Skocz do zawartości

[F] Nierówna praca, pyrka, trzęsie. Logi z OpelScanner


fad

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

Mam mały problem (a nawet duży) z Asterixem. Od jakiegoś czasu silnik nie pracuje równo. Strasznie "pyrka" z tłumika, w środku wszystko co możliwe skacze (lewarek, oparcie fotela itp). Podjechałem do mechesa od tłumików aby mi sprawdził czy nie ma dziury. Stwierdził że wymiotło uszczelnienie między końcowym tłumikiem, a rurą. Uszczelnił, ale uprzedził że jak nie ogarnę tej nierównej pracy to mi może znowu wydmuchać, albo co gorsza rozwalić tłumik. Po uszczelnienie nadal pyrka. Śmierdzi paliwem z wydechu.

Co sprawdziłem:

- wymiana regulatora ciśnienia paliwa

- DISa (pomiar rezystancji) - OK

- Czujnik wału korbowego (pomiar rezystancji) - OK.

- Sprawdzenie iskry - moim zdaniem OK.

- Wyjmowałem po kolei przewody. Niby na każdym była jakaś niewielka reakcja spadku obr. i gorsza praca silnika (ale nie za bardzo duża ponieważ i tak silnik już terkocze)

- Wyjąłem krokowca, przeczyściłem, wymieniłem uszczelkę (pomiar rezystancji OK.)

- Przeczyszczona przepustnica, oraz wymieniona uszczelka na nową

- Sprawdzenie TPS (pomiar rezystancji) - OK.

- Sprawdziłem zawór odpowietrzenia par paliwa, po wyjęciu jednego przewodu od pochłaniacza było trochę węgielków, przeczyściłem przedmuchałem. P.S. muszę jeszcze odkręcić ten pochłaniacz i obejrzeć przewód idący z baku.

- spróbowałem zaślepienia EGRa - brak poprawy.

- błędów brak.

- przewody + świece wymienione nie cały rok temu (około 8tyś km)

- olej + filtry wymienione 3 miesiące temu

- sprawdzenie czy nie bierze lewego powietrza (przewód od serwa, przewód do MAPSensora, do regulatora ciśnienia paliwa, do zaworu odpowietrzenia par paliwa, wokolo przepustnicy, dolot do przepustnicy)

Nadal praca silnika jest nierówna (pyrka z wydechu) dosyć słabe przyspieszenie, na zimnym na zakręcie jak redukuje na dwójkę to ostro ciężko mu przyspieszać (tak jak bym z 3-go biegu ruszał).

Ani razu nie miałem problemów z odpaleniem (pali z dotyku), podczas jazdy w ogóle nie gaśnie (hamowanie, wysprzęglenie itp.) Na zimnym po wciśnięciu sprzęgła obroty spadają do około 600 ale zaraz się podnoszą i tak zostają.

Dzisiaj jeździłem z Opel Skannerem i zauważyłem po dobrym rozgrzaniu silnika (przejechane około 14 km) na postoju gdy czekałem na załączenie dmuchawy to gdy załączała się to obroty spadały na około 700-800 i zaczynał jeszcze bardziej nierówno pracować.

Teraz pomiary opel scannerem:

Pomiar zaraz po odpaleniu silnika

Zdjęcie 1

Dziwi mnie praca sondy, że od razu ma około 490 mV.

Zdjęcie 2

Praca po rozgrzaniu, na postoju i stopniowe przygazowanie do około 4,5tyś.

Zdjęcie 3

Zrzut podczas jazdy.

Zdjęcie 4

Przygazowanie po przejechaniu około 10km na postoju, do około 4,5tyś.

Zdjęcie 5

Zrzut po załączeniu się wentylatora, zaczyna mocniej rzucać samochodem lekko spadają obroty, aż do wył wentylatora.

Zdjęcie 6

Wykres MAP sensora podczas jazdy.

Po przejechaniu około 12km i dogrzaniu samo, czujnik zasysanego powietrza pokazywał mi 24 st., na dworze było około 11-12, czy to jest spowodowane rozgrzaniem silnika? Na początku czujnik pokazywał temp zew wiec niby ok.

Zdjęcie 7

Wykres z hamowania silnikiem a zachowanie sondy.

