Skocz do zawartości

Biksenon NB - odpowiedź FAP


fantoma

Rekomendowane odpowiedzi

REFLEKTORY GAZOWE - XENON

Zespół optyczny przedni (wersje z wyładowaniem gazowym - xenonowy)

Konieczność polepszenia osiągnięć aktualnych systemów bazujących się na żarówkach halogenowych, w zakresie wysyłanej wiązki świetlnej, rozdziału widma i trwałości żarówki, spowodowało rozwój technologii reflektorów z łukiem gazowym i odpowiednich urządzeń, które pozwalają na ich funkcjonowanie w pojeździe.

Korzyści wynikające z rozwoju tej technologii tworzą trzy grupy typów:

- większa skuteczność świetna pozwalająca na zmniejszenie poboru energii elektrycznej na biegu jałowym;

- wysoka emisja wiązki świetlnej pozwala na zredukowanie wymiarów zespołu optycznego (w szczególności wysokości) z dużą swobodą kształtu czołowego;

- trwałość średnio podwójna w porównaniu z żarówką halogenową.

Reflektor gazowy jest systemem:

- który dostarcza ton światła BIAŁEGO i WIĄZKĘ świetlną większą od halogenowej

- który reguluje wiązkę w sposób AUTOMATYCZNY i nieoślepiającą i daje światła ustawione zawsze w sposób prawidłowy na drodze

Każdy zespół optyczny jest zintegrowany z elementami niezbędnymi do funkcjonowania żarówki łukowej (żarówka, reaktor, centralka, silniczek sterujacy ustawieniem świateł mijania): znajdują się ponadto elementy tradycyjne (światła pozycyjne, kierunkowe, drogowe).

Zespół lampy składa się z:

lampa1ui8.th.jpg

Występujące żarówki

- Żarówka xeno D1S dla funkcji świateł mijania/drogowych "Bi-Litronic"

- Żarówka halogenowa H1 dla funkcji świateł drogowych ("sygnał świetlny") 12V-55W

- Żarówka "cała ze szkła" W5W dla funkcji świateł pozycyjnych -12V-5W

- Cała szklana PY21W dla funkcji świateł kierunkowskazów - 12V-21W

Funkcja "Bi-Litronic":

Przełączanie pomiędzy funkcjami świateł mijania i drogowych żarówek xenonowych następuje poprzez ekran metalowy o odpowiednim kształcie, który jest obniżany dla spełniania funkcji świateł drogowych i podnoszony dla świateł mijania.

Ruchy ekranu uzyskiwane są poprzez cewkę, która po uruchomieniu porusza kołkiem który naciskając na ekran przyciemnia go.

Kiedy cewka nie jest uruchomiona, spręzyna doprowadza ekran do pozycji początkowej.

lampa2lr1.th.jpg

a) ekran przyciemniony światło drogowe

b) ekran w spoczynku: światło mijania

Żarówka xenowa

Żarówka ksenowa składa się z bańki zawierającej dwie elektrody odsunięte o kilka milimetrów i wypełnionej gaze ksenonowym o małym ciśnieniu

Emisja światła powodowana jest zapaleniem się łuku pomiędzy dwoma elektrodami, który jest utrzymywany w czasie funkcjonowania żarówki, proces ten jest podobny do procesu, który odbywa sie w rurkach neonowych w zastosowaniach cywilnych.

Różnicą jednak w nich jest to, że w zastosowaniu samochodowym jest niedopomyślenia odczekanie minut kiedy proces się ustabilizuje, dlatego zespoły optyczne posiadają urządzenie elektronicznej kontroli (centralkę), która pozwala na funkcjonowanie w czasie dojścia do oświecenia porównywalnym z reflektorami tradycyjnymi.

Dla funkcjonowania żarówki niezbędne jest wysokie napięcie dla zapalenia (18-23KV) i następnie średnie napięcie dla funkcjonowania (80-120V): uzyskiwane jest to dzięki "ignitor" zintegrowany z żarówką i "ballast" znajdujący się w centralce sterowania.

lampa3jy1.th.jpg

1 - Żarówka

2 - Ignitor

3 - Izolacja termiczna

4 - Złącze

Działanie: Funkcjonowanie żarówki xenowej podzielone jest na cztery fazy.

- Zapalenie (ignition): W tej fazie ballast wytwarza napięcie będące w stanie spowodować zapalenie odpowiedniego urządzenia znajdującego się w igniter. Obwód napięcia przekazuje zwiększone napięcie odpowiednio wzmocnione do żarówki powodując w ten sposób rozładowanie pomiędzy elektrodami.

- Utrzymanie łuku (take-over): W trakcie tej fazy (kilka sekund) żarówka zostaje zasilana większą mocą, która jest niezbędna dla spowodowania szybkiego odparowania halogenków metalowych zawartych w bańce tak aby zagwarantować szybkie uzyskanie oświetlenia roboczego. W tych warunkach, żarówka wysyła flash światła o podwójnej intensywności w stosunku do normalnej przez okres około 100 mikrosekund.

- Rozgrzewanie (warm-up): przez czas około dwóch minut, ballast reguluje intensywność świetlną stwierdzając stan fizyczny żarówki z jej charakterystyki oporności (kontrola w loop zamkniętym).

- Praca (steady state): wiązka świetlna jest kontrolowana ciągle w loop zamkniętym również w warunkach pracy.

Igniter jest umieszczony w podstawce tej żarówki, natomiast ballast znajduje się w centralce sterowania.

Elektroniczna centralka sterująca

Centralka elektroniczna koordynuje funkconowaniem całego systemu:

- otrzymuje zasilanie, sterowanie świateł mijania i świateł drogowych

- otrzymuje sygnały z czujników ustawienia

- otrzymuje sygnał prędkości

- steruje żarówką

- steruje silniczkiem regulacji pochylenia

- posiada funkcję diagnostyczną

Znajduje się w części dolnej obu reflektorów

Jedna z dwóch centralek spełnia funkcję MASTER (reflektor lewy): podłączone są do niego czujniki, które stwierdzają ustawienie samochodu, drugi (reflektor prawy) spełnia funkcję SLAVE i jest podłączony do MASTER odpowiednią linią szeregową:

lampa4mv3.th.jpg

palacz.gifpalacz.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.