Skocz do zawartości

Co się dzieje z zapłonem po usunięciu przepływomierza?


ztj

Rekomendowane odpowiedzi

Pacjent- BMW E30 318IS. Jeździ wyłącznie na gazie (BLOS bez żadnej elektroniki), więc z dolotu został usunięty niepotrzebny i robiący niepożądane opory przepływomierz klapowy. Po usunięciu przepływomierza silnik zaczął na benzynie chodzić bardzo kiepsko, ale do odpalania (bo tylko to robię na benzynie) to wystarcza. Na gazie natomiast przybyło troszkę mocy.

I teraz jak myślicie- przepływomierz ma wpływ na ustalanie czasu zapłonu? Jeśli ma, to obawiam się, że komputer przy wykryciu braku przepływki cofa zapłon do jakichś bezpiecznych wartości.

Teraz chcę zmienić program w ecu na taki z mocno przyspieszonym zapłonem, ale nie wiem czy taka zmiana w ogóle u mnie zadziała. Jak myślicie? Gość od którego chcę kupić kostkę z takim programem twierdzi, że przepływomierz nie ma żadnego wpływu na zapłon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. MAS -wylicza obciążenie silnika i koruguje do tego zapłon. Jak usunołeś (odpiołeś ) przepływkę to ECU wylicza zapłon z potenciometru przepusynicy i z mapy zapłonów w pamięci. Jak kojaże to masz cewkę na błotniku i przepływkę z klapą , jeśli po strzale się zatnie w jakimś położeniu to ECU ma błędne info o jego wychyleniu i i robi błędne nastawy. Na Pb to np. zalewanie auta . a na gazie s laba moc. Najlepiej mieć przepływke bo zapłon jest korygowany na bieząco. Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pacjent- BMW E30 318IS. Jeździ wyłącznie na gazie (BLOS bez żadnej

> elektroniki), więc z dolotu został usunięty niepotrzebny i

> robiący niepożądane opory przepływomierz klapowy. Po usunięciu

> przepływomierza silnik zaczął na benzynie chodzić bardzo

> kiepsko, ale do odpalania (bo tylko to robię na benzynie) to

> wystarcza. Na gazie natomiast przybyło troszkę mocy.

> I teraz jak myślicie- przepływomierz ma wpływ na ustalanie czasu

> zapłonu? Jeśli ma, to obawiam się, że komputer przy wykryciu

> braku przepływki cofa zapłon do jakichś bezpiecznych wartości.

> Teraz chcę zmienić program w ecu na taki z mocno przyspieszonym

> zapłonem, ale nie wiem czy taka zmiana w ogóle u mnie zadziała.

> Jak myślicie? Gość od którego chcę kupić kostkę z takim

> programem twierdzi, że przepływomierz nie ma żadnego wpływu na

> zapłon.

Przepływomierz informuje ECU ile powietrza dostaje silnik i dobiera do tego czas wtrysku żeby stosunek powietrza do paliwa był ~14,5:1.

Nie mając informacji ile tego powietrza dostaje nie może dobrać ilości paliwa. Prawdopodobnie przełącza się wtedy w tryb awaryjny co może zmieniać kąt wyprzedzenia zapłonu na "bezpieczny" dla silnika w przypadku awarii przepływki.

Ale tak tylko sobie gdybam zlosnik.gif

Przy pracy na gazie ECU nadal próbuje czytać z przepływki i nadal będzie korygować inne parametry (w tym może korygować kąt wyprzedzenia zapłonu).

Nie wyświetla się żadna kontrolka awaryjna czy komunikat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przepływomierz informuje ECU ile powietrza dostaje silnik i dobiera

> do tego czas wtrysku żeby stosunek powietrza do paliwa był

> ~14,5:1.

> Nie mając informacji ile tego powietrza dostaje nie może dobrać

> ilości paliwa. Prawdopodobnie przełącza się wtedy w tryb

> awaryjny co może zmieniać kąt wyprzedzenia zapłonu na

> "bezpieczny" dla silnika w przypadku awarii przepływki.

> Ale tak tylko sobie gdybam

Ja gdybam identycznie, ale nie mam pewności co do tej korekcji zapłonu. W każdym razie nie odczułem pogorszenia dynamiki na gazie po usunięciu przepływomierza. Odczułem lepszą dynamikę na wysokich obrotach przez mniejsze opory w dolocie i być może minimalne osłabienie na niskich obrotach, ale to może być spowodowane skróceniem dolotu. W każdym razie KM na pewno delikatnie przybyło.

> Przy pracy na gazie ECU nadal próbuje czytać z przepływki i nadal

> będzie korygować inne parametry (w tym może korygować kąt

> wyprzedzenia zapłonu).

