Skocz do zawartości

Spalanie w dieslu - podpowiedź (very long)


stanleypl

Rekomendowane odpowiedzi

w kontynuacji dzisiejszego posta daję cosik przeczytanego w artykule (pismo rolnicze !!!! zlosnik.gif) dotyczące spalania w dieslu, jak dobrze pójdzie to za jakiś czas to samo apropo silników benzynkowych.

Wywód napisany przez jakiegos pana z politechniki warszawskiej.

Może to cósik pomoze niektórym.

Chevy - WALCZ!!!! bokser.gifpalacz.gif

Paliwo – ciecz na wagę złota (artykuł dla wtajemniczonych dieslowców)

(opt. cit. WRP, kwiecień 2005, s.28 – kopia artykułu nie służy do rozpowszechniania © ® J)

Koszt zakupu paliw płynnych jest jednym z podstawowych kosztów ponoszonych w rolniczym procesie produkcyjnym. Kolejne podwyżki cen paliw sprawiły, że istotne staje się uzyskanie maksymalnej oszczędności przy planowanych wydatkach na ten cel. Oszczędności tego typu są ze wszech miar uzasadnione, nie tylko ze względów ekonomicznych, lecz również ekologicznych i praktycznych.

Zakładając, że czytelnik dysponuje w większości używanymi maszynami rolniczymi, napędzanymi różnymi rodzajami paliw(olej napędowy, benzyna), można pokusić się o wykonanie niezbędnych napraw i przeglądów, mających na celu obniżenie "apetytu" poszczególnych silników na paliwo. Jak uzyskać oszczędności, i jakich oszczędności możemy się spodziewać? Można stwierdzić, że istnieje możliwość takiego usprawnienia eksploatowanych silników spalinowych, która pozwoli na 10% zmniejszenie zużycia paliwa. Czy to dużo? Przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 6000 litrów w sezonie, 10% stanowi 600 1. Przy cenie 3.40 zł/l daje to w zaokrągleniu kwotę 2000 zł. Zakładając, że poniesione wydatki na usprawnienie żarłocznych silników mogą sięgnąć takiej samej wartości, można postawić pytanie o zasadność dokonywania takich napraw. Pamiętajmy jednak, że naprawa układu wtryskowego wystarczy, w zależności od jakości paliwa, przynajmniej na 3 lub 4 sezony. Daje to niewątpliwe oszczędności, wyczuwalne w budżecie gospodarskim. Poza korzyściami doraźnymi z pewnością obniżymy zużycie eksploatacyjne całego silnika.

Silnik wysokoprężny

Aby przystąpić do wykonywania napraw, należy dokonać klasyfikacji poszczególnych grup funkcjonalnych w osprzęcie silnika, odpowiedzialnych za ilość zużywanego paliwa. Zakładam, że sam silnik jest sprawny i nie należy dokonywać jego remontu. Nie będę dokonywał szczegółowego podziału, jednak postaram się wyszczególnić główne grupy:

· Układ zasilania (Rozpylacze paliwa, Pompa wtryskowa, Zespół filtrów <paliwa i powietrza>, Zespół rurek i przewodów paliwowych, Uszczelnienia układu paliwowego)

· Układ rozrządu (Wałek rozrządu, Zawory, Dźwignie popychaczy/popychacze zaworów, Przeniesienie momentu obrotowego z wału korbowego na wałek rozrządu, Luzy regulacyjne/hydroautomatyka samoregulująca, Układ przeniesienia napędu, Sprzęgło, Przekładnia główna i przekładnie pomocnicze, Reduktory momentu obrotowego, Koła jezdne, Układ chłodzenia, Chłodnica, Termostat, Pompa wody, Zespół węży i przewodów wodnych.

Każda z wyżej wymienionych grup, powinna być poddana oględzinom, mającym na celu wykrycie niesprawności i wad.

