amciek Napisano 21 Maja 2006 Udostępnij Napisano 21 Maja 2006 cytat z motobiznes o2.pl "Różnica tkwi w składzie chemicznym paliwa, metodach jego wytwarzania, w instalacji gazowej oraz kosztach zakupu ( 1 litr LPG cena około 1,80 zł, a 1 kg CNG około 1,20 zł). LPG to mieszanina ciekłego propanu i butanu w określonych proporcjach, powstająca w procesie fizyko-chemicznym. CNG to gaz ziemny - sprężony metan, będący paliwem naturalnym wydobywanym z ziemi. Instalacje CNG można swobodnie montować w samochodach osobowych, zarówno tych starszych generacji (gaźnikowych) jak też i tych najnowocześniejszych. Różnica w instalacjach LPG a CNG polega na tym, że ze względu na bardzo wysokie ciśnienie w CNG stosowane są specjalne zbiorniki o podwyższonych parametrach ze specjalnym osprzętem umożliwiającym zarówno tankowanie jak też i późniejszą prawidłową eksploatację urządzeń. W CNG stosuje sie też specjalne reduktory (miksery) oraz przewody, elektronika sterująca jest taka sama jak w LPG. Ze względu na wielkość tych zbiorników mamy do czynienia z poważnym ograniczeniem miejsca w bagażniku – nie ma możliwości zamontowania zbiornika w miejsce koła zapasowego, oraz zwiększenie masy własnej pojazdu. Zużycie gazu jest porównywalne ze zużyciem benzyny. W przypadku LPG mamy większy komfort zarówno w kwestii wykorzystania samego bagażnika - zbiornik można umieścić w miejscu koła zapasowego, podwiesić pod spodem (zbiorniki toroidalne) czy też umieścić za siedzeniem lub z boku w bagażniku (zbiornik cylindryczny). Kolejnym czynnikiem jest ilość stacji LPG, których mamy pod dostatkiem i nie ma problemu z tankowaniem, co także ma duże znaczenie. Stacji oferujących CNG jest w Polsce tylko ok. 14, co może stanowić problem. Kolejna różnica to jest wyższa cena zakupu instalacji CNG w porównaniu do LPG spowodowana zwiększonym kosztem zbiornika." mnie inetresuje jedno zagadnienie. dlaczego w przypadku cng konieczne jest stosowanie wysokiego cisnienia? co powoduje taki wymog? dlaczego nie mozna uzywac tego przy cisnieniu jak w lpg? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
buch Napisano 21 Maja 2006 Udostępnij Napisano 21 Maja 2006 lpg jest pod wplywem cisnienia w plynie i mozna upchac go duzo a cng nie bedzie nigdy w stanie plynym i jak go upychasz musisz walnac duze cisnienie i duze cisnienie bedzie panowac w zbiorniu dlatego jest on ogromny i ma grube scianki a w tym ogromnym zbiorniku paliwa starcza na okolo 200 km tak gdzies ogladalem w tv ze testowali mesia e klasy i pol auta to byly zbiorniki a starczalo na 200km Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wszim Napisano 21 Maja 2006 Udostępnij Napisano 21 Maja 2006 > dlaczego w przypadku cng konieczne jest stosowanie wysokiego > cisnienia? co powoduje taki wymog? dlaczego nie mozna uzywac > tego przy cisnieniu jak w lpg? to sa dwie rózne substancje weglowodorowe(a w zasadzie 3 bo LPG to mieszanina propanu i butanu) . Metan CH4 Propan C3H8 Butan C4H10 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pery Napisano 22 Maja 2006 Udostępnij Napisano 22 Maja 2006 apropo cen, u mnie CNG 1,64 zł Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piorkop69 Napisano 22 Maja 2006 Udostępnij Napisano 22 Maja 2006 Jesli samochód pali 10l Pb to przejedzie 100km za ~43,5zł a za ile przejedzie 100km na CNG? