Skocz do zawartości

ACEA A1/B1 a A5/B5


lmb

Rekomendowane odpowiedzi

przeglądając rózne normy olejowe, zastanawiam się, czy olej ze specyfikacją ACEA A5/B5 spełnia również normy dla A1/B1.

Z tych informacji które znalazłem to wygląda, że A5/B5 w stosunku do A1/B1 wyróżnia się większa odpornością na zużycie (LongLife) i obie normy oznaczają oleje lekkobieżne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> przeglądając rózne normy olejowe, zastanawiam się, czy olej ze specyfikacją ACEA A5/B5 spełnia

> również normy dla A1/B1.

> Z tych informacji które znalazłem to wygląda, że A5/B5 w stosunku do A1/B1 wyróżnia się większa

> odpornością na zużycie (LongLife) i obie normy oznaczają oleje lekkobieżne.

Są też kosmetyczne różnice w dopuszczalnych poziomach, np. popiołów. Olej z A5/B5 będzie zwykle spełniał A1/B1, ale niekonieczne certyfikacja będzie przeprowadzona (bo kosztuje).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Są też kosmetyczne różnice w dopuszczalnych poziomach, np. popiołów. Olej z A5/B5 będzie zwykle

> spełniał A1/B1, ale niekonieczne certyfikacja będzie przeprowadzona (bo kosztuje).

OK, to rozumiem dlaczego na niektórych olejach jest tylko A5/B5 a na zdecydowanej większości obie normy.

A niektórzy piszą: że ma A5/B5 i "wedle badań producenta spełnia A1/B1"..

natomiast zastanawia mnie, co może być powodem, że w instrukcji do jednego z samochodów napisane jest że olej ma spełniać: A1/B1 lub A3/B3, a nie ma wpisu że może być A5/B5. Może za stara instrukcja (sprzed czasów A5/B5).

Bo zrozumiały jest zapis że musi być A3/b3 lub A5/B5 - bo wymagają oleju LongLife.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z tych informacji które znalazłem to wygląda, że A5/B5 w stosunku do A1/B1 wyróżnia się większa

> odpornością na zużycie

To prawda

W tym linku masz wyciąg z klasyfikacji ACEA 2012 sequences oil 2012.

z tego jasno widać różnice:

ACEA A5/B5 ma dodatkowe testy na zużycie silnika, może zawierać trochę więcej popiołu i przechodzi dodatkowy test na oxydację oleju

Oleje klasy A1/B1 mogą po testach na ścinanie zmniejszyć lepkość

> (LongLife)

nieprawda. Norma ACEA A1/B1 i A5/B5 nie zawierają testów na trwałość. Jest to po prostu przypadek

> i obie normy oznaczają oleje lekkobieżne.

to prawda. Oleje obu klas mja pomniejszoną lepkość wysokotemperaturową HT/HS (max 3.5 mPa.s)

> A niektórzy piszą: że ma A5/B5 i "wedle badań producenta spełnia A1/B1"..

To prawda, oleje A5/B5 spełniają wszystkie normy dla klasy A1/B1, a nawet więcej smile.gif

>A1/B1 lub A3/B3, a nie ma wpisu że może być A5/B5. Może za stara instrukcja (sprzed czasów A5/B5).

> Bo zrozumiały jest zapis że musi być A3/b3 lub A5/B5 - bo wymagają oleju LongLife.

Coś pokręciłeś. Jeśli producent wymaga plejów klasy A3/B3 lub A3/B4 nie wolno używać olejów energooszczędnych klas A1/B1 i A5/B5.

Jeśli producent zaleca oleje klasy energooszczędnej A1... to zawsze można wlać olej klasy A3/B3 (licząc się ze wzrostem spalania)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W tym linku masz wyciąg z klasyfikacji ACEA 2012 sequences oil 2012.

Link świetny. Wiele wyjaśnia. ok.gif

> z tego jasno widać różnice:

> ACEA A5/B5 ma dodatkowe testy na zużycie silnika, może zawierać trochę więcej popiołu i przechodzi

> dodatkowy test na oxydację oleju

> Oleje klasy A1/B1 mogą po testach na ścinanie zmniejszyć lepkość

> nieprawda. Norma ACEA A1/B1 i A5/B5 nie zawierają testów na trwałość. Jest to po prostu przypadek

Hmm.. W opisie tych norm jest "Stabilny, utrzymujący właściwości olej do stosowania w przypadku dłuższych przerw w wymianie oleju w silnikach benzynowych o wysokich charakterystykach pracy" - przy A3/B3 i A5/B5.

Może jest tu wnioskowanie pośrednie - z tych testów na ścinanie i zmiany lepkości.. albo coś jeszcze.. niewiem.gif

> Coś pokręciłeś. Jeśli producent wymaga plejów klasy A3/B3 lub A3/B4 nie wolno używać olejów

> energooszczędnych klas A1/B1 i A5/B5.

Nie pokręciłem. W instrukcji do Accorda mam napisane: stosować oleje zgodne z normą ACEA A1/B1 lub ACEA A3/B3 lub lepsze. W instrukcji do Civica mam: przy samochodach z wskaźnikiem przeglądów stosować oleje zgodne z ACEA A3/B3 lub A5/B5. Wymaganie dla Civica jest dla mnie jasne (przy A3/B3 będzie wieksze zużycie) ale dla accorda.. niewiem.gif

> Jeśli producent zaleca oleje klasy energooszczędnej A1... to zawsze można wlać olej klasy A3/B3

> (licząc się ze wzrostem spalania)

Zawsze? Nie będzie przeszkadzać ta wyższa lepkość wysokotemperaturowa (nie zwiększy ewentualnie zużycia elementów silnika ciasnopasowanego?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zawsze? Nie będzie przeszkadzać ta wyższa lepkość wysokotemperaturowa (nie zwiększy ewentualnie

> zużycia elementów silnika ciasnopasowanego?)

Przy zachowaniu tej samej klasy lepkości (np 5W30) na 99.9% tak smile.gif

Różnica jest niewielka a HTHS (to czym różnią się oleje) jest mierzone przy 150stC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.