Skocz do zawartości

1.6 16v - interpretacja danych z euroscana


Rekomendowane odpowiedzi

Od jakiegos czasu walcze z dziwnym wachnięcia obrotów przy wrzuceniu na luz, bywa że bujnie się na tyle sporo że auto zgaśnie (żadko bo żadko, ale jednak). Na jałowym silnik pracuje też jakby nieco nierówno.

Fundnąłem sobie niedawno euroscana żeby samemu nieco przebadać silnik:

Zarejestrowany był błąd "Fuel trim(1)" - czyli jak mniemam błąd mieszanki ? Koło błędu był wykrzyknik więc nie był to błąd archiwalny. Błąd sobie skasowałem i jak narazie nie wrócił.

Czy ktoś wie z czym można łączyć ten błąd ?

Obserwowałem pracę silnika.

Temperatura silnika zdaje się być wskazywana ok, rosła ładnie

wmiarę jak silnik pracował do 90 stopni.

Temperatura zasysanego powietrza 36 stopni, potem spadła do 32

Ciśnienie (chyba to mierzone w kolektorze) 989 mm/Hg

Czujnik uchylenia przepustnicy 0.2

Krokowy bodajże 68 kroków przy temperaturze silnika 85 stopni.

Lambda oscyluje - wartości się zmieniają chociaż nie wiem czy w dobrym zakresie. Na zimnym silniku pokazuje 400000.

Natomiast Engine Speed w RPM się zmieniał .. dla oczekiwanej wartośi 818 zmieniał się w przedziale od 799 do 820 - to normalne ?

Czy ktoś mógły mi powiedzieć czy te parametry są ok ?

Czy ktoś dysponuje danymi do porównania mierzonymi na swoim całkowicie sprawnym samochodzie ?

Co i jak sprawdzać aby wykryć przyczynę moich kłopotów ?

Z góry dzięki za każdą pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Od jakiegos czasu walcze z dziwnym wachnięcia obrotów przy wrzuceniu

> na luz, bywa że bujnie się na tyle sporo że auto zgaśnie (żadko

> bo żadko, ale jednak). Na jałowym silnik pracuje też jakby nieco

> nierówno.

ja bym sie wziol za czyszczenie dolotu (przepustnica, krokowy i nowy filtr)

> Fundnąłem sobie niedawno euroscana żeby samemu nieco przebadać

> silnik:

napisz mi na prv co to za cudo dokladnie, ile kosztuje i czy da sie zapodac na laptopa bez rs'a albo na takiego co ma rs'a z pcmcia zlosnik.gif

> Zarejestrowany był błąd "Fuel trim(1)" - czyli jak mniemam błąd

> mieszanki ?

Koło błędu był wykrzyknik więc nie był to błąd

> archiwalny. Błąd sobie skasowałem i jak narazie nie wrócił.

> Czy ktoś wie z czym można łączyć ten błąd ?

> Obserwowałem pracę silnika.

> Temperatura silnika zdaje się być wskazywana ok, rosła ładnie

> wmiarę jak silnik pracował do 90 stopni.

> Temperatura zasysanego powietrza 36 stopni, potem spadła do 32

ja bawilem sie boshem z kolega i temp wyszla w podobnym zakresie ale przeciez ona zalezy od warunkow w jakich sie test robi

> Ciśnienie (chyba to mierzone w kolektorze) 989 mm/Hg

takie to mialem ale atmosferyczne a zasynago powietrza to bylo w granicy 275

> Czujnik uchylenia przepustnicy 0.2

to raczej tez zalezy od tego w jakiej chwili dokona sie pomiar u mnie bylo 0,4

> Krokowy bodajże 68 kroków przy temperaturze silnika 85 stopni.

roznie od 62 przy 82'C do 67 (nie pamietam jaka temp) mi sie trafialo

> Lambda oscyluje - wartości się zmieniają chociaż nie wiem czy w

> dobrym zakresie. Na zimnym silniku pokazuje 400000.

na zimnym to chyba nie wazne zlosnik.gif jak sonda sie nagrzeje wtedy pomiar jest cos wart . ale skoro sie zmieniaja wartosci to znaczy ze dziala

> Natomiast Engine Speed w RPM się zmieniał .. dla oczekiwanej wartośi

> 818 zmieniał się w przedziale od 799 do 820 - to normalne ?

u mnie sie wahalo od 825 do 840

> Czy ktoś mógły mi powiedzieć czy te parametry są ok ?

tego ci nie powiem bo sie nie znam zlosnik.gif kupiles sprzet to musisz sie nauczyc czytac parametry zlosnik.gif

> Czy ktoś dysponuje danymi do porównania mierzonymi na swoim

> całkowicie sprawnym samochodzie ?

podalem ci parametry jak woz nie mial zadnych problemow z elektronika zlosnik.gif potem urwal sie kabel od ecu i parametry byly calkiem inne zlosnik.gif np. napiecie aku bylo 5,5V zlosnik.gif

> Co i jak sprawdzać aby wykryć przyczynę moich kłopotów ?

