Skocz do zawartości

Ekonomia i fiat UNO


gulinski

Rekomendowane odpowiedzi

> Przydreptał mi tu taki jeden i truje że mu 1.0 strasznie pali i w

> ogóle jest do bani, bo Żuka wyprzedzić nie mógł

> to ja mu na to WYKRESIK

> silniczka 1.4 i TEKŚCIK O OSZCZĘDNEJ JEŹDZIE

Mr Gulinsky ,Mr Dyszy ju ar absolutly rajt.

brawo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przydreptał mi tu taki jeden i truje że mu 1.0 strasznie pali i w

> ogóle jest do bani, bo Żuka wyprzedzić nie mógł

> to ja mu na to WYKRESIK

> silniczka 1.4 i TEKŚCIK O OSZCZĘDNEJ JEŹDZIE

Ta różowa krzywa mocy i odpowiadający jej wykres momentu to jest na zasilaniu LPG niewiem.gif, bo poniżej 1800 obr./min jest strasznie, a potem jakby sie turbo włączało.

Ja mam takie właśnie wrażenie na jeździe na LPG z tym, że turbo jest jakieś słabe, nie tak jak na tym wykresie zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TEKŚCIK O OSZCZĘDNEJ JEŹDZIE

tescik to moze troche przesadzona nazwa, ale pewne rzeczy mowi. prawda o malym zuzyciu jest taka:

- im wolniej jedziesz tym mniejsz zuzycie paliwa,(wolno, na tyle ile pozwala silnik na danym przelozeniu. dzieje sie tak nie glownie z powodu oporow ruchu (a nie tylko powietrza): opory ruchu decyduja do 80km/h a powyzej opory powietrza i nie jest prawda ze opory ruchu sa pomijalne.

- najmniejsze jednostkowe zuzycie paliwa jest przy max momencie co wypada w Uno przy ok 90 km/h przy 4/5 biegu, co oczywiscie nie jest zgodne z najmniejszym zuzyciem na 100km przebiegu, gdyz w tym przypadku najmniej spalisz przy predkosci rzedu 40-50km/h na 4 biegu. wynika to z tego ze po pierwsze powyzej 80km/h opory powietrza sa juz b.duze a poza tym wynika to z ogolnych przelozen silnika tak aby przy ok 100km/h pracowal z mozliwie duza sprawnoscia (a niekoniecznie malo palil)

- najwlasciwsze dla silnika to predkosc miedzy max momentem a max moca (dla zuzycia paliwa jak wyzej pisalem NIE)

- w tesciku sa sprzeczne informacje: "Niektórzy kierowcy myślą, że najniższe zużycie paliwa uzyskuje się wtedy, gdy prawie w ogóle nie korzysta się z osiągów silnika. Ich oszczędna jazda ogranicza się do ślamazarnego ruszania z miejsca i poruszania się z gazem wciśniętym tylko tyle, by silnik nie zgasł. Jest to poważny błąd!"

im wolniej jedziesz tym mniej spalasz, ilosc spalanego paliwa decyduje o mocy wiec im mniej kW produkuje silnik tym mniej spala -najogolniej mowiac

- im czesciej hamujesz tym mniej oszczednie sie poruszasz, dotyczy to takze hamowania silnikiem jaki kazdego innego(choc w gaznikowcach jest gorzej niz we wtryskach gdzie przy hamowaniu silnikiem odcinane jest zawsze paliwo do wtryskiwaczy)

- kazda dodatkowa masa zwieksza zuzycie paliwa, o ok 1l na 100km na kazde dodatkowe 100kg. wiec im mniej w bagazniku wozisz niepotrzebnych gratow tym mniej zuzywasz paliwa.

