Skocz do zawartości

Czy to koniec sondy lambda?


maka777

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich

Niedawno stałem się szczęśliwym posiadaczem kabelka umożliwiającego połączenie kompa gazowego z komputerem.

Postanowiłem się trochę pobawić w ustawienia ale zastanowiło mnie dziwne jak mi się wydaje zachowanie sondy lambda.

Otóż po odpaleniu silnika, na wolnych obrotach (silnik ciepły) napięcie wynosiło 0,02V i uwaga, że mieszanka uboga. Po gwałtownym przegazowaniu napięcie od razu wskoczyło do wartości 0,75V - i tu pierwsze pytanie czy napięcie zmienia się aż tak gwałtownie czy może powinno wolniej rosnąć?

Następnie udałem się na przejażdżkę i przy stałej prędkości (90km/h) napięcie wynosiło 0,02V (czyli mieszanka uboga). Praktycznie cały czas jazdy (przyspieszanie, hamowanie)napięcie sondy wynosiło powyższą wartość. Tylko podczas zmiany biegów napięcie rosło i mieszanka przechodziła w bogatą.

Najciekawsze jest to, że w momencie włączenia wentylatora chłodnicy mieszanka wskoczyła na wartość prawidłową a po wyłączeniu znów wróciła do ubogiej (0,02V). Może gdzieś jest jakieś przbicie niewiem.gif

Po wyłączeniu silnika zauważalne było napięcie na sondzie 0,02-0,03V i mieszanka uboga.

Komputer gazu autronic Al-700, sonda jednoprzewodowa do 1V.

Czy ktoś może mnie oświecić co jest nie tak.

Może coś źle podłączyłem?

Jestem początkujący w zakresie regulacji instalki gazowej i za wszelkie uwagi i informacje będę wdzięczny.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostry i nagły przeskok napięcia pomiędzy wskazaniami ubogiej i bogatej mieszanki świadczy o dobrej reakcji sondy. Szczątkowe napięcie na gorącej sondzie po wyłączeniu silnika to też normalna sprawa. Chwilowe przeskoki na bogatą przy zmianie biegów czy przy załączeniu wentylatora też są prawdopodobne, widywałem u siebie takie same zachowania.

Po tych wszystkich objawach to ja bym raczej obstawiał sprawną sondę i niedomagającą lub źle wyregulowaną instalację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli sonda jest w stanie wskazac napiecie wyzsze niz 0,7V to IMO jest OK, a im szybciej jest w stanie zmieniac to napiecie, to jeszcze lepiej.

Widocznie masz ta mieszanke za uboga na obciazeniu i tyle.

Patrzyles na pozycje silnika krokowego, jak pokazuje ubogo? Jezeli jest maksymalnie rozkrecony i juz bardziej nie moze, to sprobuj mu dac wiekszy zakres pracy i zobacz do jakiej maksymalnej wartosci sie rozkreci. Jezeli jeszcze nie bedzie w stanie wyregulowac, to juz chyba tylko rozkrecenie troszke parownika mu pomoze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Patrzyles na pozycje silnika krokowego, jak pokazuje ubogo?

Szczerze powiedziawszy nie patrzyłem (a możesz mi powiedzieć jakie powinny być prawidłowe ustawienia?) ale co mnie zastanawia to, że na przeglądzie (w lipcu) analiza splain wskazywała na bogatą mieszankę a tu proszę taki zonk icon_eek.gif

Kręciłem wczoraj śrubką na reduktorze (tą większą) i napięcie sondy cały czas było w granicach 0,00-0,02V.

Dodam, że przy jeździe na benie podczas przyspieszania czuć kangurki i przyduszanie silnika a na wolnych obrotach nierówna pracę silnika (coś jak drgawka co kilka sekund).

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Szczerze powiedziawszy nie patrzyłem (a możesz mi powiedzieć jakie

> powinny być prawidłowe ustawienia?)

Nie moge, bo nie wiem nawet jakie masz tam opcje, moze jakies screen`y bys zrobił z menu.

>ale co mnie zastanawia to,

> że na przeglądzie (w lipcu) analiza splain wskazywała na bogatą

> mieszankę a tu proszę taki zonk

> Kręciłem wczoraj śrubką na reduktorze (tą większą)

To, że wieksza, tez nic nie mowi, bo nie wiadomo jaki masz parownik.

> i napięcie sondy

> cały czas było w granicach 0,00-0,02V.

> Dodam, że przy jeździe na benie podczas przyspieszania czuć kangurki

> i przyduszanie silnika a na wolnych obrotach nierówna pracę

> silnika (coś jak drgawka co kilka sekund).

> Pozdrawiam

Tak, jak pisze, sprobuj zrobic zrzut ekranu, jakies wykresy pracy czujników przy róznych obrotach, nawet na postoju (po pare sek. bieg jałowy, 2tys, 3 tys. obr.) jezeli wogole sa wykresy w tym sofcie.

