Skocz do zawartości

Ćwiczenie z programowania kompa


woj76

Rekomendowane odpowiedzi

Jako pierwsze ćwiczenie przed mapowaniem kompa pod T postanowiłem najpierw zabrać się za przepisanie map z kompa od CCS1.1 do kompa od Punto 75 i odpalenie CCS1.1 na takim kompie. Z mojego punktu widzenia muszę zadbać o to, żeby:

1. Przekonwertować wszystkie mapy zapłonu. Tutaj chyba zidentyfikowałem wszystkie. W każdym razie tu nie mam problemu.

2. (a) Przekonwertować mapę paliwa i (b) wziąć poprawkę na inną wydajność wtrysku. O ile z mapą wiem jak sobie poradzić, cały czas kminię nad (b). Myślałem o globalnym przeskalowaniu wyliczonego czasu wtrysku przez modyfikację którejś z map korekcyjnych, np. tej od napięcia akumulatora. Jako, że jest zawsze aplikowana, powinna globalnie zmienić czasy wtrysku. Dobry to pomysł?

3. No i problem zasadniczy. Oba kompy mają jeszcze trzecią dużą mapę rpm/MAP sensor. Jeżeli dobrze rozumuję odpowiada ona za silnik krokowy i regulację wolnych obrotów. Niestety tutaj widzę, że dane w tej mapie są w innym formacie (znaczą co innego) w jednym i drugim kompie. Bardzo byłbym wdzięczny za naprowadzenie mnie na dobry trop wink.gif (Na boku: domniemam, że tą akurat mapą do T i silnika P75 nie muszę się przejmować, bo powyżej pewnej wartości MAP i tak ma wartość max w programie P75).

4. Mapy korekcyjne na razie zbywam.

Przez przekonwertowanie mapy mam na myśli przerobienie skal czujnika MAP i rpm na format P75 i przepisanie wartości danej mapy.

Ćwiczeniem drugim będzie podłącznie MAP sensora 2.5 bara do tegoż programu i silnika CCS1.1 n/a. Ale to akurat jest łatwe, dwie stałe do skalowania wartości czujnika, które już sobie wyliczyłem (edit: wcześniej zapomniałem, jeszcze trzeba w kodzie wyrzucić dwa dzielenia przez 2, bo inaczej się nie da tych stałych dobrać odpowiednio). Ale, żeby to poszło, to problemy powyżej muszę mieć rozwiązane.

Kolejny edit: wypadało by jeszcze też przenieść mapę, która ustala rpm w zelżności od temperatury wody. Ale to akurat wiem jak zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Pobawiłem się trochę, zasadniczo z samymi sukcesami. Pytanie mam takie, czy dobrze mi się wydaje, że organoleptycznie na wolnych obrotach:

- jak silnik jest niedolany to wolne obroty mocno falują i mają tendencję do bycia bardzo wysokimi

- jak silnik jest przelany to wolne obroty są mniej lub więcej ok, tylko silnik "prycha"

I jeszcze: czy wiązki 1.1 SPI występują w różnych "gatunkach"? Bo zanabyłem dodatkową, ale widzę, że np przekazniki się różnią i nie ma na niej kabla z bezpiecznikami 20A i 5A confused.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> - jak silnik jest niedolany to wolne obroty mocno falują i mają

> tendencję do bycia bardzo wysokimi

też to zauważyłem

> - jak silnik jest przelany to wolne obroty są mniej lub więcej ok,

> tylko silnik "prycha"

czy prycha to nie wiem czy od przelania ale napewno spadają mu trochę obroty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pobawiłem się trochę, zasadniczo z samymi sukcesami. Pytanie mam

> takie, czy dobrze mi się wydaje, że organoleptycznie na wolnych

> obrotach:

> - jak silnik jest niedolany to wolne obroty mocno falują i mają

> tendencję do bycia bardzo wysokimi

> - jak silnik jest przelany to wolne obroty są mniej lub więcej ok,

> tylko silnik "prycha"

sie zgadza

> I jeszcze: czy wiązki 1.1 SPI występują w różnych "gatunkach"? Bo

> zanabyłem dodatkową, ale widzę, że np przekazniki się różnią i

> nie ma na niej kabla z bezpiecznikami 20A i 5A

chyba 15A i 7,5 A ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 1. Przekonwertować wszystkie mapy zapłonu. Tutaj chyba

> zidentyfikowałem wszystkie. W każdym razie tu nie mam problemu.

proste napewno ci sie uda

> 2. (a) Przekonwertować mapę paliwa i (b) wziąć poprawkę na inną

> wydajność wtrysku. O ile z mapą wiem jak sobie poradzić, cały

> czas kminię nad (b). Myślałem o globalnym przeskalowaniu

> wyliczonego czasu wtrysku przez modyfikację którejś z map

> korekcyjnych, np. tej od napięcia akumulatora. Jako, że jest

> zawsze aplikowana, powinna globalnie zmienić czasy wtrysku.

