Skocz do zawartości

Czujnik położenia wałka rozrządu - rezystancja czujnika.


GoLLaB

Rekomendowane odpowiedzi

Od pewnego czasu mam problem z tym czujnikiem w 1.8 (T18SED).

Wywala błąd P0342. Oczywiście jestem zaznajomiony już z wieloma tematami na tym i innych forach (niekoniecznie nawet z tym samochodem).

Wiem, że najczęściej psuje się kabel, dzisiaj nawet rozbebeszyłem wiązkę już niemal do wtyczki od komputera, co ciekawe, nie widać żadnych poważnych uszkodzeń izolacji. Przy wtyczce jak lekko odgiąłem to zrobiła się dziurka, poza tym nic.

To, co mnie bardziej zastanowiło to fakt, że idą kable fioletowy, czarny i różowy, a przy samej wtyczce są już brązowy, brązowy, czarny - co wskazuje, że coś się upaliło.

Moje prośba jest skierowana do kogoś, kto też ma ten silnik, taki sam czujnik - czy mógłby pomierzyć na sprawnym czujniku rezystancje między pinami, czy pojawia się tam cokolwiek?

U mnie wszędzie wskazuje przerwę w obwodzie. Domyślam się, że jednak cokolwiek tam powinno być. Znalazłem na forum vectry takie dane, pewnie od innego auta to nie ma co przyrównywać, ale coś jednak jest.

Dodatkowe dane techniczne:

Czujnik położenia wałka rozrządu zaworów wydechowych / hallotronowy, umieszczony przy kole zębatym wałka rozrządu zaworów wydechowych - rezystancja (styki oznaczone są na czujniku (1):

- między stykami "A" i "C" - 13,4 Om,

- między stykami "A" i "B" - 0,6 Om,

- między stykami "B" i "C" - 12,9 Om.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A masz oryginalni czujnik czy zamiennik?

Ja go jeszcze nie wyciągałem, ale też auta nie kupowałem nowego, więc czy ktoś go wcześniej zmieniał, czy nie to niestety nie wiem.

Zakładałbym, że jeszcze jest oryginalny.

Aczkolwiek tak, czy siak przymierzam się do zakupu oryginalnego, ale używanego. Więc dla mojej informacji, dobrze by było jednak wiedzieć, co sprawdzić przy zakupie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja z błędem P0342 walczyłem prawie rok. Na początku po awarii oryginalnego kupiłem zamiennik. Ten jednak po miesiącu padł, bo jak się później dowiedziałem z serwisu to zamienniki elektroniki do chevroletów są bardzo słabe. Przed kolejną wymianą czujnika rozebrałem całą wiązkę na elementy pierwsze, żeby upewnić się czy to nie żadne przebicie czy coś innego i jednak musiałem wymienić ten czujnik, koszt 450zł + 100 robocizna, ale za to gwarancja na dwa lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja z błędem P0342 walczyłem prawie rok. Na początku po awarii oryginalnego kupiłem zamiennik. Ten

> jednak po miesiącu padł, bo jak się później dowiedziałem z serwisu to zamienniki elektroniki

> do chevroletów są bardzo słabe. Przed kolejną wymianą czujnika rozebrałem całą wiązkę na

> elementy pierwsze, żeby upewnić się czy to nie żadne przebicie czy coś innego i jednak

> musiałem wymienić ten czujnik, koszt 450zł + 100 robocizna, ale za to gwarancja na dwa lata.

Słyszałem właśnie, że jeśli już kupować, to oryginał, bo zamienniki to dziadostwo (w potaku nawet za 85zł są). Oryginał po ok. 410zł.

Ja przymierzam się do zakupu oryginalnego, ale używki. Stąd też dobrze by było wiedzieć, co tam powinno siedzieć. Jeśli więc masz taki sam silnik i mógłbyś zmierzyć wartości i podać, będę wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym z używką nie ryzykował, elektronika to bardzo delikatna sprawa i wystarczy najmniejsze uszkodzenie, żeby dany element był nie sprawny. U mnie np. zamiennik pokazywał dobre wartości rezystancji, ale okazało się że usterka była gdzie indziej w czujniku i nie dało się tego sprawdzić dokładnie, tylko tyle co, że po zamontowaniu go wyskakiwał błąd, a po zamontowaniu oryginału już nie. Używka będzie kosztowała od 100 do 200zł, a mino dobrych wskazań rezystancji może np lekko deformować sygnał i komputer samochodu będzie to już odbierał jako błąd i dalej będzie wyskakiwało P0342 lub P0341. Lepiej zacisnąć pasa i wydać te 400zł na czujnik plus 100zł na zamontowanie w oryginalnym serwisie chevroleta i mieć spokój na dwa lata gwarancji. Ja próbowałem jechać po kosztach z zamiennikiem i tylko przepłaciłem z 300zł + 8 miesięcy jazda na chceck engine ze zwiększonym spalaniem i mniejsza moca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja bym z używką nie ryzykował, elektronika to bardzo delikatna sprawa i wystarczy najmniejsze

