Skocz do zawartości

2 nowe akumulatory - test ich stanu/pojemności.


AKuba

Rekomendowane odpowiedzi

A ja mam taki kłiz ("drążące mnie pytanie):

Kupiłem 2 nowe akumulatory oba 62Ah różnych ale nie markowych producentów i podłączyłem ( w celu podładowania) pod prostownik najpierw 1 potem drugi i okazało się, że na jednym szybko wzrastało napięcie ładownia, a na drugim wyraźnie wolniej. Pytanie: który z nich jest w lepszej kondycji (czyli chyba ma większą pojemność)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na podstawie tego, co napisałeś, można odpowiedzieć na dwa sposoby. (zakładając podobną pojemność akumulatorów)

Albo akumulator na którym szybciej wzrastało napięcie był bardziej naładowany niż ten drugi i oba akumulatory mogą być w podobnym stanie.

Drugą możliwością mogłoby być zasiarczenie akumulatora na którym szybciej wzrastało napięcie ze względu na większą rezystancję wewnętrzną. W takiej sytuacji w lepszym stanie będzie drugi akumulator.

To, co pozwoli odróżnić, z którą sytuacją ma się do czynienia, jest pomiar napięcia akumulatora przed rozpoczęciem ładowania. Tylko przed takim pomiarem akumulator nie może być doładowywany przez kilka - kilkanaście godzin.

Jeśli akumulatory mają znacznie różną pojemność, to napięcie na tym mniejszym będzie rosło szybciej i jest to normalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A ja mam taki kłiz ("drążące mnie pytanie):

> Kupiłem 2 nowe akumulatory oba 62Ah różnych ale nie markowych producentów i podłączyłem ( w celu

> podładowania) pod prostownik najpierw 1 potem drugi i okazało się, że na jednym szybko

> wzrastało napięcie ładownia, a na drugim wyraźnie wolniej. Pytanie: który z nich jest w

> lepszej kondycji (czyli chyba ma większą pojemność)?

Na podstawie tych danych nie da się odpowiedzieć na postawione pytanie. Można najwyżej domniemywać, że jeden z kupionych był w pełni naładowany, a drugi nie.

Odpowiedź uzyskasz po pomiarze pojemności. Naładuj oba do wystąpienia oznak pełnego naładowania, po czym je rozładuj np. żarówką reflektorową, mierząc czas i napięcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko lepiej nie rozładowywać akumulatora do końca bo to niezdrowe, ale można chyba rozładować np do 10V najlepiej oba równocześnie tym samym obciążeniem (np.żarówką).

Oba podładowane są i identycznej 62Ah pojemności .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko lepiej nie rozładowywać akumulatora do końca bo to niezdrowe, ale można chyba rozładować np

> do 10V najlepiej oba równocześnie tym samym obciążeniem (np.żarówką).

> Oba podładowane są i identycznej 62Ah pojemności .

Ale czy to ma jakieś ogromne znaczenie dla Ciebie ? Ogólnie jeśli byś chciał sprawdzić ich rzeczywistą pojemność to musisz je rozładowywać nie byle jakim prądem, a prądem znamionowym czyli dla tych akumulatorów jest to bodajże 0,1C czyli 6,2A (tzw. 10 godzinny prąd rozładowania), przy każdym innym prądzie rozładowania pojemność będzie INNA bo pojemność akumulatora nie jest "stała" tylko jest funkcją prądu rozładowania, a to co jest na opakowaniu napisane to "umowna" pojemność przy znamionowym prądzie rozładowania i "znamionowej" temperaturze otoczenia. Dla prądu 3x znamionowego pojemność będzie znacząco mniejsza niż dla prądu znamionowego, a dla prądu 3x znamionowego przy -10 st C pojemność już będzie drastycznie mniejsza niż przy 25 st C i prądzie znamionowym... 30.GIF

Oczywiście zależności pojemności od prądu rozładowania i temperatury nie są liniowe, ale jak będziesz chciał to poszukasz w internecie takich charakterystyk. Dlatego nie wolno sobie nigdy przeliczać pojemności w sposób, który robi to 95% społeczeństwa czyli jak mam 62Ah to mogę 10h pobierać prąd 6,2A to zdanie jeszcze może być prawdziwe o ile prąd znamionowy jest podany jako 0,1C, ale już zdanie mogę pobierać prąd 12,4A przez 5h jest nie prawdziwe bo w tym przypadku pojemność już jest niższa i ten czas na pewno będzie krótszy niż 5h, a im większy prąd rozładowania tym MNIEJSZA pojemność akumulatora ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

A czy mógłbyś pomóc w oszacowaniu jak długo można grzać akumulatorem 62Ah świece żarowe pobierające 50A, i aby starczyło jeszcze potem na rozruch diesla w temp. ok. 0C. Chodzi o grzanie dogrzewaczem na 3 elektrody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A czy mógłbyś pomóc w oszacowaniu jak długo można grzać akumulatorem 62Ah świece żarowe pobierające

> 50A, i aby starczyło jeszcze potem na rozruch diesla w temp. ok. 0C. Chodzi o grzanie

> dogrzewaczem na 3 elektrody.

Zakłądając, że aq jest w pełni naładowany i trzyma swoją pojemność to mozesz grzac te świece 1h i 14 minut az prąd się skończy zupełnie (oczywiście czysto teoretycznie)

A w praktyce, jak chcesz jeszcze potem odpalić auto, to dobre kilkanaście minut możesz grzać bez strachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zakłądając, że aq jest w pełni naładowany i trzyma swoją pojemność to mozesz grzac te świece 1h i

> 14 minut az prąd się skończy zupełnie (oczywiście czysto teoretycznie) ...

Przy prądzie 50 A dla akumulatora o takiej pojemności nie będzie to 1h i 14 minut nawet teoretycznie, pojemność akumulatora podawana jest dla wyładowania 20 godzinnego a im większy prąd wyładowania tym mniejsza pojemność... Ponadto rozładowanie więcej niż 50% pojemności nie jest zalecane

Może kilka lub kilkanaście minut dało by radę, no ale potem trzeba by jechać w jakąś dłuższą trasę aby naładować akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.