Skocz do zawartości

Pasek klinowy, pasek klinowy zębaty - wytrzymałość


boossu

Rekomendowane odpowiedzi

Może któryś z Kolegów zna odpowiedź na moje pytanie .. confused.gif

Pod uwagę dwa paski klinowe o tej samej szerokości, , długości , wysokości klina oink.gif

Jeden z nich to pasek klinowy zębaty AVX13x850

correia-v-tipo-uno-premio-sportage-fiorino-elba-avx13x850-14506-MLB204929581_8285-O.jpg

Drugi HA13x850

p17qrien1te9qij71f631hsl1kl24.jpg

pytanie: który pasek ( i dlaczego) jest wytrzymalszy?

który potrafi przenieść więcej "siły"?

który jest odporniejszy na dużą prędkość obrotową?

który jest odporniejszy na "ścinanie" spowodowane nieosiowością kół , którymi jest napędzany? zlosnik.gif

czy ów paski można w ogóle stosować zamiennie ?hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może któryś z Kolegów zna odpowiedź na moje pytanie ..

> Pod uwagę dwa paski klinowe o tej samej szerokości, , długości , wysokości klina

> Jeden z nich to pasek klinowy zębaty AVX13x850

> Drugi HA13x850

> pytanie: który pasek ( i dlaczego) jest wytrzymalszy?

> który potrafi przenieść więcej "siły"?

> który jest odporniejszy na dużą prędkość obrotową?

> który jest odporniejszy na "ścinanie" spowodowane nieosiowością kół , którymi jest napędzany?

> czy ów paski można w ogóle stosować zamiennie ?

Pytasz, jakbyś opracowywał jakiś projekt, który będzie wyjątkowo zabójczy dla paska a chyba tak nie jest? wink.gif Ogólnie to zębaty lepiej się zachowuje "na zakrętach" czyli przechodząc po kółku pasowym, mniejsze są wtedy w nim naprężenia. Z tego co pamiętam wytrzymałość jest podobna, w zasadzie pomija się różnice, chyba że będzie jak wspominałem, znacznie obciążany a to nie ma miejsca w typowym samochodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pytasz, jakbyś opracowywał jakiś projekt, który będzie wyjątkowo zabójczy dla paska a chyba tak nie

> jest? Ogólnie to zębaty lepiej się zachowuje "na zakrętach" czyli przechodząc po kółku

> pasowym, mniejsze są wtedy w nim naprężenia. Z tego co pamiętam wytrzymałość jest podobna, w

> zasadzie pomija się różnice, chyba że będzie jak wspominałem, znacznie obciążany a to nie ma

> miejsca w typowym samochodzie.

Jest znacznie obciążany i to w samochodzie grinser006.gif pasek napędza kompressor Eatona, który pompuje powietrze do silnika zlosnik.gif s

szukam jakiegoś półśrodka grinser006.gif żeby nie wymieniać paska co 20-200km zlosnik2.gif , IMO mój dobija temperatura choć nie wykluczam, że może być to mała nieosiowość kół. Widzę , że kolega zorientowany w temacie więc czekam na jakieś podpowiedzi..

Docelowo pasek klinowy chciałbym zastąpić np. wielorowkowym ale wiąże się to znów z dorabianiem kół, pasowaniem całości a tego do zimy chciałbym uniknąć zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jest znacznie obciążany i to w samochodzie pasek napędza kompressor Eatona, który pompuje

> powietrze do silnika s

> szukam jakiegoś półśrodka żeby nie wymieniać paska co 20-200km , IMO mój dobija temperatura choć

> nie wykluczam, że może być to mała nieosiowość kół. Widzę , że kolega zorientowany w temacie

> więc czekam na jakieś podpowiedzi..

> Docelowo pasek klinowy chciałbym zastąpić np. wielorowkowym ale wiąże się to znów z dorabianiem

> kół, pasowaniem całości a tego do zimy chciałbym uniknąć

Podstawa warunki pracy pasków klinowych (tych mocniej obciążonych) :

1) Płaszczyzna pracy kół pasowych jest jedna (koła są nie przesunięte ani skoszone).

2) Kąt opasania nie powinien być mniejszy niż mniejszy niż 160 stopni. Jeżeli jest mniejszy to stosuje się drugi pasek lub większy.

3) Pasek ząbkowany stosuje się przy małych średnicach kół pasowych. Łatwiej się zgina.

I jest jeszcze więcej.

Jeżeli u Ciebie nie są to malutkie koła pasowe, to może był zastosowany pasek szeregu (HB ?) o wyższym profilu i możliwości przeniesienia większej siły.

