Skocz do zawartości

Drugi akumulator w samochodzie


Cinek

Rekomendowane odpowiedzi

Od początku. Transceiver jak każde tego typu urządzenie potrzebuję prądu a żre go niemało. Jeśli podłączę go bezpośrednio do akumulatora rozruchowego to po dłuższym gadaniu może się okazać, że silnik nie wystartuje. 

W związku z czym wymyśliłem sobie żeby wstawić drugi akumulator do bagażnika i z niego zasilać radio.

Natomiast żeby ten akumulator był ładowany, podłączyć go do gniazda zapalniczki. Czemu tak? Bo napięcie w tym gnieździe pojawia się po przekręceniu kluczyka, czyli również po uruchomieniu silnika.

Pojawia się jednak pewien problem, co będzie gdy drugi akumulator zostanie "wydojony", rozumiem że pójdzie bezpiecznik gniazda zapalniczki?

Czy ktoś ma pomysł jak to rozwiązać - potrzebny jest jakiś ogranicznik prądowy, ale nie wiem czego szukać.

  • zszokowany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Cinek napisał(a):

potrzebny jest jakiś ogranicznik prądowy, ale nie wiem czego szukać.

Zasadniczo używa się czegoś takiego jak separator akumulatora...

Tylko czy ten transceiver faktycznie aż tyle mocy konsumuje? Może wystarczy trochę większy pokładowy akumulator zamiast drugiego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Cinek napisał(a):

Pojawia się jednak pewien problem, co będzie gdy drugi akumulator zostanie "wydojony", rozumiem że pójdzie bezpiecznik gniazda zapalniczki?

tak, jeśli akumulator się rozładuje to prawdopodobnie bezpiecznik pójdzie, zresztą ten sposób podłączenia nie jest przewidziany do czegoś takiego.

 

Może po prostu zastosuj przekaźnik odpowiedniej mocy sterowany po kluczyku albo zwykły hebel do drugiego akumulatora. Sąd też bardziej "profi" rozwiązania jak separator akumulatora.

 

WYLACZNIK-PRADU-HEBEL-AKUMULATORA-12V-24

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, bergerac napisał(a):

tak, jeśli akumulator się rozładuje to prawdopodobnie bezpiecznik pójdzie, zresztą ten sposób podłączenia nie jest przewidziany do czegoś takiego.

 

Może po prostu zastosuj przekaźnik odpowiedniej mocy sterowany po kluczyku albo zwykły hebel do drugiego akumulatora. Sąd też bardziej "profi" rozwiązania jak separator akumulatora.

 

WYLACZNIK-PRADU-HEBEL-AKUMULATORA-12V-24

 

 

 

 

To co wrzuciłeś to nie jest separator 👍

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Cinek napisał(a):

Od początku. Transceiver jak każde tego typu urządzenie potrzebuję prądu a żre go niemało. Jeśli podłączę go bezpośrednio do akumulatora rozruchowego to po dłuższym gadaniu może się okazać, że silnik nie wystartuje. 

W związku z czym wymyśliłem sobie żeby wstawić drugi akumulator do bagażnika i z niego zasilać radio.

Natomiast żeby ten akumulator był ładowany, podłączyć go do gniazda zapalniczki. Czemu tak? Bo napięcie w tym gnieździe pojawia się po przekręceniu kluczyka, czyli również po uruchomieniu silnika.

Pojawia się jednak pewien problem, co będzie gdy drugi akumulator zostanie "wydojony", rozumiem że pójdzie bezpiecznik gniazda zapalniczki?

Czy ktoś ma pomysł jak to rozwiązać - potrzebny jest jakiś ogranicznik prądowy, ale nie wiem czego szukać.

 

Podłączanie takiej ładowarki do gniazda zapalniczki to nienajlepszy pomysł. 

Do tego typu bajerów masz kilka możliwości, osobiście polecam ładowarkę 12/12 niekoniecznie od Victron bo są drogie. 

Najtańszym rozwiązaniem będzie zastosowanie przełącznika Victron Cyrix, on doładuje akumulator hotelowy podczas jazdy. Nie zadziała jak masz "inteligentny" alternator oraz gdy chcesz ładować akumulator LiFePo4. 

Do takich ładowarek są stosowane dość grube przewody, w instalacji zapalniczki takich nie masz.  

 

To Cyrix

To wg mnie lepsza opcja Orion 9A i jeszcze lepsza opcja Orion 18A BT 

Edytowane przez Olas1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra pociągnę dedykowane kable, już wykminiłem jak je puścić :ok:

na razie będzie połączenie po prostu z akumulatorem rozruchowym, jeśli to się nie sprawdzi wezmę się za wariant który tu przedstawiłem (drugi akumulator).

Właśnie wróciłem ze sklepu, kupiłem fajną oprawę bezpiecznika taką jaką używa się w car audio żeby bezpiecznik był jak najbliżej akumulatora inaczej nie spełni swojej funkcji.

Edytowane przez Cinek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



 
Najtańszym rozwiązaniem będzie zastosowanie przełącznika Victron Cyrix, on doładuje akumulator hotelowy podczas jazdy. Nie zadziała jak masz "inteligentny" alternator oraz gdy chcesz ładować akumulator LiFePo4. 
 
To Cyrix

U mnie taki zwykły Cyrix (są też wersje "Li-CT") działa z akumulatorem LiFePO4 prawidłowo.


Taptaraptap

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, bergerac napisał(a):

dokładnie tak, bezpiecznik powinien być przed przejściem kabla przez jakąkolwiek ścianę samochodu. 

No i kupiłem taką fajną oprawę i bezpiecznik, wydałem całe 16 zł, szaleństwo ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Zbynek napisał(a):


 


U mnie taki zwykły Cyrix (są też wersje "Li-CT") działa z akumulatorem LiFePO4 prawidłowo.


Taptaraptap
 


Jakim prądem to ładuje? Tam jest jakaś opcja zmiany ustawień? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.