> Z góry dzięki za każdą pomoc

jak napisalem na dziendobry mozesz wyczyscic przepustnice i krokowca i zapodac nowy filtr powietrza - 30zl max na benzyne eX i filtr . koszt zaden , godzina roboty a masz juz jedna rzecz mniej do zastanawiania sie zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czy Mógłbyś podać jak wpiąłeś się w złącze , i może zrobić jakąś fotę

> bo niemogę podłączyć euroskana do marei 1.6 100-16v

Bardzo prosto.

+ dajesz z klemy akumulatora

masa już jest we wtyczce.

We wtyczce jest tylko 1 przewód poza masą ... linia K jeśli się nie mylę. Trzeba tam wsadzić bodajże niebieski przewód.

I to wszystko. Udało mi się za pierwszym razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja bym sie wziol za czyszczenie dolotu (przepustnica, krokowy i nowy

> filtr)

Robione milion razy i przeze mnie i w ASO i w różnych warsztatach. Zawsze od tego zaczynali. Bez efektu.

> napisz mi na prv co to za cudo dokladnie, ile kosztuje i czy da sie

> zapodac na laptopa bez rs'a albo na takiego co ma rs'a z pcmcia

Kupiłem na www.autosoft.pl za 249 zł. Potrzebujesz do tego lapka z dwoma rs232 (ja mam na pcmcia ) które widać pod DOS-em.

To taki zwykły euroscan z jakiego wszyscy tu korzystają.

> Koło błędu był wykrzyknik więc nie był to błąd

> ja bawilem sie boshem z kolega i temp wyszla w podobnym zakresie ale

> przeciez ona zalezy od warunkow w jakich sie test robi

> takie to mialem ale atmosferyczne a zasynago powietrza to bylo w

> granicy 275

Hmm. Muszę obadać te parametry jeszcze raz. Nie pamiętam które to ciśnienie, ale chyba po lifcie nie ma już czujnika ciśnienia tego bezwględnego ? Tylko jest ten zintegrowany z czujnikiem temp. w kolektorze ssącym. Czy się jednak mylę ?

> to raczej tez zalezy od tego w jakiej chwili dokona sie pomiar u mnie

> bylo 0,4

Aha. No to było w okolicach temp. silnika 85 i więcej stopni. Wniosek więc z tego że już w fazie pracy nagrzanego silnika.

Angielskie manuale mówią że ta faza zaczyna się gdzieś powyżej 85 stopni.

> roznie od 62 przy 82'C do 67 (nie pamietam jaka temp) mi sie trafialo

No u mnie przy zimnym silniku było sporo. Potem zakres jak opisujesz.

> na zimnym to chyba nie wazne jak sonda sie nagrzeje wtedy pomiar

> jest cos wart . ale skoro sie zmieniaja wartosci to znaczy ze

> dziala

No oscyluje. Nie da się ukryć

> u mnie sie wahalo od 825 do 840

Moje było więc niższe

> tego ci nie powiem bo sie nie znam kupiles sprzet to musisz sie

> nauczyc czytac parametry

Bardzo bym chciał,. Problem tylko skąd czerpać wiedzę.

> podalem ci parametry jak woz nie mial zadnych problemow z elektronika

> potem urwal sie kabel od ecu i parametry byly calkiem inne np.

> napiecie aku bylo 5,5V

No te które podałeś są dość zbieżne z tym co odczytałem

> jak napisalem na dziendobry mozesz wyczyscic przepustnice i krokowca

> i zapodac nowy filtr powietrza - 30zl max na benzyne eX i filtr

> . koszt zaden , godzina roboty a masz juz jedna rzecz mniej do

> zastanawiania sie

No niestety to już było przerabiane i nie przyniosło spodziewanego efektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wszystko ok...

> fuel trim to prawdopodobnie adaptacja się kładzie

Martwić się z tym ? Reseta jej zrobić ?

> zdjecia parametrów masz w moim projekcie walki z wachlowaniem

> obrotów..

Szukajka kurde nie działa. Ale myślę że znajdę bo pamiętam ten wątek.