W układzie zasilania w pierwszej kolejności należy dokonać szczegółowej kontroli mechanicznej pompy wtryskowej i rozpylaczy paliwa. Należy tego dokonać w specjalistycznym zakładzie zajmującym się takimi naprawami. W przypadku konieczności dokonania naprawy, należy zwrócić baczną uwagę na jakość montowanych części zamiennych. Stan pompy wtryskowej i końcówek wtryskiwaczy ma kluczowe znaczenie dla ilości zużywanego i spożytkowanego paliwa. Niesprawne rozpylacze podają nie tylko nadmierną ilość paliwa, ale również powodują nieprawidłowe spalanie. Duża ilość spalanego paliwa nie zawsze przekłada się na uzyskiwaną moc silnika. Jeżeli nasz silnik wyposażony jest w elektroniczną rozdzielczą pompę wtryskową, przed jej demontażem należy koniecznie dokonać odczytu pamięci usterek centralki sterującej! System JTD lub SDI, jest w zasadzie układem bezobsługowym. Tak praca wtryskiwaczy jak i systemu wysokiego ciśnienia jest sterowana i diagnozowana w trakcie pracy urządzenia(Kupujemy używaną maszynę. WRPnr5, str. 30) Czynnością obsługową jest regularne odczytywanie pamięci usterek. Naprawy podejmuje się w wyniku analizy występujących błędów wskazanych przez centralę sterującą.

Zespół filtrów paliwa i powietrza wbrew panującej obiegowo opinii, ma ogromny wpływ na ilość zużywanego paliwa. Opór stawiany słupowi powietrza przez zanieczyszczony wkład filtrujący powoduje zachwianie proporcji składu mieszanki, co w konsekwencji powoduje często spory wzrost zużycia paliwa. Filtry powietrzne suche należy wymieniać w zależności od potrzeb, po uprzednim dokonaniu ich kontroli. Filtry mokre, należy wymyć dokładnie w benzynie ekstrakcyjnej i po wysuszeniu zalać świeżym olejem. Filtry paliwowe z wymiennym wkładem filtrującym można ocenić na podstawie zabarwienia warstwy filtrującej. Wkłady wymieniamy w zależności od potrzeb. Filtry paliwowe jednolite, wymieniamy w regularnych odstępach czasu. Im częściej tym lepiej. Stan uszczelek i przewodów paliwowych, jest istotny dla obniżenia zużycia paliwa o tyle, że niejednokrotnie cenne krople paliwa wyciekają z układu paliwowego wprost na ziemię, nie trafiając nigdy do silnika. Należy zadbać o należną elastyczność wężyków miękkich, szczelność uszczelek miedzianych lub aluminiowych, stan opasek zaciskowych.

Układ rozrządu w zależności od jego typu, może wymagać dokonania czynności obsługowych. Rozpoczynając dokonywanie jego oględzin, należy zbadać stan krzywek, jeśli to możliwe poprzez wziernik w kadłubie silnika (silnik typu OHV). Poprzez określenie stanu, należy rozumieć wysokość krzywek i lico elipsy roboczej. Jeśli konstrukcja silnika uniemożliwia otwarcie wziernika, należy dokonać pomiaru skoku dźwigienki popychacza oraz dokonanie oceny kultury pracy wałka, za pomocą stetoskopu na pracującym silniku. W tym celu przykładamy końcówkę stetoskopu do bloku silnika na wysokości wałka rozrządu, Tembro słyszalne w słuchawkach, musi być jednolite, głuche, regularne. Metaliczny podzwięk występujący nie na wszystkich krzywkach świadczy o tym, że elipsa robocza krzywki jest zużyta. Taki wałek rozrządu należy wymienić. Zawory silnika muszą być szczelne. Często spotykałem się z nadmiernie zużytymi gniazdami zaworów, które na zimnym silniku były szczelne, a po nagrzaniu przepuszczały gorące gazy spalinowe. Taki silnik kopci na błękitno i jest słaby. {Metodą naprawy gniazd zaworowych opisywałem w jednym z wcześniejszych numerów WRP). Prowadnice nie mogą mieć nadmiernego luzu osiowego, co łatwo stwierdzić po zdjęciu pokrywy zaworów. Przeniesienie napędu z wału korbowego na wałek rozrządu może mieć różną konstrukcję. Najczęściej spotykamy zębate koła rozrządu. Możemy też spotkać się z łańcuchem ogniwkowym lub pasem zębatym. Niezależnie od konstrukcji, istotna jest właściwa synchronizacja i możliwie minimalny obrót jałowy. W przypadku układu rozrządu, zużyte koła zębate mają więc spore znaczenie nie tylko dla kultury pracy silnika, ale i dla zużycia paliwa. Dźwignie i popychacze zaworów w silnikach nie wyposażonych w hydrauliczne układy regulacji luzu, posiadają śruby regulacyjne, służące do regulacji luzu zaworowego. Właściwie ustawione luzy zaworowe mają kluczowe znaczenie dla zmniejszenia zużycia paliwa. Pamiętajmy, że zawór wydechowy ma zawsze większy luz niż zawór ssący.

