technix Napisano 15 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 Witam, muszę kupić nowy termowłącznik wentylatora chłodnicy do asterki, gdyż obecny załącza się nawet jak jest zimny silnik (aktualnie mam wypiętą wtyczkę). Jak przeglądam katalogi to jest kilka rodzaji różniących się kolorem czujnika (nie wiem co to oznacza), temeraturą zał/wył i już nie wiem co wybrać. np. VERNET ma takie opcje do wyboru VETS2864 - 95/90 VETS1958 - 100/95 VETS2769 - 100/95 VETS2864 - 95/90 Wtyczkę mam okrągłą z miejscem na 3 piny, jednakże wykorzystane są tylko 2 (i tylko 2 przewody tam przychodzą), obecny czujnik jest koloru czarnego i jak działał to załączał się przy 95 stopniach a wyłączał przy 90 - i taki zakres temperatur chciałbym pozostawić. Natomiast nie wiem czmu dla jednego typu silnika jest tyle opcji załączania?po co np. zał. przy 100? Ja ma silnik C16SE Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
51cent Napisano 15 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 > Natomiast nie wiem czmu dla jednego typu silnika jest tyle opcji załączania?po co np. zał. przy 100? Może chodzi o kraj przeznaczenia auta? Na skandynawie te z pózniejszym włączaniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 15 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 Potrzebujesz dokładnie ten: KLIK > i jak działał to załączał się przy 95 stopniach a wyłączał przy 90 Skąd wiesz? Mierzyłeś? Pozdroofka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
51cent Napisano 15 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 > Pozdroofka Ooooooo i dziadek się odezwał a mówili że w sanatorium jesteś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 15 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 widać udało się lapka przemycić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
51cent Napisano 15 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 > widać udało się lapka przemycić chyba że Dziadek tam jest teraz Modem i mu przysługuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemty Napisano 15 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 > chyba że Dziadek tam jest teraz Modem i mu przysługuje może wysłali go na odwyk od AK a on ukratkiem nadaje z komórki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
51cent Napisano 15 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 > a on ukratkiem nadaje z komórki wątpię, w dziadka sieci drogo wychodzi internet Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemty Napisano 15 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 > wątpię, w dziadka sieci drogo wychodzi internet pewnie na lewo podpiął się pod siec sanatoryjną Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 16 Kwietnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > Potrzebujesz dokładnie ten: KLIK ale ten jest na te 100/95 > Skąd wiesz? Mierzyłeś? po pierwsze to na wskaźniku to widzę legenda: czerwony - temp. załączenia wentylatora żółty - temp. wyłaczenia wentylatora niebieski - temp. otwatrcia termostatu (92*C) a po drugie to mierzyłem to jeszcze pirometrem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 16 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 dobrze piszesz . widzisz to na wskaźniku . masz tam jakas klase dokladnosci . to wskaźnik a nie termometr czy miernik . mierzyles pirometrem - sprawdz jego wskazania we wrzątku . jeśli masz dwubiegowy went to rozumiem ze na czerwonym zalacza się bieg wolny i schładza na niebieskim otwiera się term . nie pasuje zolty -swiadczyl by ze termostat zamyka się zbyt pozno . otwiera ok a zamyka za nisko -krzywa oska -slaba sprezyna -ogolnie cos nie tak . chyba ze kantuje cie drugi przyrząd pom . p[rzy takim zeg miałem wsio tak samo tyle ze czerwony na 100 a nawet lekko ponad zolty na m-scu czerwonego a niebieski grubość wskazówki ponad 90 . tyle ze miałem went 1 biegowy i start nastepowal przy 100-102* . wylaczal się na kresce pomiędzy 90 a 100 a podczas jazdy stale wskazanie ciut wyżej jak 90 . