Cinek Napisano 27 Kwietnia 2023 Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2023 Od początku. Transceiver jak każde tego typu urządzenie potrzebuję prądu a żre go niemało. Jeśli podłączę go bezpośrednio do akumulatora rozruchowego to po dłuższym gadaniu może się okazać, że silnik nie wystartuje. W związku z czym wymyśliłem sobie żeby wstawić drugi akumulator do bagażnika i z niego zasilać radio. Natomiast żeby ten akumulator był ładowany, podłączyć go do gniazda zapalniczki. Czemu tak? Bo napięcie w tym gnieździe pojawia się po przekręceniu kluczyka, czyli również po uruchomieniu silnika. Pojawia się jednak pewien problem, co będzie gdy drugi akumulator zostanie "wydojony", rozumiem że pójdzie bezpiecznik gniazda zapalniczki? Czy ktoś ma pomysł jak to rozwiązać - potrzebny jest jakiś ogranicznik prądowy, ale nie wiem czego szukać. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 28 Kwietnia 2023 Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 4 godziny temu, Cinek napisał(a): potrzebny jest jakiś ogranicznik prądowy, ale nie wiem czego szukać. Zasadniczo używa się czegoś takiego jak separator akumulatora... Tylko czy ten transceiver faktycznie aż tyle mocy konsumuje? Może wystarczy trochę większy pokładowy akumulator zamiast drugiego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bergerac Napisano 28 Kwietnia 2023 Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 8 godzin temu, Cinek napisał(a): Pojawia się jednak pewien problem, co będzie gdy drugi akumulator zostanie "wydojony", rozumiem że pójdzie bezpiecznik gniazda zapalniczki? tak, jeśli akumulator się rozładuje to prawdopodobnie bezpiecznik pójdzie, zresztą ten sposób podłączenia nie jest przewidziany do czegoś takiego. Może po prostu zastosuj przekaźnik odpowiedniej mocy sterowany po kluczyku albo zwykły hebel do drugiego akumulatora. Sąd też bardziej "profi" rozwiązania jak separator akumulatora. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Olas1 Napisano 28 Kwietnia 2023 Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 1 godzinę temu, bergerac napisał(a): tak, jeśli akumulator się rozładuje to prawdopodobnie bezpiecznik pójdzie, zresztą ten sposób podłączenia nie jest przewidziany do czegoś takiego. Może po prostu zastosuj przekaźnik odpowiedniej mocy sterowany po kluczyku albo zwykły hebel do drugiego akumulatora. Sąd też bardziej "profi" rozwiązania jak separator akumulatora. To co wrzuciłeś to nie jest separator Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Olas1 Napisano 28 Kwietnia 2023 Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 (edytowane) 10 godzin temu, Cinek napisał(a): Od początku. Transceiver jak każde tego typu urządzenie potrzebuję prądu a żre go niemało. Jeśli podłączę go bezpośrednio do akumulatora rozruchowego to po dłuższym gadaniu może się okazać, że silnik nie wystartuje. W związku z czym wymyśliłem sobie żeby wstawić drugi akumulator do bagażnika i z niego zasilać radio. Natomiast żeby ten akumulator był ładowany, podłączyć go do gniazda zapalniczki. Czemu tak? Bo napięcie w tym gnieździe pojawia się po przekręceniu kluczyka, czyli również po uruchomieniu silnika. Pojawia się jednak pewien problem, co będzie gdy drugi akumulator zostanie "wydojony", rozumiem że pójdzie bezpiecznik gniazda zapalniczki? Czy ktoś ma pomysł jak to rozwiązać - potrzebny jest jakiś ogranicznik prądowy, ale nie wiem czego szukać. Podłączanie takiej ładowarki do gniazda zapalniczki to nienajlepszy pomysł. Do tego typu bajerów masz kilka możliwości, osobiście polecam ładowarkę 12/12 niekoniecznie od Victron bo są drogie. Najtańszym rozwiązaniem będzie zastosowanie przełącznika Victron Cyrix, on doładuje akumulator hotelowy podczas jazdy. Nie zadziała jak masz "inteligentny" alternator oraz gdy chcesz ładować akumulator LiFePo4. Do takich ładowarek są stosowane dość grube przewody, w instalacji zapalniczki takich nie masz. To Cyrix To wg mnie lepsza opcja Orion 9A i jeszcze lepsza opcja Orion 18A BT Edytowane 28 Kwietnia 2023 przez Olas1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bergerac Napisano 28 Kwietnia 2023 Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 57 minut temu, Olas1 napisał(a): To co wrzuciłeś to nie jest separator to jest hebel - wyłącznik. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cinek Napisano 28 Kwietnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 (edytowane) Dobra pociągnę dedykowane kable, już wykminiłem jak je puścić na razie będzie połączenie po prostu z akumulatorem rozruchowym, jeśli to się nie sprawdzi wezmę się za wariant który tu przedstawiłem (drugi akumulator). Właśnie wróciłem ze sklepu, kupiłem fajną oprawę bezpiecznika taką jaką używa się w car audio żeby bezpiecznik był jak najbliżej akumulatora inaczej nie spełni swojej funkcji. Edytowane 28 Kwietnia 2023 przez Cinek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bergerac Napisano 28 Kwietnia 2023 Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 3 minuty temu, Cinek napisał(a): bezpiecznik był jak najbliżej akumulatora inaczej nie spełni swojej funkcji. dokładnie tak, bezpiecznik powinien być przed przejściem kabla przez jakąkolwiek ścianę samochodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Zbynek Napisano 28 Kwietnia 2023 Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 Najtańszym rozwiązaniem będzie zastosowanie przełącznika Victron Cyrix, on doładuje akumulator hotelowy podczas jazdy. Nie zadziała jak masz "inteligentny" alternator oraz gdy chcesz ładować akumulator LiFePo4. To Cyrix U mnie taki zwykły Cyrix (są też wersje "Li-CT") działa z akumulatorem LiFePO4 prawidłowo.Taptaraptap 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cinek Napisano 28 Kwietnia 2023 Autor Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2023 4 godziny temu, bergerac napisał(a): dokładnie tak, bezpiecznik powinien być przed przejściem kabla przez jakąkolwiek ścianę samochodu. No i kupiłem taką fajną oprawę i bezpiecznik, wydałem całe 16 zł, szaleństwo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Olas1 Napisano 29 Kwietnia 2023 Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2023 12 godzin temu, Zbynek napisał(a): U mnie taki zwykły Cyrix (są też wersje "Li-CT") działa z akumulatorem LiFePO4 prawidłowo. Taptaraptap Jakim prądem to ładuje? Tam jest jakaś opcja zmiany ustawień? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Zbynek Napisano 29 Kwietnia 2023 Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2023 Ładowanie mam około 30A, max 40A, mam prosty akumulator bez komunikacji BT więc nie zmieniam ustawień. Cyrix ma max 120A więc z dużym zapasem. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.