Dzięki smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> skasuj i zobacz czy się poprawiło

Spróbuję. A trzeba po resecie zapalić auto i zostawić na jałowym do włączenia wentylatora i potem 3 razy wkręcić na 5000 jak pisze w manualach czy wystarczy reset a potem normalnie jeździć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Spróbuję. A trzeba po resecie zapalić auto i zostawić na jałowym do

> włączenia wentylatora i potem 3 razy wkręcić na 5000 jak pisze w

> manualach czy wystarczy reset a potem normalnie jeździć ?

wystarczy jak się karniesz paręnaście kilometrów...

ale już po resecie będziesz wiedział czy to było to...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wiec dzisiaj znów podpiąłem padakę - porównując z Twoimi danymi z wątku o kablu do TPS i oto co zauważyłem.

O2 Sensor signal (czyli lambda chyba) - zmienia fajnie wartości, z tym że czasem wskazuje też zero ... może tak być ? Wszystko dzieje się na jałowym.

Spark Advance - generalnie ma wartości rzędu 6.5, 14 itp ale czasami zdarza się kwiatek typu 65550 - to chyba nie jest normalne ?

Desired Timing Value - to samo. Też pojawia się czasem 65550 i podobne.

Po skasowaniu adaptacji auto chodziło super. Te kilkanaście kilometrów rewela, żadnego wachnięcia obrotów, na jałowym silnik pracował bardzo równo.

Po drugim zgaszeniu i zapaleniu (już po przejechaniu tego dystansu) nadal jest lepiej, minimalne wachnięcia jednak zaczynają się pojawiać.

Błąd fuel trim od momentu jego skasowania nie wrócił.

Czy te wskazówki nasuwają Ci jakiś pomysł ? Bo kurde nie bardzo wiem co może być nie tak. Ta sonda lamda jest do dupy ? (wymieniana jakiś rok temu, używka). Czy jest jeszcze jakiś inny czujnik który daje czadu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> O2 Sensor signal (czyli lambda chyba) - zmienia fajnie wartości, z

> tym że czasem wskazuje też zero ... może tak być ? Wszystko

> dzieje się na jałowym.

generalnie doskonała sonda robi to od zera do jednego wiec jest normalnie...

> Spark Advance - generalnie ma wartości rzędu 6.5, 14 itp ale czasami

> zdarza się kwiatek typu 65550 - to chyba nie jest normalne ?

> Desired Timing Value - to samo. Też pojawia się czasem 65550 i

> podobne.

desired to wartość fabryczna i na nią nie masz wpływu... takie latanie od wskazań prawidłowych do bezsensownych może być spowodowne problemami z komunikacją czujników do kompa lub do testera

> Po skasowaniu adaptacji auto chodziło super. Te kilkanaście

> kilometrów rewela, żadnego wachnięcia obrotów, na jałowym silnik

> pracował bardzo równo.

> Po drugim zgaszeniu i zapaleniu (już po przejechaniu tego dystansu)

> nadal jest lepiej, minimalne wachnięcia jednak zaczynają się

> pojawiać.

może masz zwaloną masę na którejś linii

wsiądź się i przejedź z testerem

> Błąd fuel trim od momentu jego skasowania nie wrócił.

on ma bezp związek z adaptacją

> Czy te wskazówki nasuwają Ci jakiś pomysł ? Bo kurde nie bardzo wiem

> co może być nie tak. Ta sonda lamda jest do dupy ? (wymieniana

> jakiś rok temu, używka). Czy jest jeszcze jakiś inny czujnik

> który daje czadu ?

czym kasowałeś? który sterownik masz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> spowodowne problemami z komunikacją czujników do kompa lub do

> testera

> może masz zwaloną masę na którejś linii

Masa do testera idzie z wtyczki.

> wsiądź się i przejedź z testerem

Tak zrobię. Ale te wachnięcia są, ale w dużo bardziej ograniczonym zakresie, na postoju na jałowym. I te wskazania tak wyglądają jak opisałem.

> on ma bezp związek z adaptacją

> czym kasowałeś? który sterownik masz?

Mam euroscana, kasowałem z programu VISA. Sterownik (jeśli to o ten chodzi) mam ten ze 100 16v bo to poliftowe auto czyli MARELLI IAW - 49F.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Masa do testera idzie z wtyczki.

ok, ale wartości desired pochodzą ze sterownika

> Tak zrobię. Ale te wachnięcia są, ale w dużo bardziej ograniczonym

> zakresie, na postoju na jałowym. I te wskazania tak wyglądają

> jak opisałem.

przy spadających obrotach czy kiedy to sie dzieje?

> Mam euroscana, kasowałem z programu VISA. Sterownik (jeśli to o ten

> chodzi) mam ten ze 100 16v bo to poliftowe auto czyli MARELLI

> IAW - 49F.

to jest funkcja dla tego sterownika? nie wiedziałem. gdzie tego szukać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ok, ale wartości desired pochodzą ze sterownika

> przy spadających obrotach czy kiedy to sie dzieje?