- im wezsze opony tym mniejsze tarcie i tym mniejsze zuzycie paliwa

- wplyw biegu na ktoryem jedziesz nie jest zbyt znaczacy dla ogolnego zuzycia paliwa o ile auto jedzie wolno, w zasadzie jest obojetne czy silnik jedzie 40 na 3 czy na 5 zuzycie bedzie podobne

- jazda na wysokim biegu z mala predkoscia nie powoduje az tak ogromnego zuzycia silnika jak sie powszechnie uwaza (gaznikowe silniki sa mniej tolerancyjne niz wtryskowe), (UNO 899 od 40 km/h - 140km/h bez zadnych szarpniec)

- sluszna uwaga:"Im mniej energii zużyjemy na drodze z A do B, tym mniej potrzeba paliwa." a zuzyjemy tym mniej im wolniej bedziemy jechac

- "Biorąc powyższe pod uwagę, można wysnuć wniosek, iż najlepszym, najoszczędniejszym sposobem jazdy jest utrzymywanie stałej, umiarkowanej prędkości od „startu” do „mety”" - to prawda ale nalezy dodac, mozliwe malej

- charakterystyka silnika niewiele mowi o zuzyciu paliwa przez auto, potrzebny jest inny wykres: wykres zuzycia paliwa w zaleznosci od predkosci na danym biegu.

mam nadzieje ze kilka mitow rozwialem, jak cos mi sie jeszcze przypomni to dodam.

pozdrawiam

tom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> - im wolniej jedziesz tym mniejsz zuzycie paliwa,(wolno, na tyle ile

> pozwala silnik na danym przelozeniu. dzieje sie tak nie glownie

> z powodu oporow ruchu (a nie tylko powietrza): opory ruchu

> decyduja do 80km/h a powyzej opory powietrza i nie jest prawda

> ze opory ruchu sa pomijalne.

zgadza się

> - najmniejsze jednostkowe zuzycie paliwa jest przy max momencie co

> wypada w Uno przy ok 90 km/h przy 4/5 biegu, co oczywiscie nie

> jest zgodne z najmniejszym zuzyciem na 100km przebiegu, gdyz w

> tym przypadku najmniej spalisz przy predkosci rzedu 40-50km/h na

> 4 biegu. wynika to z tego ze po pierwsze powyzej 80km/h opory

> powietrza sa juz b.duze a poza tym wynika to z ogolnych

> przelozen silnika tak aby przy ok 100km/h pracowal z mozliwie

> duza sprawnoscia (a niekoniecznie malo palil)

> - najwlasciwsze dla silnika to predkosc miedzy max momentem a max

> moca (dla zuzycia paliwa jak wyzej pisalem NIE)

......założenia konstrukcyjne

> - w tesciku sa sprzeczne informacje: "Niektórzy kierowcy myślą, że

> najniższe zużycie paliwa uzyskuje się wtedy, gdy prawie w ogóle

> nie korzysta się z osiągów silnika. Ich oszczędna jazda

> ogranicza się do ślamazarnego ruszania z miejsca i poruszania

> się z gazem wciśniętym tylko tyle, by silnik nie zgasł. Jest to

> poważny błąd!"

> im wolniej jedziesz tym mniej spalasz, ilosc spalanego paliwa

> decyduje o mocy wiec im mniej kW produkuje silnik tym mniej

> spala -najogolniej mowiac

> - im czesciej hamujesz tym mniej oszczednie sie poruszasz, dotyczy to

> takze hamowania silnikiem jaki kazdego innego(choc w

> gaznikowcach jest gorzej niz we wtryskach gdzie przy hamowaniu

> silnikiem odcinane jest zawsze paliwo do wtryskiwaczy)

ja tam wolę "wybiegiem jeździć" choć nie zawsze jest to możliwe ~warunki drogowe,bezpieczeństwo

> - kazda dodatkowa masa zwieksza zuzycie paliwa, o ok 1l na 100km na

> kazde dodatkowe 100kg. wiec im mniej w bagazniku wozisz

> niepotrzebnych gratow tym mniej zuzywasz paliwa.

stara prawda "baba z wozu koniom lżej"

> - im wezsze opony tym mniejsze tarcie i tym mniejsze zuzycie paliwa

jak najbardziej poprawne (masę ekonomicznych aut japońsjich i koreańskich miało i ma włśnie z tego powodu wąskie opnki)

