lmb Napisano 5 Lutego 2014 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 przeglądając rózne normy olejowe, zastanawiam się, czy olej ze specyfikacją ACEA A5/B5 spełnia również normy dla A1/B1. Z tych informacji które znalazłem to wygląda, że A5/B5 w stosunku do A1/B1 wyróżnia się większa odpornością na zużycie (LongLife) i obie normy oznaczają oleje lekkobieżne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grogi Napisano 5 Lutego 2014 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 > przeglądając rózne normy olejowe, zastanawiam się, czy olej ze specyfikacją ACEA A5/B5 spełnia > również normy dla A1/B1. > Z tych informacji które znalazłem to wygląda, że A5/B5 w stosunku do A1/B1 wyróżnia się większa > odpornością na zużycie (LongLife) i obie normy oznaczają oleje lekkobieżne. Są też kosmetyczne różnice w dopuszczalnych poziomach, np. popiołów. Olej z A5/B5 będzie zwykle spełniał A1/B1, ale niekonieczne certyfikacja będzie przeprowadzona (bo kosztuje). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lmb Napisano 5 Lutego 2014 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 > Są też kosmetyczne różnice w dopuszczalnych poziomach, np. popiołów. Olej z A5/B5 będzie zwykle > spełniał A1/B1, ale niekonieczne certyfikacja będzie przeprowadzona (bo kosztuje). OK, to rozumiem dlaczego na niektórych olejach jest tylko A5/B5 a na zdecydowanej większości obie normy. A niektórzy piszą: że ma A5/B5 i "wedle badań producenta spełnia A1/B1".. natomiast zastanawia mnie, co może być powodem, że w instrukcji do jednego z samochodów napisane jest że olej ma spełniać: A1/B1 lub A3/B3, a nie ma wpisu że może być A5/B5. Może za stara instrukcja (sprzed czasów A5/B5). Bo zrozumiały jest zapis że musi być A3/b3 lub A5/B5 - bo wymagają oleju LongLife. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esjot Napisano 5 Lutego 2014 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 > Z tych informacji które znalazłem to wygląda, że A5/B5 w stosunku do A1/B1 wyróżnia się większa > odpornością na zużycie To prawda W tym linku masz wyciąg z klasyfikacji ACEA 2012 sequences oil 2012. z tego jasno widać różnice: ACEA A5/B5 ma dodatkowe testy na zużycie silnika, może zawierać trochę więcej popiołu i przechodzi dodatkowy test na oxydację oleju Oleje klasy A1/B1 mogą po testach na ścinanie zmniejszyć lepkość > (LongLife) nieprawda. Norma ACEA A1/B1 i A5/B5 nie zawierają testów na trwałość. Jest to po prostu przypadek > i obie normy oznaczają oleje lekkobieżne. to prawda. Oleje obu klas mja pomniejszoną lepkość wysokotemperaturową HT/HS (max 3.5 mPa.s) > A niektórzy piszą: że ma A5/B5 i "wedle badań producenta spełnia A1/B1".. To prawda, oleje A5/B5 spełniają wszystkie normy dla klasy A1/B1, a nawet więcej >A1/B1 lub A3/B3, a nie ma wpisu że może być A5/B5. Może za stara instrukcja (sprzed czasów A5/B5). > Bo zrozumiały jest zapis że musi być A3/b3 lub A5/B5 - bo wymagają oleju LongLife. Coś pokręciłeś. Jeśli producent wymaga plejów klasy A3/B3 lub A3/B4 nie wolno używać olejów energooszczędnych klas A1/B1 i A5/B5. Jeśli producent zaleca oleje klasy energooszczędnej A1... to zawsze można wlać olej klasy A3/B3 (licząc się ze wzrostem spalania) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lmb Napisano 5 Lutego 2014 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 > W tym linku masz wyciąg z klasyfikacji ACEA 2012 sequences oil 2012. Link świetny. Wiele wyjaśnia. > z tego jasno widać różnice: > ACEA A5/B5 ma dodatkowe testy na zużycie silnika, może zawierać trochę więcej popiołu i przechodzi > dodatkowy test na oxydację oleju > Oleje klasy A1/B1 mogą po testach na ścinanie zmniejszyć lepkość > nieprawda. Norma ACEA A1/B1 i A5/B5 nie zawierają testów na trwałość. Jest to po prostu przypadek Hmm.. W opisie tych norm jest "Stabilny, utrzymujący właściwości olej do stosowania w przypadku dłuższych przerw w wymianie oleju w silnikach benzynowych o wysokich charakterystykach pracy" - przy A3/B3 i A5/B5. Może jest tu wnioskowanie pośrednie - z tych testów na ścinanie i zmiany lepkości.. albo coś jeszcze.. > Coś pokręciłeś. Jeśli producent wymaga plejów klasy A3/B3 lub A3/B4 nie wolno używać olejów > energooszczędnych klas A1/B1 i A5/B5. Nie pokręciłem. W instrukcji do Accorda mam napisane: stosować oleje zgodne z normą ACEA A1/B1 lub ACEA A3/B3 lub lepsze. W instrukcji do Civica mam: przy samochodach z wskaźnikiem przeglądów stosować oleje zgodne z ACEA A3/B3 lub A5/B5. Wymaganie dla Civica jest dla mnie jasne (przy A3/B3 będzie wieksze zużycie) ale dla accorda.. > Jeśli producent zaleca oleje klasy energooszczędnej A1... to zawsze można wlać olej klasy A3/B3 > (licząc się ze wzrostem spalania) Zawsze? Nie będzie przeszkadzać ta wyższa lepkość wysokotemperaturowa (nie zwiększy ewentualnie zużycia elementów silnika ciasnopasowanego?) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esjot Napisano 5 Lutego 2014 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 > Zawsze? Nie będzie przeszkadzać ta wyższa lepkość wysokotemperaturowa (nie zwiększy ewentualnie > zużycia elementów silnika ciasnopasowanego?) Przy zachowaniu tej samej klasy lepkości (np 5W30) na 99.9% tak Różnica jest niewielka a HTHS (to czym różnią się oleje) jest mierzone przy 150stC Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.