Skocz do zawartości

"oporna" dźwignia zmiany biegów


macmac

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Gdzie mam szukać przyczyny ciężkiej pracy dźwigni zmiany biegów ( uniak 1,0 fire )? Biegi wchodzą bez problemu, nie wyskakują tylko ta dźwignia ciężko chodzi - prawie jak przy tych ostatnich z przed 2 lat wielkich mrozach zanim olej się rozgrzał. Olej w skrzyni do wymiany? Fura jest z 2000 i jestem pewien ze jeszcze wymieniany nie był. Czy to też wina czegoś innego. Coś mam tam smarować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam. Gdzie mam szukać przyczyny ciężkiej pracy dźwigni zmiany

> biegów ( uniak 1,0 fire )? Biegi wchodzą bez problemu, nie

> wyskakują tylko ta dźwignia ciężko chodzi - prawie jak przy tych

> ostatnich z przed 2 lat wielkich mrozach zanim olej się

> rozgrzał. Olej w skrzyni do wymiany? Fura jest z 2000 i jestem

> pewien ze jeszcze wymieniany nie był. Czy to też wina czegoś

> innego. Coś mam tam smarować?

u mnie jest podobnie smirk.gif czasami biegi wchodzą pięknie... a czasami muszę się nieźle na siłować furious.gif często jest tak, że muszę się aż zatrzymać żeby włączyć 1 bieg... wiem wiem... jedynka nie jest zsynchronizowana... ale czasami mogę włączyć ja przy około 10-15 km/h a czasami muszę się zatrzymać do 0... tuk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> u mnie jest podobnie czasami biegi wchodzą pięknie... a czasami

> muszę się nieźle na siłować często jest tak, że muszę się aż

> zatrzymać żeby włączyć 1 bieg... wiem wiem... jedynka nie jest

> zsynchronizowana... ale czasami mogę włączyć ja przy około 10-15

> km/h a czasami muszę się zatrzymać do 0...

Jakto nie jest ? icon_eek.gif Znaczy się, że tak jak wsteczny powinno sie ją wbijać po zatrzymaniu tylko bo będzie zgrzytać icon_rolleyes.gif?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jakto nie jest ? Znaczy się, że tak jak wsteczny powinno sie ją

> wbijać po zatrzymaniu tylko bo będzie zgrzytać ?

nie wiem jak to wszystko działa biglaugh.gif ale kiedyś mi tak wujek tłumaczył, że "jedynka" nie jest zsynchronizowana... chodzi tu chyba o to, że np. drugi bieg można włączyć nawet przy 50km/h... a jedynkę? nie włączysz 270751858-jezyk.gif oczywiście po puszczeniu sprzęgła większość wie co by się stało zeby.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brak synchronizacji nie powoduje niemozliwosci wlaczenia danego biegu. kiedys wszstkie skrzynie nie byly zsynchronizowane i ludzie jakos jezdzili. w takim przypadku aby wrzucic wyzszy bieg konieczne bylo podwojne wysprzeglanie a przy redukcji miedzygaz...

wiec jedynke da sie wrzucic w czasie jazdy - trzeba tylko wiedziec jak...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> toz przeciez napisalem jak... czytac ze zrozumieniem tez trzeba umiec

ale mi chodziło o dokładniejszą instrukcję tego manewru zeby.GIF bo nie widzi mi się katować skrzynię próbując metodą prób i błędów biglaugh.gif

nie bardzo rozumiem co masz na myśli pisząc : podwojne wysprzeglanie a przy redukcji miedzygaz .. biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam. Gdzie mam szukać przyczyny ciężkiej pracy dźwigni zmiany

> biegów Coś mam tam smarować?

smarowanie to rozwiązanie doraźne, ale pomoże troszkę. wszystkie miejsca ruchome w zewnętrznym mechanizmie zmiany biegów możesz potraktować olejarką nurkując pod maską, ale rozebranie tego diwajsu, oczyszczenie i ponowne złożenie to coś, co i ja mam w planach na lipiec. rant.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem praca szkrzyni jest prawidłowa, biegi wchodzą, zwalniać, zatrzymywać się nie trzeba. Tylko te opory przy manewrowaniu "wajchą" mnie drażnią. Myślałem potraktować to WD-40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak jak pisałem praca szkrzyni jest prawidłowa, biegi wchodzą,

> zwalniać, zatrzymywać się nie trzeba. Tylko te opory przy

> manewrowaniu "wajchą" mnie drażnią. Myślałem potraktować to

> WD-40

Posmaruj (jak juz wspomniano) wszystkie miejsca na polączeniach cięgien pomiedzy lewarkirm a skrzynią biegów. Powinno pomóc. W uno wszystkie biegi są sychronizowane (tylko nie wsteczny).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> normalnie gorzej niz dziecko... poklociles sie z google albo z

> wikipedia? napisalem co, a jak to sam powinienes sobie znalesc.

