Skocz do zawartości

Jak jest różnica pomiędzy LPG a CNG?


amciek

Rekomendowane odpowiedzi

cytat z motobiznes o2.pl

"Różnica tkwi w składzie chemicznym paliwa, metodach jego wytwarzania, w instalacji gazowej oraz kosztach zakupu ( 1 litr LPG cena około 1,80 zł, a 1 kg CNG około 1,20 zł). LPG to mieszanina ciekłego propanu i butanu w określonych proporcjach, powstająca w procesie fizyko-chemicznym. CNG to gaz ziemny - sprężony metan, będący paliwem naturalnym wydobywanym z ziemi. Instalacje CNG można swobodnie montować w samochodach osobowych, zarówno tych starszych generacji (gaźnikowych) jak też i tych najnowocześniejszych. Różnica w instalacjach LPG a CNG polega na tym, że ze względu na bardzo wysokie ciśnienie w CNG stosowane są specjalne zbiorniki o podwyższonych parametrach ze specjalnym osprzętem umożliwiającym zarówno tankowanie jak też i późniejszą prawidłową eksploatację urządzeń. W CNG stosuje sie też specjalne reduktory (miksery) oraz przewody, elektronika sterująca jest taka sama jak w LPG. Ze względu na wielkość tych zbiorników mamy do czynienia z poważnym ograniczeniem miejsca w bagażniku – nie ma możliwości zamontowania zbiornika w miejsce koła zapasowego, oraz zwiększenie masy własnej pojazdu. Zużycie gazu jest porównywalne ze zużyciem benzyny. W przypadku LPG mamy większy komfort zarówno w kwestii wykorzystania samego bagażnika - zbiornik można umieścić w miejscu koła zapasowego, podwiesić pod spodem (zbiorniki toroidalne) czy też umieścić za siedzeniem lub z boku w bagażniku (zbiornik cylindryczny). Kolejnym czynnikiem jest ilość stacji LPG, których mamy pod dostatkiem i nie ma problemu z tankowaniem, co także ma duże znaczenie. Stacji oferujących CNG jest w Polsce tylko ok. 14, co może stanowić problem. Kolejna różnica to jest wyższa cena zakupu instalacji CNG w porównaniu do LPG spowodowana zwiększonym kosztem zbiornika."

mnie inetresuje jedno zagadnienie.

dlaczego w przypadku cng konieczne jest stosowanie wysokiego cisnienia? co powoduje taki wymog? dlaczego nie mozna uzywac tego przy cisnieniu jak w lpg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lpg jest pod wplywem cisnienia w plynie i mozna upchac go duzo a cng nie bedzie nigdy w stanie plynym i jak go upychasz musisz walnac duze cisnienie i duze cisnienie bedzie panowac w zbiorniu dlatego jest on ogromny i ma grube scianki a w tym ogromnym zbiorniku paliwa starcza na okolo 200 km tak gdzies ogladalem w tv ze testowali mesia e klasy i pol auta to byly zbiorniki a starczalo na 200km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> dlaczego w przypadku cng konieczne jest stosowanie wysokiego

> cisnienia? co powoduje taki wymog? dlaczego nie mozna uzywac

> tego przy cisnieniu jak w lpg?

to sa dwie rózne substancje weglowodorowe(a w zasadzie 3 bo LPG to mieszanina propanu i butanu) .

Metan CH4

Propan C3H8

Butan C4H10

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> lpg jest pod wplywem cisnienia w plynie i mozna upchac go duzo a cng

> nie bedzie nigdy w stanie plynym i jak go upychasz musisz walnac

> duze cisnienie

Niezupełnie.

Oba paliwa mogą być płynne, tylko do upłynnienia LPG wystarczy wystarczy ciśnienie 6atm (przy temp pokojowej) ale żeby zrobić to samo z CNG potrzeba ok 600atm (w temp pokojowej)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oba paliwa mogą być płynne, tylko do upłynnienia LPG wystarczy

> wystarczy ciśnienie 6atm (przy temp pokojowej) ale żeby zrobić

> to samo z CNG potrzeba ok 600atm (w temp pokojowej)

Czy oba paliwa moga byc plynne to bym dyskutowal. W CNG glownym skladnikiem jest metan. Warunki temperaturowe w ktorych magazynujemy ten gaz jet powiedzmy w granicach -15 - +30 stopni Celsjusza. Czyli jestesmy znacznie powyzej temperatury krytycznej metanu (190K czyli -83 stopnie celsjusza). Jak wiadomo powyzej temperatury krytycznej kazdej substancji wystepuje ona tylko i wylacznie w postaci pary nasyconej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy oba paliwa moga byc plynne to bym dyskutowal. W CNG glownym

> skladnikiem jest metan. Warunki temperaturowe w ktorych

> magazynujemy ten gaz jet powiedzmy w granicach -15 - +30 stopni

> Celsjusza. Czyli jestesmy znacznie powyzej temperatury

> krytycznej metanu (190K czyli -83 stopnie celsjusza). Jak

> wiadomo powyzej temperatury krytycznej kazdej substancji

> wystepuje ona tylko i wylacznie w postaci pary nasyconej.

Masz rację, mój błąd. Jeżeli metan płynny to tylko w zbiornikach kriogenicznych które w samochodach byłoby ciężko zamontować.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Masz rację, mój błąd. Jeżeli metan płynny to tylko w zbiornikach

> kriogenicznych które w samochodach byłoby ciężko zamontować.

> pozdrawiam

pomylka zdarza sie kazdemu smile.gif

dla mnie parametry fizykochemiczne m.in. tego gazu to chleb powszedni wiec sie chwale 270635636-JUMP2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Masz rację, mój błąd. Jeżeli metan płynny to tylko w zbiornikach

> kriogenicznych które w samochodach byłoby ciężko zamontować.

> pozdrawiam

Z tego co gdzieś czytałem to CNG transportuje czy ma być transportowany jako LNG, ale właśnie potrzeba chłodzenia zbiorników.

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z tego co gdzieś czytałem to CNG transportuje czy ma być

> transportowany jako LNG, ale właśnie potrzeba chłodzenia

> zbiorników.

> Pozdr

Masz racje, schladza sie go chyba gdzies ponizej -150st celsjusza (o ile pamietam)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.