Zrzuty z czujników:

PDF 1

Po dobrym rozgrzaniu silnika i przejechaniu 12km.

PDF 2

Po załączeniu wentylatora

PDF 3

Na postoju po całej trasie około 25km

A tu dodatkowo nagrałem jak to słychać z tłumika

Audio

Czy wykres mieszanki raz uboga raz bogata tak ma wyglądać? Czy jest jakaś lekka anomalia w tym?

Proszę o jakieś sugestie, ponieważ chciał bym coś zdiagnozować, bo jak oddam do warsztatu to się zacznie wymiany aż się trafi od sondy po DISa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co opisujesz wynika, że silnik pracuje na bogatej mieszance, co z resztą widać na wykresach.

Przyczyn może być kilka: za wysokie ciśnienie paliwa (nowy regulator nie znaczy dobry), cieknący wtryskiwacz itp.

Jeśli możesz zrób jeszcze dwa screeny (po nagrzaniu):

1 - cała szerokość wykresu na wolnych obrotach,

2 - powolne przyspieszanie silnika na luzie tak, żeby po lewej stronie były obroty jałowe, a po prawej wysokie (powiedzmy 5tyś)

W kolumnach ustaw:

1. obroty,

2. O2S BLM Idle,

3. O2S BLM Partial Load

4. O2 Sensor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm.gif wszystko wygląda dobrze... oprócz sygnału sondy.

Amplituda zmian jest zbyt mała - sonda reaguje zbyt ospale.

Powinno to bardziej przypominać przebieg prostokątny, zwłaszcza przy wyższych obrotach.

Sprawdź jeszcze jak wygląda sygnał sondy przy depnięciu gazu od razu do dechy, najlepiej z niskich obrotów.

I czy sygnał zacznie ładniej wyglądać po podłączeniu obudowy sondy do minusa akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sprawdź jeszcze jak wygląda sygnał sondy przy depnięciu gazu od razu do dechy, najlepiej z niskich

> obrotów.

> I czy sygnał zacznie ładniej wyglądać po podłączeniu obudowy sondy do minusa akumulatora.

To już jutro sprawdze...

Zaraz po odpaleniu zimnej furki obroty ostro falowaly (na "ssaniu") film najlepiej widac miedzy 10 a 39sek. wtedy slychac jak schodzi z ssania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie to typowe objawy pracy silnika na za bogatej mieszance. Orochimaru dobrze cie nakierowuje bo wygląda że masz problem z umasieniem i potencjał odniesienia sondy jest poniżej tego co mierzy ECM i ECM łapie szczyty sygnału sondy. Potwierdza to pogorszenie się po uruchomieniu dodatkowych odbiorników energii jak wentylator (niekorzystny duży spadek na przewodzie masowym). Sprawdź sprawność podłączenia masy do korpusu silnika (powżej 100mV to nie dobrze). Zmierz miernikiem czy występuje napięcie pomiędzy minusem akumulatora a korpusem silnika lub masą sondy. Na szybko w celach diagnozy możesz poprowadzić dodatkowy gruby przewód masy z akumulatora do korpusu silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar na wył silniku między minusem, a korpusem silnika 0mV, na włączonym kilkanaście (20-40mV mocno skakało) biorąc pod uwagę skuteczny pomiar voltomierza (brak funkcji 3RMS w multimetrze).

Zmasowałem sondę bezpośrednio do minusa. I zrobiłem zrzuty zaraz po odpaleniu zimnego silnika

Screen 1, 2, 3 to praca na luzie i powoli schodzi z ssania, 4 screen to przejechanie z 200m. Szarpało tak samo jak wcześniej, nadal nierówna praca

Następnie rozgrzałem silnik, nadal ze zmasowaną sondą:

Zdj 1

Przygazowanie do około 5tyś na postoju

Zdj 2

Praca zaraz po przygazowaniu

Zdj 3

Screen przedstawia dwa gwałtowne depnięcia pedału gazu (otwarcie przepustnicy max)

Zdj 4

Tu j/w z mieszanką

Zdj 5

Tutaj screene po zmasowaniu do minusa akumulatora karoserii

Zdj 6 Tak jak by sonda troszke lepiej na wykresie, ale to na krótko bo zaraz znowu szarpało wykres.

