Skocz do zawartości

Montaż wskaźnika Gipro i gniazda USB do Yamahy XJ6 z ABS


oxxxz

Rekomendowane odpowiedzi

Z uwagi na szersze zainteresowanie tematem postanowiłem założyć nowy watek o montażu wskaźnika biegów Gipro U1 i gniazda USB, czym mam nadzieje przyczynić się znacznie dobru ludzkości. A co tam! Robię to, bo widzę zainteresowanie, a zanim sam rozgryzłem temat montażu tego ustrojstwa w XJ6 minęły upojne ze dwa-trzy popołudnia nad schematem elektrycznym moto., jego instrukcją serwisową oraz instrukcjami montażu wskaźnika – polską i angielską. Od razu mówię: w necie nie ma manuala do montażu tego wskaźnika w XJ6 w wersji z ABS. Ja przynajmniej nie znalazłem. Są inne moto., ale nie XJ6, a jednak między nimi są istotne różnice w układzie elektrycznym. Wersja z ABS wymaga podłączenia czterech kabli do inst. elekt. moto. W wersji bez ABS po prostu wciska się wtyczkę w jedno wolne gniazdko pod bakiem i wszystko gra. My ABS-owcy :hehe: mamy jednak więcej zabawy. Na marginesie: moim zdaniem instrukcja w j. polskim dołączona do wskaźnika do niczego się nie nadaje. Zawiera rażące błędy w tłumaczeniu, które odgrywają istotna różnicę i czynią ja po prostu niezrozumiałą dla kogoś kto tylko na niej się opiera np. computer ABS przetłumaczony jest jako czujnika ABS. Tymczasem w wersji angielskiej instrukcji wyraźnie rozróżnia się computer ABS i sensor ABS. Computer ABS to po prostu centralka ABS-u, a sensor to czujnik ABS, który znajduje się przy kołach moto. Poza tym ta inst. polska jest skrócona względem wersji ang.

Żeby podłączyć wskaźnik do moto trzeba sobie go kupić :hehe: Jak kupiłem Gipro wersja U1 (uniwersalna). Innej do moto z ABS się nie podłączy. No jak już mamy wskaźnik i chcemy go podłączyć to wypadałoby mieć do czego, a więc mieć moto. XJ6. Jak go nie mamy to należy się udać na otomoto, allegro czy giełdę pojazdów używanych w większym mieście polskim i takowy pojazd zakupić :lol: Nowego już najprawdopodobniej nie kupimy, gdyż teraz Yamaha zastępując XJ czy FZ wprowadziła nową linię moto MT, które to moto „prowadzą się jak rower”. Ja osobiście wolę jeździć motocyklem, który prowadzić się jak motocykl. Kupiłem więc XJ6 w wersji z ABS.

Najpierw trzeba znaleźć pod siedzeniem centralkę ECU, czyli komp silnika. Znajduje się ona zaraz przed puszką akumulatora patrząc od tyłu moto. Jest to czarna, płaska, dość wąska puszka z twardego plastyku, do której dochodzi szeroka, największa chyba w tym moto wtyczka. Najlepiej wyjąć aku, zdjąć boczny panel pod siedzeniem i wyciągnąć tę wiązkę pochodzącą do centralki ECU moto, po uprzednim jej odpięciu. Teraz trzeba zsunąć trochę otuliny wiązki elektrycznej, żeby dostać się do kabli tuż przed wtyczką. Dalej wyszukujemy kabel biało-żółty i podłączmy do niego kabel biały ze wskaźnika, następnie wyszukujemy kabel szary i podłączamy do kabla zielonego ze wskaźnika, następnie wyszukujemy kabel czerwono-biały i podłączamy do niego kabelek czerwony ze wskaźnika.

Pozostał nam kabel czarny (masa) ze wskaźnika. Ten podłączamy np. bezpośrednio do klemy minusowej. Ja podłączyłem go do kabla masy od gniazdka USB, które podłączone jest bezpośrednio do klemy minusowej, ale o tym za chwilę. Wszystkie kable łączy się bez ich cięcia czy lutowania, na szybkozłączki dołączone do zestawu wskaźnika. Jest to robota szybka i wygodna. Po podłączeniu ja każdą szybkozłączkę zaizolowałem czarną taśmą izolacyjną. Składamy odwrotnie: wpinamy centralkę ECU do wiązki, montujemy aku i zaczynamy programowanie wskaźnika, które trwa dwie minuty i jest dobrze opisane w instrukcji ang, dlatego nie będę tu tego opisywał. Ja zamontowałem wskaźnik pod licznikiem głównym, ładnie poprowadziłem kabelek wzdłuż ramy. Jest elegancko i profesjonalnie. Wybrałem kolor czerwony, bo moim zdaniem najlepiej pasuje do liczników XJ6.