Układ przeniesienia napędu zawsze stawia opór powodujący straty energii. Tak ślizgające się sprzęgło, jak niewłaściwy, zbyt gęsty olej w przekładni, za małe ciśnienie powietrza w ogumieniu, niewłaściwa geometria układu jezdnego, należą do najbardziej prozaicznych, lecz niestety, jakże częstych powodów nadmiernego zużycia paliwa.

Układ chłodzenia w maszynach rolniczych jest częścią traktowaną najbardziej po macoszemu. Chłodnica o zapchanych kanałach, powyginanych lamelkach w rdzeniu, zakamieniona nie ma założonej sprawności cieplnej. Może to skutkować nie tylko zniszczeniem silnika. W lżejszych przypadkach skutkuje przepałem. Podobnie rzecz się ma z niedrożnymi, załamanymi bądź zakamienionymi przewodami układu chłodzenia. Termostat odpowiada za utrzymywanie właściwej temperatury roboczej silnika. W przypadku jego braku lub niesprawności(o ile nie prowadzi to do wrzenia wody .w bloku silnika), temperatura silnika w trakcie pracy na wysokich obrotach w długim okresie czasu nie jest większa niż 50/70 °C. To stanowczo za mało. Prowadzi to do nadmiernego zużywania się silnika i jego małej mocy, co w konsekwencji skutkuje podwyższeniem zużycia paliwa nawet o 20%! Pamiętajmy o tym, że woda jest bardzo złym przewodnikiem ciepła. Bardzo wolno się nagrzewa i nie najlepiej odprowadza posiadaną energię cieplną. Mieszaniny glikolu etylenowego stosowanego w układach chłodzenia nie mają na celu zabezpieczenia układu chłodzenia przed zamarznięciem. Wodny roztwór glikolu nie tylko zabezpiecza przed korozją układu chłodzenia(Korozja podstępny rabuś. WRP nrl str. icon_rolleyes.gif, ale również polepsza sprawność układu chłodzenia o około 30%. Ma to z kolei przełożenie na zużycie paliwa. Pamiętajmy również o nadmiernie naciągniętych paskach klinowych, zbędnie dołączonych urządzeniach (np. sprężarka powietrza), wreszcie regularnie wymienianym dobrym oleju silnikowym. Zgonie z przysłowiem "Ziarnko do ziarnka..."., Właściwie utrzymana maszyna odwdzięczy się dźwięczącą monetą! W następnym numerze WRP opis czynności oszczędzających paliwo w silniku benzynowym.

Alan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> uffff przeczytalem calosc:) odkrywcze to, to nie jest, ale zawsze

A ja, chociaż przerabiałem to w pierwszej klasie szkoły średniej, żałuję, że to przeczytałem frown.gif Lepiej chyba, żyć w błogiej nieświadomości ile czeka mnie jeszcze wydatków (wcześniej czy później....).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.