Screen podczas jazdy (karoseria do minusa aku)

Zdj 7

J/w tylko po przygazowaniu

Zdj 8

Na postoju z wykresem mieszanki (Air/Flue Status)

Zdj 9

Screen z jazdy (Air/Flue Status)

Zdj 10

Po zmasowaniu bezpośrednio z minusa akumulatora sondy nie ma żadnej poprawy przynajmniej na zimnym silniku. Na ciepłym tak jak by może troszke lepiej ale ogólnie nadal terkocze z wydechu i trzęsie silnik.

confused.gif

Jakieś sugestie? crazy.gif

Gdy skończyłem powyższe pomiary, wziąłem się za poprawienie połączenia karoseria-akumulator. Aby się do tego dobrać musiałem wyjąć akumulator i rozłączyłem klemy. Rozkręciłem połączenie z karoserią, przeczyściłem podmuchałem i złożyłem. Wróciłem do domu pisząc powyższy post. Z 30min temu udałem się ponownie do auta i o dziwo tak jak by zaczoł normalnie pracować:

Pomiar pierwszy po odpaleniu

Pomiar drugi, Pomiar trzeci z przygazowaniem...

...na wykresie nic nowego jak wcześniej sonda dziwnie pracuje. Pojeździłem z 10min.

Po zatrzymaniu podniesienie obrotów klik czy to normalne że po podniesieniu obrotów BLM Cell Number spada do 1 później podnosi się do 2 wraz ze wzrostem obrotów?

Na wolnych obrotach screen tak jak by się poprawiła praca sondy (zaznaczam że silnikiem nie szarpie) czy tak powinna wyglądać praca sondy?

Wyłączyłem silnik i ponownie go odpaliłem najpierw pracował tak a następnie zrzut z mieszanką klik. Jak ma wyglądać wykres Air/Flue Status przy prawidłowej mieszance?

Nie zapeszając zobaczymy jutro na zimnym.

Między czasie jakieś sugestie jeżeli by to była chwilowa poprawa spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na ciepłym tak jak by może troszke lepiej ale ogólnie nadal terkocze z wydechu i trzęsie silnik.

Jak będzie dalej terkotał, a przede wszystkim trząsł się, to nich sobie tak pochodzi parę minut. Potem go wyłącz, poczekaj aż ostygnie, wykręć świece i zrób fotki makro elektrodom (zapamiętaj kolejność).

> czy to normalne że po podniesieniu obrotów BLM Cell

> Number spada do 1 później podnosi się do 2 wraz ze wzrostem obrotów?

Tak. W zależności od obrotów i obciążenia zmienia się komórka do której ecu zapisuje adaptację (a ma tych komórek całą tabelkę w pamięci).

> Na wolnych obrotach screen tak jak by się poprawiła praca sondy (zaznaczam że silnikiem nie

> szarpie) czy tak powinna wyglądać praca sondy?

Prawie dobrze. Dużo lepiej niż na początku.

> Jak ma wyglądać wykres Air/Flue Status przy prawidłowej mieszance?

Właśnie tak. Ma się cyklicznie zmieniać bogato-ubogo.

> Między czasie jakieś sugestie jeżeli by to była chwilowa poprawa

Zastanawiający jest zapach paliwa z wydechu. Wskazuje to na wypadające zapłony, a więc problemy z wysokim napięciem.

Jak już się wziąłeś za poprawianie masy, to możesz jeszcze zerknąć na tą od kompa. Jest przykręcona do kolektora dolotowego w okolicach gałęzi i wtryskiwacza pierwszego cylindra (trzeba zdjąć osłonę silnika). Jeśli masz czym to zmierz ciśnienie paliwa, a co ważniejsze czy trzyma się po wyłączeniu silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak będzie dalej terkotał, a przede wszystkim trząsł się, to nich sobie tak pochodzi parę minut.

> Potem go wyłącz, poczekaj aż ostygnie, wykręć świece i zrób fotki makro elektrodom

Dzisiaj odpaliłem i silniczek pracuje normalnie...późnie jeszcze go podłącze i sprawdze parametry mieszanki.

