Skocz do zawartości

Ilość czynnika w układzie klimatyzacji Epica


medison74

Rekomendowane odpowiedzi

Z uwagi, że z klimy wydobywał się niemiły zapach postanowiłem przed okresem letnim zrobić przegląd. Udałem się więc do warsztatu gdzie mają urządzonko do tego przeznaczone i po rozmowie z właścicielem razem z ozonowaniem zaproponowano 150 zł. Cała akcja trwała ok 1,5 godziny i co się okazał z wydruku po pracy maszyny. Pan oczywiscie odczytal ile powinno być czynnika w układzie oraz oleju dla pojazdów z kierownicą z lewej strony 450g +-20g. Tabliczka jest pod maska od strony pasażera. Odzysk czynnika 0,585kg i 15 ml oleju. Według wydruku uzupełnił układ 0,480kg czynnika i 25ml oleju i stwierdził, że było za dużo czynnika. yikes.gif Od kiedy mam autko (3 lata) nie robiłem przeglądu klimy .Natomiast miałem dostęp do tis-a i tam jest w danych 0,820kg czynnika więc o co chodzi. Klima przed sprawdzeniem i po oczywiście działa. Tylko czy nie za mało uzupełnił układ i przy większych temperaturach zewnętrznych klima nie będzie wyrabiała?

286924896-IMG_1772a.jpg

286924896-czynnik.JPG

post-147628-14352520422096_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z uwagi, że z klimy wydobywał się niemiły zapach postanowiłem przed okresem letnim zrobić przegląd.

> Udałem się więc do warsztatu gdzie mają urządzonko do tego przeznaczone i po rozmowie z

> właścicielem razem z ozonowaniem zaproponowano 150 zł. Cała akcja trwała ok 1,5 godziny i co

> się okazał z wydruku po pracy maszyny. Pan oczywiscie odczytal ile powinno być czynnika w

> układzie oraz oleju dla pojazdów z kierownicą z lewej strony 450g +-20g. Tabliczka jest pod

> maska od strony pasażera. Odzysk czynnika 0,585kg i 15 ml oleju. Według wydruku uzupełnił

> układ 0,480kg czynnika i 25ml oleju i stwierdził, że było za dużo czynnika. Od kiedy mam

> autko (3 lata) nie robiłem przeglądu klimy .Natomiast miałem dostęp do tis-a i tam jest w

> danych 0,820kg czynnika więc o co chodzi. Klima przed sprawdzeniem i po oczywiście działa.

> Tylko czy nie za mało uzupełnił układ i przy większych temperaturach zewnętrznych klima nie

> będzie wyrabiała?

No rzeczywiscie w TISie jest 820g i ilosc wstepna tez by tak wskazywala ze było tyle. Z 420g tez klima zadziala, ale zobacz czy skutecznosc jest, na wylotach powinienes zejsc do 7-8 stopni. Moze ktos zrobił dowcip i nakleił naklejke z inne samochodu. Masz go od nowosci?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem pierwszym właścicielem w kraju i autko użytkuje od 3 lat. Sprowadzone było z Francji. Naklejka jest raczej ok. Oczywiście ciekawi mnie czy inni posiadacze Epici też takową naklejkę mają z takimi parametrami. Dziwne jest też ilość oleju do smarowania sprężarki. Naklejka jak i Tis podaje 220 ml a tu warsztat odzyskał 15 ml a uzupełnił 25 ml tak mam na wydruku. O co kaman?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jestem pierwszym właścicielem w kraju i autko użytkuje od 3 lat. Sprowadzone było z Francji.

> Naklejka jest raczej ok. Oczywiście ciekawi mnie czy inni posiadacze Epici też takową naklejkę

> mają z takimi parametrami. Dziwne jest też ilość oleju do smarowania sprężarki. Naklejka jak i

> Tis podaje 220 ml a tu warsztat odzyskał 15 ml a uzupełnił 25 ml tak mam na wydruku. O co

> kaman?

1. Nigdy nie odzyskasz takiej ilości oleju, jaka jest w układzie, najczęściej 5-10 % ale pod licznymi warunkami (typ układu, stopień wymieszania czynnika z olejem, temperatura zewnętrzna itd.).