> poza tym same nazwy pozwalaja sie domyslac ocb...

wiesz... chyba szybciej było by napisać co i jak niż pisać takie wypociny... ale to twój wybór.... a tak na przyszłość nie pisz takich "bezcennych" informacji... bo do niczego one się nie przydają...

P.s. Nie ma głupich pytań - są za to głupie odpowiedzi...

Nie pozdrawiam. 30.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wiesz... chyba szybciej było by napisać co i jak niż pisać takie

> wypociny... ale to twój wybór.... a tak na przyszłość nie pisz

> takich "bezcennych" informacji... bo do niczego one się nie

> przydają...

> P.s. Nie ma głupich pytań - są za to głupie odpowiedzi...

> Nie pozdrawiam.

no tak teraz strzelisz focha bo wytknalem Ci lenistwo - troche samokrytycyzmu proponuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> brak synchronizacji nie powoduje niemozliwosci wlaczenia danego

> biegu. kiedys wszstkie skrzynie nie byly zsynchronizowane i

> ludzie jakos jezdzili. w takim przypadku aby wrzucic wyzszy bieg

> konieczne bylo podwojne wysprzeglanie a przy redukcji

> miedzygaz...

> wiec jedynke da sie wrzucic w czasie jazdy - trzeba tylko wiedziec

> jak...

Mnie chodziło bardziej o to, że bieg niesynchronizowany bez znacznego wyhamowania mechanizmu będzie zgrzytał, po to jest synchronizator, żeby zrównać prędkości obrotowe z obu stron i "zapiąć" bieg, czyż nie tak? Dlatego między innymi wsteczny zgrzyta jak go wbijasz bez uwczesnego zatrzymania się do 0 km/h.

Zresztą w maluchu właśnie ta nieszczęsna jedynka da się wbić tylko po zatrzymaniu, nie mówimy to o wbijaniu biegu "sposobem" tylko normalnym użytkowaniu.

Jak się mylę to proszę o oświecenie zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, ze dyskusja zeszla na inny temat wiec moze sprobuje Ci pomoc. Za ciezka prace dzwigni zmiany biegow odpowiada zewnetrzny mechanizm przekazujacy ruch dzwigni do skrzyni biegow. Poniewaz w Uno jest on dosc zlozony, to dochodzi do takich sytuacji. Doraznie moze pomoc popsikanie tego wd-40, ale poprawe na dlugo przyniesie tylko rozebranie tego i dokladne wysmarowanie. Niestety operacja ta nie jest latwa. Po pierwze da sie to zrobic tylko z kanalu. Trzeba porozkrecac drazki (te z przegubami kulowymi z obu stron) i wyjac ten element na ktorym osadzone sa obrotowo dzwignie (moze ktos bedzie mial fotki, to bedzie Ci latwiej ten element zlokalizowac). Potem trzeba to rozebrac - moze byc tak zapieczone, ze nie dzwignie nie beda chcialy zejsc, wtedy lej wd-40 i probuj rozebrac. Nie grzej tego elementu, bo w srodku sa plastikowe tulejki. Potem wszystko nalezy dobrze oczyscic z rdzy, dobrze przesmarowac i wszystko poskladac do kupy.

Niestety dostep jest bardzo kiepski i dlatego trzeba poswiecic troche czasu.

Poprawienie pracy tego elementu jest bardzo wazne, bo inaczej beda sie szybko zuzywaly przeguby kulowe w dwoch drazkach. A nie sa to niestety elementy tanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja się zastanawiam nad skróceniem lewarka zmiany biegów hmm.gif

Znaczy się, nad przycięciem górnej części i może wydłużeniem dolnej, zmieni to całkowicie charakterystykę układu i skróci ruch drążka konieczny do wbijania biegów, tylko jak z precyzją? Czy układ wybierania biegów w Uno się nadaje do tej operacji? Czy stanie się mało precyzyjny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki. Przesmarowałem wszystko WD-40, tyle ile dało się dosiegnąć z góry ( nurkowanie przez szpary za slinikiem ) i pomogło. Okazało się że wszytko było całkiem rude. W lipcu wymiana olejów itp. wtedy uniak będzie na kanale i się zrobi porządne smarowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.