Skocz do zawartości

FAP, z czym to się je, problemy, sposób użytkowania.


Muzyk

Rekomendowane odpowiedzi

Właśnie, z racji tego że kolega Bartłomiej niejako zaczął ten temat, stwórzmy może wątek w który zbierzemy wszelkie fakty i mity tego systemu ?

Fajnie by było gdyby każde nowe zagadnienie zaczynało się od posta przewodniego i wszelkie odpowiedzi na jego temat znajdowały się pod tym postem, w celu łatwiejszego przeglądania na drzewku.

Co wy na to ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Właśnie, z racji tego że kolega Bartłomiej niejako zaczął ten temat, stwórzmy może wątek w który

> zbierzemy wszelkie fakty i mity tego systemu ?

O, i to jest dobry temat bo jako świeży użytkownik HDI z FAP mam mnóstwo niejasności. Zacznę od tego że u mnie nic nie przybywa, oleju znaczy. wink.gif Ale moje wątpliwości budzi proces wypalania FAP po zaświeceniu się kontrolki i komunikacie "Unblock Diesel Filter". Instrukcja jest dość lakoniczna, coś w stylu jedź z prędkością ponad 70km/h przez trzy minuty. Ale ludzie różnie mówią: a to że prędkość niezbyt istotna (no nie może być zerowa) ale trzeba trzymać stałe w miarę wysokie obroty, a to ze wcale nie, bo trzeba wachlować obrotami między 2,8 a 3,8 k bo tak się robi wypalanie komputerowe w serwisach, a to ze nie można dotykać hamulca bo się proces przerywa i tragedia i koniec świata. grinser006.gif

I w sumie sam nie wiem, bo próbowałem już różnych kombinacji i jakoś różnicy wielkiej nie zauważyłem, poza tym ze w mieście ikonka zapala się dość często, a jak się pogoniłem autostrada nad morze i z powrotem to wcale, aż się zastanawiałem czy coś się nie zepsuło. smile.gif

Więc jak naprawdę powinno się jechać po komunikacie Unblock i zaświeceniu się kontrolki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> O, i to jest dobry temat bo jako świeży użytkownik HDI z FAP mam mnóstwo niejasności. Zacznę od

> tego że u mnie nic nie przybywa, oleju znaczy. Ale moje wątpliwości budzi proces wypalania

> FAP po zaświeceniu się kontrolki i komunikacie "Unblock Diesel Filter". Instrukcja jest dość

> lakoniczna, coś w stylu jedź z prędkością ponad 70km/h przez trzy minuty. Ale ludzie różnie

> mówią: a to że prędkość niezbyt istotna (no nie może być zerowa) ale trzeba trzymać stałe w

> miarę wysokie obroty, a to ze wcale nie, bo trzeba wachlować obrotami między 2,8 a 3,8 k bo

> tak się robi wypalanie komputerowe w serwisach, a to ze nie można dotykać hamulca bo się

> proces przerywa i tragedia i koniec świata.

> I w sumie sam nie wiem, bo próbowałem już różnych kombinacji i jakoś różnicy wielkiej nie

> zauważyłem, poza tym ze w mieście ikonka zapala się dość często, a jak się pogoniłem

> autostrada nad morze i z powrotem to wcale, aż się zastanawiałem czy coś się nie zepsuło.

> Więc jak naprawdę powinno się jechać po komunikacie Unblock i zaświeceniu się kontrolki?

Jako użyszkodnik 4 już auta z FAPem, powiem tak.... NIE robię nic, czego nie robiłem w innych autach smile.gif

Jeżdże, tankuję i tyle smile.gif czasami podepnę kompa żeby stan sprawdzić, wypalanie, ilość dodatku etc ... raz DLA PRÓBY i nabycia doświadczenia wykonałem programowe wypalanie komputerem w trakcie jazdy i tyle smile.gif

Dodam że auta nie mają jakichś małych przebiegów, ale też żadne nie było kombinowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja może parę moich spostrzeżeń ("chwilę" autem z FAP jeździłem, 16. HDi - o tym będzie mowa)

P) Co ile wypala się FAP ?

O) Zależnie od stylu jazdy. W 1.6 HDi było to od 200 km do prawie 800 km.

P) Czy wypalanie jest sygnalizowane ?

O) Nie. Jak wyskoczy nam coś na wyświetlaczu to oznacza, że już jest "wypalanie awaryjne" - było zbyt wiele nieudanych prób wypalenia (np. przerwane) lub filtr się na tyle zatkał, że nie daje rady normalnie go wypalić.

P) Co to jest "nieudana" próba wypalenia ?

O) Wypalenie musi się zakończyć "sukcesem". Jeżeli np. zgasimy silnik w trakcie to jest już klops - nieudana. Jeżeli warunki drogowe nie pozwolą na wypalenie - nieudana.

P) Skąd ECU wie, że ma wypalać ?

O) Jest kilka opcji:

o1) Czujniki różnicy ciśnień sygnalizują, że filtr jest nabity sadzą (duża różnica), wypalanie trwa do momentu osiągnięcia mniejszej (nie pamiętam jakiej) różnicy ciśnień.

o2) Poprzednie wypalania było nieudane i ECU z uporem maniaka chce znów wypalać.

o3) Średnia z ostatnich wypaleń spadła poniżej 200km (tak było u mnie, zależenie od silnika może być inna wartość) i komputer przeszedł w "stały" interwał - nie ważne, że sadzy jest mało, jeżeli od wypalenia do wypalenia jest już co najmniej 250 km (obserwacja własna) to wypala. Taka "zamknięta" pętla powtarza się chyba 4x.

