macius Napisano 29 Kwietnia 2011 Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2011 Mam pytanko, czym się rózni silnik: - 1.4 16V 95KM Starjet Opis tutaj od - 1.4 16V 90KM montowanego w Bravo II. Nie ma zmiennych faz rozrządu i co jeszcze? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lessero Napisano 29 Kwietnia 2011 Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2011 Takie coś: http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=0&Number=282238649&page=0&fpart=5&vc=1 Ponoć hotlink nie działał... teraz zawsze można wkleić w przeglądarkę... I jeszcze z kącika stilo cytat: "wymieniają np. elementy rozrządu, pompę wody, pasek napędu akcesoriów, alternator, bo są inne. W 2004 był silnik 843A.1000 (1.4 95KM) Od 2005 silnik 192B.2000 (1.4 90KM)" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macius Napisano 29 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2011 Ponieważ FIAT ostatnio mocno okroił historię www.fiatpress.pl to wrzucam opis Starjeta: Silniki Starjet są to nowoczesne jednostki napędowe (spełniające wymagania norm EURO 4) stosowane od niedawna w pojazdach marki Fiat. Pierwszym wprowadzonym silnikiem tego typu był silnik 95KM 1.4 16v Starjet we Fiatach Grande Punto w 2006 roku. Silniki, a w zasadzie technologia, Starjet łączą w sobie jednocześnie 3 zaawansowane technologie, nigdy do tej pory nie połączone w jednym silniku. Są to: system zmiennych zawirowań komór spalania (z ang. variable swirl combustion chamber system) bazujący na technologii PDA (Phased Doppler Anemometry - w dużym skrócie jest to laserowy pomiar wielkości kropel i rozkładu ich prędkości we wtryskiwanej mieszance) i przepustnicy regulującej zawirowania, system EGR (Exhaust Gar Recirculation - Recyrkulacja Spalin) oraz technologia VVT (Variable Valve Timing - zmiennych faz rozrządu). Zasada działania w silnikach Starjet jest następująca (w dużym skrócie) : W zależności od obiążenia silnika jeden z 2 kanałów wlotowych jest zamykany (deaktywowany), drugi pozostaje otwarty. Powietrze wlatujące przez otwarty wlot wiruje dookoła osi cylindra zwiększając turbulencje wewnątrz komory. System zmiennych faz rozrządu w związku z pracą systemu recyrkulacji spalin opóźnia zamknięcie kanału wylotowego, upewniając się, że w komorze obecna jest mieszanka zarówno świeżego powietrza, jak i części spalin. Tworzona mieszanka umożliwia znaczący spadek zużycia paliwa jak i spadek szkodliwych emisji - głównie poprzez dopalanie spalin i lepsze wypełnienie cylindra oraz mniejsze straty przepustnicowe. Silnik ten podobny jest do silników Opla w technologii TWINPORT. Opis po angielsku Zdjęcie Starjeta Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartekm Napisano 30 Kwietnia 2011 Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2011 ten opis o laserowym pomiarze kropel to jakiś bzdet Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macius Napisano 2 Maja 2011 Autor Udostępnij Napisano 2 Maja 2011 > ten opis o laserowym pomiarze kropel to jakiś bzdet Kolega nie ma racji. Według stronki Fiat PowerTrain FIAT produkuje 1.4 16V w wersjach z PDA i bez PDA - co daje odpowiednio 95KM i 90KM. PDA - to fazowa anemometria dopplerowska. I rzeczywiście do pomiaru wielkości kropel i rozkładu ich prędkości we wtryskiwanej mieszance stosuje się laser. Naukowy artykuł m.in. o PDA, str. 41. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartekm Napisano 5 Maja 2011 Udostępnij Napisano 5 Maja 2011 > Kolega nie ma racji. Moim zdaniem w tym wypadku PDA to skrót od Port DeActivation ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.