Skocz do zawartości

Wymiana paska rozrządu/pompy wodnej w Mk1 FIRE 8V - FR


yaboll

Rekomendowane odpowiedzi

Dotyczy Punto Mk1 z silnikami 1.1/1.2 8V

Zaczęło się tak...:

275492823-000_0142.jpg

A skończyło po 3 kkm tak: crazy.gif

275492823-100_1964.jpg

Totalna rozwałka uszczelnienia wodnego pompy...

Zakupiłem więc nową pompę,firmy HEPU (85 PLN):

275492823-100_1986.jpg

Porownanie wirników starej i nowej pompy zlosnik.gif:

275492823-100_1987.jpg

275492823-100_1990.jpg

Z pewnością nowa będzie wydajniejsza ok.gif

Zabawę z wymianą zaczynamy od skompletowania wszystkich niezbędnych części:

-pompa wodna

-silikon wysokotemperaturowy (czarny lub czerowny,wypas to Loctite Ultra Black zlosnik.gif,ale ja uzylem zwyklego czerwonego za 2 zeta/tubka cool.gif)

-ewentualnie oring rury,wychodzącej z pompy,pasek rozrządu i napinacz

i narzędzi:

-klucze oczkowe/płaskie 8,10,13,17

-klucze nasadowe 10,13,17

-przegub do klucza nasadowego

-papier ścierny 250,wodny 800

-szczotka druciana na wiertarkę +wiertarka/wkrętarka

-wkrętaki płaskie i krzyżakowe

No i ruszamy:

Odłączamy akumulator,spuszczamy płyn chłodzący z układu - zdejmujemy dolny wąż z krócca na chlodnicy,przy otwartym korku chlodnicy.

Zdejmujemy przednią część obudowy filtra powietrza:

275492823-100_1946.jpg

Rozłączamy przewód czujnika GMP,dochodzący do obudowy napędu rozrządu:

275492823-100_1947.jpg

I wyciągamy wszystkie kable z obudowy rozrządu:

275492823-100_1954.jpg

275492823-100_1955.jpg

Odkręcamy śruby M6,mocujące obudowę:

Dwie z przodu:

275492823-100_1949.jpg

Jedna z tyłu:

275492823-100_1948.jpg

I jedna,długa,z boku:

275492823-100_1951.jpg

Odchylamy obudowę i wyciągamy ją do gory:

275492823-100_1956.jpg

Tym sposobem mamy odkryty cały napęd rozrządu zlosnik.gif:

275492823-100_1957.jpg

Aby móc potem bezproblemowo założyć osłonę,musimy zdemontowac koło pasowe napędu alternatora.

Więc luzujemy alternator:

275492823-100_2001.jpg

275492823-100_2003.jpg

Wrzucamy piąty bieg,zeby zablokować silnik (zakładając,ze auto stoi na kolach zlosnik.gif),i odkręcamy trzy śruby M8,mocujące koło pasowe:

275492823-100_1996.jpg

Zdejmujemy koło wraz z paskiem...i mamy odkryte dolne koło napędu rozrządu:

275492823-100_1997.jpg

Kluczem 13 luzujemy napinacz: (jeśli chcemy wymienić rolkę,to odkręcamy nakrętkę całkowicie i zdejmujemy rolkę z piasty)

275492823-100_1970.jpg

I zrzucamy pasek rozrządu:

275492823-100_1971.jpg

Teraz demontujemy pompę - odkręcamy dwie gorne śruby M6:

275492823-100_1958.jpg

I dolne mocowanie - jedna śruba M6,i jedna nakrętka (na szpilkę):

275492823-100_1962.jpg

Podważamy mocno wkrętakiem płaskim:

275492823-100_1974.jpg

I pompa juz jest nasza ! yay.gif

275492823-100_1975.jpg

Zasyfione silikonem i płynem gniazdo pompy w bloku:

275492823-100_1977.jpg

Musimy je osuszyć i oczyścić z resztek masy uszczelniającej (metoda dowolna zlosnik.gif - najlepiej uzyć plynu,rozpuszczającego silikon,ale to nie aluminium,tylko żeliwo,i skrobać też można - najpierw delikatnie szczotką drucianą,potem papierem 250 i 800):

