Skocz do zawartości

Wymiana paska rozrządu, jak i co?


chab

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Brava 1.6

Czy ma ktoś jakiś opis cznności przy wymianie paska rozrządu?

Czy trzeba wyjąć pół samochodu?

Jak to wygląda w tym silniku? Dodam że jest klima.

Ile czasu na to potrzeba?

Jakieś specjalistyczne narzędzia będą potrzebne??

W archiwum niestety nic nie znalazłem.

Może ktoś robił to sam i może coś poradzić. Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sposób wymiany paska napędu przetaczam z książki „Fiat Bravo i Brava” Józefa Zembowicza wydanej przez WKiŁ bez zgody autora (z nadzieją, że mi wybaczy).

Wymiana paska napędu rozrządu jest operacją naprawczą szczególnie ważną i mającą istotne znaczenie dla prawidłowej pracy silnika. Konieczność dysponowania odpowiednim zestawem przyrządów specjalistycznych oraz specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem mechanika powoduje, że wymiana paska napędu rozrządu powinna być wykonywana w autoryzowanej stacji obsługi.

Aby wymienić pasek napędu rozrządu, należy:

> wymontować pasek napędu alternatora;

> wymontować przewód wlotu powietrza do chłodzenia alternatora;

> wymontować świece zapłonowe i umieścić w pierwszym cylindrze czujnik zegarowy, wskazujący położenie tłoka w cylindrze;

> obrócić wałem korbowym, aby ustawić położenie tłoka 1 cylindra w GMP;

> sprawdzić, czy przy ustawieniu tłoka 1 cylindra w GMP znak na kole pasowym paska alternatora ustawił się na wprost znaku umieszczonego na dolnej osłonie paska napędu rozrządu;

> sprawdzić, czy znak na kole zamachowym pokrywa się ze znakiem umieszczonym na obudowie skrzynki biegów;

> wymontować osłonę koła zamachowego od strony skrzynki biegów, wykręcając trzy śruby mocujące;

> zamontować specjalne narzędzie do blokowania koła zamachowego;

> wymontować osłonę paska napędu rozrządu wykręcając śruby mocujące;

> poluzować nakrętkę mocującą automatyczny napinacz paska oraz zmniejszyć naciąg paska;

> zdjąć pasek napędu rozrządu i sprawdzić jego stan techniczny. Podczas ponownego montażu paska rozrządu oraz po każdej innej naprawie, która związana była z demontażem paska rozrządu należy sprawdzić ustawienie faz rozrządu.

Sprawdzenie i ustawienie faz rozrządu dokonuje się W sposób następujący:

> zablokować koła pasowe wałków rozrządu, używając specjalnego narzędzia blokującego, oraz poluzować kluczem specjalnym śruby mocujące koła pasowe wałków rozrządu;

> rozłączyć złącze konektorowe cewki zapłonowej i rozłączyć pozostałe złącza konektorowe znajdujące się w pobliżu cewki zapłonowej;

> wymontować cewki zapłonowe, odkręcając wszystkie nakrętki mocujące wspornik cewek zapłonowych. Po wymontowaniu cewki wraz z kablami zapłonowymi uzyskuje się dostęp do pokryw wałków rozrządu, przykręconych do aluminiowych obudów wałków rozrządu, które należy wymontować odkręcając nakrętki mocujące i odłączyć przewody masowe podłączone do pokryw. Po odkręceniu pokryw wałki rozrządu muszą być ustawione. Do ustawienia wałków rozrządu należy użyć specjalnych płytek (lewej i prawej). Na tulejkach płytek znajduje się specjalny ząb, który po wmontowaniu do obudów wałka rozrządu wchodzi w wycięcie na wałku rozrządu, ustawiając wałek rozrządu we właściwym położeniu. Czynność zamontowania płytek do wałków rozrządu należy wykonać podobnie zarówno dla wałków zaworów wylotowych, jak

i zaworów dolotowych. Gdyby poprawne umieszczenie płytek z tulejkami ustalającymi było niemożliwe i konieczne było obrócenie wałkami rozrządu, należy ustawić tłoki tak, aby żaden z nich nie znalazł się w górnym martwym punkcie (GMP), zapobiegając w ten sposób stykaniu się z zaworami.

Przystępując do montażu paska napędu rozrządu należy:

> założyć pasek zębaty napędu rozrządu na koło zębate napędzające rozrząd;

> zamontować specjalne narzędzie do blokowania koła zamachowego;

> zamontować koło pasowe na wale korbowym i dokręcić nakrętkę momentem 22 daN x m;

> wymontować narzędzie blokujące wał korbowy na kole zamachowym;

> wymontować napinacz paska napędu urządzeń pomocniczych, wykręcając odpowiednie śruby i w ich miejsce przykręcić wskaźnik do ustawiania faz rozrządu;

> sprawdzić ustawienie tłoka 1 cylindra i skorygować to ustawienie.

