Skocz do zawartości

X14XE - Bogata mieszanka, czym może być spowodowana?


vayizmir

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich forumowiczów. Mam następujący problem z moim autkiem jakim jest Astra F z 1996 roku z silnikiem X14XE. Silnik notorycznie pracuję na bogatej mieszance, a nawet zaryzykuję stwierdzenie że przez cały czas. Skąd to wiem? Posługuję się interfejsem OP COM i w bloku pomiarowym "Status mieszanki", zawsze ale to zawsze jest bogata, nawet jeżeli auto hamuje silnikiem przy zjeździe z górki z prędkością około 80km/h.

Miałem uszkodzony EGR i sondę lambda (wskazania ciągle na 450mV). Założyłem emulator zaworu EGR, taki który wpina się również w obwód MAP sensora, oraz nową sondę lambda, oryginał GM. Sonda pracuję ładnie w zakresie 0-1V. Co może powodować ciągle bogatą mieszankę? Licze na wasze podpowiedzi. Ja sam mam parę podejrzeń, ale podzielę się nimi dopiero jak będzie kilka odpowiedzi, z tego powodu że nie chce żebyście byli uprzedzeni smile.gif Dodam, że silnik pracuje wzorowo, obroty dynamika itp itd na bardzo dobrym poziomie. Spalanie to około 8 litrów Pb w mieście, 4,5 na trasie, wszystko przy moim optymalnym stylu jazdy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w takim razie inaczej grinser006.gif Na bogato już pracował zanim założyłem emulator EGR, oraz przed tym jak EGR się zesr... to znaczy zepsuł. Myślałem, że to wina sondy, bo była zepsuta i było cały czas w bloku pomiarowym napięcie 0.45, a gdy wymieniłem sondę to zaczęło oscylować od 0 do 1. Fajnie byłoby zobaczyć wykres sondy, ale OP-COM niestety oferuje tylko nagrywanie bloków. Co prawda można wrzucić to potem np. do arkusza kalkulacyjnego i zobaczyć wykres w zależności od innej zmiennej. No nie ważne, do sedna, bo akurat na twojej odpowiedzi Orochimaru mi zależało wink.gif

Emulator wykluczam na 100%, po prostu zaufajcie mi. Teraz ten regulator ciśnienia paliwa, czy bez podmiany na inny, da się sprawdzić czy działa poprawnie?

Druga sprawa to ta o której nie chciałem powiedzieć wcześniej: mam dziurę w kolektorze wydechowym. Mianowicie nie dosłownie jednak przy zaworze wtórnego powietrza (numer 90470420), przerwana jest ta aluminiowa(?) rurka od kolektora do podstawy zaworu, tak jak jest zaznaczone na czerwono na rysunku z załącznika. Czy może to mieć wpływ na wskazania sondy lambda, gdyż jest to właśnie między cylindrem a sondą.

Chciałem się również zapytać, czy jeżeli powstałaby jakaś nieszczelność w dolocie, to powodowałoby to bogatą czy ubogą mieszankę? Nie jestem pewien uszczelki między przepustnicą a kolektorem, niby smarowałem te połączenie benzyną ale nie zaobserwowałem żadnych zmian w prędkości obrotowej silnika.

> To pracuje ładnie, czy na bogato?

> Powodów może być kilka.

> Na początek emulator. Potem regulator ciśnienia paliwa.

post-158508-14352530349492_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> regulator ciśnienia paliwa, czy bez

> podmiany na inny, da się sprawdzić czy działa poprawnie?

Tak, trzeba się podłączyć manometrem do listwy wtryskowej (na końcu listwy jest wentyl) i zmierzyć ciśnienie.

Druga sprawa, to trzeba sprawdzić, czy z wężyka podciśnienia wychodzącego z regulatora nie wydostaje się paliwo. Fakt, że masz bogato nawet przy hamowaniu silnikiem może wskazywać właśnie na uszkodzenie membrany regulatora.

> mam dziurę w kolektorze wydechowym...

Jak najbardziej może to powodować problemy. Co prawda raczej w kierunku mieszanki ubogiej, ale trzeba mieć na oku, że taka nieszczelność występuje.

> nieszczelność w dolocie...

powodowałaby mieszankę ubogą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak, trzeba się podłączyć manometrem do listwy wtryskowej (na końcu listwy jest wentyl) i zmierzyć

> ciśnienie.

Sprawdzę to w tym tygodniu, jak załatwię manometr. Chciałem jeszcze zapytać, bo kiedyś tak się nie działo, a teraz zawsze jak odpalam i gaszę auto wydobywa się taki metaliczny dźwięk, tak jakby coś dzwoniło przez około 2 sek, dzieje się tak po przękręceniu stacyjki i po zgaszaeniu auta. Co może wydawać taki dzwięk?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pompa paliwa .

