maka777 Napisano 22 Grudnia 2016 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2016 Witam Jakiś miesiąc temu zapaliła mi się kontrolka silnika. Po zczytaniu błędów wyszedł tylko ECN042052 - słaba wydajność układu katalitycznego. Błąd skasowałem elm-em i trzy tygodnie był spokój. Wczoraj znowu się zapaliła. Dostałem się do katalizatora i był cały, czysty, generalnie OK. Dodam, że jakieś 1,5 roku temu wymieniłem katalizator bo w poprzednim pękł cały wkład. Na obecnym zrobiłem 10tkm. Teraz jak obserwowałem napięcia sond lambda to pierwsza ładnie sobie pracowała w zakresie 0,1V-0,8V. Druga natomiast pokazywała stałe napięcie 1,24V. Teraz pytanie do mądrych głów - czy w/g Was druga sonda padła czy raczej znowu katalizator ? Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Orochimaru Napisano 22 Grudnia 2016 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2016 1,24V powiadasz. Jak na sondę 1-woltową, to bardzo rozbrykana . A zobacz, co się dzieje jak tylko odpalisz silnik. Wtedy napięcie na drugiej sondzie powinno być bliskie zeru i powoli rosnąć w miarę nagrzewania się sondy. Jeśli przez kilka sekund hamujesz silnikiem, to tak samo, napięcie powinno spaść do zera. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maka777 Napisano 23 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 23 Grudnia 2016 Sprawdziłem i wygląda to tak... obydwie sondy zaraz po odpaleniu pakazują wartość napięcia 1,2V. Po kilku sekundach pierwsza sonda ładnie oscyluje tak jak pisałem wcześniej a w przypadku drugiej napięcie cały czas 1,2V. Próby robiłem na zimnym silniku. W sofcie ( torque i piston) wybierałem bank 1 dla sondy 1 i 2. W obydwu programach wartości były zbliżone. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Orochimaru Napisano 23 Grudnia 2016 Udostępnij Napisano 23 Grudnia 2016 No to wiemy, że jedna sonda leży. Pytanie dlaczego. Musisz wywołać mieszankę bogatą i ubogą przez kilka sekund (co najmniej 5s). Pierwszą np: przyspieszając z gazem w podłodze, drugą - hamując silnikiem. Wskaźnikiem będzie pierwsza sonda. Druga zareaguje z opóźnieniem, ale jeśli jest dobra, to po kilku sekundach powinna wskazać to co pierwsza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maka777 Napisano 23 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 23 Grudnia 2016 Zrobiłem dzisiaj trase (50 km) obserwując wskazania sond. Tak jak pisałeś, przyspieszałem i hamowałem silnikiem. Pierwsza sonda pracowała a druga ciągle 1,2V. Jechałem 140km/h utrzymując obroty 4-5 tys, potem hamowałem silnikiem i żadnej reakcji ze strony drugiej sondy za katem nie było. Czy nie jest tak że gdyby sonda była walnięta to by wywaliło checka? Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Orochimaru Napisano 23 Grudnia 2016 Udostępnij Napisano 23 Grudnia 2016 No, właśnie wywaliło . Druga sonda nie oscyluje. Ecu sprawdza nią okazjonalnie katalizator. Robi to tak jak napisałem. Wymusza chwilowo mieszankę bogatą i ubogą i sprawdza po jakim czasie druga sonda zmieni stan. W Twoim wypadku nie zmienia, więc ecu zgłasza błąd katalizatora, bo zakłada, że sonda jest dobra. Nie musi to być w 100% jej wina, dlatego konieczne są dodatkowe pomiary. Trzeba sprawdzić, czy działa podgrzewanie. Sterownik co prawda nadzoruje ten obwód, ale dla pewności, na dwóch - za pewne szarych, albo białych - przewodach jest grzałka. Ma mieć zasilanie (12V) i pobierać prąd (ok 1A). Przewód sygnałowy (pewnie czarny) można zmasować kabelkiem i zobaczyć, czy komp w tym czasie pokaże 0V. Bezpiecznie jest to robić probówką. Na wypadek, gdyby przewód sygnałowy był zwarty do plusa grzałki w środku sondy, można pomiar wykonać z sondą podłączoną i odłączoną. Dzięki temu wykluczysz uszkodzenie na całej drodze od sondy do kompa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maka777 Napisano 23 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 23 Grudnia 2016 Wielkie dzięki za pomoc. Pewnie zabiorę się za to po świętach. Tymczasem życzę koledze zdrowych i spokojnych Świąt. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maka777 Napisano 2 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2017 Witam po przerwie Po wytarganiu sondy z rury i sprawdzeniu jej organoleptycznie nie znalazlem nic niepokojącego. Sonda była czysta, wtyczka, kable OK. Niestety nie pomierzyłem jej bo mi bateria w mierniku siadła. Po złożeniu wszystkiego do kupy sonda 2 zagadała. Na wolnych obrotach przy nagrzanym silniku sonda 1 - 0,1-0,8V sonda 2 - 0,7-0,8V Przy 3000 obr sonda 1 - 0,2-0,9V sonda 2 - 0,1-0,2V czasami napięcie rosło przy zmianie obrotów. Martwi mnie tylko, że w niektórych momentach napięcie i częstotliwość oscylacji były podobne dla pierwszej i drugiej sondy. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.