Skocz do zawartości

[AF] włacznik wentylatora chłodnicy


technix

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

muszę kupić nowy termowłącznik wentylatora chłodnicy do asterki, gdyż obecny załącza się nawet jak jest zimny silnik (aktualnie mam wypiętą wtyczkę).

Jak przeglądam katalogi to jest kilka rodzaji różniących się kolorem czujnika (nie wiem co to oznacza), temeraturą zał/wył i już nie wiem co wybrać.

np. VERNET ma takie opcje do wyboru

VETS2864 - 95/90

VETS1958 - 100/95

VETS2769 - 100/95

VETS2864 - 95/90

Wtyczkę mam okrągłą z miejscem na 3 piny, jednakże wykorzystane są tylko 2 (i tylko 2 przewody tam przychodzą), obecny czujnik jest koloru czarnego i jak działał to załączał się przy 95 stopniach a wyłączał przy 90 - i taki zakres temperatur chciałbym pozostawić.

Natomiast nie wiem czmu dla jednego typu silnika jest tyle opcji załączania?po co np. zał. przy 100?

Ja ma silnik C16SE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Natomiast nie wiem czmu dla jednego typu silnika jest tyle opcji załączania?po co np. zał. przy 100?

Może chodzi o kraj przeznaczenia auta? Na skandynawie te z pózniejszym włączaniem. hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Potrzebujesz dokładnie ten: KLIK

ale ten jest na te 100/95

> Skąd wiesz? Mierzyłeś?

po pierwsze to na wskaźniku to widzę

286854159-286406749-Zdj%25EAcie1006.jpg

legenda:

czerwony - temp. załączenia wentylatora

żółty - temp. wyłaczenia wentylatora

niebieski - temp. otwatrcia termostatu (92*C)

a po drugie to mierzyłem to jeszcze pirometrem

post-116584-14352520095953_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobrze piszesz . widzisz to na wskaźniku . masz tam jakas klase dokladnosci . to wskaźnik a nie termometr czy miernik . mierzyles pirometrem - sprawdz jego wskazania we wrzątku .

jeśli masz dwubiegowy went to rozumiem ze na czerwonym zalacza się bieg wolny i schładza

na niebieskim otwiera się term .

nie pasuje zolty -swiadczyl by ze termostat zamyka się zbyt pozno . otwiera ok a zamyka za nisko -krzywa oska -slaba sprezyna -ogolnie cos nie tak . chyba ze kantuje cie drugi przyrząd pom . p[rzy takim zeg miałem wsio tak samo tyle ze czerwony na 100 a nawet lekko ponad

zolty na m-scu czerwonego a niebieski grubość wskazówki ponad 90 . tyle ze miałem went 1 biegowy i start nastepowal przy 100-102* . wylaczal się na kresce pomiędzy 90 a 100 a podczas jazdy stale wskazanie ciut wyżej jak 90 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale ten jest na te 100/95

I taki ma być. Zastanów się: temperatura włączenia wiatraka: 95*. Temperatura otwarcia termostatu: 92*. W takiej sytuacji wystarczy nawet niewielkie zmniejszenie przepływu powietrza przez chłodnicę i wiatrak chodzi non-stop. W zasadzie w mieście by się nie wyłączał.

> po pierwsze to na wskaźniku to widzę

Na temat tego co pokazuje wskazówka, na tym forum paru już się doktoryzowało wink.gif Łącznie z umieszczaniem sond termicznych wewnątrz układu, w kilku miejscach. Tak jak marpas napisał: to orientacyjny wskaźnik a nie miernik. Ty akurat masz szczęście, bo Ci liczbę "90" namalowali we właściwym miejscu. Ci co mają wskaźnik "110" muszą sobie tę 90-tkę w wyobraźni przestawiać o jedną kreskę w dół.

marpas się rozpisał na temat tego co pokazałeś na focie, ja napiszę krócej: niemożliwe przy prawidłowo działającym termowłączniku, poprawnie dobranym to tego silnika.

> a po drugie to mierzyłem to jeszcze pirometrem

Aha.

Pozdroofka

P.S.