2. Jest zasada, że dodaje się 10-20 ml oleju więcej niż się odzyskało, dlatego masz 15 odzyskane + 10 = 25,

3. Bazy danych mają mnóstwo błędów, bywa że każda kolejna ma inne wartości. Ktoś mógł serwisować tą klimę we Francji według takiego TIS'u i wprowadzić za dużo czynnika. Albo część uciekła, to normalne czynnika zawsze ubywa, albo maszyna nie odzyskała całego - to też normalne. Zawsze patrz na naklejkę.

Mówię to jako właściciel maszyny do obsługi klimatyzacji. Mam sporo pojazdów do serwisowania i zainwestowałem swego czasu w takie ustrojstwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Epica ma taki sam układ jak Evanda i z całą pewnością naklejka propaguje bzdury (ktoś pomylił naklejki) tylko Tis jest miarodajny. Poza tym tej wielkości auta GM nie mają nigdy tak mało czynnika. Przy takiej ilości czynnika klima będzie bardzo mało wydajna. Dotankować do ilości z TIS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Epica ma taki sam układ jak Evanda i z całą pewnością naklejka propaguje bzdury (ktoś pomylił

> naklejki) tylko Tis jest miarodajny. Poza tym tej wielkości auta GM nie mają nigdy tak mało

> czynnika. Przy takiej ilości czynnika klima będzie bardzo mało wydajna. Dotankować do ilości z

> TIS

Wiesz, ja po napisaniu swojego poprzedniego postu sprawdziłem w katalogach i zarówno Hella jak i Valeo podają ponad 800g czynnika ale mimo to uznałem, że bezpieczniej będzie dla jego samochodu zaufać naklejce, bo jak niby miałaby być zamieniona? W fabryce? Złośliwy poprzedni właściciel? Co najwyżej niech pojedzie do serwisu i upewni się, czy na niskim ma 2-2,5 bar a na wysokim około 10 i nie ma co ryzykować, bo jeżeli miał już za granicą przeładowany układ bo ktoś serwisował na pełnym automacie bez uwzględnienia naklejki to zawory sprężarki dostały wystarczająco w kość.

Oczywiście te ciśnienia to w temperaturze takiej jak mamy obecnie, podczas upałów może być na wysokim i pod 20, doświadczony serwisant oceni stopień naładowania układu na podstawie zegarów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiesz, ja po napisaniu swojego poprzedniego postu sprawdziłem w katalogach i zarówno Hella jak i

> Valeo podają ponad 800g czynnika ale mimo to uznałem, że bezpieczniej będzie dla jego

> samochodu zaufać naklejce, bo jak niby miałaby być zamieniona? W fabryce? Złośliwy poprzedni

> właściciel? Co najwyżej niech pojedzie do serwisu i upewni się, czy na niskim ma 2-2,5 bar a

> na wysokim około 10 i nie ma co ryzykować, bo jeżeli miał już za granicą przeładowany układ bo

> ktoś serwisował na pełnym automacie bez uwzględnienia naklejki to zawory sprężarki dostały

> wystarczająco w kość.

> Oczywiście te ciśnienia to w temperaturze takiej jak mamy obecnie, podczas upałów może być na

> wysokim i pod 20, doświadczony serwisant oceni stopień naładowania układu na podstawie

> zegarów.

Dokladnie, ciekawe czy gosciu po naladowaniu sprawdził cisnienia pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki panowie za odpowiedź. Drąże dalej temat bo nie daje mi spokoju. Dzwoniłem do ASO i serwisant potwierdził ilosć czynnika odczytując dane z Tis czyli 820 g. Znalazłem jeszcze dane klimy lecz nie ma chevroleta . Przykładowo dla Daewoo to żadne autko nie ma poniżej 500 g czynnika. Jeżeli faktycznie ma być 820g to odzyskane 0,585g swiadczyło by, że brakowało ok 235 g. Jadę zaraz do warsztatu i powiem żeby sprawdził jeszcze ciśnienie. Zapomniałem napisć, że po nabiciu klimy sprawdzał temp w kratce wylotowej i przy 22.C na zewnątrz było 11-12.C. Dam znać jak się sprawa rozwinęła aby na przyszłość nie było problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> sprawdzał temp w kratce wylotowej i przy 22.C na zewnątrz było > 11-12.C.