Problemem jest o3 - nie mamy na to wpływu, wystarczy, że 2x zgasimy silnik w trakcie wypalania i średnia między wypaleniami spada na pysk (licznik resetuje rozpoczęcie wypalania, a nie zakończenie - wznowienie liczy się jak rozpoczęcie).

P) Czy da się wyczuć wypalanie ?

O) IMHO trzeba mieć słaby słuch, żeby nie usłyszeć zmiany tonu silnika, ale jak nie słyszymy to: wzrost spalania chwilowego o 100%, włączone ogrzewanie lusterek i tylnej szyby (nie, kontrolka się nie zaświeci), włączony wentylator chłodnicy.

P) Czy wypala w korku ?

O) Zasadniczo tak, ale nie jak będziemy stać na biegu jałowym - jest duża szansa, że przerwie procedurę, ale jak damy 2000 obr/min to nie przerwie (sprawdzone).

P) Czy da się wypalić na postoju (wymusić) ?

O) Tak, ale przy użyciu Lexii. Procedura jest atrakcyjna akustycznie (silnik wchodzi na 4 tys. obr/min lub coś około, sprężarka cały czas zmienia geometrię - widać jak sztanga ładnie chodzi) i wizualnie (jak przy wylocie jest kałuża to ładnie ją osuszymy, jak jest miękki asfalt to...). Lepiej robić na odludziu, bo sąsiedzi nas znienawidzą.

P) Jak sprawdzić ile minęło od ostatniego wypalania ?

O) Lexia Twoim przyjacielem wink.gif

P) Na ile wystarcza płyn z cerem (Eolys) ?

O) Różnie. Zależy od generacji FAP.

P) Czy da się coś zrobić, żeby zminimalizować zużycie Eolysa ?

O) Tak. Tankować dopiero jak zapala się rezerwa. Eolys jest dawkowany na podstawie zmiany poziomu paliwa, a czujnik najdokładniej wskazuje duże zmiany (pusty bak -> pełen bak to optimum). Unikać dolewek po 10 litrów i otwierania korka paliwa (brak zmiany, ale otwarcie korka może spowodować wtryśnięcie minimalnej porcji Eolysa - tak, twierdził jeden spec z ASO, ja Lexią nie byłem w stanie tego stwierdzić).

P) Jak sprawdzić poziom Eolysa ?

O) Komputer diagnostyczny (Lexia) lub wizualnie (gdy wiemy gdzie jest zbiorniczek).

P) Czy da się sprawdzić poziom zużycia FAP ?

O) ZTCW to nie.

P) Jak zregenerować FAP ?

O) Umyć wodą - wyjąć i wypłukać z osadów ceru (procedura dokładnie opisana na forach PSA). Na koniec trzeba zaprogramować, że mamy nowy FAP (znów Lexia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pięknie opisane, b. dziekuje. Mysle ze to co napisales tyczy sie wszystkich silnikow do ktorych lany jest eolys 176.

Natomiast dalej ciekawi mnie sposób dozowania, muszę ten temat pomęczyć z moimi mądrymi głowami, ciekawe jakie będą opinie na temat tego kiedy dawkuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Natomiast dalej ciekawi mnie sposób dozowania, muszę ten temat pomęczyć z moimi mądrymi głowami,

> ciekawe jakie będą opinie na temat tego kiedy dawkuje.

Wg. ASO (i wg. instrukcji, która już niestety wysłałem w kosmos) jest tak:

- otwarcie wlewu inicjuje cały układ, jest sprawdzany stan aktualny

- zamknięcie wlewu wymusza sprawdzenie różnicy poziomu i dodanie Eolysa proporcjonalnie (czasem słychać takie "bzyknięcie" pompki dozującej - musi być w miarę cicho o co czasem trudno przy tankowaniu).

Problem jest ponoć jak się mało doleje (np. 5l do baku 60l), wtedy układ leje jakąś "stałą" porcję i jesteśmy na tym trochę stratni.

EDIT;

Jeszcze jedno spostrzeżenie. Można podnieść efektywność wypalania lejąc do paliwa olej do dwusuwów w proporcji 1:250. Jak to działa ? Olej do 2T podnosi temperaturę spalania i to samo z siebie produkuje mniej sadzy, a co za tym idzie FAP się mniej nabija. U mnie poprawiło to wyniki w mieście, gdzie średni interwał skoczył z około 250km do prawie 300 km (skończyły się zamknięte pętle po 200km). Efektów ubocznych nie stwierdziłem. Oprócz efektu na FAP silnik zmienił dźwięk pracy na bardziej miękki, ale nie każdy to potwierdzał.

Jaki lać olej do 2T o temat rzeka, ale najlepsze są półsyntetyki (np. Liqui Moly 1052 - jest jednak drogi, ostatnim hitem jet Ravenol Scooter).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pięknie opisane, b. dziekuje. Mysle ze to co napisales tyczy sie wszystkich silnikow do ktorych

> lany jest eolys 176.

> Natomiast dalej ciekawi mnie sposób dozowania, muszę ten temat pomęczyć z moimi mądrymi głowami,

> ciekawe jakie będą opinie na temat tego kiedy dawkuje.

Wszystkich w ogóle z FAP w autach PSA smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.