność termiczna materiałów tez jest inna . powietrze będzie miało np. 3 * co nie oznacza ze plyn w silniku tez ma 3 * krotko i na temat . termistor to nic innego jak rezystor o oporności b silnie uzaleznej od temp np. termistor o oporności w temp 20* ok 1,5 kohm będzie w temp 100* miał oporność ok 150 ohm czyli roznica wynosi 1rzad wielkości . we wskazany przez kol sposób nigdy nie da się dokładnie ustalić oporności czujnika . nawet jeśli kol zastosuje do pomiaru miernik który jest zasilany z baterii 1,5 V to w ciągu sekundy czy 2 przeplywajacy prad spowoduje nieznaczne podgrzanie termistora i zmiane oporności . poza tym 2 czujniki z roznych partii będą zawsze miały jakies odchyłki niezależnie od warunków pomiaru . nawet z jednej partii będzie ciężko znalezdz 2 jednakowe . nie podal nawet kol czy temp otoczenia była mierzona termometrem czy odczytana ze wskaźnika temp otoczenia na tidlub mid . . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
FDK Napisano 13 Stycznia 2014 Autor Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2014 Na TID, bo mój superancki chiński termometr laserowy lekko oszalał i wskazywał -10 . Tym że pomiar wykonywany był w ciągu 1min, na każdym czujniku, wartość podana na wyświetlaczu multimetru była stała nie rosła nie malała po prostu pokazywał stały niezmienny opór. Przepięcie między czujnikami to ok 2s, bo sobie wszystko elegancko poukładałem a przewody z czujnika w aucie powyprowadzałem tak by był łatwy dostęp czujnik wzorcowy leżał sobie w okolicach czujnika w aucie i nie był dotykany. Wiem że trzeba by wykręcić czujnik by mieć pomiar wiarygodny z tym że wiąże się to z częściowym spuszczeniem płynu chłodzącego w tej chwili nie było to konieczne. Nie mniej pytanie pozostaje jak duża różnica może wystąpić między czujnikami, jest to gdzieś opisane? Z nowego czujnika zdjąłem charakterystykę od 40 do 110 stopni z podziałem 10 stopni. Niestety 20 stopni nijak nie jestem uzyskać bo "komora grzejna" jaką posiadam posiada sterowanie od 40 do 250 stopni z dokładnością 1 stopnia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 13 Stycznia 2014 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2014 akurat do tego celu nie potrzebujesz zadnej komory grzejnej . wystarczy jak pomierzysz oporność tego czujnika w domciu po min 2h od mom polozenia na stole .dalej postępujesz tak jak na tej str jeśli chodzi o temp http://www.czarnik.neostrada.pl/c14nz.html#temperatura lub tej http://www.czarnik.neostrada.pl/x16sz.html#temperatura niby opel a wyniki rozne . pamiętaj ze poruszasz się zawsze w granicach około czyli roznica do 20 % to żadna roznica . dolaczenie koncowek miernika do czujnika to jest 1-max 2 sek skoro ci nie odpowiada laserowy to zrob sobie term w-g tego linka -prościej się nie da . http://weirdscience.eu/Termometr%20w%205%20minut.html czujke wkładasz do rurki od długopisu , dokładnie zalewasz to silikonem na wierzch klejem i masz czujke do zwykłego miernika dokladnosc w zakresie do 100* w-g noty katalogowej .możesz taka dokladnosc do swoich celów potraktowac cieplym moczem i uznac ze maszmin 99% dokladnosci o ile bateria miernika nie konczy zywota .tu nie ma wpływu czs przepinania czujnikow tylko czas samego pomiaru !! . . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.