Wtedy mozna pomyslec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak, jak pisze, sprobuj zrobic zrzut ekranu, jakies wykresy pracy

> czujników przy róznych obrotach, nawet na postoju (po pare sek.

> bieg jałowy, 2tys, 3 tys. obr.) jezeli wogole sa wykresy w tym

> sofcie.

> Wtedy mozna pomyslec.

No cóż w A-monie nie ma żadnych wykresów tylko cyferki, więc nie bardzo wiem co mogę jeszcze załączyć żeby było pomocne.

Co do reduktora to mam lovato - jedna śrubka mała do wolnych obrotów i druga - duża do regulacji mieszanki .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie napięcia sondy lambda pokazane w załącznikach sa napięciami (jakby to powiedzieć) chwilowymi. W każdym przypadku w pewnym momencie osiągają 0V a potem znowu sie zmieniają.

Wszystkie prawie cały czas oscylują w zakresie ubogim (nawet na benie).

I co mnie wczoraj jeszcze zastanowiło - po podłączeniu kompa i uruchomieniu a-mona (na wyłączonym silniku - tylko kluczyk w pozycji I) napięcie sondy było w granicach 0,015V i mieszanka uboga. Czy to normalne?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Generalnie napięcia sondy lambda pokazane w załącznikach sa

> napięciami (jakby to powiedzieć) chwilowymi. W każdym przypadku

> w pewnym momencie osiągają 0V a potem znowu sie zmieniają.

> Wszystkie prawie cały czas oscylują w zakresie ubogim (nawet na

> benie).

> I co mnie wczoraj jeszcze zastanowiło - po podłączeniu kompa i

> uruchomieniu a-mona (na wyłączonym silniku - tylko kluczyk w

> pozycji I) napięcie sondy było w granicach 0,015V i mieszanka

> uboga. Czy to normalne?

> Pozdrawiam

Kiedys na kaciku astry byla podawana metoda na sprawdzenie czy wszystko jest oki ze steronikiem silnika. Wypinalo sie wtyczke sondy i mierzylo napiecie w tej wtyczce ktora idzie od sterownika. Jesli dobrze pamietam to powinno ono wynosic wlasnie 15 lub 150 mV ktore wlasnie pokazywal Amon. Jedna uwaga - zmien sobie przelaczanie z beny na lpg przy opadajacych obrotach waytogo.gif. Jesli bedziesz potrzebowal sonde zapraszam na priv, mam kilka w garazu, w tym 1 szt nowka nieuzywana wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Generalnie napięcia sondy lambda pokazane w załącznikach sa

> napięciami (jakby to powiedzieć) chwilowymi. W każdym przypadku

> w pewnym momencie osiągają 0V a potem znowu sie zmieniają.

> Wszystkie prawie cały czas oscylują w zakresie ubogim (nawet na

> benie).

No szkoda, ze nie ma wykresów :/

> I co mnie wczoraj jeszcze zastanowiło - po podłączeniu kompa i

> uruchomieniu a-mona (na wyłączonym silniku - tylko kluczyk w

> pozycji I) napięcie sondy było w granicach 0,015V i mieszanka

> uboga. Czy to normalne?

To normalne, jezeli sonda jest nagrzana, to pokazuje aktualny sklad mieszanki, a przy wylaczonym silniku, bedzie tam jedynie nie spalony tlen, czyli za mało paliwa (mieszanka uboga)

Interesujace jest IMO cos pochrzanione z TPS bo wskazuje

0,410V - jałowe

0,293V - 2100 yikes.gif czyli bardziej zamknieta przepustnica niz na jalowym alien.gif

0,527V - 3000

Wogole nie widze zeby TPS wychodził poza prog (czyli wyjscie z biegu jalowego) ktory jest ustawiony na 0,781V

IMO jest padniety czujnik TPS, albo zle podłączony. SPrawdz przy wtyczce. No chyba ze masz TPS 1 Voltowy, ale to prog by nie byl na gornej wartosci ustawiony, a juz napewno przy 2 tys by nie wskazywał mniej niz na jalowym.

Ustaw sobie Cut-off, niech nie podaje takiej samej ilosci gazu, jak nie jest potrzebna silnikowi do jazdy. Mozesz ustawic zamkniecie na powiedzmy 20 kroków z małą zwłoką z 300ms.

Tylko ze jak TPS nie dziala dobrze to cut-off tez nie dziala, bo potrzebuje wiedziec, czy przepustnica sie wlasnie zamknela, czy jest otwarta, dlatego tymczasowo radze wylaczyc wogole.

Wzbogacenie, tez Ci pewnie nie dziala, bo centralka wzbogaca, jak zauwazy wdepniecie pedału gazu, a jak TPS nie dziala, to nie ma wdepniecia i jest muł i za uboga mieszanka przy przyspieszaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzięki za pomoc

> Czyli Twoim zdaniem sonda jest OK?