Czyli totalna DUPA bo nasze auta mają bardzo skuteczną klimę - ja mam 3 stopnie

Oczywiście na podstawie zegarów można to sprawdzić ale potrzebne jest to:

Wykres stosunku ciśnienia w części nisko- i wysokociśnieniowej

286940774-klima.JPG

i mechanik któremu chcę sie myśleć i czytać...

post-28825-14352520511372_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po warsztacie sprawa wygląda następująco i raczej jest już OK. Serwisant uzupełnił czynnik w ilości 340 g .Czyli 480g + 340 g daje nam 820 g. Sprawdził ciśnienie na maszynie po uzupełnieniu i na niskim było ok 2,5 bar a na wysokim jak dochodziło do ok 15 bar to załączył się wentylator chłodnicy. Wyłączył gdy ciśnienie spadło do ok 12-13 bar i po osiągnięciu ok 15 bar znów się załączył. Temperatura z kratki wylotowej była w okolicach 3-4.C lecz na zewnątrz było 13-14.C. Zobaczymy jak będzie w temperaturach typowo letnich bo jak na razie to zimno passed_out.gif. Reasumując - ilość czynnika jaka powinna być w Epice to 820 g. Naklejkę nakleił chyba po 20.GIF skośnooki pracownik fabryki. Ciekaw jestem czy inne Epici mają też taką naklejkę z takimi parametrami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Temperatura z kratki wylotowej była w okolicach 3-4.C lecz na

> zewnątrz było 13-14.C.

> Zobaczymy jak będzie w temperaturach typowo letnich bo jak

> na razie to zimno .

Sprężarka typu V5, którą masz w Epci ma zmienny skok tłoków dzięki zastosowaniu tarczy uchylnej. Ma więc zmienna wydajniość z zależności od zapotrzebowania (regulacja za pomocą różnicy ciśnień). Więc jak bedzię goraco to zwiększy się wydajnoiść i dalej będziesz się cieszył temperaturą 3-4 stopnie na wylocie, tylko potrwa to dłużej do jej osiągnięcia.

Warunkiem jednak prawidowego działnia tarczy uchylnej jest odpowiednia ilośc czynnika, którą już masz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

> Z uwagi, że z klimy wydobywał się niemiły zapach postanowiłem przed okresem letnim zrobić przegląd.

> Udałem się więc do warsztatu gdzie mają urządzonko do tego przeznaczone i po rozmowie z

> właścicielem razem z ozonowaniem zaproponowano 150 zł. Cała akcja trwała ok 1,5 godziny i co

> się okazał z wydruku po pracy maszyny. Pan oczywiscie odczytal ile powinno być czynnika w

> układzie oraz oleju dla pojazdów z kierownicą z lewej strony 450g +-20g. Tabliczka jest pod

> maska od strony pasażera. Odzysk czynnika 0,585kg i 15 ml oleju. Według wydruku uzupełnił

> układ 0,480kg czynnika i 25ml oleju i stwierdził, że było za dużo czynnika. Od kiedy mam

> autko (3 lata) nie robiłem przeglądu klimy .Natomiast miałem dostęp do tis-a i tam jest w

> danych 0,820kg czynnika więc o co chodzi. Klima przed sprawdzeniem i po oczywiście działa.

> Tylko czy nie za mało uzupełnił układ i przy większych temperaturach zewnętrznych klima nie

> będzie wyrabiała?

Mam epice od 2007 roku i na wewnętrznej stronie maski jest nalepka która mówi o ilości czynnika i oleju, wartoaci te są takie jak w TIs i zawsze tak napełniam swoją klimę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem, że z klimą wszystko ok po uzupełnieniu czynnika do 820 g ale niestety przy obecnych upałach i temp. zewnętrznej 37.C sprężarka się rozłączała. Po uruchomieniu klimy słychać załączenie sprężarki i po ok 10 sek się rozłączała i tak cyklicznie. Praktycznie nie było żadnego chłodzenia. Działo się to przy obecnych temp 37.C bo takie miałem wskazanie na konsoli. Udałem się do tego samego warsztatu co robił mi przegląd klimy i odciągnął z układu ok 100 g czynnika i klima odżyła. W sumie to dziwna sprawa bo układ był uzupełniony tak jak podaje tis czyli 820 g i rozłączało sprężarkę. Zapewne działo się tak ponieważ przekraczało ciśnienie maksymalne układu klimatyzacji w tak wysokiej temp zewnętrznej ale dlaczego skoro ilość czynnika była prawidłowa.

Zaznaczam,że wcześniej nie miałem żadnego problemu z klimą od 3 lat łącznie z wyjazdem do Chorwacji a tam wiadomo jakie są temperatury. Chyba tak to jest jak człowiek chce polepszyć to się zawsze coś sp...... mad.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.