A czy przypadkiem przekaźnik pompy nie podaje napięcia dopiero gdy dostanie sygnal ze uruchomiono silnik, a nie po samym przekreceniu kluczyka na zaplon? Postaram sie nasluchiwac w okolichach tylnej kanapy, moze dzwiek bedzie silniejszy smile.gif Jednak mam wrazenie, ze dochodzi z przodu kabiny. Sprobuje go jutro nagrac, jezeli stwierdze ze na nagranii dobrze go slychac to zamieszcze smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

 

> regulator ciśnienia paliwa, czy bez

> podmiany na inny, da się sprawdzić czy działa poprawnie?

Tak, trzeba się podłączyć manometrem do listwy wtryskowej (na końcu listwy jest wentyl) i zmierzyć ciśnienie.

Druga sprawa, to trzeba sprawdzić, czy z wężyka podciśnienia wychodzącego z regulatora nie wydostaje się paliwo. Fakt, że masz bogato nawet przy hamowaniu silnikiem może wskazywać właśnie na uszkodzenie membrany regulatora.

 

Nie udało mi się zdobyć osprzętu, aby zmierzyć ciśnienie na listwie wtryskowej, niemniej jednak zakupiłem oryginalny regulator ciśnienia Bosch, wykonałem reset mapy paliwowej, i po jeździe próbnej z różnymi prędkościami, status mieszanki w OP-COMie nadal widnieje jako bogata, załączam log. Co więcej, kupiłem nowy zawór wtórnego powietrza, także nieszczelność w kolektorze wydechowym zlikwidowana, a i autko pracuje ciszej :) Co dalej mogę sprawdzić?

 

Wybaczcie, ale nie mam pojęcia jak w tym momencie mam wyedytować poprzedniego posta, a co śmieszniejsze już to dzisiaj robiłem... Z góry proszę moderatora o sklejenie moich ostatnich wypowiedzi w całość.

 

Strasznie się wkurzyłem na to auto bo kopci jak smok wawelski, cała rura wydechowa jest czarna, nieładny odgłos jest z wydechu i... mógłbym tak wymieniać bez końca. Wziąłem się za nie dziś i wykręciłem świece żeby obejrzeć w jakim są stanie. Jak widac na załączonym obrazku, jest nieciekawie...

 

post-190541-0-11387100-1436205013_thumb.jpg

 

Świece ułożone są od lewej strony zdjęcia od 4 do 1 cylindra. Na 4 i 3 cyl. zrobił sie jakiś twór. Prosiłbym was o opinie na temat nalotu na elektrodach. Świece są firmy NGK, ostatnio wymieniane 50kkm temu, jednak zajrzałem przez ten czas do nich kilka razy i dopiero teraz pojawiło się to co widać na zdjęciach.

 

Pomyślałem sobie, że winowajcą bogatej mieszanki mogą być kable WN. Sprawdziłem więc, czy owe kable nie mają przebicia, i okazuje się, że owszem, mają. Kable są firmy Beru i pamiętają jeszcze jak astra opuszczała fabrykę w '96. Świece już zamówiłem orginalne GM dwueletkrodowe, jednak co do przewodów WN, nadal się waham. Orginał Beru model ZEF1160 jest praktycznie nie do dostania w racjonalnej cenie, jedynie można go znaleźć w niektórych hurtowniach po ~400~500zł. Czytając temat dotyczący przewodów WN na kąciku doszedłem do wniosku, że kupię chyba jednak zamiennik Boscha. Co zwróciło moją uwagę w temacie o kablach, było to co napisał w jednym ze swoich postów lelek. Mianowicie po wymianie przewodów WN na nowe firmy Beru ustało u niego poszarpywanie przy ruszaniu z 1 biegu. Pomyślałem sobie, przecież moja astra ma takie same objawy, ale czy można byłoby winić kable również za notoryczną bogatą mieszankę? Czy jest możliwe i jaki byście % szans postawili na to że winowajcą są właśnie przewody WN?

