Skocz do zawartości

Espace IV - blokowanie się koła przy hamowaniu - rozwiązane


maras77

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

, Jak pewnie niektórzy wiedzą niedawno stałem się posiadaczem Espace IV 2.0 DCI.

Niestety kupując nie znałem się jeszcze na Renaultach i po kilku dniach okazało się, że uszkodzony jest ABS, tzn. w czasie hamowania blokuje się przednie lewe koło aż dymi, oczywiście bez innych objawów, typu zapalanie kontrolek, błędy itp. (nie tylko tego nie zauważyłem, ale to opowieść na inny wątek)
Jest kilka wątków na różnych forach opisujących podobną usterkę, ale wszystkie bez rozwiązania i zakończenia.
Oczywiście podejrzenie padło na słynna, padającą pompę-modulator firmy ATE, który u mnie jest w wersji za minimum 700 zł używka, lub 700 zł regeneracja. Przygotowałem się do samodzielnej naprawy, zakupiłem podobną pompę (inny numer) na allegro za 24 zł celem przećwiczenia demontażu i naprawy.
Jako, że lubię wiedzieć, co mam, od razu zakupiłem CLIPa na znanym portalu azjatyckim, czyli Aliexpress.
Clip tej jest taki, ile kosztuje, czyli można coś zrobić, ale jakość tej pracy jest dość niska. Ciągle się rozłączał i trzeba było restartować i program, i interfejs i samochód aby z powrotem działał. Dla amatora w sam raz, do poważnych zastosowań się nie nadaje.

Clip przyszedł, podłączyłem i ... okazało się, że czujnik ciśnienia działa poprawnie, prędkości kół są poprawne, błędów w pompie - brak.
Trochę mnie to zmartwiło, ale zacząłem robić testy silniczka i zaworów. Wszystko wydawało się, że działa, po zapodaniu testu silniczek w pompie działał i przyciśnięty pedał hamulca bardzo delikatnie pulsował. To pulsowanie delikatne jest bardzo ważne, ale o tym dalej.

Wpadłem na pomysł, że może coś jest zapowietrzone, bo np ktoś wymieniał płyn bez clipa i procedury odpowietrzania.

Dolałem płynu, i puściłem procedurę odpowietrzania, co drugi raz pompując pedałem bez włączania clipem odpowietrzania bloku ABS i z procedurą.
Wyszło trochę powietrza ale nic to nie dało.
Dalej było tak samo a przy testach trochę zaczęła uszkadzać się opona.

Wtedy zrezygnowany usiadłem przy clipie i zapodawałem po kolei testy zaworów (wciskając pedał hamulca) i odpowietrzanie - na zmianę. Po kilku takich przebiegach nagle nastąpiła zmiana. Pedał hamulca w czasie testu zaworów zaczął mocno kopać, masować stopę i naciskać do góry.
Od tego momentu ABS naprawił się. Koła się nie blokowały a w momencie poślizgu pedał kopie i masuje stopę.
Tutaj ważna uwaga - jak clipem testujemy zawory pompy, to trzeba wciskać pedał hamulca, aby test pokazał działanie zaworów. Pedał hamulca MUSI MOCNA KOPAĆ i próbować iść do góry w czasie pracy pompy i zaworów.
I tak powinno być. Brak kopania pedału w poślizgu, lub w czasie testów clipem zaworów oznacza, że albo jest coś zapowietrzone, albo zastane, lub uszkodzone.

Potem jeszcze wymieniłem płyn na nowy we wszystkich obwodach kół. Zeszło sporo syfu - chyba płyn nie był nigdy wymieniany.

Podejrzewam, że pompa ABS była zapowietrzona oraz zastana i dopiero kilkukrotne włączenie sterowania na zawory i nowy płyn ją odblokowały.

Clip się zwrócił, bo już byłem gotowy wymontowywać pompę i słać do regeneracji, gdzie by mnie skasowali na 700 zł + wysyłka, gdybym sam robił resztę....

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.