artur-wiater Napisano 4 Kwietnia 2009 Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2009 /.../ jako, że miałem trochę czasu postanowiłem przeprowadzić eksperyment i raz na zawsze rozwiać problmatyke zaślepienia EGR Auto Chevrolet Evanda OBDII (dwie sondy) EGR elektryczny - identyczny jak w Oplu np. Astrze i wielu innych Tych którzy nie wiedza informuje, że mam ma pokładzie "ruski komp", który jest podłączony do złącza OBD II i pełni rolę skanera tz. pokazuje wiekszość parametrów silnika kody błędów i umożliwia ich kasowanie, a nawet kody czytane są przez miłą panią po radziecku - mówiąc krutko CUDO MIÓD MALINA No to do dzieła - zakupiłem zaślepkę egr na ALLEGRO i dzisiaj przystąpiłem do montażu,kóry jest banalnie prosty - dwie śruby i po sprawie. Dla pewności odłączyłem akumulator - reset adaptacji krokowca EFEKTY: 1. auto po 10 sekundach jazdy wczytało błąd 0401 czyli za mały przepływ spalin (opis z serwisówki poniżej), który jednak w/g tabeli nie generuje zaświecenia checka jest tylko zapisywany w pamieci ECU i dlatego większość zaślepiających egr nie posiadając skanera nawet nie wie o błędzie... 2. moje auto zawsze utrzymywało temp. 83-85 stopni (wskazanie ze skanera nie wskaźnika na desce), po zaślepieniu jest 90-98 stopni - różnicy NIE DA się uchwycić na wskaźniku deski 3. auto nie poszarpuje przy odjęciu gazu - było to delikatne ale było 4. minimalnie lepiej, a właściwie płynniej przyśpiesza... WNIOSKI - zaślepienie EGR-u elektrycznego zawsze generuje błąd ale niekoniecznie jest on wyświetlany da desce - zaślepienie EGR-u powoduje wzrost temp. spalnia i częstrze załączanie się wentylatorów - auto szybciej się nagrzewa - to dobra sprawa w zimie Co Wy na to??? - wyjąć zaślepkę czy zostawić ??? obiecany opis błędu 0401 z serwisówki: Kod diagnostyczny usterki (DTC) P0401 Recyrkulacja gazów spalinowych, niewystarczający przepływ Opis obwodu Układ recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) służy do zmniejszania poziomu emisji tlenków azotu (NOx) powstających przy spalaniu w wysokiej temperaturze. Dokonuje tego kierując małą ilość gazów spalinowych z powrotem do komory spalania. Po rozcieńczeniu mieszanki paliwowo/powietrznej gazami spalinowymi temperatura spalania ulega obniżeniu. W układzie tym stosowany jest liniowy zawór EGR. Liniowy zawór EGR ma za zadanie dostarczyć dokładnie odmierzoną ilość gazów spalinowych do silnika bez wykorzystywania podciśnienia w kolektorze dolotowym. Zawór steruje przepływem gazów spalinowych do kolektora dolotowego z kolektora wydechowego poprzez otwór z czopikiem sterowanym przez moduł sterujący silnika (ECM). Moduł ECM steruje położeniem czopika iglicy wykorzystując dane z czujnika położenia przepustnicy (TP) oraz czujnika ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym (MAP). Moduł ECM steruje działaniem zaworu EGR sterując sygnałem zapłonu przez ECM. Wymagane ustawienie zaworu EGR można monitorować przy użyciu narzędzia skanującego. Moduł ECM monitoruje wyniki swoich komend za pomocą sygnału sprzężenia zwrotnego. PO dostarczeniu napięcia odniesienia 5 V oraz masy do zaworu EGR, sygnał napięciowy odpowiadający położeniu czopika iglicy zaworu EGR jest przesyłany do modułu ECM. Ten sygnał zwrotny może być również monitorowany przy użyciu urządzenia skanującego. Odpowiada on rzeczywistemu położeniu czopika iglicy zaworu EGR. Rzeczywiste ustawienie zaworu EGR powinno być zawsze w pobliżu ustawienia zadanego sygnałem sterującym lub ustawienia żądanego. Niniejsza procedura diagnostyczna pozwoli ustalić, czy nastąpiło zmniejszenie przepływu w układzie recyrkulacji gazów spalinowych (EGR). Warunki