> uszkodzenie, żeby dany element był nie sprawny. U mnie np. zamiennik pokazywał dobre wartości

> rezystancji, ale okazało się że usterka była gdzie indziej w czujniku i nie dało się tego

> sprawdzić dokładnie, tylko tyle co, że po zamontowaniu go wyskakiwał błąd, a po zamontowaniu

> oryginału już nie. Używka będzie kosztowała od 100 do 200zł, a mino dobrych wskazań

> rezystancji może np lekko deformować sygnał i komputer samochodu będzie to już odbierał jako

> błąd i dalej będzie wyskakiwało P0342 lub P0341. Lepiej zacisnąć pasa i wydać te 400zł na

> czujnik plus 100zł na zamontowanie w oryginalnym serwisie chevroleta i mieć spokój na dwa lata

> gwarancji. Ja próbowałem jechać po kosztach z zamiennikiem i tylko przepłaciłem z 300zł + 8

> miesięcy jazda na chceck engine ze zwiększonym spalaniem i mniejsza moca

Tak patrząc dalej można trafić na zepsuty oryginalny i myśleć, że wszystko jest ok, kiedy nie jest (i dalej szukać czegoś innego).

U mnie problem polega na tym, że błąd pojawia się rzadko. Raz na miesiąc - 2. Czasem nawet rzadziej, a kilometrów robię około 2-2,5k na miesiąc.

Jeśli czujnik byłby w ogóle nieaktywny to myślę, że błąd pojawiałby się częściej, czyli może faktycznie jakieś uszkodzenie elektroniki (tylko wtedy skąd ta przerwa i brak jakiejkolwiek rezystancji - tak, jakby był ubity).

Jeśli faktycznie problemem okazałby się czujnik i po wymianie problem by zniknął, to może faktycznie warto wydać nawet i te 500zł. Tylko ja właśnie ani nie odczuwam jakiejś utraty mocy (samochód jestem w stanie wkręcić nawet do 6,5k czyli do chyba prawidłowej odcinki), spalanie raczej w normie, mam gaz i spalanie kształtuje mi się od 9,5 do 11l LPG (zależnie czy z klimą czy bez, czy autostrada, czy spokojnie, czy trasa czy miasto - stąd ten rozrzut).

I zastanawiam się, czy faktycznie jest sens ten czujnik wymienić, bo pokazuje P0342. Wczoraj przestudiowałem instrukcję serwisową dotyczącą tego czujnika. Dzisiaj postaram się zbadać to, co się da.

Wg. instrukcji serwisowej, przy P0342 problem nie będzie związany z zasilaniem czujnika (byłby raczej sygnalizowany przez P0340). P0342 to raczej błąd sygnału z czujnika, odczytywany na 22 pinie kompa (ECM). Czyli czujnik jest prawidłowo zasilony, a sygnału nie ma. I problemem wg. instrukcji serwisowej mogą być:

- kable lub piny czujnika lub ECM

- wadliwy czujnik

- nawet wadliwy ECM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak się może głupio spytam: sprawdzałeś ustawienie rozrządu?

Powiem tak, na tym niestety się nie znam i sam nie jestem w stanie raczej tego sprawdzić. Aczkolwiek gość, który mi ten rozrząd robił, to znajomy, a mimo to nie tani, generalnie mimo swoich cen, z bardzo dobrą opinią w okolicy. Na nic, co robił jeszcze nie narzekałem (rozrząd robił mi raz, 10k km temu, ale wcześniej wymieniał simmering, więc też musiał go ruszyć).

Błąd P0342 towarzyszy mi właściwie od początku (no może przez pierwsze 10-15k km się nie pojawiał). Potem bardzo różnie, potrafił 2x w przeciągu tysiąca kilometrów, innym razem przejechałem 10 tysięcy i nic.

Generalnie zrobiłem Lacettim ponad 70tyś km, kupiłem przy niecałych 159 tyś, teraz ma ok 233tyś. Kasowałem może z 10 razy. Ponieważ pojawiał się wyjątkowo rzadko, podejrzewałem kabel. Ostatnio pojawia się jakby częściej, ale bardzo często razem z P0420 (ten z kolei pewnie przez źle wyregulowany gaz - ostatnio wtryski poszły do wymiany, gaz też jestem teraz w trakcie doprowadzania do porządku).