No i właśnie tu pytanie- koryguje, czy nie?

> Nie wyświetla się żadna kontrolka awaryjna czy komunikat?

Oczywiście, że kontrolka się wyświetlała do momentu wymontowania żaróweczki zlosnik.gif.

Gość u którego chcę kupić chipa ze zmodyfikowanym programem na którym ma być mocno przyspieszony zapłon pisze mi tak:

"Przepływomierz absolutnie nie ma żadnego wpływu na zapłon. Jest to zapisane w mapach, mapy są stałe. Sygnał o zapłonie brany jest z czujnika położenia wału korbowego."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... W każdym razie nie odczułem pogorszenia dynamiki na

> gazie po usunięciu przepływomierza. Odczułem lepszą dynamikę na

> wysokich obrotach przez mniejsze opory w dolocie i być może

> minimalne osłabienie na niskich obrotach, ale to może być

> spowodowane skróceniem dolotu. W każdym razie KM na pewno

> delikatnie przybyło.

Przyrost mocy na gazie to może być tylko złudzenie. Czy robiłeś jakies pomiary mocy lub osiągów? Piszesz że na benzynie się mocno pogorszyło. Byc może na gazie silnik chodzi podobnie jak wcześniej, a przez różnicę w stosunku do benzyny wydaje się że jest lepiej?

>

> Gość u którego chcę kupić chipa ze zmodyfikowanym programem na którym

> ma być mocno przyspieszony zapłon pisze mi tak:

> "Przepływomierz absolutnie nie ma żadnego wpływu na zapłon. Jest to

> zapisane w mapach, mapy są stałe. Sygnał o zapłonie brany jest z

> czujnika położenia wału korbowego."

Pod warunkiem że komputr nie ma w programie ,,trybu awaryjnego". Wtedy zapłon będzie opóźniony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przyrost mocy na gazie to może być tylko złudzenie. Czy robiłeś

> jakies pomiary mocy lub osiągów?

Raczej nie jest to złudzenie, choć pomiarów nie robiłem. Przepływomierz klapowy w BMW robi naprawdę duże opory w dolocie.

Piszesz że na benzynie się

> mocno pogorszyło.

To było wliczone w koszta smile.gif. Teraz da się na benzynie wyłącznie odpalić i zgasić brykę, lub ew. w sytuacji awaryjnej doczłapać się do stacji po LPG.

> Byc może na gazie silnik chodzi podobnie jak

> wcześniej, a przez różnicę w stosunku do benzyny wydaje się że

> jest lepiej?

To nie wchodzi w grę, bo na benzynie już nie jeżdżę.

> Pod warunkiem że komputr nie ma w programie ,,trybu awaryjnego".

> Wtedy zapłon będzie opóźniony.

No i to jest właśnie dla mnie zagadka. Z podawaniem paliwa ECU bez danych z przepływomierza kompletnie sobie nie radzi. Pytanie czy brak tych danych ma jakikolwiek wpływ na zapłon, a o to mi się właśnie rozchodzi. Jedynym źródłem informacji w tej sprawie jest gość zajmujący się programami do BMW. Twierdzi on, że przepływka z zapłonem nie ma nic wspólnego i jak zrobi mi program z mocno przyspieszonym zapłonem, to żaden tryb awaryjny związany z brakiem przepływomierza go nie opóźni. Chciałem to tu zweryfikować, ale pytanie jest z gatunku bardzo trudnych i jednoznacznej odpowiedzi tu chyba nie uzyskam tongue.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Twierdzi on, że przepływka

> z zapłonem nie ma nic wspólnego i jak zrobi mi program z mocno

> przyspieszonym zapłonem, to żaden tryb awaryjny związany z

> brakiem przepływomierza go nie opóźni.

A to ciekawe. Właśnie w przypadku uszkodzenia któregoś z czujników komp przechodzi w tryb awaryjny - opóźnia zapłon i wzbogaca mieszankę. Jeśli zatem nie ma przepływki lub jest uszkodzona..... hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostawiając temat trybu awaryjnego (bo nie wiadomo dokładnie jak on wygląda w tym konkretnym przypadku) jedyne co mogę zrobić, to spróbować podważyć to zdanie gościa, od którego chcę chipa:

"Przepływomierz absolutnie nie ma żadnego wpływu na zapłon. Jest to zapisane w mapach, mapy są stałe. Sygnał o zapłonie brany jest z czujnika położenia wału korbowego."