generowania kodu DTC Kody usterek DTC P0106, P0107, P0108, P0112, P0113, P0117, P0118, P0122, P0123, P0201, P0202, P0203, P0204, P0351, P0352, P0402, P0404, P0506, P0507, P1404, P0405, P0406 i P0502 nie są wywołane. Test w trybie (DFCO) - odcinania dopływu paliwa przy hamowaniu. Ciśnienie barometryczne jest większe niż 72 kPa (10,4 psi). Prędkość pojazdu jest większa niż 18 km/godz (11,2 mil/godz). Sprzęgło klimatyzacji/sprzęgło ukł. przeniesienia napędu pozostaje bez zmian. Prędkość obrotowa wynosi od 1400 do 3000 dla manualnego mostu pędnego. Prędkość obrotowa wynosi od 1300 do 2900 dla automatycznego mostu pędnego. Skompensowane ciśnienie MAP (w kolektorze dolotowym) kształtuje się w zakresie od 10,3 do 37 kPa (1,5 do 5,4 psi). Rozpocząć test Czujnik położenia przepustnicy (TP) poniżej 1 %. EGR poniżej 1%. Zmiana ciśnienia w kolektorze dolotowym (MAP) jest mniejsza niż 1,0 kPa (0,15 psi). Notatka: Test zostanie przerwany jeśli: Zmiana prędkości pojazdu będzie większa niż 6 km/godz (3,7 mil/godz). Prędkość obrotowa wzrośnie o ponad 50 obr/min. EGR zostanie otwarte o mniej niż 90% zadanego położenia. Czynności po wygenerowaniu kodu DTC Nie zapala się lampka kontrolna awarii (MIL). Moduł ECM zapisuje warunki, przy których nastąpiło wygenerowanie kodu DTC jedynie w postaci danych rejestru usterek (Failure Records). Informacja ta nie jest zapisywana w danych "stopklatki". Zapisany został w historii diagnostyczny kod usterki (DTC). Układ recyrkulacji spalin (EGR) jest wyłączony. Warunki zgaszenia MIL/wymazania DTC Historia kodu DTC zostanie wymazana po 40 kolejnych cyklach nagrzewania bez usterki. Kod(-y) DTC można usunąć za pomocą urządzenia skanującego. Odłączenie zasilania modułu ECM (z akumulatora) na czas dłuższy niż 10 sekund. Pomoce diagnostyczne Wartości EGR Decel Filter mogą być dużą pomocą przy wykrywaniu usterki i weryfikacji dokonanej naprawy. EGR Decel Filter jest średnią różnicą oczekiwanej zmiany ciśnienia w kolektorze (MAP) i rzeczywistej zmiany MAP spowodowanej otwarciem zaworu recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) podczas hamowania. Jest stosowana do określania kiedy zapala się lampka kontrolna awarii (MIL). Prowadząc pojazd z prędkością około 97 km/godz (60 mil/godz) i zwalniając do 32 km/godz (20 mil/godz) można ustalić, czy układ recyrkulacji spalin jest w porządku, czy też częściowo lub całkowicie zablokowany. Mniejsza liczba ujemna (poniżej -3) wskazuje, że układ działa normalnie, zaś liczba dodatnia wskazuje, że układ jest zablokowany i że oczekiwana wielkość przepływu w układzie recyrkulacji nie jest osiągana. Jeśli wartość liczbowa leży w zakresie od -3 do +2, to oznacza to, że układ jest częściowo zablokowany, ale nie na tyle, by miało to wpływ na wielkość emisji. Wartość EGR Decel Filter powinna zawsze wynosić -3 lub mniej. Jeśli wartość EGR Decel Filter będzie rosła (zbliży się do 0 lub przekroczy 0), to świadczy to o blokowaniu układu recyrkulacji gazów spalinowych (EGR). Należy sprawdzić, czy rura układu EGR nie jest uszkodzona lub czy nie występują ograniczenia przepływu powodowane osadami węglowymi w kanałach układu EGR lub w zaworze recyrkulacji gazów spalinowych. Opis testu Poniższe numer(y) odpowiadają numerom kroków w Tabeli diagnostycznej. Kontrola układu Diagnostyki pokładowej (EOBD) zaleca technikowi by zakończył pewne podstawowe czynności kontrolne i zapisał dane ze stop-klatek i zapisów awarii do narzędzia skanującego, jeśli odnoszą się do danej sytuacji. Powstaje wówczas elektroniczna kopia danych pobranych w czasie wystąpienia awarii. Informacje te są następnie zapisywane na narzędziu skanującym do