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 16 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > ale ten jest na te 100/95 I taki ma być. Zastanów się: temperatura włączenia wiatraka: 95*. Temperatura otwarcia termostatu: 92*. W takiej sytuacji wystarczy nawet niewielkie zmniejszenie przepływu powietrza przez chłodnicę i wiatrak chodzi non-stop. W zasadzie w mieście by się nie wyłączał. > po pierwsze to na wskaźniku to widzę Na temat tego co pokazuje wskazówka, na tym forum paru już się doktoryzowało Łącznie z umieszczaniem sond termicznych wewnątrz układu, w kilku miejscach. Tak jak marpas napisał: to orientacyjny wskaźnik a nie miernik. Ty akurat masz szczęście, bo Ci liczbę "90" namalowali we właściwym miejscu. Ci co mają wskaźnik "110" muszą sobie tę 90-tkę w wyobraźni przestawiać o jedną kreskę w dół. marpas się rozpisał na temat tego co pokazałeś na focie, ja napiszę krócej: niemożliwe przy prawidłowo działającym termowłączniku, poprawnie dobranym to tego silnika. > a po drugie to mierzyłem to jeszcze pirometrem Aha. Pozdroofka P.S. Ile pinów ma Twój obecny termowłącznik? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 16 Kwietnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > dobrze piszesz . widzisz to na wskaźniku . masz tam jakas klase dokladnosci . to wskaźnik a nie > termometr czy miernik . mierzyles pirometrem - sprawdz jego wskazania we wrzątku . > jeśli masz dwubiegowy went to rozumiem ze na czerwonym zalacza się bieg wolny i schładza > na niebieskim otwiera się term . > nie pasuje zolty -swiadczyl by ze termostat zamyka się zbyt pozno . otwiera ok a zamyka za nisko > -krzywa oska -slaba sprezyna -ogolnie cos nie tak . chyba ze kantuje cie drugi przyrząd pom . > p[rzy takim zeg miałem wsio tak samo tyle ze czerwony na 100 a nawet lekko ponad > zolty na m-scu czerwonego a niebieski grubość wskazówki ponad 90 . tyle ze miałem went 1 biegowy i > start nastepowal przy 100-102* . wylaczal się na kresce pomiędzy 90 a 100 a podczas jazdy > stale wskazanie ciut wyżej jak 90 . WOW kolego, weź jeszcze raz przeczytaj mój post i zastanów się co napisałeś zupełnie nie na temat Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 16 Kwietnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > Ile pinów ma Twój obecny termowłącznik? 2 A czy mogę kupić taki czujnik i podłaczyć tylko pod te piny 95/90? A generalnie to nie rozumiem tej teorii nt. przepływu przez termostat - mógłbyś to jakoś rozjaśnić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 16 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > A czy mogę kupić taki czujnik i podłaczyć tylko pod te piny 95/90? A kto bogatemu zabroni? To Twoje auto i może przeprowadzać na nim dowolne testy. Nie bardzo rozumiem Twoje parcie na obniżenie progu załączania wiatraka, ale myślę, że jakoś to sobie wytłumaczyłeś skoro tak chcesz. O ile pamiętam rozkład przewodów we wtyczce, to będziesz musiał przełożyć jeden przewód (wtyczka jest rozbieralna, nie ma problemu), bo standardowo przewód we wtyczce trafia na pin drugiego biegu wiatraka termowłącznika. Zastrzegam, że mogę się mylić, dawno nie rozbierałem. > A generalnie to nie rozumiem tej teorii nt. przepływu przez termostat - mógłbyś to jakoś rozjaśnić Nie przez termostat, tylko powietrza przez chłodnicę Termostat puszcza na chłodnicę płyn o temperaturze ok. 92*. Jeżeli zapewniony jest przepływ zimnego powietrza przez chłodnicę (mówiąc po ludzku: jedziesz do przodu ze "słuszną" prędkością), płyn schładza się, wraca do bloku, ogrzewa się i trafia do termostatu. I teraz, jeśli w chłodnicy schłodził się na tyle wyraźnie, że krótki pobyt w bloku nie zdążył go ponownie nagrzać do temperatury 92*, wtedy termostat zamyka się, bo płyn ma temperaturę poniżej jego otwarcia. Ale jeśli przepływ powietrza przez chłodnicę jest ograniczony (wolna jazda, zabita owadami chłodnica, pogięte blaszki, itp), wtedy płyn schłodzi się nieznacznie, blok go jeszcze ogrzeje i do termostatu trafia z temperaturą ponad 92*, idzie do chłodnicy przez otwarty wciąż termostat, tam znów niewystarczająco się schłodzi, blok go jeszcze dogrzeje więc trafiając ponownie do termostatu ma już znacznie wyżej niż 92*. W Twoim przypadku to "znacznie" to wystarczy 3*, a wtedy wystartuje wiatrak (bo taką ma temperaturę załączenia) aby