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pery Napisano 22 Maja 2006 Udostępnij Napisano 22 Maja 2006 > Jesli samochód pali 10l Pb to przejedzie 100km za ~43,5zł > a za ile przejedzie 100km na CNG? ja Ci zapodam taki przykład ;autobus spala ok.38 ON a taki sam z CNG ok.40-50 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piorkop69 Napisano 22 Maja 2006 Udostępnij Napisano 22 Maja 2006 > ja Ci zapodam taki przykład ;autobus spala ok.38 ON czyli cena za 100km to 38*4 > a taki sam z CNG ok.40-50 a tu 45*1,64 zł Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzynios Napisano 23 Maja 2006 Udostępnij Napisano 23 Maja 2006 > lpg jest pod wplywem cisnienia w plynie i mozna upchac go duzo a cng > nie bedzie nigdy w stanie plynym i jak go upychasz musisz walnac > duze cisnienie Niezupełnie. Oba paliwa mogą być płynne, tylko do upłynnienia LPG wystarczy wystarczy ciśnienie 6atm (przy temp pokojowej) ale żeby zrobić to samo z CNG potrzeba ok 600atm (w temp pokojowej) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
baranp Napisano 23 Maja 2006 Udostępnij Napisano 23 Maja 2006 > Oba paliwa mogą być płynne, tylko do upłynnienia LPG wystarczy > wystarczy ciśnienie 6atm (przy temp pokojowej) ale żeby zrobić > to samo z CNG potrzeba ok 600atm (w temp pokojowej) Czy oba paliwa moga byc plynne to bym dyskutowal. W CNG glownym skladnikiem jest metan. Warunki temperaturowe w ktorych magazynujemy ten gaz jet powiedzmy w granicach -15 - +30 stopni Celsjusza. Czyli jestesmy znacznie powyzej temperatury krytycznej metanu (190K czyli -83 stopnie celsjusza). Jak wiadomo powyzej temperatury krytycznej kazdej substancji wystepuje ona tylko i wylacznie w postaci pary nasyconej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzynios Napisano 23 Maja 2006 Udostępnij Napisano 23 Maja 2006 > Czy oba paliwa moga byc plynne to bym dyskutowal. W CNG glownym > skladnikiem jest metan. Warunki temperaturowe w ktorych > magazynujemy ten gaz jet powiedzmy w granicach -15 - +30 stopni > Celsjusza. Czyli jestesmy znacznie powyzej temperatury > krytycznej metanu (190K czyli -83 stopnie celsjusza). Jak > wiadomo powyzej temperatury krytycznej kazdej substancji > wystepuje ona tylko i wylacznie w postaci pary nasyconej. Masz rację, mój błąd. Jeżeli metan płynny to tylko w zbiornikach kriogenicznych które w samochodach byłoby ciężko zamontować. pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
baranp Napisano 23 Maja 2006 Udostępnij Napisano 23 Maja 2006 > Masz rację, mój błąd. Jeżeli metan płynny to tylko w zbiornikach > kriogenicznych które w samochodach byłoby ciężko zamontować. > pozdrawiam pomylka zdarza sie kazdemu dla mnie parametry fizykochemiczne m.in. tego gazu to chleb powszedni wiec sie chwale Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koonrad Napisano 23 Maja 2006 Udostępnij Napisano 23 Maja 2006 > Masz rację, mój błąd. Jeżeli metan płynny to tylko w zbiornikach > kriogenicznych które w samochodach byłoby ciężko zamontować. > pozdrawiam Z tego co gdzieś czytałem to CNG transportuje czy ma być transportowany jako LNG, ale właśnie potrzeba chłodzenia zbiorników. Pozdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
baranp Napisano 23 Maja 2006 Udostępnij Napisano 23 Maja 2006 > Z tego co gdzieś czytałem to CNG transportuje czy ma być > transportowany jako LNG, ale właśnie potrzeba chłodzenia > zbiorników. > Pozdr Masz racje, schladza sie go chyba gdzies ponizej -150st celsjusza (o ile pamietam) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.