Ile pinów ma Twój obecny termowłącznik?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> dobrze piszesz . widzisz to na wskaźniku . masz tam jakas klase dokladnosci . to wskaźnik a nie

> termometr czy miernik . mierzyles pirometrem - sprawdz jego wskazania we wrzątku .

> jeśli masz dwubiegowy went to rozumiem ze na czerwonym zalacza się bieg wolny i schładza

> na niebieskim otwiera się term .

> nie pasuje zolty -swiadczyl by ze termostat zamyka się zbyt pozno . otwiera ok a zamyka za nisko

> -krzywa oska -slaba sprezyna -ogolnie cos nie tak . chyba ze kantuje cie drugi przyrząd pom .

> p[rzy takim zeg miałem wsio tak samo tyle ze czerwony na 100 a nawet lekko ponad

> zolty na m-scu czerwonego a niebieski grubość wskazówki ponad 90 . tyle ze miałem went 1 biegowy i

> start nastepowal przy 100-102* . wylaczal się na kresce pomiędzy 90 a 100 a podczas jazdy

> stale wskazanie ciut wyżej jak 90 .

WOW yikes.gif

kolego, weź jeszcze raz przeczytaj mój post i zastanów się co napisałeś

zupełnie nie na temat sciana.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A czy mogę kupić taki czujnik i podłaczyć tylko pod te piny 95/90?

A kto bogatemu zabroni? wink.gif To Twoje auto i może przeprowadzać na nim dowolne testy. Nie bardzo rozumiem Twoje parcie na obniżenie progu załączania wiatraka, ale myślę, że jakoś to sobie wytłumaczyłeś skoro tak chcesz. O ile pamiętam rozkład przewodów we wtyczce, to będziesz musiał przełożyć jeden przewód (wtyczka jest rozbieralna, nie ma problemu), bo standardowo przewód we wtyczce trafia na pin drugiego biegu wiatraka termowłącznika. Zastrzegam, że mogę się mylić, dawno nie rozbierałem.

> A generalnie to nie rozumiem tej teorii nt. przepływu przez termostat - mógłbyś to jakoś rozjaśnić

Nie przez termostat, tylko powietrza przez chłodnicę wink.gif Termostat puszcza na chłodnicę płyn o temperaturze ok. 92*. Jeżeli zapewniony jest przepływ zimnego powietrza przez chłodnicę (mówiąc po ludzku: jedziesz do przodu ze "słuszną" prędkością), płyn schładza się, wraca do bloku, ogrzewa się i trafia do termostatu. I teraz, jeśli w chłodnicy schłodził się na tyle wyraźnie, że krótki pobyt w bloku nie zdążył go ponownie nagrzać do temperatury 92*, wtedy termostat zamyka się, bo płyn ma temperaturę poniżej jego otwarcia.

Ale jeśli przepływ powietrza przez chłodnicę jest ograniczony (wolna jazda, zabita owadami chłodnica, pogięte blaszki, itp), wtedy płyn schłodzi się nieznacznie, blok go jeszcze ogrzeje i do termostatu trafia z temperaturą ponad 92*, idzie do chłodnicy przez otwarty wciąż termostat, tam znów niewystarczająco się schłodzi, blok go jeszcze dogrzeje więc trafiając ponownie do termostatu ma już znacznie wyżej niż 92*. W Twoim przypadku to "znacznie" to wystarczy 3*, a wtedy wystartuje wiatrak (bo taką ma temperaturę załączenia) aby wymusić sztuczny/zwiększyć przepływ zimnego powietrza przez chłodnicę. O tym przecież wiesz, bo pewnie nie raz zdarzyło Ci się postać dłuższą chwilę z włączonym silnikiem, choćby w korku kiedy przepływ powietrza równy jest zeru.

Sam widzisz, że dając termowłącznik na temperaturę włączenia 95* sprawisz, że wiatrak będzie w częstym użyciu, bo wystarczy tylko 3* powyżej normalnej temperatury pracy silnika. A jak trafisz na egzemplarz, który nie będzie miał dokładnie 95* (tolerancja jest ok. 2* ) to będziesz miał ciągle pracujący wiatrak.

