fantoma Napisano 6 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2007 REFLEKTORY GAZOWE - XENON Zespół optyczny przedni (wersje z wyładowaniem gazowym - xenonowy) Konieczność polepszenia osiągnięć aktualnych systemów bazujących się na żarówkach halogenowych, w zakresie wysyłanej wiązki świetlnej, rozdziału widma i trwałości żarówki, spowodowało rozwój technologii reflektorów z łukiem gazowym i odpowiednich urządzeń, które pozwalają na ich funkcjonowanie w pojeździe. Korzyści wynikające z rozwoju tej technologii tworzą trzy grupy typów: - większa skuteczność świetna pozwalająca na zmniejszenie poboru energii elektrycznej na biegu jałowym; - wysoka emisja wiązki świetlnej pozwala na zredukowanie wymiarów zespołu optycznego (w szczególności wysokości) z dużą swobodą kształtu czołowego; - trwałość średnio podwójna w porównaniu z żarówką halogenową. Reflektor gazowy jest systemem: - który dostarcza ton światła BIAŁEGO i WIĄZKĘ świetlną większą od halogenowej - który reguluje wiązkę w sposób AUTOMATYCZNY i nieoślepiającą i daje światła ustawione zawsze w sposób prawidłowy na drodze Każdy zespół optyczny jest zintegrowany z elementami niezbędnymi do funkcjonowania żarówki łukowej (żarówka, reaktor, centralka, silniczek sterujacy ustawieniem świateł mijania): znajdują się ponadto elementy tradycyjne (światła pozycyjne, kierunkowe, drogowe). Zespół lampy składa się z: Występujące żarówki - Żarówka xeno D1S dla funkcji świateł mijania/drogowych "Bi-Litronic" - Żarówka halogenowa H1 dla funkcji świateł drogowych ("sygnał świetlny") 12V-55W - Żarówka "cała ze szkła" W5W dla funkcji świateł pozycyjnych -12V-5W - Cała szklana PY21W dla funkcji świateł kierunkowskazów - 12V-21W Funkcja "Bi-Litronic": Przełączanie pomiędzy funkcjami świateł mijania i drogowych żarówek xenonowych następuje poprzez ekran metalowy o odpowiednim kształcie, który jest obniżany dla spełniania funkcji świateł drogowych i podnoszony dla świateł mijania. Ruchy ekranu uzyskiwane są poprzez cewkę, która po uruchomieniu porusza kołkiem który naciskając na ekran przyciemnia go. Kiedy cewka nie jest uruchomiona, spręzyna doprowadza ekran do pozycji początkowej. a) ekran przyciemniony światło drogowe b) ekran w spoczynku: światło mijania Żarówka xenowa Żarówka ksenowa składa się z bańki zawierającej dwie elektrody odsunięte o kilka milimetrów i wypełnionej gaze ksenonowym o małym ciśnieniu Emisja światła powodowana jest zapaleniem się łuku pomiędzy dwoma elektrodami, który jest utrzymywany w czasie funkcjonowania żarówki, proces ten jest podobny do procesu, który odbywa sie w rurkach neonowych w zastosowaniach cywilnych. Różnicą jednak w nich jest to, że w zastosowaniu samochodowym jest niedopomyślenia odczekanie minut kiedy proces się ustabilizuje, dlatego zespoły optyczne posiadają urządzenie elektronicznej kontroli (centralkę), która pozwala na funkcjonowanie w czasie dojścia do oświecenia porównywalnym z reflektorami tradycyjnymi. Dla funkcjonowania żarówki niezbędne jest wysokie napięcie dla zapalenia (18-23KV) i następnie średnie napięcie dla funkcjonowania (80-120V): uzyskiwane jest to dzięki "ignitor" zintegrowany z żarówką i "ballast" znajdujący się w centralce sterowania. 1 - Żarówka 2 - Ignitor 3 - Izolacja termiczna 4 - Złącze Działanie: Funkcjonowanie żarówki xenowej podzielone jest na cztery fazy. - Zapalenie (ignition): W tej fazie ballast wytwarza napięcie będące w stanie spowodować zapalenie odpowiedniego urządzenia znajdującego się w igniter. Obwód napięcia przekazuje zwiększone napięcie odpowiednio wzmocnione do żarówki powodując w ten sposób rozładowanie pomiędzy elektrodami. - Utrzymanie łuku (take-over): W trakcie tej fazy (kilka sekund) żarówka zostaje zasilana większą mocą, która jest niezbędna dla spowodowania szybkiego odparowania halogenków metalowych zawartych w bańce tak aby zagwarantować szybkie uzyskanie oświetlenia roboczego. W tych warunkach, żarówka wysyła flash światła o podwójnej intensywności w stosunku do normalnej przez okres około 100 mikrosekund. - Rozgrzewanie (warm-up): przez czas około dwóch minut, ballast reguluje intensywność świetlną stwierdzając stan fizyczny żarówki z jej charakterystyki oporności (kontrola w loop zamkniętym). - Praca (steady state): wiązka świetlna jest kontrolowana ciągle w loop zamkniętym również w warunkach pracy. Igniter jest umieszczony w podstawce tej żarówki, natomiast ballast znajduje się w centralce sterowania. Elektroniczna centralka sterująca Centralka elektroniczna koordynuje funkconowaniem całego systemu: - otrzymuje zasilanie, sterowanie świateł mijania i świateł drogowych - otrzymuje sygnały z czujników ustawienia - otrzymuje sygnał prędkości - steruje żarówką - steruje silniczkiem regulacji pochylenia - posiada funkcję diagnostyczną Znajduje się w części dolnej obu reflektorów Jedna z dwóch centralek spełnia funkcję MASTER (reflektor lewy): podłączone są do niego czujniki, które stwierdzają ustawienie samochodu, drugi (reflektor prawy) spełnia funkcję SLAVE i jest podłączony do MASTER odpowiednią linią szeregową: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grogi Napisano 6 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2007 To tłumaczenie to chyba przez jakiś Internet tłumacz był robiony... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fantoma Napisano 6 Listopada 2007 Autor Udostępnij Napisano 6 Listopada 2007 > To tłumaczenie to chyba przez jakiś Internet tłumacz był robiony... zachowałem tekst w oryginale Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grogi Napisano 6 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2007 > zachowałem tekst w oryginale Broń Boże - to nie zarzut do Ciebie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fantoma Napisano 7 Listopada 2007 Autor Udostępnij Napisano 7 Listopada 2007 > Broń Boże - to nie zarzut do Ciebie Wiem i nie posądzałem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
patre Napisano 10 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 10 Listopada 2007 to samo masz w wikipedii Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fantoma Napisano 10 Listopada 2007 Autor Udostępnij Napisano 10 Listopada 2007 > to samo masz w wikipedii zastrzeżenia i porady w tej kwestii to do FAP... napisałem wyraźnie co to jest przecież Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.