boossu Napisano 8 Lipca 2014 Udostępnij Napisano 8 Lipca 2014 Może któryś z Kolegów zna odpowiedź na moje pytanie .. Pod uwagę dwa paski klinowe o tej samej szerokości, , długości , wysokości klina Jeden z nich to pasek klinowy zębaty AVX13x850 Drugi HA13x850 pytanie: który pasek ( i dlaczego) jest wytrzymalszy? który potrafi przenieść więcej "siły"? który jest odporniejszy na dużą prędkość obrotową? który jest odporniejszy na "ścinanie" spowodowane nieosiowością kół , którymi jest napędzany? czy ów paski można w ogóle stosować zamiennie ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Igorek Napisano 8 Lipca 2014 Udostępnij Napisano 8 Lipca 2014 > Może któryś z Kolegów zna odpowiedź na moje pytanie .. > Pod uwagę dwa paski klinowe o tej samej szerokości, , długości , wysokości klina > Jeden z nich to pasek klinowy zębaty AVX13x850 > Drugi HA13x850 > pytanie: który pasek ( i dlaczego) jest wytrzymalszy? > który potrafi przenieść więcej "siły"? > który jest odporniejszy na dużą prędkość obrotową? > który jest odporniejszy na "ścinanie" spowodowane nieosiowością kół , którymi jest napędzany? > czy ów paski można w ogóle stosować zamiennie ? Pytasz, jakbyś opracowywał jakiś projekt, który będzie wyjątkowo zabójczy dla paska a chyba tak nie jest? Ogólnie to zębaty lepiej się zachowuje "na zakrętach" czyli przechodząc po kółku pasowym, mniejsze są wtedy w nim naprężenia. Z tego co pamiętam wytrzymałość jest podobna, w zasadzie pomija się różnice, chyba że będzie jak wspominałem, znacznie obciążany a to nie ma miejsca w typowym samochodzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karolKK Napisano 8 Lipca 2014 Udostępnij Napisano 8 Lipca 2014 W Civicu oryginalny pasek miał 300kkm i 12 lat jak go sprzedawałem. Także w Civicu, pasek alternatora wytrzyma 300kkm, jak u innych to nie wiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boossu Napisano 9 Lipca 2014 Autor Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 > Pytasz, jakbyś opracowywał jakiś projekt, który będzie wyjątkowo zabójczy dla paska a chyba tak nie > jest? Ogólnie to zębaty lepiej się zachowuje "na zakrętach" czyli przechodząc po kółku > pasowym, mniejsze są wtedy w nim naprężenia. Z tego co pamiętam wytrzymałość jest podobna, w > zasadzie pomija się różnice, chyba że będzie jak wspominałem, znacznie obciążany a to nie ma > miejsca w typowym samochodzie. Jest znacznie obciążany i to w samochodzie pasek napędza kompressor Eatona, który pompuje powietrze do silnika s szukam jakiegoś półśrodka żeby nie wymieniać paska co 20-200km , IMO mój dobija temperatura choć nie wykluczam, że może być to mała nieosiowość kół. Widzę , że kolega zorientowany w temacie więc czekam na jakieś podpowiedzi.. Docelowo pasek klinowy chciałbym zastąpić np. wielorowkowym ale wiąże się to znów z dorabianiem kół, pasowaniem całości a tego do zimy chciałbym uniknąć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ociec Napisano 9 Lipca 2014 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 > Jest znacznie obciążany i to w samochodzie pasek napędza kompressor Eatona, który pompuje > powietrze do silnika s > szukam jakiegoś półśrodka żeby nie wymieniać paska co 20-200km , IMO mój dobija temperatura choć > nie wykluczam, że może być to mała nieosiowość kół. Widzę , że kolega zorientowany w temacie > więc czekam na jakieś podpowiedzi.. > Docelowo pasek klinowy chciałbym zastąpić np. wielorowkowym ale wiąże się to znów z dorabianiem > kół, pasowaniem całości a tego do zimy chciałbym uniknąć Podstawa warunki pracy pasków klinowych (tych mocniej obciążonych) : 1) Płaszczyzna pracy kół pasowych jest jedna (koła są nie przesunięte ani skoszone). 2) Kąt opasania nie powinien być mniejszy niż mniejszy niż 160 stopni. Jeżeli jest mniejszy to stosuje się drugi pasek lub większy. 