wymusić sztuczny/zwiększyć przepływ zimnego powietrza przez chłodnicę. O tym przecież wiesz, bo pewnie nie raz zdarzyło Ci się postać dłuższą chwilę z włączonym silnikiem, choćby w korku kiedy przepływ powietrza równy jest zeru. Sam widzisz, że dając termowłącznik na temperaturę włączenia 95* sprawisz, że wiatrak będzie w częstym użyciu, bo wystarczy tylko 3* powyżej normalnej temperatury pracy silnika. A jak trafisz na egzemplarz, który nie będzie miał dokładnie 95* (tolerancja jest ok. 2* ) to będziesz miał ciągle pracujący wiatrak. Do tego co napisałem weź małą poprawkę, że termostat nie działa jak przelącznik ON - OFF. Otwarcie i zamknięcie jest rozciągnięte na skali czasu i temperatury. Ale ogólna zasada jest taka jak opisałem. Nie wiem jak często do tej pory włączał Ci się wiatrak. U mnie przez 8 lat użytkowania Astry w różnych warunkach i termowłączniku 100/95, wiatrak włączył się dosłownie kilka razy. Aż sobie dodałem w zestawie wskaźników kontrolkę, żeby zauważyć i uczcić ten podniosły moment Pozdroofka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 16 Kwietnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 >Nie bardzo > rozumiem Twoje parcie na obniżenie progu załączania wiatraka, ale myślę, że jakoś to sobie > wytłumaczyłeś skoro tak chcesz. Wiesz, sam napisałeś o "normalnej" temp. silnika - wg mnie ta normalna w oplu wynsi właśnie 90-95 stopni (tak myślę, nie mam tego w żaden sposób udowodnionego). Boję się, że jak będzie upalne lato a ja np. stoję w korku powiedzmy 1h i silnik stale ma ok. 100*C - trochę dużo, nie? Do tego dochodzi jeszcze proces spalania nie NoPb a LPG w silniku i niechciałbym aby temp. przekraczała te 100*C, bowiem wiesz jak się załączy, to zanim schłodzi, zanim wróci ta ochłodzona ciecz to chwilę trwa, a wskazówka wędruje w stronę czerwonego pola powodując, iż zaczynam szybciej myśleć "czy zobaczę zaraz dużo pary spod maski" > Nie wiem jak często do tej pory włączał Ci się wiatrak. U mnie przez 8 lat użytkowania Astry w > różnych warunkach i termowłączniku 100/95, wiatrak włączył się dosłownie kilka razy. Mi latem bardzo często, praktycznie co chwila Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lelek Napisano 16 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > wg mnie ta normalna w oplu wynsi właśnie 90-95 I w większości innych silników > stoję w korku powiedzmy 1h i silnik stale ma ok. 100*C Nie ma "stale". Od tego jest wiatrak żeby Ci zbił do 95. A to już przecież "normalna" temperatura. Zresztą, 100* to żadna panika dla silnika. > bowiem wiesz jak się załączy, to zanim schłodzi, zanim wróci ta ochłodzona ciecz to chwilę trwa No właśnie, chwilę Od tego jest pompa żeby ciecz szybko przepchnąć. > a wskazówka wędruje w stronę czerwonego pola powodując, iż zaczynam szybciej myśleć "czy zobaczę zaraz dużo pary spod maski" Poluźnij trochę gumę w majtach, nie będzie tragedii i pary Ciecz chłodząca pod zwiększonym ciśnieniem ma temperaturę wrzenia ponad 120*. Para będzie jak ciśnienie nagle spadnie W awaryjnej sytuacji zawsze możesz dać ogrzewanie kabiny na full i nadmuch na max, nagrzewnica to też chłodnica Zaczynam rozumieć konstruktorów nowszych aut, którzy wskaźnik temperatury podłączają nie wprost do czujnika, tylko przez układ elektroniczny Silnik jak się zagrzeje to zawsze pokazuje 90* Nieważne, czy jedziesz czy stoisz w korku. Po co kierowce denerwować. Dopiero kiedy naprawdę robi się gorąco i niebezpiecznie, wskazówka wędruje wyżej. Takie oszukaństwo, ale jak uspokaja > Mi latem bardzo często, praktycznie co chwila Czyli zgodnie z tym co Ci napisałem kilka postów wyżej Tylko po co? Policz ile przez wszystkie lata straciłeś na: obciążaniu alternatora, niedoładowaniu akumulatora, zużyciu łożysk wiatraka a i energia do kręcenia wiatrakiem nie bierze się z kosmosu tylko z paliwa, którego musiałeś więcej spalić. Przez co zwiększyłeś ilość CO2 w powietrzu za co powinieneś zostać natychmiast zastrzelony 95* włączenia wiatraka stosuje się w układach dwubiegowych: na pierwszym biegu zasilanie idzie przez rezystor, przez co wiatrach leniwie się obraca, nie obciążając zbytnio alternatora, ucha i dystrybutora Drugie