> Posprawdzam jeszcze styki przy sondzie i przy TPS bo coś mi sie

> wydaje, że przy sondzie wpadały w lekko zielonkawy kolor (ale

> może mi się tylko wydawało).

> Pozdrawiam

Sonda raczej OK, ale TPS nie dziala, nie wskazuje prawidlowych napiec przy wciskaniu pedału gazu. Zrob test przy wyłączonym silniku, ale na włączonym zapłonie. Wcisnij gaz do oporu, jezeli nie przekroczy 0,781V to nie pokazuje otwarcia i przejscia w stan MAXIMUM. Zmiany tego napiecia moga byc teraz jedynie zakłoceniami.

To by tez tłumaczyło złą jazde na benie, ECM wymaga sygnałów z TPS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sonda raczej OK, ale TPS nie dziala, nie wskazuje prawidlowych napiec

> przy wciskaniu pedału gazu. Zrob test przy wyłączonym silniku,

> ale na włączonym zapłonie. Wcisnij gaz do oporu, jezeli nie

> przekroczy 0,781V to nie pokazuje otwarcia i przejscia w stan

> MAXIMUM. Zmiany tego napiecia moga byc teraz jedynie

> zakłoceniami.

OK sprawdzę sobie po pracy. Swojego czasu podejżewałem uszkodzenie TPS-a w związku z nierówna praca silnika. Odłączyałem go na próbę ale wtedy przy całkowicie wciśniętym gazie na obrotku było może 1000-1200 obr.

I jeszcze jedno - sorry za być może głupie pytanie - ale czy uszkodzony TPS może mieć wpływ na ubogą lub bogatą mieszankę?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sonda raczej OK, ale TPS nie dziala, nie wskazuje prawidlowych napiec

> przy wciskaniu pedału gazu. Zrob test przy wyłączonym silniku,

> ale na włączonym zapłonie. Wcisnij gaz do oporu, jezeli nie

> przekroczy 0,781V to nie pokazuje otwarcia i przejscia w stan

> MAXIMUM. Zmiany tego napiecia moga byc teraz jedynie

> zakłoceniami.

> To by tez tłumaczyło złą jazde na benie, ECM wymaga sygnałów z TPS

Witam jeszcze raz

Zrobiłem tak jak pisałeś wyżej: napięcie TPS przy włączonym zapłonie ale na wyłączonym silniku wraz z wciskaniem pedału gazu rosło powoli i stopniowo. Gdy gaz był wciśnięty do dechy maksymalne napięcie wyniosło 4,16V. Więc nie rozumiem dlaczego przy włączonym silniku tak dziwnie się zachowuje niewiem.gif

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam jeszcze raz

> Zrobiłem tak jak pisałeś wyżej: napięcie TPS przy włączonym zapłonie

> ale na wyłączonym silniku wraz z wciskaniem pedału gazu rosło

> powoli i stopniowo. Gdy gaz był wciśnięty do dechy maksymalne

> napięcie wyniosło 4,16V. Więc nie rozumiem dlaczego przy

> włączonym silniku tak dziwnie się zachowuje

> Pozdrawiam

No to konczą mi sie pomysly icon_rolleyes.gif

Chyba rzeczywiscie sonda robi papa, wkoncu na benie powinna dzialac normalnie :/ a nie w okolicach zera. TPS pozostaje zagadką na screen`ach.

A może gdzieś lewe powietrze Ci zasysa w małych ilosciach i dlatego ta mieszanka jest ubogawa w paliwko

C mi jeszcze przychodzi do głowy, zeby sprawdzić sonde, to mozesz dokonac kalibracji centrali i wtedy zobaczyć, czy sonda osiagnie watrosci powyzej 0,7V, jezeli tak, to jest oki.

newbitmapimagegm4.png

Tylko zapisz sobie na dysku konfiguracje aktualna na wszeli wypadek, zeby pozniej nie wpisywac recznie wszystkiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>może jakieś

> napięcia nie takie

Z tym mozna sie zgodzić, ale to nie wina fejsu. Trzeba jeszcze przejrzec jak jest podłączona centralka gazu. Ostatnio było sporo o punktach masowych pisane. Złe podłączenie masy, albo słabe masy w autkach starszych, czy po strzale powodują właśnie róznice potencjałów i odczyty z czujników silnika są przekłamywane.

Spróbuj zrobić kalibrację i przyjrzyj sie napieciom podczas kalibracji, zarówno lambady, jak i TPS.

Próg to tylko wartos powyzej której centralka ma uważać gaz za wcisniety, nic to nie zmieni w sygnale z czujnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najśmieszniejsze w tym wszystkim jest to, że 4 tygodnie temu byłem na regulacji inastalki u gazownika i zarówno sonda jak i TPS ładnie pracowały. Dlatego zastanawiam sie czy to nie jest wina podłączenia/notebooka/interfejsu/moich umiejętności hehe.gif

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.