Ale i tak wykręciłem świece, najgorzej wygląda z czwartego cylindra.

Nakręciłem filmik bo brak aparatu.

z 1, 2 ,3 cylindra wyglądają prawie tak samo jak ta z pierwszego tylko nie ma takiego lekko różowego nalotu. Czwarta się wyróżnia, tak jak by ją zalewało.

1, 2, 3 cylinder

z 4 cylindra

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> z 4 cylindra

I tu mamy problem. Ten garnek nie pali jak należy. Przyczyn może być kilka:

- uszkodzona świeca

- uszkodzony przewód WN

- uszkodzony DIS

- lejący wtryskiwacz.

Pierwsze dwa punkty można łatwo wykluczyć. Zamień świece miejscami, 3 z 4. Tę brudną połóż na kuchence gazowej elektrodą do płomienia, niech się wypali. Po ostygnięciu oczyść resztki szczotką drucianą, albo szmatą i do silnika.

Zamień też przewody zapłonowe (pewnie z 3 cyl. będzie pasował długością). Jeśli zjawisko przeniesie się na garnek nr 3, masz podejrzanych. Jeśli masz czas możesz najpierw zamienić miejscami przewody, zrobić test, a potem to samo ze świecami.

DIS, bez przyrządów typu oscyloskop, możesz ocenić tylko wizualnie. Sprawdź czy nie ma pęknięć w obudowie, w miejscach skąd wychodzą przewody do świec, czy piny we wtyczce dobrze kontaktują, czy wyjścia na przewody WN nie są przypalone.

Lejący wtryskiwacz poznasz pośrednio przez pomiar ciśnienia paliwa. Jeśli po wyłączeniu silnika ciśnienie zacznie spadać tzn, że gdzieś jest nieszczelność (niekoniecznie we wtryskiwaczu, ale to już coś). Dokładnie poznasz po wyciągnięciu listwy z wtryskiwaczami z kolektora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I tu mamy problem. Ten garnek nie pali jak należy. Przyczyn może być kilka

ale wracając do pkt wyjścia może też być lewe powietrze...no ale jak wcześniej wspominałem smarowanie pędzlem nic nie wykryło...a jak coś minołem frown.gif

> Pierwsze dwa punkty można łatwo wykluczyć. Zamień świece miejscami, 3 z 4. Tę brudną połóż na

> kuchence gazowej elektrodą do płomienia, niech się wypali. Po ostygnięciu oczyść resztki

> szczotką drucianą, albo szmatą i do silnika.

> Zamień też przewody zapłonowe (pewnie z 3 cyl. będzie pasował długością). Jeśli zjawisko przeniesie

> się na garnek nr 3, masz podejrzanych. Jeśli masz czas możesz najpierw zamienić miejscami

> przewody, zrobić test, a potem to samo ze świecami.

To ile trzeba pojeździć żeby sie zrobił nagar...świece są roczne więc moze nagar nie zrobi się tak szybko?

> DIS, bez przyrządów typu oscyloskop, możesz ocenić tylko wizualnie. Sprawdź czy nie ma pęknięć w

> obudowie, w miejscach skąd wychodzą przewody do świec, czy piny we wtyczce dobrze kontaktują,

> czy wyjścia na przewody WN nie są przypalone.

wszystko wizualnie jest dobrze, i j/w rezystancja też jest ok.

A DIS jak pada to nie było by problemów z dwoma cylindrami (para)?

> Lejący wtryskiwacz poznasz pośrednio przez pomiar ciśnienia paliwa. Jeśli po wyłączeniu silnika

> ciśnienie zacznie spadać tzn, że gdzieś jest nieszczelność (niekoniecznie we wtryskiwaczu, ale

> to już coś).

No ja możliwości nie mam sprawdzenia, ale może podjadę do mechesa to może od ręki by mi to sprawdził

>Dokładnie poznasz po wyciągnięciu listwy z wtryskiwaczami z kolektora.

a można zamieniać miejscami wtryskiwacze, lub wymienić tylko jeden?

Założyłem świece z powrotem (narazie po staremu) no i narazie niby nie trzęsie nawet dobrze się zbiera, lecz z wydechu pyrka.