3) Pasek ząbkowany stosuje się przy małych średnicach kół pasowych. Łatwiej się zgina. I jest jeszcze więcej. Jeżeli u Ciebie nie są to malutkie koła pasowe, to może był zastosowany pasek szeregu (HB ?) o wyższym profilu i możliwości przeniesienia większej siły. Jego wada to kiepska praca na małej średnicy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boossu Napisano 9 Lipca 2014 Autor Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 > Podstawa warunki pracy pasków klinowych (tych mocniej obciążonych) : > 1) Płaszczyzna pracy kół pasowych jest jedna (koła są nie przesunięte ani skoszone). wydaje mi się że jest ok, ale jeszcze pracuję nad tym bo tak naprawdę ciężko jest stwierdzić czy koła nie są skoszone > 2) Kąt opasania nie powinien być mniejszy niż mniejszy niż 160 stopni. Jeżeli jest mniejszy to > stosuje się drugi pasek lub większy. spokojnie 180 stopni mam > 3) Pasek ząbkowany stosuje się przy małych średnicach kół pasowych. Łatwiej się zgina. średnica 7-8 cm to dużo, czy mało? > I jest jeszcze więcej. > Jeżeli u Ciebie nie są to malutkie koła pasowe, to może był zastosowany pasek szeregu (HB ?) o > wyższym profilu i możliwości przeniesienia większej siły. > Jego wada to kiepska praca na małej średnicy. jaką średnicę możemy uznać za graniczną? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Igorek Napisano 9 Lipca 2014 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 > Jest znacznie obciążany i to w samochodzie pasek napędza kompressor Eatona, który pompuje > powietrze do silnika s > szukam jakiegoś półśrodka żeby nie wymieniać paska co 20-200km , IMO mój dobija temperatura choć > nie wykluczam, że może być to mała nieosiowość kół. Widzę , że kolega zorientowany w temacie > więc czekam na jakieś podpowiedzi.. > Docelowo pasek klinowy chciałbym zastąpić np. wielorowkowym ale wiąże się to znów z dorabianiem > kół, pasowaniem całości a tego do zimy chciałbym uniknąć A powiedz mi, powierzchnie robocze kół masz pokryte gumą? Tak na szybko to zastosuj pasek pełny i jak jest miejsce to wyższy. Z przeróbek możesz jeszcze zwielokrotnić ilość kół i pasków. Tak przy okazji, pasek klinowy jest bardziej wdzięczny od wielorowkowego przy samodzielnych przeróbkach, właśnie ze względu na mniejsze wymagania co do współosiowości Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boossu Napisano 9 Lipca 2014 Autor Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 > A powiedz mi, powierzchnie robocze kół masz pokryte gumą? powierzchnie metalowe > Tak na szybko to zastosuj pasek pełny i jak jest miejsce to wyższy. pełny jest cały owinięty tkaniną osłonową - owijką, pytanie czy to nie zaszkodzi? > Z przeróbek możesz jeszcze zwielokrotnić ilość kół i pasków. tego raczej chciałbym uniknąć >Tak przy okazji, pasek klinowy jest > bardziej wdzięczny od wielorowkowego przy samodzielnych przeróbkach, właśnie ze względu na > mniejsze wymagania co do współosiowości dlatego właśnie jest taki zamontowany teraz rozwiązuję zagadkę co jest przyczyną jego baaardzo szybkiego zużycia: siła do przeniesienia, temperatura, czy osiowość? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Igorek Napisano 9 Lipca 2014 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 > powierzchnie metalowe Nie, no wiem, że metalowe Chodziło mi, czy są ślady przytapiania paska > pełny jest cały owinięty tkaniną osłonową - owijką, pytanie czy to nie zaszkodzi? yyy? możesz wyjaśnić jaką tkaniną? > tego raczej chciałbym uniknąć > dlatego właśnie jest taki zamontowany teraz rozwiązuję zagadkę co jest przyczyną jego baaardzo > szybkiego zużycia: siła do przeniesienia, temperatura, czy osiowość? Duża siła do przeniesienia spowoduje ciągłe się jego ślizganie ale i wzrost temperatury. Sama temperatura pochodząca z zewnątrz może jakoś tam być niwelowana i można obserwować czy jest poprawa. Brak osiowości najłatwiej poznasz właśnie jeśli zagumowanie powierzchni będziesz miał nierównomierne na danym kole. A praktycznie to obstawiam za dużą siłę, przebiegi jakie podałeś są drastycznie niskie i tylko mocne przeciążenie może tak szybko niszczyć pasek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boossu Napisano 9 Lipca 2014 Autor Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 > Nie, no wiem, że metalowe Chodziło mi, czy są ślady przytapiania paska nie ma żadnych- myślisz, że jakby było nieosiowo to powstawały by? > yyy? możesz wyjaśnić jaką tkaniną? , tak pisze producent pasek zębaty jest pokryty taką tkaniną tylko na "górze " swojej powierzchni, tzn tam gdzie nie dotyka kół. Klinowy bez zębów jest pokryty nią cały > Duża siła do przeniesienia spowoduje ciągłe się jego ślizganie ale i wzrost temperatury. Jeżeli jest mocny uślizg to słychać aż w kabinie, (ale jest to tylko na 1rwszym biegu), Pewnie na kolejnych też może być uślizg ale mniejszy co powoduje właśnie jego szybki wzrost temperatury a w efekcie zerwanie zębów.. dodam, że kół pasowych na których chodzi pasek