Jump to content
Sign in to follow this  
gajos3

2.0 HDI problem z paskiem klinowym

Recommended Posts

Witam Koleżanki i Kolegów :)

Walczę ostatnio z żonowozem - Peugeot 206 2.0 HDI i trochę kończą mi się pomysły, ale od początku...

Silnik jakiś czas temu zaczął głośniej "klepać". Po obejrzeniu wszystkiego dokładnie padł wyrok - koło pasowe wału korbowego. Diagnoza trafna, po wymianie klepanie ustało i klekocik zaczął pracować tak jak powinien. Stare koło widać że było zużyte, bo kawałki gumy zaczęły wyłazić z tłumika drgań. Nowe koło, niestety jakiś najtańszy zamiennik, działa.

Szczęście trwało krótko, bo dosłownie po paru dniach (kilkudziesięciu kilometrach), coś zaczęło brzęczeć, telepać się pod maską, ale tylko na wolnych obrotach. Po obejrzeniu wszystkiego wyszło, że na wolnych obrotach pasek mocno drży pomiędzy kołem pasowym a kołem na sprężarce klimatyzacji (najdłuższe miejsce pomiędzy kołami) i podczas tych drgań paska drży też napinacz (ten ze sprężyną w środku). Wszystko wpada w jakiś jakby rezonans i wydaje dziwne dźwięki. Wystarczy wprowadzić silnik na wyższe obroty około 1000-1100 rpm i wszystko ustaje i pasek zaczyna ładnie się obracać bez drgań, tak samo przestaje drgać napinacz. Profilaktycznie wymieniłem pasek klinowy wielorowkowy, bo stary był podejrzany, ustawiłem na nowo napinacz i rolkę prowadzącą na mimośrodzie. Efektu zero. 

Wykręciłem napinacz ze sprężyną, wydaję się dobry, nie ma luzu, sprężyna jest sztywna - napinacz firmy Dayco. 

I teraz pytanie, czy wymienić też napinacz, czy to jednak koło pasowe jest marnej jakości i są takie efekty? Koło na oko nie ma bicia ani "jajka".

Nie chcę wyrzucać pieniędzy, gdy może się okazać, że dalej nie będzie efektu. Może ktoś miał z czymś takim problem i jest w stanie coś doradzić?

 

PS sprzęgła w kole alternatora nie ma, alternator jest ok, ma wymienione łożyska, pompa wspomagania też nie ma luzu i wszystko ładnie działa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

standard. Wymień napinacz. I ustaw prawidłowo rolkę zwrotną na mimośrodzie :ok:

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurcze, mogłem od razu do Ciebie zadzwonić. :) Rolka zwrotna na mimośrodzie ma być ustawiona tak, aby blokada swobodnie wyszła z zablokowanego napinacza ze sprężyną? Czy jest jakaś inna szkoła?

Dzieję się w naszym autku tak jak na na tym filmiku FILM 

Share this post


Link to post
Share on other sites

miałem tak w każdym 2.0 90KM.  Jak zakupisz nowy napinacz to zobaczysz na nim wytłoczone znaczniki. Dojdziesz na chłopski rozum jak ma być prawidłowo ustawiony :ok:

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

To nic nie da. Winne jest koło pasowe.

U mnie tak było jak założyłem sztywne koło pasowe.

Wymiana rolek i napinaczy nie pomagała.

Pięć lat tak jeździłem i nic oprócz hałasu na wolnych obrotach nic się nie działo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale ja nie mam sztywnego koła pasowego, tylko takie jak powinno być - z tłumikiem drgań.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napinacz wymieniony i problem rozwiązany! :) Silniczek znowu ładnie klekocze! Dzięki Szyman! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radość nie trwała długo. Problem powrócił, z trochę mniejszym natężeniem, ale znowu dzieje się to samo. Z braku pomysłów wyjąłem alternator, wymieniłem przy okazji łożyska o szczotki, bo podejrzenie padło, że coś może z alternatorem złego się dzieje. Nic to nie dało. Zaobserwowalem jednak bardzo ciekawą rzecz, która stała się na praktycznie nowym pasku klinowym. W rowkach pojawiły się jakby kawałki gumy przyklejone do paska. Usunąłem jest cienkim wkretakiem bez uszczerbku paska. 

Trochę tracę pomysły co może być przyczyną, skoro wszystkie elementy są nowe. Czy może to powodować tani zamiennik koła pasowego z tłumikiem drgań? A może włożenie do alternatora koła pasowego ze sprzęgłem rozwiązałoby problem? 

received_1832108926852056.jpeg

received_1832108853518730.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

sprawdź czy któreś koło napędowe osprzętu nie blokuje podczas pracy silnika szczególnie pompa wspomagania na pełnym skręcie kół. Jeśli nie to sprawdź koło pasowe :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak sprawdzić czy pompa wspomagania nie blokuje się podczas pracy? Przy zdjetym pasku koło pompy kręci się swobodnie przy max skreconych kołach. Masz jakiś patent na sprawdzenie koła pasowego? Bo bicia nie ma, nie chlapie tak jak stare gdy się rozleciało, szarpałem za nie to też luzu żadnego nie czuć.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

jedna osoba kręci kierownicą druga patrzy na koła pasowe. Jak sprawdzić koło wału nie wiem jak wytłumaczyć:hmm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy takim sprawdzaniu jak piszesz, pompa wspomagania normalnie się kręci przy maksymalnym skręcie kół. 

Orientujesz się czy w 2.0 HDi w innych autach np w XP alternator ma kółko pasowe ze sprzęgłem? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem rozwiązany. Okazało się że nowe koło pasowe które założyłem było wadliwe. Bo zdemontowaniu i sprawdzeniu na tokarce bicie osiowe to lekko ponad 1mm, a promieniowe to lekko ponad 0.5mm i to wszystko bez napięcia paska klinowego. Zamontowalem nowe koło pasowe Corteco i dieselek znów miło klekocze jak na HDI przystało. :-) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.