> Dobry to pomysł?

obawiam sie ze nie da sie przeliczyć czasu wtrysku niestety tak aby na papierze sobie rozpisać potem przeklepac na kostke i bedzie działac niestety za duzo zmiennych wpływa na dawke i program sie rozjedzie testowane wiele razy poprostu nie warto ustawić z głowy sprawdzić zkorygować sprawdzić sorygować i ma gdziałac niestety tego nie ominiesz ... co do zmienianie dawki przez mapy korekcyjne nie polecam .... w turbo musisz dość precyzyjnie ustawic mape rpm/ load bo po wymianie map sensora na 250kp praca w podciśnieniu kurczy sie do 6 o ile dobrze pamiętam z głowy w 75mpi pól w mapie a to zdecydowanie za mała interpolacja zeby komp nie zaczynał głupiec bo potem kasztan kombinuje własnie po korekcjach i nagle sie okazuje ze sie zaczyna rozjeżdzac program i cuda na kiju sie robią

> 3. No i problem zasadniczy. Oba kompy mają jeszcze trzecią dużą mapę

> rpm/MAP sensor. Jeżeli dobrze rozumuję odpowiada ona za silnik

> krokowy i regulację wolnych obrotów.

błąd to jest własnie mapa obciązeniowa ....

> Niestety tutaj widzę, że

> dane w tej mapie są w innym formacie (znaczą co innego) w jednym

> i drugim kompie. Bardzo byłbym wdzięczny za naprowadzenie mnie

> na dobry trop (Na boku: domniemam, że tą akurat mapą do T i

> silnika P75 nie muszę się przejmować, bo powyżej pewnej wartości

> MAP i tak ma wartość max w programie P75).

musisz sie nią bardzo przejąć wink.gif

> 4. Mapy korekcyjne na razie zbywam.

> Przez przekonwertowanie mapy mam na myśli przerobienie skal czujnika

> MAP i rpm na format P75 i przepisanie wartości danej mapy.

nie wiem co rozumiesz przez przerabianie skal ale sprawa jest prosta zakładasz 2.5 bara mapa to masz 1 bar w podciścnieniu i 1.5 na plusie szybko i przyjemnie dojdziesz pod jaką wartoscią LOAD kryje sie jakie ciśnienie

> Ćwiczeniem drugim będzie podłącznie MAP sensora 2.5 bara do tegoż

> programu i silnika CCS1.1 n/a. Ale to akurat jest łatwe, dwie

> stałe do skalowania wartości czujnika, które już sobie

> wyliczyłem (edit: wcześniej zapomniałem, jeszcze trzeba w kodzie

> wyrzucić dwa dzielenia przez 2, bo inaczej się nie da tych

> stałych dobrać odpowiednio). Ale, żeby to poszło, to problemy

> powyżej muszę mieć rozwiązane.

j.w po co grzebać w gównie turbo nie da sie tak modzić bo zmiany i wychylenia wartosci czytanych za szybko i za czesto i zbyt drastycznie sie zmieniają i komp gupieje nie wiem czym to jest spowodowane ale niestety tak jest ....

> Kolejny edit: wypadało by jeszcze też przenieść mapę, która ustala

> rpm w zelżności od temperatury wody. Ale to akurat wiem jak

> zrobić.

to najmniejszy problem bo i seria działa wyśmienicie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> proste napewno ci sie uda

> obawiam sie ze nie da sie przeliczyć czasu wtrysku niestety tak aby

> na papierze sobie rozpisać potem przeklepac na kostke i bedzie

> działac niestety za duzo zmiennych wpływa na dawke i program sie

> rozjedzie testowane wiele razy poprostu nie warto ustawić z

> głowy sprawdzić zkorygować sprawdzić sorygować i ma gdziałac

> niestety tego nie ominiesz ... co do zmienianie dawki przez mapy

> korekcyjne nie polecam .... w turbo musisz dość precyzyjnie

> ustawic mape rpm/ load bo po wymianie map sensora na 250kp

> praca w podciśnieniu kurczy sie do 6 o ile dobrze pamiętam z

> głowy w 75mpi pól w mapie a to zdecydowanie za mała interpolacja

> zeby komp nie zaczynał głupiec bo potem kasztan kombinuje

> własnie po korekcjach i nagle sie okazuje ze sie zaczyna

> rozjeżdzac program i cuda na kiju sie robią

OK, biorę sobie do serca, ale ja mam inne podejście do całego tematu większego MAPa i map paliwa/zapłonu. Nie wiem jak to szybko opisać, żeby nie zamieszać. Otóż wartość MAPa jest przechowywana w dwóch komórkach, jednej 8 bit (nazwijmy ją "wąską"), drugiej 16 bit (to szeroka). Wkładam MAP 2.5 bara i zmieniam procedurę odczytu tak, żeby wartości jednej i drugiej przy ciśnieniach poniżej 1bara były takie same jak na małym MAP sensorze. Powyżej 1bar wąska komórka jest zblokowana na 1bar. Szeroka komórka natomiast wychodzi powyżej 1 bara (nie jest nigdzie w kodzie obcinana, nie ta w każdym razie i 16 bitów pozwala na mienie tam dowolnej wartości ciśnienia). Wszyskie ważne mapy i wyliczenia (tu się mogę mylić teraz myślę, patrz dalej) używają do wyliczeń tej szerokiej warości.