Nie. W trakcie pracy silnika na jałowym. Raz na jakiś czas są takie właśnie wskazania. Zwykle następne odświeżenie przynosi już normalną wartość. W trakcie tego wachnięcia obrotów właśnie kurde nic dziwnego się we wskazaniach nie dzieje - chwilę to próbowałem patrząc na wskazania.

Co ciekawe - wydaje mi się że jest to jakoś zależne od temperatury silnika. Jak kiedyś oglądałem dane zapalając zimne auto i czekając tak do 90 stopni, to tego efektu dziwnych wskazań nie było. Muszę chyba spróbować jeszcze raz i zobaczyć. Może nie było idealnego styku pinów z wtyczką.

> to jest funkcja dla tego sterownika? nie wiedziałem. gdzie tego

> szukać?

Jest. U mnie po wyborze Fiata wybieram Bravo[99] - 100 1.6 16v. Potem engine management, no i marelli - iaw - 49F.

Dla Bravy ta opcja się nazywa Brava[99] - 100 1.6 16v [1.6 16v]. I tam jest model sterownika. Opcja powyżej jest do poduszek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie. W trakcie pracy silnika na jałowym. Raz na jakiś czas są takie

> właśnie wskazania. Zwykle następne odświeżenie przynosi już

> normalną wartość. W trakcie tego wachnięcia obrotów właśnie

> kurde nic dziwnego się we wskazaniach nie dzieje - chwilę to

> próbowałem patrząc na wskazania.

krokowiec ma mieć stałą wartość 60 albo 100. teraz nie pamiętam która była do poliftowego

jeśli przy tym nie masz zmiany kroków silnika to nie to jego dzieło... co z tps? obroty idą w górę czy w dół?

> Co ciekawe - wydaje mi się że jest to jakoś zależne od temperatury

> silnika. Jak kiedyś oglądałem dane zapalając zimne auto i

> czekając tak do 90 stopni, to tego efektu dziwnych wskazań nie

> było. Muszę chyba spróbować jeszcze raz i zobaczyć. Może nie

> było idealnego styku pinów z wtyczką.

na początek popsikaj te "grubsze" czujniki jakimś kontaktem w spreju... od temp wody i czujnika tps ustalane są obroty dla silnika pod i bez obciążenia dokładnie inf nt. masz w serwisówkach kiedy te czujniki się wykluczają a kiedy działają wspólnie

> Jest. U mnie po wyborze Fiata wybieram Bravo[99] - 100 1.6 16v. Potem

> engine management, no i marelli - iaw - 49F.

> Dla Bravy ta opcja się nazywa Brava[99] - 100 1.6 16v [1.6 16v]. I

> tam jest model sterownika. Opcja powyżej jest do poduszek.

w panelu adjectives czy gdzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> krokowiec ma mieć stałą wartość 60 albo 100. teraz nie pamiętam która

> była do poliftowego

> jeśli przy tym nie masz zmiany kroków silnika to nie to jego

> dzieło...

Wartość się zmienia. Nie ma stalej wartości 60.

>co z tps? obroty idą w górę czy w dół?

TPS wskazuje na jałowym 0.2

To trochę nie tak. Obroty spadają zbyt szybko i zbyt nisko. Potem wyskakują do góry powyżej 1000 i lądują na ok 800.

W trakcie pracy na jałowym nie widać wachlowania na obrotomierzu. To się dzieje tylko przy puszczaniu gazu jak obroty mają spaść do poziomu biegu jałowego. Wrażenie jest czasem takie jakby silnik lekko przygasał.

> na początek popsikaj te "grubsze" czujniki jakimś kontaktem w

> spreju...

Spróbuję.

> od temp wody i czujnika tps ustalane są obroty dla

> silnika pod i bez obciążenia dokładnie inf nt. masz w

> serwisówkach kiedy te czujniki się wykluczają a kiedy działają

> wspólnie

Czytałem to już trochę. Ale jeszcze raz przeanalizuję. Temp wody i TPS raczej wskazują ok. Nie ma tam żadnych dziwnych odchyłów - a przynajmniej nie zauważyłem. Chyba że ... układ jest zapowietrzony i podczas jazdy bąbeł powietrza trafia na czujnik w termostacie robiąc jaja ... ale czy to możliwe ? No i wsumie wtedy nie byłoby problemów na postoju na jałowym. No i wskazówka od temperatury zachowuje się zupełnie prawidłowo.

> w panelu adjectives czy gdzie?

Nie. Na samym początku w system selection w Brand wybieram Fiat a potem w model - engine type mam te opcje o których pisałem. Potem po ich wybraniu jest type - ecu code i tam jest ten sterownik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.