Zaraz po odpaleniu i przejechaniu kilkaset metrów gdy silnik zaczął czytać z sondy"closed"

klik

podczas jazdy

Na postoju

Ponowne odpalenie autka

Na postoju.

A jeszcze pytanko. Co z tą sondą? Czy wymieniać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale wracając do pkt wyjścia może też być lewe powietrze

Wątpię, za dużo nagaru, a pozostałe świece dobre.

> To ile trzeba pojeździć żeby sie zrobił nagar...

Jeśli zapłon wypada to wystarczy nagrzać silnik. Dla dobrego potwierdzenia jeden dzień jazdy, żeby silnik dobrze się nagrzał i doświadczył różnych warunków (obciążeń).

> A DIS jak pada to nie było by problemów z dwoma cylindrami

Czasami tak bywa, a czasami nie.

> a można zamieniać miejscami wtryskiwacze, lub wymienić tylko jeden?

Oczywiście.

> Co z tą sondą? Czy wymieniać?

Nie. Przynajmniej na razie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na oko wygląda że na stan rzeczy nałożyło się kilka usterek. Poprawienie masowania poprawiło pracę ale widać że to chyba nie wszystko. Wstępnie wydaje się, że ta sonda już cherlawa może być aczkolwiek zacząłbym tak jak koledzy radzą od dokładnego zdiagnozowania tego nie palącego garnka, bo to jak najbardziej może zakłócać prawidłową ocenę stanu samej sondy. Jeżeli dalej nie pali dobrze to węgiel na świecy powinien się odłożyć dość szybko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

sorka że się dłuuugo nie odzywałem, ale niestety praca w rozjazdach.

Zamieniłem miejscami przewody, ale nic nie pomoglo. Zamieniłem wtryskiwacze miejscami, i także nadal 4 garnek nie dopala. Ostatnio (w tamtym tygodniu) asterka zaczeła dobrze działać, od razu czuć różnice nawet przy niskiej prędkości rusza dobrze z 2 biegu. Ale nadal troszke pyrka.

Najgorsze jest to że te trzęsienie silnikiem występuje nagle, odpalam furkę, jadę na "ssaniu" do skrzyżowania i nagle zaczyna znowu nierówno pracować. I tak już zostaje, i teraz znowu zaczął działąć poprawnie.

Proszę o radę, czy złe ciśnienie paliwa może powodować takie efekty, czy jednak obstawić DISa i go wymienić? A może coś jeszcze spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zamieniłeś świece - 4 z 3, albo 2?

Tak. Najpierw zamienilem świece, w dobrym stanie wkręciłem w 4 cylinder...po kilkunastu km zrobił się nagar (j/w na filmie). Znowu zamieniłem świece i zamieniłem przewody WN...nagar na 4 cylindrze. Zamieniłem świece (wcześniej czyściłem te z nagaru) i zamieniłem wtryskiwacz 4 z 3...lekki nagar (zrobiłem tylko pare km i lepiej ostatnio zaczoł pracować) na 4 cylindrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź iskrę wg tego opisu. Porównaj długość iskry między cyl. 4 i innym. Za pewne silnik da radę wystartować na 3 garach, ale jeśli nie będzie pracował tak zbyt długo to nic się nie stanie. Dla bezpieczeństwa użyj drugiej świecy, a odłączony garnek niech zostanie z wkręconą świecą (żeby z cylindra nie pluło mieszanką na wydech).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy później...

> Sprawdź iskrę wg tego opisu. Porównaj długość iskry między cyl. 4 i innym. Za pewne silnik da radę

> wystartować na 3 garach, ale jeśli nie będzie pracował tak zbyt długo to nic się nie stanie.

> Dla bezpieczeństwa użyj drugiej świecy, a odłączony garnek niech zostanie z wkręconą świecą

> (żeby z cylindra nie pluło mieszanką na wydech).

Koncze temat...astra sprzedana.

Stanelo na tym ze wymienilem DISa i niby lepiej zaczol pracowac, ale po paru dniach znowu mu cos odbilo i zdazylo sie ze ostro nierowno pracowal a nawet raz zgasl podczas jazdy.

Dziekuje i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.