Po wykonaniu powyższych czynności przystąpić do właściwego sprawdzenia faz rozrządu, wykonując następujące czynności:

> na kole pasowym wału korbowego zamontować płytkę z wyskalowaną tarczą, która stanowi specjalne narzędzie;

> przesunąć wyskalowaną tarczkę w taki sposób, aby znak „0" na tarczy pokrył się ze wskazówką wskaźnika do ustawienia faz rozrządu (wcześniej zamontowaną);

> obrócić wałem korbowym w kierunku zgodnym z kierunkiem obrotów silnika o stałą wartość, np. 10 stopni;

> odczytać na czujniku zegarowym umieszczonym na 1 cylindrze wartość przesunięcia tłoka, np. 0,6 mm;

> obrócić w kierunku przeciwnym wałem korbowym o podwójną stałą wartość kąta obrotu, tj.2 x 10stopni względem wskazówki wskaźnika, doprowadzając do ustalenia przesunięcia tłoka o wartość przesunięcia mierzoną, tj. o 0,6 mm;

> odczytać o ile stopni rzeczywiście obrócił się wał korbowy w przeciwnym kierunku przy obniżeniu tłoka o 0,6 mm, w rzeczywistości jest to kąt inny (ok. 8stopni);

> z kąta obrotu wału korbowego poza GMP przy ustawieniu tłoka o 0,6 mm tj. 10 stopni, oraz kąta obrotu wału korbowego przed GMP przy ustawieniu tłoka o 0,6 mm tj. 8 stopni wyliczyć średnią arytmetyczną, która w naszym przypadku wynosi 9 stopni;

> odkręcić wyskalowaną tarczę i ustawić ją w stosunku do wskazówki wskaźnika na wartość średnią tj. 9 stopni i w tym położeniu przykręcić wyskalowaną tarczkę;

> obrócić kołem pasowym na wale korbowym w kierunku zgodnym z kierunkiem obrotów silnika, aż znak „0” na wyskalowanej tarczy pokryje się ze wskazówką wskaźnika;

> obrócić wał korbowy o 10 stopni w stosunku do wskazówki wskaźnika w kierunku przeciwnym do kierunku obrotów silnika i sprawdzić na czujniku zegarowym, czy wielkości przesuwu tłoka w kierunku zgodnym i przeciwnym do ruchu wskazówek zegara są jednakowe. Jeżeli odczytane wartości przesunięcia tłoka na czujniku zegarowym nie są jednakowe, należy powtórzyć całą procedurę opisaną poprzednio.

Po zakończeniu ustawienia faz rozrządu dokończyć montaż paska napędu rozrządu, zakładając go w kolejności: na koło zębate pompy oleju, stałe koło pasowe napinacza, koło pasowe rozrządu po stronie zaworów dolotowych, koło pasowe po stronie zaworów wylotowych, koło napinacza automatycznego.

Przy zakładaniu paska należy zachować wyżej opisaną kolejność, aby kolejne odcinki paska zamontowanego na koła miały prawidłowe wstępne napięcie. Po założeniu paska napędu rozrządu na kolejne koła należy uruchomić mechanizm napinacza automatycznego za pomocą specjalnego narzędzia oraz napiąć maksymalnie napinacz paska i dokręcić nakrętkę napinacza. W tym stanie ustawienie faz rozrządu i naciąg paska napędu rozrządu jest zablokowane, w związku, z czym należy:

> wymontować czujnik zegarowy z 1 cylindra;

> dokręcić momentem 11,5 daN x m koła pasowe napędzające wałki rozrządu, stosując specjalne narzędzie blokujące koła;

> wymontować przyrząd blokujący koło zamachowe;

> obrócić wałek korbowy o dwa obroty w kierunku jego obrotów;

> poluzować nakrętkę mocującą napinacz paska i obrócić napinaczem, za pomocą klucza, do pokrycia się wskaźników, następnie zablokować koło napinacza i dokręcić nakrętkę mocującą napinacz paska momentem 2,4 daN x m;

> zamontować ponownie czujnik zegarowy, ustawić tłok w górnym martwym punkcie i przystąpić do demontażu płytek z tulejkami blokującymi wałki rozrządu, które uprzednio były zamontowane w obudowach wałka rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych; płytki z tulejkami powinny montować się i demontować bez żadnych utrudnień;

> w miejsce zdemontowanych płytek z tulejkami zamontować pokrywy wałków rozrządu, dokręcając je właściwymi nakrętkami;

> zamontować cewki zapłonowe wraz z uprzednio zdemontowanymi złączami konektorowymi;

> zamontować uprzednio zdemontowane pokrywy i osłony zakrywające.

proste, prawda? zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No nie wierzę że wszycy, jak jeden, zmieniają paski u mechanika,

> tylko dlatego że nie mają tych dwóch narzędzi? Czyli nie ma

> żadnych domowych sposobów?

Jak się dowiesz ile kosztuje naprawa głowicy, po awarii rozrządu, to sam się poważnie będziesz zastanawiał, czy grzebać w rozrządzie. To nie silnik malucha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mi dziękuj tiko Zembowiczowi waytogo.gif

Powiem Ci tylko, że nie warto oszczędzać na robociźnie

a w razie czego, masz gdzie reklamacje składać zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> duma mnie rozpiera z posiadania bravy z jedynie słusznym silnikiem i

> w jedynie słusznym kolorze

> a ty nie jesteś dumny?

wiesz, nie wypada mi na publicznym forum odpowiedzieć, że skromny.gif

tak zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.. zrozum mnie źle ale jak nie potrafisz odróżnić czy autko ma ABS czy nie to sie za wymianę rozrządu w 1.6 nie bierz. Po co masz potem głowice remontować

A sama wymiana nie jest trudna, można ją nawet bez spec narzędzi zrobić, ale zawsze jest to ale ... które brzmi czy warto !!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.