275492823-100_1985.jpg

Nakładamy silikon na nową pompę:

275492823-100_1991.jpg

Delikatnie,zeby nie rozmazać silikonu,przystawiamy pompę do bloku,nasadzamy na szpilkę mocującą,i przykręcamy:

275492823-100_1992.jpg

275492823-100_1993.jpg

Ustawiamy rozrząd:

Wyjmujemy zaślepkę gumową z obudowy sprzęgła,i patrzymy w okienko:

275492823-rozrzad1.jpg

Kręcąc walem korbowym (np.wrzucamy piąty bieg,podnosimy jedną stronę samochodu i kręcimy kołem) ustawiamy koło zamachowe tak,aby wycięcie na nim pokryło się z dużym znakiem-strzałką,oznaczonym jako 0* (po GMP na 1-szym garze):

275492823-rozrzad2.jpg

Wkładamy spowrotem zaslepkę,opuszczamy auto,wrzucamy "jedynkę",zaciągamy ręczny i zajmujemy się ustawianiem wałka rozrzadu - ustawiamy,aby znak na kole zgrał się ze znakiem (wycięciem) na głowicy:

275492823-100_1999.jpg

Zakładamy pasek rozrządu,napinacz (jesli był zdejmowany),napinamy pasek,i dokręcamy:

275492823-100_2009.jpg

Pasek ma być tak napięty,zeby nie można go bylo skręcić w najdłuższym miejscu między kołami zębatymi (czyli między wałkiem rozrządua pompą wodną) o więcej,niż 90*:

275492823-100_2010.jpg

Podpinamy na chwilę aku,kręcimy trochę rozrusznikiem,po czym sprawdzamy naciąg paska i ustawienie rozrządu.Jesli wszystko jest OK,to zakładamy obudowę paska:

275492823-100_2000.jpg

Potem zostanie nam już tylko zamontowac koło pasowe altka (tutaj uwaga na prawidłowe ustawienie - mały kołek ustalający ma wejść w otwór w kole pasowym)

275492823-rozrzad3.jpg

,naciągnąć pasek napędu alternatora,podłączyć akumulator,i napełnić układ chlodzący (oczywiście po odczekaniu czasu,przewidzianego na zaschnięcie masy uszczelniającej pompę - patrz etykieta na tubie rzeczonej masy)

Odpowietrzniki układu znajdują się na chłodnicy,w jej prawym górnym rogu,w okolicach reflektora:

275492823-100_2014.jpg

i na wężu,prowadzącym do nagrzewnicy,za silnikiem (na zdjęciu widac kolektor ssący):

275492823-100_2013.jpg

To na dzisiaj wszystko,mam nadzieję,ze manual ten okaże się dla Was pomocny,i samodzielnie przeprowadzona naprawa zostanie uwienczona pelnym sukcesem 20.GIF

post-25682-14352464851783_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wim

> ale pisale to dobrze ponad godzine, a ja biedny tylko F5, F5, F5

> .....

w hasioku moglem pozwolić sobie na rozmyślanie nad ksztaltem FRki,i na edycję i kadrowanie fotek w trakcie jej pisania biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dotyczy Punto Mk1 z silnikami 1.1/1.2 8V

> Zaczęło się tak...:

> A skończyło po 3 kkm tak:

> Totalna rozwałka uszczelnienia wodnego pompy...

> Zakupiłem więc nową pompę,firmy HEPU (85 PLN):

> Porownanie wirników starej i nowej pompy :

> Z pewnością nowa będzie wydajniejsza

> Zabawę z wymianą zaczynamy od skompletowania wszystkich niezbędnych

> części:

> -pompa wodna

> -silikon wysokotemperaturowy (czarny lub czerowny,wypas to Loctite

> Ultra Black ,ale ja uzylem zwyklego czerwonego za 2 zeta/tubka

> )

> -ewentualnie oring rury,wychodzącej z pompy,pasek rozrządu i napinacz

- Napisałeś o oringu rury wychodzącej z pompy - jak to tam jest zamontowane, i czy można to w jakiś łatwy sposób zmienić, bo zmieniłem pompe ale na zimnym silniku coś mi tam jeszcze sączy i podejżewam że jest to właśnie ten oring. Jaki numer katalogowy z epera? Dzięki wielkie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.