po zerwaniu nie idzie dotknąć > Sama temperatura pochodząca z zewnątrz może jakoś tam być niwelowana i można obserwować czy jest > poprawa. Brak osiowości najłatwiej poznasz właśnie jeśli zagumowanie powierzchni będziesz miał > nierównomierne na danym kole. A praktycznie to obstawiam za dużą siłę, przebiegi jakie podałeś > są drastycznie niskie i tylko mocne przeciążenie może tak szybko niszczyć pasek też wydaje mi się, że siła + temperatura zrywają jego zęby szukam dlatego lepszego rozwiązania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 9 Lipca 2014 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 Zmiana paska tu nie pomoże, musisz dać szerszy pasek albo zwielokrotnić, bo taka 13 to za dużo mocy nie przeniesie i jak się zacznie ślizgać to spalisz zarówno ten z ząbkami jak i bez Albo zastosuj pasek zębaty (ale taki jak przy rozrządzie) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ociec Napisano 9 Lipca 2014 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 > wydaje mi się że jest ok, ale jeszcze pracuję nad tym bo tak naprawdę ciężko jest stwierdzić czy > koła nie są skoszone > spokojnie 180 stopni mam > średnica 7-8 cm to dużo, czy mało? > jaką średnicę możemy uznać za graniczną? Udaj poważnego przedsiębiorcę i zadzwoń do Stomila w Sanoku to Ci wszystko powiedzą. Tylko pomierz średnicę kół pasowych. Możesz mieć zużyty rowek na pasek (nie trzyma właściwego kształtu). Kiedyś mieli na swojej stronie dokładne wymiary i kształt kół pasowych w zależności od wielkości paska i średnicy. Zapytaj o paski wysokiej wytrzymałości. Mają tą samą szerokość, a większą wysokość. Przylegają na większej powierzchni koła i trudniej im się poślizgnąć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Igorek Napisano 9 Lipca 2014 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 > nie ma żadnych- myślisz, że jakby było nieosiowo to powstawały by? Siłą rzeczy jeśli pasek wchodzi na koło pod kątem to pozostawi ślad na danej połówce > tak pisze producent pasek zębaty jest pokryty taką tkaniną tylko na "górze " swojej powierzchni, > tzn tam gdzie nie dotyka kół. Klinowy bez zębów jest pokryty nią cały > Jeżeli jest mocny uślizg to słychać aż w kabinie, (ale jest to tylko na 1rwszym biegu), Pewnie na > kolejnych też może być uślizg ale mniejszy co powoduje właśnie jego szybki wzrost temperatury > a w efekcie zerwanie zębów.. dodam, że kół pasowych na których chodzi pasek po zerwaniu nie > idzie dotknąć > też wydaje mi się, że siła + temperatura zrywają jego zęby szukam dlatego lepszego rozwiązania Nie trybię o co chodzi z tą tkaniną. To może jeszcze, jak jest miejsce, zastosuj oba większe koła, proporcjonalnie. Wtedy nie zmienisz przełożenia a będziesz miał automatycznie większą powierzchnię styku paska z kołem. Tyle, że to zabiera najwięcej miejsca i przez to rzadko kiedy tak się udaje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 9 Lipca 2014 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2014 > Może któryś z Kolegów zna odpowiedź na moje pytanie .. Przeczytałem cały wątek i napiszę tak: potrzebujesz łańcuch i koła zębate zamiast paska klinowego... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boossu Napisano 22 Lipca 2014 Autor Udostępnij Napisano 22 Lipca 2014 > Udaj poważnego przedsiębiorcę i zadzwoń do Stomila w Sanoku to Ci wszystko powiedzą. > Tylko pomierz średnicę kół pasowych. > Możesz mieć zużyty rowek na pasek (nie trzyma właściwego kształtu). > Kiedyś mieli na swojej stronie dokładne wymiary i kształt kół pasowych w zależności od wielkości > paska i średnicy. > Zapytaj o paski wysokiej wytrzymałości. Mają tą samą szerokość, a większą wysokość. > Przylegają na większej powierzchni koła i trudniej im się poślizgnąć. chyba mam rozwiązanie: wczoraj po "wypoziomowaniu" kół i założeniu nowego paska okazało się, że pasek napędowy oraz kółko napędowe ( w przeciwieństwie do pozostałych) robi się ciepły chwilę po pracy na wolnych obrotach , po dogłębnym zbadaniu wynikło, że kółko napędowe jest minimalne za wąskie ( w porównaniu z innymi)- pasek wystaje ok 1 mm (albo i mniej) ponad ów koło, gdzie na pozostałych "wchodzi" całkowicie.. Ponadto po przeanalizowaniu uszkodzonych pasków wyszło, że na każdym pasku robi się "rant". Reasumując: zdejmuję ów koło i jadę do tokarza żeby "zebrał" trochę materiału Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.