Jest to możliwe, ażeby dane z przepływomierza nie były uwzględniane w korekcji zapłonu, a były potrzebne wyłącznie do ustalania odpowiedniej mieszanki? Jest jeszcze czujnik położenia przepustnicy i oczywiście czujnik położenia wału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zostawiając temat trybu awaryjnego

Ja bym się go trzymał jednak

> "Przepływomierz absolutnie nie ma żadnego wpływu na zapłon. Jest to

> zapisane w mapach, mapy są stałe. Sygnał o zapłonie brany jest z

> czujnika położenia wału korbowego."

Mapy są stałe ale w zależności od warunków pracy wykorzystuje się jedną z n map

> Jest to możliwe, ażeby dane z przepływomierza nie były uwzględniane w

> korekcji zapłonu, a były potrzebne wyłącznie do ustalania

> odpowiedniej mieszanki?

Jak dla mnie nie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zostawiając temat trybu awaryjnego (bo nie wiadomo dokładnie jak on

> wygląda w tym konkretnym przypadku) jedyne co mogę zrobić, to

> spróbować podważyć to zdanie gościa, od którego chcę chipa:

> "Przepływomierz absolutnie nie ma żadnego wpływu na zapłon. Jest to

> zapisane w mapach, mapy są stałe. Sygnał o zapłonie brany jest z

> czujnika położenia wału korbowego."

> Jest to możliwe, ażeby dane z przepływomierza nie były uwzględniane w

> korekcji zapłonu, a były potrzebne wyłącznie do ustalania

> odpowiedniej mieszanki? Jest jeszcze czujnik położenia

> przepustnicy i oczywiście czujnik położenia wału.

Chyba najprostszym sposobem na sprawdzenie czy odpięcie przepływki ma wpływ na wyprzedzenie zapłonu to lampa stroboskopowahmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>

> Jest to możliwe, ażeby dane z przepływomierza nie były uwzględniane w

> korekcji zapłonu, a były potrzebne wyłącznie do ustalania

> odpowiedniej mieszanki? Jest jeszcze czujnik położenia

> przepustnicy i oczywiście czujnik położenia wału.

Moment zapłonu jest ustalany nie tylko z wyliczenia obrotów, ale także zależnie od obciążenia silnika i składu mieszanki. W określeniu obciążenia można się opierać tylko na obrotach, położeniu przepustnicy i temperaturze, ale dokładniej by było mieć do tego dane z przepływomierza lub z czujnika ciśnienia w kolektorze.

Tyle teoretyzowania, a jeśli Ty sam zauważasz że osiągi się polepszyły to pewnie nie ma się czym przejmować. Pewnie w tym akurat modelu siedzi dość prymitywny program do wyliczania zapłonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jest to możliwe, ażeby dane z przepływomierza nie były uwzględniane w > korekcji zapłonu, a były potrzebne wyłącznie do ustalania > odpowiedniej mieszanki? Jest jeszcze czujnik położenia > przepustnicy i oczywiście czujnik położenia wału.

Moze to Kolegom pomoże

Kąt wyprzedzenia zapłonu

Aktualna wartość kąta wyprzedzenia zapłonu, wyznaczana przez algorytm sterowania silnikiem na podstawie mapy charakterystyk wyprzedzenia zapłonu, w funkcji prędkości obrotowej i podciśnienia w kolektorze ssącym, i zmodyfikowana w zależności od temperatury silnika i sygnału sondy Lambda.

Zakres: -90 - 90 [°TDC].

Jak podcisnienie to i ma wpływ przepływomierz ! grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tyle teoretyzowania, a jeśli Ty sam zauważasz że osiągi się

> polepszyły to pewnie nie ma się czym przejmować.

Ja to odczuwam tak, że na dole się lekko osłabił, za to ożywił w górnych partiach obrotów. To by mogło sugerować lekkie (na pewno nie jakieś drastyczne) opóźnienie zapłonu, a na wysokich obrotach odżył z racji wywalenia dużej zwężki w dolocie (i jego skrócenia zarazem), a poza tym z tego co mi wiadomo czas zapłonu ma właśnie największy wpływ na moc w niskich partiach obrotów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Aktualna wartość kąta wyprzedzenia zapłonu, wyznaczana przez algorytm

> sterowania silnikiem na podstawie mapy charakterystyk

> wyprzedzenia zapłonu, w funkcji prędkości obrotowej i

> podciśnienia w kolektorze ssącym, i zmodyfikowana w zależności

> od temperatury silnika i sygnału sondy Lambda.

> Zakres: -90 - 90 [°TDC].

> Jak podcisnienie to i ma wpływ przepływomierz !

Wszystko zaczyna wskazywać na to, że facet u którego chcę kupić chipa wprowadza mnie w błąd, bo aż się prosi żeby tak rozbudowany przepływomierz jaki był u mnie (klapa plus drucik do mierzenia temperatury) był wykorzystywany przy ustalaniu zapłonu.