Staram się nie oszczędzać na aucie, jednak wolałbym nie kupować kolejnej rzeczy w ciemno biorąc pod uwagę, że poza ogromną wartością sentymentalną to auto za wielkiej pieniężnej wartości nie ma, a ten złośliwy problem pochłonął już znaczną część mojego budżetu :(

 

Ah, tak już całkiem całkiem na marginesie, rozwiązał się problem metalicznego dźwięku w kabinie po przekręceniu kluczyka na zapłon. Wierzcie lub nie, piszczała żarówka w lampce w podsufitce. Mam założony ściemniacz do lampki, i gdy zamknę drzwi, światło nie gaśnie do momentu aż włącze zapłon, wtedy plynnie się wygasza i właśnie w tym moemencie pojawiał się ten dźwięk. Dziwna sprawa z tym... :P No ale jest wsadzona nowa żarówka i nie piszczy :)

Livedata_1996_Astra-F_Silnik__X 14 XE_201507061411.txt

Edytowane przez Orochimaru
Posty scaliłem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Status "bogata/uboga" pokazuje głupoty. Nie sugeruj się tym. Poza tym prawie cały czas pętla sondy jest otwarta, mimo, że w logu widać, że sonda pracuje.

Zrób tak:

Rozgrzej silnik, znajdź kawał prostej, wyłącz silnik, skasuj korekty paliwa (funkcje specjalne -> O2 BLM reset, czy jakoś tak).

Odpal silnik i zacznij nagrywać parametry:

Obroty

TPS sygnał (V)

Map sensor (V)

O2 sensor (mV)

O2 pętla sensora

O2 integrator

O2 Zawartość komórki BLM (reszta jest zbędna).

Nie dotykaj gazu przez 2 minuty, potem ustaw silnik na ok. 2-3tyś obr/min i tak trzymaj przez powiedzmy pół minuty do minuty, potem znów pół minuty na jałowych i jedziesz - 1, 2, 3 i na trójce, albo czwórce (zależnie od warunków) od niskich obrotów (powiedzmy 1500) wciskasz gaz do podłogi i tak trzymasz, aż silnik przekroczy 5tyś. Puszczasz gaz i hamujesz silnikiem, aż poczujesz, że znów zaczyna ciągnąć (czyli coś koło 1500rpm).

Wyłączasz logowanie i zapodajesz plik na forum.

Co do świec, sporo popiołu na 3 (może olej podcieka przez uszczelniacz zaworu, albo pierścień). Nie sądzę, żeby przewody miały wpływ. Gdyby przebicie powodowało wypadanie zapłonów to miałbyś mieszankę ubogą.

Przy okazji testu z gazem do dechy zwróć uwagę, czy nie szarpnie. W takich warunkach układ WN jest najbardziej obciążony.

Rano możesz popsikać przewody wodą z atomizera i zrobić jazdę z butem w podłodze z niskich obrotów. Jak zacznie szarpać, to przewody do wymiany. Ja bym Boscha nie kupił, ale to już temat do odpowiedniego wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzac na te swiece to dziwie sie ze auto jezdzilo :P

 

Mialem Astre X14XE byla bardzo czula na swiece, jak sprzedalem to kupujacy dostal chyba z 6 kpl prawie nowek z logo Opla [chyba podrobki ale nie ktore kupione w ASO] a w silniku byly i dobrze dzialaly Iskry - auto bez gazu.

Napraw uklad wydechowy, a potem mozna analizowac reszte, bo nieszczelnosc bedzie zafalszowywac co pokazuje Op-com.

 

Do tego z emulatorem 8l na miescie, nie chce mi sie wierzyc, mialem zalozony komputer pokladowy i nie zblizylo mi sie do takiego spalania, a noge mam ciezka :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Patrzac na te swiece to dziwie sie ze auto jezdzilo :P

 

Żeby było śmieszniej, to jeździło całkiem przyzwoicie :P

 

 

Napraw uklad wydechowy, a potem mozna analizowac reszte, bo nieszczelnosc bedzie zafalszowywac co pokazuje Op-com.

 

Do tego z emulatorem 8l na miescie, nie chce mi sie wierzyc, mialem zalozony komputer pokladowy i nie zblizylo mi sie do takiego spalania, a noge mam ciezka :D

 

Patrz post wyżej, układ naprawiony i szczelny ;) Co do spalania to nie kłamię, zresztą po co, może mam lekką nogę :D. Teraz w lato komp pokładowy pokazuje mi równiutko 7l/100km, jest to średnia wyłącznie z miasta. Do końca to ja mu nigdy nie wierzę i sprawdzam sobie spalanie po kilometrach oraz dotankowywując do pierwszego odbicia na stacji po tym jak już trochę paliwa wyjeżdzę. Wychodzi mi tak średnio spalania w granicach 7 i pół litra, rzaaaadko kiedy przekracza osiem. Dziennie robię po około 100-kilka kilometrów w pracy, w tygodniu uzbiera się coś koło pół tysiąca. Tankuję popadając ze skrajności w skrajność, albo Shell albo TESCO :D Zależy mi właśnie tak bardzo na tym bo to autko głównie do pracy i chciałem żeby chodizło perfect.