Jego wada to kiepska praca na małej średnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Podstawa warunki pracy pasków klinowych (tych mocniej obciążonych) :

> 1) Płaszczyzna pracy kół pasowych jest jedna (koła są nie przesunięte ani skoszone).

wydaje mi się że jest ok, ale jeszcze pracuję nad tym bo tak naprawdę ciężko jest stwierdzić czy koła nie są skoszone tongue.gif

> 2) Kąt opasania nie powinien być mniejszy niż mniejszy niż 160 stopni. Jeżeli jest mniejszy to

> stosuje się drugi pasek lub większy.

spokojnie 180 stopni mam ok.gif

> 3) Pasek ząbkowany stosuje się przy małych średnicach kół pasowych. Łatwiej się zgina.

średnica 7-8 cm to dużo, czy mało? zlosnik.gif

> I jest jeszcze więcej.

> Jeżeli u Ciebie nie są to malutkie koła pasowe, to może był zastosowany pasek szeregu (HB ?) o

> wyższym profilu i możliwości przeniesienia większej siły.

> Jego wada to kiepska praca na małej średnicy.

jaką średnicę możemy uznać za graniczną? zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jest znacznie obciążany i to w samochodzie pasek napędza kompressor Eatona, który pompuje

> powietrze do silnika s

> szukam jakiegoś półśrodka żeby nie wymieniać paska co 20-200km , IMO mój dobija temperatura choć

> nie wykluczam, że może być to mała nieosiowość kół. Widzę , że kolega zorientowany w temacie

> więc czekam na jakieś podpowiedzi..

> Docelowo pasek klinowy chciałbym zastąpić np. wielorowkowym ale wiąże się to znów z dorabianiem

> kół, pasowaniem całości a tego do zimy chciałbym uniknąć

A powiedz mi, powierzchnie robocze kół masz pokryte gumą?

Tak na szybko to zastosuj pasek pełny i jak jest miejsce to wyższy.

Z przeróbek możesz jeszcze zwielokrotnić ilość kół i pasków. Tak przy okazji, pasek klinowy jest bardziej wdzięczny od wielorowkowego przy samodzielnych przeróbkach, właśnie ze względu na mniejsze wymagania co do współosiowości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A powiedz mi, powierzchnie robocze kół masz pokryte gumą?

powierzchnie metalowe zlosnik.gif

> Tak na szybko to zastosuj pasek pełny i jak jest miejsce to wyższy.

pełny jest cały owinięty tkaniną osłonową - owijką, pytanie czy to nie zaszkodzi? zlosnik.gif

> Z przeróbek możesz jeszcze zwielokrotnić ilość kół i pasków.

tego raczej chciałbym uniknąć zlosnik.gif

>Tak przy okazji, pasek klinowy jest

> bardziej wdzięczny od wielorowkowego przy samodzielnych przeróbkach, właśnie ze względu na

> mniejsze wymagania co do współosiowości

dlatego właśnie jest taki zamontowany ok.gif teraz rozwiązuję zagadkę co jest przyczyną jego baaardzo szybkiego zużycia: siła do przeniesienia, temperatura, czy osiowość? grinser006.gifgrinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> powierzchnie metalowe

Nie, no wiem, że metalowe zlosnik.gif Chodziło mi, czy są ślady przytapiania paska

> pełny jest cały owinięty tkaniną osłonową - owijką, pytanie czy to nie zaszkodzi?

yyy? możesz wyjaśnić jaką tkaniną?

> tego raczej chciałbym uniknąć

> dlatego właśnie jest taki zamontowany teraz rozwiązuję zagadkę co jest przyczyną jego baaardzo

> szybkiego zużycia: siła do przeniesienia, temperatura, czy osiowość?

Duża siła do przeniesienia spowoduje ciągłe się jego ślizganie ale i wzrost temperatury. Sama temperatura pochodząca z zewnątrz może jakoś tam być niwelowana i można obserwować czy jest poprawa. Brak osiowości najłatwiej poznasz właśnie jeśli zagumowanie powierzchni będziesz miał nierównomierne na danym kole. A praktycznie to obstawiam za dużą siłę, przebiegi jakie podałeś są drastycznie niskie i tylko mocne przeciążenie może tak szybko niszczyć pasek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie, no wiem, że metalowe Chodziło mi, czy są ślady przytapiania paska

nie ma żadnych- myślisz, że jakby było nieosiowo to powstawały by? zlosnik.gif

> yyy? możesz wyjaśnić jaką tkaniną? ,

tak pisze producent rotfl.gif pasek zębaty jest pokryty taką tkaniną tylko na "górze " swojej powierzchni, tzn tam gdzie nie dotyka kół. Klinowy bez zębów jest pokryty nią cały hmm.gif

> Duża siła do przeniesienia spowoduje ciągłe się jego ślizganie ale i wzrost temperatury.