późniejszego użytku. Wydanie polecenia otwarcia zaworu recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) pozwala ustalić, czy układ recyrkulacji gazów spalinowych jest zablokowany całkowicie, czy też częściowo. Dokonać bezpośredniej kontroli wizualnej kanałów i zaworu układu EGR w celu stwierdzenia, czy nie w nich osadów węglowych i czy nie są uszkodzone. Należy sprawdzić, czy z powierzchni montażowych układu recyrkulacji gazów spalinowych usunięto dokładnie materiał uszczelek. Nawet mała ilość materiału może spowodować wygenerowanie kodu DTC P0401. Niniejszy etap pozwala wykryć usterkę, a także zweryfikować poprawność wykonania naprawy. Jeśli wartość EGR Deceleration Filter pozostaje bliska 0 lub jest dodatnia po wykonaniu kilku testów, to oznacza to, że przepływ jest jeszcze nieco przyblokowany. Należy sprawdzić, czy na rurze układu EGR nie ma wgnieceń i czy w zaworze układu EGR nie ma nadmiernej ilości osadów węglowych. Zostanie wykonany tylko jeden test na każdy cykl zapłonu, chyba że kod DTC P0401 został wymazany lub został odłączony akumulator. Wymazanie kodów usterek (DTC) jest bardzo istotnym etapem niniejszej procedury diagnostycznej. Funkcja wymazywania umożliwia zaworowi EGR "nauczenia się" nowego położenia czopika, gdyż stare położenie było niewłaściwe z powodu usterki, która spowodowała wygenerowanie kodu DTC. Kod DTC należy wymazać przy włączonym zapłonie (przy niepracującym silniku) albo podczas pracy silnika na biegu jałowym. Jeśli moduł ECM "widzi" polecenie EGR, to nowe położenie czopika nie zostanie zapamiętane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 4 Kwietnia 2009 Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2009 Miałem zaślepionego w Astrze i wgrany specjalny program do kompa. Niestety zaślepienie powoduje wzrost temp. co niekoniecznie dobrze wpływa na elementy silnika. http://members.chello.pl/r.wicik/PoradyTechniczne.html#Astra Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PAWELwaw84 Napisano 5 Kwietnia 2009 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2009 Wreszcie jakieś dowody na to o czym pisze od kilku wręcz lat. Po prostu przepuszczanie spalin do mieszanki zmniejsza dawkę paliwa (mniejsze spalanie) i niższa temperatura spalania. Jednym słowem jak najbardziej nie jest to tylko urządzenie dbające o środowisko. Co do zaślepiania na zimę - póki silnik nie nabierze pełnej temperatury to raczej EGR powinien być uśpiony, czyli szybkość nagrzania po zaślepieniu powinna być niezmienna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
artur-wiater Napisano 5 Kwietnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2009 dodawanie spalin nie ma wpływu na zmniejdszenie dawki paliwa tylko na obniżenie temp. spalnia - serwisówka mówi to wyraźnie !!!! czas nagrzewania jest zminny bo egr działa od mniej więcej od 45-50 stopni (przynajmniej u mnie ale wie,m że tak jest w wiekszości aut z podgrzewaną sondą- nie ma potrzeby czekania aż silnik rozgrzeje sondę) co do spalania komp pokazuje minimalnie mnie,j a nie wiecej - ciekawe dlaczego - może detonacja większa bo czyste powietrze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 5 Kwietnia 2009 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2009 > Wreszcie jakieś dowody na to o czym pisze od kilku wręcz lat. Po > prostu przepuszczanie spalin do mieszanki zmniejsza dawkę paliwa > (mniejsze spalanie) i niższa temperatura spalania. Jednym słowem > jak najbardziej nie jest to tylko urządzenie dbające o > środowisko. Dba - właśnie poprzez obiniżenie temp. zmniejsza się ilość tlenków w spalinach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.