Co do rozdzielczości map, to "przepisałem" sobie je w wolne miejsce na kostce i powiększyłem, tak, że to też nie jest problem.

> błąd to jest własnie mapa obciązeniowa ....

> musisz sie nią bardzo przejąć

To proszę powiedz mi dokładniej w takim razie, bo głupi jestem, są trzy mapy 16x16

1. Zapłon, tutaj jestem pewien

2. Mapa paliwa korekcyjna, relatywanie małe wartości ujemne i dodatnie

3. Mapa z dość sporymi wartościami, przy dyżych obrotach i MAPie FF

Rozumiem, że ta 3. to jest obciążeniowa, o której mówisz? To dlaczego w programie od 1.1SPI wartości są tak bardzo się różniące (max 5B bodajże?)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zakładam ze z resztą sobie poradzisz chodz widze ze chyba w wiekszosci jest to sztuka dla sztuki nie wiem dokładnie jak jest zbudowany proces logiczny tego procka i jak co on czyta bo wole szybkie i pewne rozwiazania . pytanie tylko po co blokować wartośc podciśnieniową w momęcie wejscia nadciśnienia bo rozumiem ze te "komórki" sa zapisywane naprzemiennie ?

> To proszę powiedz mi dokładniej w takim razie, bo głupi jestem, są

> trzy mapy 16x16

> 1. Zapłon, tutaj jestem pewien

> 2. Mapa paliwa korekcyjna, relatywanie małe wartości ujemne i

> dodatnie

> 3. Mapa z dość sporymi wartościami, przy dyżych obrotach i MAPie FF

> Rozumiem, że ta 3. to jest obciążeniowa, o której mówisz? To dlaczego

> w programie od 1.1SPI wartości są tak bardzo się różniące (max

> 5B bodajże?)...

wiesz co łatwiej bedzie jak sobie rzucisz okiem jak wygląda fragment z mapą na wykresie z hexa i porównaj sobie poprostu z twoimi fragmętami ale zdjecia dorzuce dopiero wieczore bo teraz jestem na uczelni ......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zakładam ze z resztą sobie poradzisz chodz widze ze chyba w

> wiekszosci jest to sztuka dla sztuki nie wiem dokładnie jak jest

> zbudowany proces logiczny tego procka i jak co on czyta bo wole

> szybkie i pewne rozwiazania . pytanie tylko po co blokować

> wartośc podciśnieniową w momęcie wejscia nadciśnienia bo

> rozumiem ze te "komórki" sa zapisywane naprzemiennie ?

OK, jest tak: ciśnienie jest przechowywane w dwóch komórkach na raz. Do jednych obliczeń i map jest brana ta wąska i u mnie zblokowana na 1 bar przy nadciśnieniu, przy drugich jest brana ta szeroka i wtedy masz pełen zakres na jaki pozwala MAP sensor. Szeroka jest używana jako podstawa do wyliczenia paliwa i zapłonu. Teraz tylko trzeba to uwzględnić w mapach: albo zostawiasz ich oryginalny wymiar i dobierasz nowe wartośći skali x (MAP), ale wtedy zawęża Ci się rozdzielczość, bo musisz zmieścić zakres 2 barów (powiedzmy) na 16 elementach, albo powiększasz mapę do dowolnej wartości, część podciśnieniową zostawiasz nietkniętą, część nadciśnieniową dopisujesz.

Testy jak na razie idą w dobrym kierunku. Nie mam co prawda jeszcze T, mechanika trochę w polu, ale zapodałem dzisiaj program z powiększonymi mapami, podłączyłem MAPa 2.5 bara, zmieniłem procedurę odczytu MAP tak jak opisane i komp ruszył, silnik też, i wszysko daje oczekiwane wskazania. Z tym, że dalej nie wiem jak wystroić to cholerne paliwo, żeby mi silnik 1.1 SPI na tym kompie równo chodził...

> wiesz co łatwiej bedzie jak sobie rzucisz okiem jak wygląda fragment

> z mapą na wykresie z hexa i porównaj sobie poprostu z twoimi

> fragmętami ale zdjecia dorzuce dopiero wieczore bo teraz jestem

> na uczelni ......

Bardzo proszę blagam.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.