Jeżeli jest mocny uślizg to słychać aż w kabinie, (ale jest to tylko na 1rwszym biegu), Pewnie na kolejnych też może być uślizg ale mniejszy co powoduje właśnie jego szybki wzrost temperatury a w efekcie zerwanie zębów.. dodam, że kół pasowych na których chodzi pasek po zerwaniu nie idzie dotknąć zlosnik.gif

> Sama temperatura pochodząca z zewnątrz może jakoś tam być niwelowana i można obserwować czy jest

> poprawa. Brak osiowości najłatwiej poznasz właśnie jeśli zagumowanie powierzchni będziesz miał

> nierównomierne na danym kole. A praktycznie to obstawiam za dużą siłę, przebiegi jakie podałeś

> są drastycznie niskie i tylko mocne przeciążenie może tak szybko niszczyć pasek

też wydaje mi się, że siła + temperatura zrywają jego zęby grinser006.gif szukam dlatego lepszego rozwiązania grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana paska tu nie pomoże, musisz dać szerszy pasek albo zwielokrotnić, bo taka 13 to za dużo mocy nie przeniesie i jak się zacznie ślizgać to spalisz zarówno ten z ząbkami jak i bez grinser006.gif

Albo zastosuj pasek zębaty (ale taki jak przy rozrządzie) wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wydaje mi się że jest ok, ale jeszcze pracuję nad tym bo tak naprawdę ciężko jest stwierdzić czy

> koła nie są skoszone

> spokojnie 180 stopni mam

> średnica 7-8 cm to dużo, czy mało?

> jaką średnicę możemy uznać za graniczną?

Udaj poważnego przedsiębiorcę i zadzwoń do Stomila w Sanoku to Ci wszystko powiedzą.

Tylko pomierz średnicę kół pasowych.

Możesz mieć zużyty rowek na pasek (nie trzyma właściwego kształtu).

Kiedyś mieli na swojej stronie dokładne wymiary i kształt kół pasowych w zależności od wielkości paska i średnicy.

Zapytaj o paski wysokiej wytrzymałości. Mają tą samą szerokość, a większą wysokość.

Przylegają na większej powierzchni koła i trudniej im się poślizgnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie ma żadnych- myślisz, że jakby było nieosiowo to powstawały by?

Siłą rzeczy jeśli pasek wchodzi na koło pod kątem to pozostawi ślad na danej połówce

> tak pisze producent pasek zębaty jest pokryty taką tkaniną tylko na "górze " swojej powierzchni,

> tzn tam gdzie nie dotyka kół. Klinowy bez zębów jest pokryty nią cały

> Jeżeli jest mocny uślizg to słychać aż w kabinie, (ale jest to tylko na 1rwszym biegu), Pewnie na

> kolejnych też może być uślizg ale mniejszy co powoduje właśnie jego szybki wzrost temperatury

> a w efekcie zerwanie zębów.. dodam, że kół pasowych na których chodzi pasek po zerwaniu nie

> idzie dotknąć

> też wydaje mi się, że siła + temperatura zrywają jego zęby szukam dlatego lepszego rozwiązania

Nie trybię o co chodzi z tą tkaniną.

To może jeszcze, jak jest miejsce, zastosuj oba większe koła, proporcjonalnie. Wtedy nie zmienisz przełożenia a będziesz miał automatycznie większą powierzchnię styku paska z kołem. Tyle, że to zabiera najwięcej miejsca i przez to rzadko kiedy tak się udaje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

> Udaj poważnego przedsiębiorcę i zadzwoń do Stomila w Sanoku to Ci wszystko powiedzą.

> Tylko pomierz średnicę kół pasowych.

> Możesz mieć zużyty rowek na pasek (nie trzyma właściwego kształtu).

> Kiedyś mieli na swojej stronie dokładne wymiary i kształt kół pasowych w zależności od wielkości

> paska i średnicy.

> Zapytaj o paski wysokiej wytrzymałości. Mają tą samą szerokość, a większą wysokość.

> Przylegają na większej powierzchni koła i trudniej im się poślizgnąć.

chyba mam rozwiązanie:

wczoraj po "wypoziomowaniu" kół i założeniu nowego paska okazało się, że pasek napędowy oraz kółko napędowe ( w przeciwieństwie do pozostałych) robi się ciepły chwilę po pracy na wolnych obrotach yikes.gif, po dogłębnym oink.gif zbadaniu wynikło, że kółko napędowe jest minimalne za wąskie ( w porównaniu z innymi)- pasek wystaje ok 1 mm (albo i mniej) ponad ów koło, gdzie na pozostałych "wchodzi" całkowicie.. Ponadto po przeanalizowaniu uszkodzonych pasków wyszło, że na każdym pasku robi się "rant".

Reasumując: zdejmuję ów koło i jadę do tokarza żeby "zebrał" trochę materiału zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.