Dzięki wszystkim za pomoc waytogo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chip-rezystor

Nie, nie. To podobno chipy z nastawami zrobionymi przez jakąś znaną (?) brytyjską firmę tuningową Superchips. Ludzie na forum beemek chwalą, jeden pojechał na hamownię i wyszedł przyzwoity przyrost.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ZTJ ja na twoim miejscu spróbował bym zrobić jeszcze jeden myk, mianowicie podłączył bym przepływke ale nie wpinał jej w dolot i zablokował ja na jakiejś pośredniej wartości np 1/3 uchylenia(albo jakiś chwyt powietrza i żeby sie uchylał zależnie od prędkości:) i w tym momencie masz spokój na benie (na pewno wolne się uspokoją a góra i tak nie pojedzie) i nie będzie walił check engine i wtedy może remapik dałby oczekiwane efekty.

PS. jeśli się nie myśle to wyprzedzenie zapłonu bez problemu ogarniesz otwierając na maxa przepływke na benzynie może być kiepsko ale BLOS powinien sobie poradzić. Warto poeksperymentować koszty zerowe a może się uda smile.gif

PS2. Nie wiem ile miał cie kosztować ten magiczny chip ale za 600 masz Ecumastera z Map sensorem, przepływke zastępujesz po konwersji mapem i do woli mieszasz paliwem i zaplonami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ZTJ ja na twoim miejscu spróbował bym zrobić jeszcze jeden myk,

> mianowicie podłączył bym przepływke ale nie wpinał jej w dolot i

> zablokował ja na jakiejś pośredniej wartości np 1/3

> uchylenia(albo jakiś chwyt powietrza i żeby sie uchylał zależnie

> od prędkości:)

Też już o tym myślałem, ale jestem na 99% pewny, że ECU wykryłoby momentalnie anomalię w odczytach i przeszło w tryb awaryjny (wiem, że ECU w beemkach przechodzi w tryb awaryjny już przy drobnej usterce przepływki) frown.gif

> PS. jeśli się nie myśle to wyprzedzenie zapłonu bez problemu

> ogarniesz otwierając na maxa przepływke na benzynie może być

> kiepsko ale BLOS powinien sobie poradzić.

j.w., czyli ECU się kapinie, że coś nie tak.

> Nie wiem ile miał cie kosztować ten magiczny chip

150zł, ale już z niego zrezygnowałem, bo jestem niemal pewien, że nic on nie da.

> ale za 600

> masz Ecumastera z Map sensorem, przepływke zastępujesz po

> konwersji mapem i do woli mieszasz paliwem i zaplonami.

Niestety za droga dla mnie opcja, bo nie dość, że już w zakupie droga, to jeszcze dalsze koszta zestrojenia mogą być równie wysokie.

Straciłem już nadzieję na przyspieszenie zapłonu frown.gif. Poczytałem trochę teorii o czasie zapłonu i stało się już dla mnie jasne, że mam teraz opóźniony- silnik stał się ospały na niskich obrotach, a na wysokich narowisty jak nigdy. W sumie ta charakterystyka mi odpowiada i może zostać (i jeszcze te strzały w wydech przy hamowaniu silnikiem wink.gif ).

Pozdrawiam i dziękuję za bardzo konkretnego posta 20.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym go jednak spróbował wrzucić luzem pod machę i zrobić przejazd testowy, nie jestem do końca pewny bo BMW się nie bawię ale w przepływce może być jeszcze czujnik temp powietrza w dolocie i to może walić główne problemy samo uchylenie przpeływki na stale było przerabiane przez kumpla bo strzał gazu ja rozwalił (wywalił klapkę ustawił na sprężynie i jakoś działa, znaczy lepiej niż z odłączoną).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja bym go jednak spróbował wrzucić luzem pod machę i zrobić przejazd

> testowy, nie jestem do końca pewny bo BMW się nie bawię ale w

> przepływce może być jeszcze czujnik temp powietrza w dolocie i

> to może walić główne problemy samo uchylenie przpeływki na stale

> było przerabiane przez kumpla bo strzał gazu ja rozwalił

> (wywalił klapkę ustawił na sprężynie i jakoś działa, znaczy

> lepiej niż z odłączoną).

No OK- przekonałeś mnie. Niedługo zrobię testy z przepływką wiszącą na kablu smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a co do mułowatości na niskich i polepszeniu na wysokich obrotach... z testó na innych autach wiem, że zmiana długości dolotu (a pisałeś o takowej) powoduje zmianę krzywych charakterystyki pracy silnika (o ile dobrze pamiętam to skrócenie powoduje przesunięcie maksymalnego momentu obrotowego w górę, ale znaczną jego redukcję w niższych obrotach) stąd może być Twe odczucie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.