zastosowanie to w wersjach "na trudne warunki klimatyczne" w zestawie z termostatem 82* Nie kombinuj, zamontuj termowłącznik przewidziany do Twojego auta, tak jak wszyscy użytkownicy na tym forum, jakoś nikt nie pisał przez ostatnie 9 lat, że zagotował/przegrzał silnik przez to, że założył własciwy włącznik. A do tego co pokazuje wskaźnik temperatury na desce nie przywiązuj większej wagi, najważniejsze, aby wskazania były powtarzalne. Alarmujące jest dopiero kiedy zacznie pokazywać inaczej niż codziennie. Pozdroofka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 16 Kwietnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > Ciecz chłodząca pod zwiększonym > ciśnieniem ma temperaturę wrzenia ponad 120*. To wiem >w awaryjnej sytuacji zawsze możesz dać ogrzewanie kabiny na full i nadmuch na max, nagrzewnica > to też chłodnica to też wiem > Zaczynam rozumieć konstruktorów nowszych aut, którzy wskaźnik temperatury podłączają nie wprost do > czujnika, tylko przez układ elektroniczny Silnik jak się zagrzeje to zawsze pokazuje 90* > Nieważne, czy jedziesz czy stoisz w korku. Po co kierowce denerwować. Dopiero kiedy naprawdę > robi się gorąco i niebezpiecznie, wskazówka wędruje wyżej. Takie oszukaństwo, ale jak uspokaja A no uspokaja > Przez co zwiększyłeś ilość CO2 w powietrzu za co powinieneś zostać natychmiast > zastrzelony > Nie kombinuj, zamontuj termowłącznik przewidziany do Twojego auta, tak jak wszyscy użytkownicy na > tym forum, jakoś nikt nie pisał przez ostatnie 9 lat, że zagotował/przegrzał silnik przez to, > że założył własciwy włącznik. To chyba jednak tak zrobię Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 16 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > To chyba jednak tak zrobię sila perswazji kol lelka jest porazajaca . jeśli by po wymianie czujnika zegar nadal pokazywl głupoty to pisz do mnie na pw . tu nie podam bo kol gotow wrocic z wywczasów aby mnie znowu na 2 tyg wyslac na urlop za podawanie linkow do stron wymagających logowania . . poprawa wskazan w gore to koszt tylko 1,50-2 pln . warunek -temp musi być pomierzona niezależnym sprawnym miernikiem . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 16 Kwietnia 2013 Autor Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > sila perswazji kol lelka jest porazajaca . No jest > jeśli by po wymianie czujnika zegar nadal pokazywl głupoty to pisz do mnie na pw . tu nie podam bo > kol gotow wrocic z wywczasów aby mnie znowu na 2 tyg wyslac na urlop za podawanie linkow do > stron wymagających logowania . . poprawa wskazan w gore to koszt tylko 1,50-2 pln . warunek > -temp musi być pomierzona niezależnym sprawnym miernikiem . No to dawaj na PW a nie szczujesz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemty Napisano 16 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > aby mnie znowu na 2 tyg wyslac na urlop za podawanie linkow do > stron wymagających logowania rządy się już tu zmieniły ustrój został obalony Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 16 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 nie szczuje tylko nie majac pewności ze masz dokładnie odtworzone parametry układu chłodzenia takie jak . temp otwarcia termostatu startu wentylatora jego wylaczenia pomierzone niezależnym -sprawdzonym miernikiem moglbys sobie narobić bigosu i potem pisać głupoty typu ze to nie działa . tem jest ogarnięty i dostępny po dokładnym sprawdzeniu . musisz być w 100 % pewny ze masz temp o których wspomniałem wlasciwe a zegar pokazuje za nisko . przy zbyt wysokim wskazaniu podejście jest inne wiec nie dam dopóki nie będę pewny ze rozwiązanie pasuje do problemu . możliwości przekłamania układu pomiarowego niekoniecznie zaleza od termostatu czy czujnika temp . jest jeszcze inst el która ma decydujący wpływ na jakość i dokladnosc wskazan . jak na razie nic otym nie wiem bo nie było to związane z tem . to jest elektryka i miernictwo -o blad nie trudno . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marianpaszek Napisano 16 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 co z tego -regulamin ten sam ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.