Jeśli idzie o montaż gniazda USB to nic prostszego jak już się rozgryzło samemu montaż wskaźnika. Tam są tylko dwa kabelki: czerwony (plus) i czarny (minus, masa). Jak już pisałem czarny podłączyłem bezpośrednio do aku, klema minusowa. I teraz tak: jak chcecie mieć stałe zasilanie na gnieździe to wystarczy czerwony kabel podłączyć do klemy czerwonej, plusowej i jest w porządku. Jak nie chciałem, bo moje gniazdo ma podświetlenie i w takim razi cały czas jakaś dioda by się tam świeciła, co mogłoby rozładować aku. Postanowiłem więc założyć gniazdo tak, żeby zasilanie na nim było tylko po przekręceniu stacyjki. Aby tak było, trzeba znaleźć niebieski przewód idący do tylnej lampy w zadupku po prawej stronie patrząc od tyłu moto i znowu na szybkozłączkę połączyć go z czerwonym kabelkiem, zaizolować i znowu będzie w porządku. Mamy zasilanie na gnieździe tylko po przekręceniu stacyjki, co zabezpiecza choćby przed rozładowaniem aku np. po zatrzymaniu moto i nieodłączeniu np. nawigacji. Ja puściłem sobie jeszcze od gniazda zamocowanego na kierownicy (dwa wtyki USB) kabel 1,8 m pod siedzeniem do tyłu, żebym mógł podłączyć tam telefon. Mam smartfona i jest za duży, żeby wozić go na kierownicy, na której już jest gniazdo i nawi, a musi się jeszcze znaleźć miejsce na kamerkę. Ja mam taki układ na moto. Telefon przez bluta łączy mi się z nawi, a nawi z słuchawką w uchu, wobec czego na wygodnym ekranie nawi w rękawicach mogę wybierać połączenia i dzwonić nie dzióbiąc w czasie jazdy nic na telefonie. Dlatego telefon nie jest mi na kierownicy potrzebny, jednak żeby mi się nie rozładował w czasie jazdy, to musi mieć zasilanie, które to sobie podciągnąłem na tył moto:):):) Ogólnie jakbym ja miał taki opis jak dziś tu zrobiłem, to montaż tego wszystkiego zająłby mi może ze 40 minut:) A tak to musiałem nad tym spędzić sporo czasu. Wam już będzie o niebo łatwiej.

To tyle. Jakby były pytania to pytajcie. Postaram się dziś zrobić jakieś zdjęcia i wrzucić do tego wątku.

Aha – polecam wskaźnik gipro. Wszystko działa idealnie, nie mam opóźnień, nie myli się ani nie gubi. Nawet wrzucenie czy zrzucenie dwóch biegów w górę czy w dół go nie oszuka. Pokazuje tak jak powinno być. Aha po raz drugi: każdy robi wszystko na własną odpowiedzialność:)

Poniżej parę fotek mojej Xj-ty

post-133725-0-72369900-1460561564_thumb.jpg

post-133725-0-64033100-1460561599_thumb.jpg

post-133725-0-45225900-1460561625_thumb.jpg

post-133725-0-43880300-1460561655_thumb.jpg

post-133725-0-36683400-1460561697_thumb.jpg

post-133725-0-96497700-1460561756_thumb.jpg

post-133725-0-28807500-1460562567_thumb.jpg

post-133725-0-17258400-1460562599_thumb.jpg

post-133725-0-70285400-1460562781_thumb.jpg

post-133725-0-02324100-1460562815_thumb.jpg

post-133725-0-26840000-1460562883_thumb.jpg

post-133725-0-96382600-1460565367_thumb.jpg

post-133725-0-72918000-1460565465_thumb.jpg

post-133725-0-04979500-1460565496_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące później...

Jak facet mówi, ze coś zrobi, to to zrobi.

Nie trzeba mu o tym przypominać co pól roku. ;]

Założyłem dziś wskaźnik Gipro do mojej xj6. Dziękuję kolego kawo, dzięki Twojej instrukcji było to możliwe, dołączony manual po angielsku by nie wystarczył (polskie tłumaczenie litościwie pomijam :hehe:). Największym wyzwaniem były kabelki z ecu, a dzięki powyższemu opisowi poszło gładko. Wszystko śmiga jak ta lala. :oki:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak facet mówi, ze coś zrobi, to to zrobi.

Nie trzeba mu o tym przypominać co pól roku. ;]

Założyłem dziś wskaźnik Gipro do mojej xj6. Dziękuję kolego kawo, dzięki Twojej instrukcji było to możliwe, dołączony manual po angielsku by nie wystarczył (polskie tłumaczenie litościwie pomijam :hehe:). Największym wyzwaniem były kabelki z ecu, a dzięki powyższemu opisowi poszło gładko. Wszystko śmiga jak ta lala. :oki:

Spoko, mysle nieskromnie, ze w necie lepszego opisu po polsku się nie znajdzie. Btw mnie ten wskaźnik od poczatku sezonu śmiga aż miło!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.