 

 

 

Do sedna:

 

 

Rozgrzej silnik, znajdź kawał prostej, wyłącz silnik, skasuj korekty paliwa (funkcje specjalne -> O2 BLM reset, czy jakoś tak).

Odpal silnik i zacznij nagrywać parametry:

Obroty

TPS sygnał (V)

Map sensor (V)

O2 sensor (mV)

O2 pętla sensora

O2 integrator

O2 Zawartość komórki BLM (reszta jest zbędna).

Nie dotykaj gazu przez 2 minuty, potem ustaw silnik na ok. 2-3tyś obr/min i tak trzymaj przez powiedzmy pół minuty do minuty, potem znów pół minuty na jałowych i jedziesz - 1, 2, 3 i na trójce, albo czwórce (zależnie od warunków) od niskich obrotów (powiedzmy 1500) wciskasz gaz do podłogi i tak trzymasz, aż silnik przekroczy 5tyś. Puszczasz gaz i hamujesz silnikiem, aż poczujesz, że znów zaczyna ciągnąć (czyli coś koło 1500rpm).

 

Zrobiłem wszystko tak jak prosiłeś, trochę się przeraziłem bo jak autko przekroczyło około 4tyś obr/min to pojawiła się za mną chmura gęstego dymu... Tak czy siak auto nie poszarpywalo, mam nadzieję, że uda się coś z tego logu wywróżyć :)

astralog.zip

Edytowane przez vayizmir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sonda pracuje, ale nie tak jakbym chciał. Mieszanka faktycznie średnio jest bogata. Chciałbym, żebyś zrobił coś jeszcze.

- jakiego koloru był ten dym przy 4tyś? Do wyboru masz: biały, czarny i niebieski.

- zmierz napięcie miernikiem między obudową sondy lambda i masową klemą podczas pracy silnika (wynik będzie w mV, więc ustaw odpowiedni zakres),

- średnie napięcie map sensora na wolnych obrotach to 1,8V. Zobacz jak się zmieni po podłączeniu egr-a zamiast emulatora (niestety będziesz musiał złączyć przecięty kabelek).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sonda pracuje, ale nie tak jakbym chciał. Mieszanka faktycznie średnio jest bogata. Chciałbym, żebyś zrobił coś jeszcze.

- jakiego koloru był ten dym przy 4tyś? Do wyboru masz: biały, czarny i niebieski.

 

Ciężko mi odróżnić bo jechałem w nocy, albo siwy albo biały. Płynu chłodniczego mi nie ubywa jednak boję się, że przepala mi olej. Zauważyłem drastyczny wzrost apetytu na olej po półtorej roku użytkowania, przy przebiegu 270tyś, wcześniej dolewałem marginalne ilości od wymiany do wymiany, teraz jest to już około litr oleju na około 3tyś km. Martwię się że pękły już któreś z pierścieni na tłokach. Autko sobie tak podymi delikatnie od czasu do czasu z rury, na kolor siwy ale bez jakichś gęstych chmurek.

 

 

- średnie napięcie map sensora na wolnych obrotach to 1,8V. Zobacz jak się zmieni po podłączeniu egr-a zamiast emulatora (niestety będziesz musiał złączyć przecięty kabelek).

 

Prędko tego nie uda mi się zrobić, bo chcąc być perfekcjonistą przylutowałem emulator do wiązki przy ECU :D A niestety auta codziennie używam do pracy i nie mogę go rozbebeszyć. Jedynie udało mi się znaleźć jakieś stare logi z OP-COMa, zanim jeszcze założyłem emulator i egr był podpięty, gdzie na zimnym silniku, po nocy astra notuje około 3,2V i systematycznie spada na jałowym do 2,8V w ciągu około minuty, potem niestety już ruszam i jadę autkiem, po około 3 minutach jazdy po zatrzymaniu sie na jałowym MAP oscyluje 1,89V - 2,18V przez niecałe pół minuty. Co do EGRa, to zawór mam uwalony i nie mam uszczelki, w jego miejscu jest teraz zaślepka tak więc czy jest sens zakładać go w takiej postaci do auta? Postaram się w tym lub przyszłym tyg ogarnąć sprawę z kablami od MAPa.

Aha, dodam jeszcze, że już wtedy gdy byłby nagrywane te logi miałem problem z bogatą mieszanką.

 

 

- zmierz napięcie miernikiem między obudową sondy lambda i masową klemą podczas pracy silnika (wynik będzie w mV, więc ustaw odpowiedni zakres),

 

Zrobię to bez problemu jutro, jakieś wskazówki, tylko czy na zimnym czy ciepłym?

Edytowane przez vayizmir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.