AKuba Napisano 17 Stycznia 2011 Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2011 A ja mam taki kłiz ("drążące mnie pytanie): Kupiłem 2 nowe akumulatory oba 62Ah różnych ale nie markowych producentów i podłączyłem ( w celu podładowania) pod prostownik najpierw 1 potem drugi i okazało się, że na jednym szybko wzrastało napięcie ładownia, a na drugim wyraźnie wolniej. Pytanie: który z nich jest w lepszej kondycji (czyli chyba ma większą pojemność)? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mateusz086 Napisano 17 Stycznia 2011 Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2011 Na podstawie tego, co napisałeś, można odpowiedzieć na dwa sposoby. (zakładając podobną pojemność akumulatorów) Albo akumulator na którym szybciej wzrastało napięcie był bardziej naładowany niż ten drugi i oba akumulatory mogą być w podobnym stanie. Drugą możliwością mogłoby być zasiarczenie akumulatora na którym szybciej wzrastało napięcie ze względu na większą rezystancję wewnętrzną. W takiej sytuacji w lepszym stanie będzie drugi akumulator. To, co pozwoli odróżnić, z którą sytuacją ma się do czynienia, jest pomiar napięcia akumulatora przed rozpoczęciem ładowania. Tylko przed takim pomiarem akumulator nie może być doładowywany przez kilka - kilkanaście godzin. Jeśli akumulatory mają znacznie różną pojemność, to napięcie na tym mniejszym będzie rosło szybciej i jest to normalne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
OldHorse Napisano 17 Stycznia 2011 Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2011 > A ja mam taki kłiz ("drążące mnie pytanie): > Kupiłem 2 nowe akumulatory oba 62Ah różnych ale nie markowych producentów i podłączyłem ( w celu > podładowania) pod prostownik najpierw 1 potem drugi i okazało się, że na jednym szybko > wzrastało napięcie ładownia, a na drugim wyraźnie wolniej. Pytanie: który z nich jest w > lepszej kondycji (czyli chyba ma większą pojemność)? Na podstawie tych danych nie da się odpowiedzieć na postawione pytanie. Można najwyżej domniemywać, że jeden z kupionych był w pełni naładowany, a drugi nie. Odpowiedź uzyskasz po pomiarze pojemności. Naładuj oba do wystąpienia oznak pełnego naładowania, po czym je rozładuj np. żarówką reflektorową, mierząc czas i napięcie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
muchenz Napisano 17 Stycznia 2011 Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2011 > Pytanie: który z nich jest w > lepszej kondycji (czyli chyba ma większą pojemność)? LINK Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AKuba Napisano 18 Stycznia 2011 Autor Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2011 Tylko lepiej nie rozładowywać akumulatora do końca bo to niezdrowe, ale można chyba rozładować np do 10V najlepiej oba równocześnie tym samym obciążeniem (np.żarówką). Oba podładowane są i identycznej 62Ah pojemności . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spajdi Napisano 18 Stycznia 2011 Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2011 > Tylko lepiej nie rozładowywać akumulatora do końca bo to niezdrowe, ale można chyba rozładować np > do 10V najlepiej oba równocześnie tym samym obciążeniem (np.żarówką). > Oba podładowane są i identycznej 62Ah pojemności . Ale czy to ma jakieś ogromne znaczenie dla Ciebie ? Ogólnie jeśli byś chciał sprawdzić ich rzeczywistą pojemność to musisz je rozładowywać nie byle jakim prądem, a prądem znamionowym czyli dla tych akumulatorów jest to bodajże 0,1C czyli 6,2A (tzw. 10 godzinny prąd rozładowania), przy każdym innym prądzie rozładowania pojemność będzie INNA bo pojemność akumulatora nie jest "stała" tylko jest funkcją prądu rozładowania, a to co jest na opakowaniu napisane to "umowna" pojemność przy znamionowym prądzie rozładowania i "znamionowej" temperaturze otoczenia. Dla prądu 3x znamionowego pojemność będzie znacząco mniejsza niż dla prądu znamionowego, a dla prądu 3x znamionowego przy -10 st C pojemność już będzie drastycznie mniejsza niż przy 25 st C i prądzie znamionowym... Oczywiście zależności pojemności od prądu rozładowania i temperatury nie są liniowe, ale jak będziesz chciał to poszukasz w internecie takich charakterystyk. Dlatego nie wolno sobie nigdy przeliczać pojemności w sposób, który robi to 95% społeczeństwa czyli jak mam 62Ah to mogę 10h pobierać prąd 6,2A to zdanie jeszcze może być prawdziwe o ile prąd znamionowy jest podany jako 0,1C, ale już zdanie mogę pobierać prąd 12,4A przez 5h jest nie prawdziwe bo w tym przypadku pojemność już jest niższa i ten czas na pewno będzie krótszy niż 5h, a im większy prąd rozładowania tym MNIEJSZA pojemność akumulatora Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AKuba Napisano 18 Stycznia 2011 Autor Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2011 No tak, tom sie dowiedział czegoś nowego . Ale dobrze wiedzieć,że to nie takie proste. Znaczenia wielkiego dla mnie nie ma, ale chciałem tylko wiedzieć czy nie kupiłem w markecie np połowy tych 62Ah. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AKuba Napisano 8 Lutego 2011 Autor Udostępnij Napisano 8 Lutego 2011 A czy mógłbyś pomóc w oszacowaniu jak długo można grzać akumulatorem 62Ah świece żarowe pobierające 50A, i aby starczyło jeszcze potem na rozruch diesla w temp. ok. 0C. Chodzi o grzanie dogrzewaczem na 3 elektrody. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nunu7 Napisano 8 Lutego 2011 Udostępnij Napisano 8 Lutego 2011 > A czy mógłbyś pomóc w oszacowaniu jak długo można grzać akumulatorem 62Ah świece żarowe pobierające > 50A, i aby starczyło jeszcze potem na rozruch diesla w temp. ok. 0C. Chodzi o grzanie > dogrzewaczem na 3 elektrody. Zakłądając, że aq jest w pełni naładowany i trzyma swoją pojemność to mozesz grzac te świece 1h i 14 minut az prąd się skończy zupełnie (oczywiście czysto teoretycznie) A w praktyce, jak chcesz jeszcze potem odpalić auto, to dobre kilkanaście minut możesz grzać bez strachu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 8 Lutego 2011 Udostępnij Napisano 8 Lutego 2011 > Zakłądając, że aq jest w pełni naładowany i trzyma swoją pojemność to mozesz grzac te świece 1h i > 14 minut az prąd się skończy zupełnie (oczywiście czysto teoretycznie) ... Przy prądzie 50 A dla akumulatora o takiej pojemności nie będzie to 1h i 14 minut nawet teoretycznie, pojemność akumulatora podawana jest dla wyładowania 20 godzinnego a im większy prąd wyładowania tym mniejsza pojemność... Ponadto rozładowanie więcej niż 50% pojemności nie jest zalecane Może kilka lub kilkanaście minut dało by radę, no ale potem trzeba by jechać w jakąś dłuższą trasę aby naładować akumulator. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AKuba Napisano 9 Lutego 2011 Autor Udostępnij Napisano 9 Lutego 2011 Czyli mamy dreszczyk emocji czy odpalimy po pracy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.