> - wplyw biegu na ktoryem jedziesz nie jest zbyt znaczacy dla ogolnego

> zuzycia paliwa o ile auto jedzie wolno, w zasadzie jest obojetne

ale jeśli masz przymusowy kilku minutowy postój wyłacz silnik

> czy silnik jedzie 40 na 3 czy na 5 zuzycie bedzie podobne

> - jazda na wysokim biegu z mala predkoscia nie powoduje az tak

> ogromnego zuzycia silnika jak sie powszechnie uwaza (gaznikowe

> silniki sa mniej tolerancyjne niz wtryskowe),

trzeba tylko uważać aby nie zniszczyć np synchronizatorów w skrzyni biegów, lub innych elementów z powodu drgań jednostki napędowej

> (UNO 899 od 40

> km/h - 140km/h bez zadnych szarpniec)

z tą niską prędkością na biegu trzeba uważać (tu się chyba powtarzam) , bo w krótkim czasie mozna zniweczyć kilkunasto miesieczne oszczędności (zimny silnik -szczególnie)

.

.

.

> - "Biorąc powyższe pod uwagę, można wysnuć wniosek, iż najlepszym,

> najoszczędniejszym sposobem jazdy jest utrzymywanie stałej,

> umiarkowanej prędkości ..." - to prawda ale nalezy dodac,

> mozliwe malej

> - charakterystyka silnika niewiele mowi o zuzyciu paliwa przez auto,

wyżej pisaleś o tm że najwłasciwsze dla silnika jest jego eksploatowanie w zakresie pomiędzy max momentem imax mocą - po to jest ten wykres

> potrzebny jest inny wykres: wykres zuzycia paliwa w zaleznosci

> od predkosci na danym biegu.

taki wykres to ja widziałem lata temu dla 125p 126p Łady Skody, później chyba nikt takich rzeczy nie publikował

Masz może coś "na czasie"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> z tą niską prędkością na biegu trzeba uważać (tu się chyba powtarzam)

> , bo w krótkim czasie mozna zniweczyć kilkunasto miesieczne

> oszczędności (zimny silnik -szczególnie)

trzeba uwazac, ale chyba kazdy widzi ze mu szarpie cala fura. dla mojego wozu (wtrysk) sprawdzalem, od 40-140 na 4 biegu NIC SIE NIE DZIEJE ZLEGO, poprzdnio mialem Trabanta 1,1 i tez nic sie nie dzialo w tym samy zakresie, podobnie dla pf126, FSO1,5 nie lubil jazdy ponizej 1500-2000obr/min wiec gdzies od 50km/h bylo ok

> .

> .

> .

> wyżej pisaleś o tm że najwłasciwsze dla silnika jest jego

> eksploatowanie w zakresie pomiędzy max momentem imax mocą - po

> to jest ten wykres

> taki wykres to ja widziałem lata temu dla 125p 126p Łady Skody,

> później chyba nikt takich rzeczy nie publikował

> Masz może coś "na czasie"?

gdzies kiedys widzialem, jak znajde wrzuce na forum, oczywiscie jesli chodzi o zuzycie w funkcj predkosci to dla kazdego auta jest inny wykres (niekoniecznie dla kazdego silnika jest inny, bo glowny czynnik w zuyzciu paliwa to masa pojazdu i predkosc)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra!! no to znaczy sie że jak ma sie jeździć ?? Wolno? Szybko? Dynamicznie?

Staram się jeździć autem dynamicznie ale oczywiście bez przesady... znaczy się cisne mu do tego momentu aż silnik najlepiej ciągnie no i następny bieg... i tak dalej... i tak dalej...

Porobiłem obliczenia bo coś mi sie wydaje że mi dużo pali i co? sick.gif Qpa Panowie! Wyszło mi że auto pali 12 l na 100km !!!!!!!!!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dobra!! no to znaczy sie że jak ma sie jeździć ?? Wolno? Szybko?

> Dynamicznie?

> Staram się jeździć autem dynamicznie ale oczywiście bez przesady...

> znaczy się cisne mu do tego momentu aż silnik najlepiej ciągnie

> no i następny bieg... i tak dalej... i tak dalej...

> Porobiłem obliczenia bo coś mi sie wydaje że mi dużo pali i co? Qpa

> Panowie! Wyszło mi że auto pali 12 l na 100km !!!!!!!!!!!!

bo automat to zlo czacha.gifwink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.