Ale nie jest to reguła, P0420 potrafi pojawić się co 200km (przed wymianą), po wymianie 200-500km. P0342 znacznie rzadziej.

Co do błędu P0420 to wciąż muszę wyregulować gaz, ale póki co czekam jeszcze na MAP sensor i czujnik temperatury.

Tak duże kombinacje spowodowane są tym, iż zrezygnowałem z wtrysków MED w LR Omegas na rzecz Barracudy, które nie są domyślnie obsługiwane przez komputer LR Omegas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Barracuda ma dysze, więc ktoś kumaty powinien dać radę to dopasować do LR.

Co do rezystancji, to dzisiaj próbowałem ją sprawdzić i w sumie nie zdziwiłem się, ze omomierz nie dał sensownych wyników. Jest to czujnik Halla, więc i wyniki w MOhmach i "pływające" - pewnie ładują się jakieś pojemności. Sensowny sposób na sprawdzenie takiego czujnika, to w zasadzie oscyloskop ( o czym już Ci chyba kiedyś pisałem). Widać wtedy ewentualne zakłócenia/nieprawidłowości sygnału. Jeśli przewody/ konektory nie mają uszkodzeń, to zostaje kupić używany czujnik z gwarancją rozruchową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Barracuda ma dysze, więc ktoś kumaty powinien dać radę to dopasować do LR.

Masz rację, tylko że ten silnik chyba ma w sobie coś "dziwnego". Barracuda na standardowym wg. producenta do tej mocy i pojemności rozmiarze dyszy, na ustawieniu Keihin (Barracuda to zamiennik wtrysków Keihin i ma mieć najpodobniejszą charakterystykę pracy) ustawia mapę poza zakresem po autokalibracji. Jak podjechałem go gazownika, stwierdził, że nie ma już na czym regulować.

Spróbowałem zdjąć dyszę, mapa nie obniżyła się za bardzo. Zmieniłem fw sterownika (LR oferuje fw do silników, gdzie mapa ustawia się wysoko), nie pomogło.

Soft 16 na ustawieniu Matrix i dyszą 2.4 działa dobrze - tzn już po autokalibracji samochód dobrze przyśpiesza, spala w normie, nie ma szarpnięcia przy odjęciu pedału gazu. No i mapa, nie wiem jak to profesjonalnie nazwać, ale ustawiła się w środkowym zakresie. Czyli wciąż mam dużo miejsca w górę i w dół do regulacji. Na tym ustawieniu (innym wysterowaniu wtrysków) mój samochód zachowuje się najlepiej.

Ale są i wady: Ustawienie matrix zakłada, że z domysłu jest map sensor oraz 4,7kOhmowy czujnik temperatury (przez co te elementy trzeba dołożyć w miejsce 2,2kOhmowego czujnika temperatury i czujnika ciśnienia bezwzględnego). Niestety programowo wtedy nie ma możliwości wyboru elementów, które są przy ustawieniu MED i Keihin.

> Co do rezystancji, to dzisiaj próbowałem ją sprawdzić i w sumie nie zdziwiłem się, ze omomierz nie

> dał sensownych wyników. Jest to czujnik Halla, więc i wyniki w MOhmach i "pływające" - pewnie

> ładują się jakieś pojemności. Sensowny sposób na sprawdzenie takiego czujnika, to w zasadzie

> oscyloskop ( o czym już Ci chyba kiedyś pisałem). Widać wtedy ewentualne

> zakłócenia/nieprawidłowości sygnału. Jeśli przewody/ konektory nie mają uszkodzeń, to zostaje

> kupić używany czujnik z gwarancją rozruchową.

Tak się spodziewałem, że albo przerwa, albo oporności są tak duże, że idą poza zakres.

Chyba faktycznie pozostaje podmienić czujnik i potestować. Tata ma nubirę 1.6, dostałem też w innym miejscu podpowiedź, że spokojnie z niej mogę włożyć i sprawdzać.

Pytanie, które jeszcze mi się teraz nasuwa, czy mogę spokojnie odłączyć tą hmm łapę silnika przy osłonie rozrządu (o ile to łapa jest)? Chodzi o ten element, który będzie przeszkadzał w zdjęciu osłony do wymiany? Czy do tego już trzeba podpierać na czymś silnik, czy jeszcze się obejdzie? Bo nie mogę sobie przypomnieć, czy podczas wymiany rozrządu u kolegi silnik był podparty, czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.