Do tego co napisałem weź małą poprawkę, że termostat nie działa jak przelącznik ON - OFF. Otwarcie i zamknięcie jest rozciągnięte na skali czasu i temperatury. Ale ogólna zasada jest taka jak opisałem.

Nie wiem jak często do tej pory włączał Ci się wiatrak. U mnie przez 8 lat użytkowania Astry w różnych warunkach i termowłączniku 100/95, wiatrak włączył się dosłownie kilka razy. Aż sobie dodałem w zestawie wskaźników kontrolkę, żeby zauważyć i uczcić ten podniosły moment grinser006.gif

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Nie bardzo

> rozumiem Twoje parcie na obniżenie progu załączania wiatraka, ale myślę, że jakoś to sobie

> wytłumaczyłeś skoro tak chcesz.

Wiesz, sam napisałeś o "normalnej" temp. silnika - wg mnie ta normalna w oplu wynsi właśnie 90-95 stopni (tak myślę, nie mam tego w żaden sposób udowodnionego).

Boję się, że jak będzie upalne lato a ja np. stoję w korku powiedzmy 1h i silnik stale ma ok. 100*C - trochę dużo, nie?

Do tego dochodzi jeszcze proces spalania nie NoPb a LPG w silniku i niechciałbym aby temp. przekraczała te 100*C, bowiem wiesz jak się załączy, to zanim schłodzi, zanim wróci ta ochłodzona ciecz to chwilę trwa, a wskazówka wędruje w stronę czerwonego pola powodując, iż zaczynam szybciej myśleć "czy zobaczę zaraz dużo pary spod maski"

> Nie wiem jak często do tej pory włączał Ci się wiatrak. U mnie przez 8 lat użytkowania Astry w

> różnych warunkach i termowłączniku 100/95, wiatrak włączył się dosłownie kilka razy.

Mi latem bardzo często, praktycznie co chwila

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wg mnie ta normalna w oplu wynsi właśnie 90-95

I w większości innych silników

> stoję w korku powiedzmy 1h i silnik stale ma ok. 100*C

Nie ma "stale". Od tego jest wiatrak żeby Ci zbił do 95. A to już przecież "normalna" temperatura. Zresztą, 100* to żadna panika dla silnika.

> bowiem wiesz jak się załączy, to zanim schłodzi, zanim wróci ta ochłodzona ciecz to chwilę trwa

No właśnie, chwilę wink.gif Od tego jest pompa żeby ciecz szybko przepchnąć.

> a wskazówka wędruje w stronę czerwonego pola powodując, iż zaczynam szybciej myśleć "czy zobaczę zaraz dużo pary spod maski"

Poluźnij trochę gumę w majtach, nie będzie tragedii i pary wink.gif Ciecz chłodząca pod zwiększonym ciśnieniem ma temperaturę wrzenia ponad 120*. Para będzie jak ciśnienie nagle spadnie grinser006.gif W awaryjnej sytuacji zawsze możesz dać ogrzewanie kabiny na full i nadmuch na max, nagrzewnica to też chłodnica zlosnik.gif

Zaczynam rozumieć konstruktorów nowszych aut, którzy wskaźnik temperatury podłączają nie wprost do czujnika, tylko przez układ elektroniczny smile.gif Silnik jak się zagrzeje to zawsze pokazuje 90* zlosnik.gif Nieważne, czy jedziesz czy stoisz w korku. Po co kierowce denerwować. Dopiero kiedy naprawdę robi się gorąco i niebezpiecznie, wskazówka wędruje wyżej. Takie oszukaństwo, ale jak uspokaja zlosnik.gif

> Mi latem bardzo często, praktycznie co chwila

Czyli zgodnie z tym co Ci napisałem kilka postów wyżej wink.gif Tylko po co? Policz ile przez wszystkie lata straciłeś na: obciążaniu alternatora, niedoładowaniu akumulatora, zużyciu łożysk wiatraka a i energia do kręcenia wiatrakiem nie bierze się z kosmosu tylko z paliwa, którego musiałeś więcej spalić. Przez co zwiększyłeś ilość CO2 w powietrzu za co powinieneś zostać natychmiast zastrzelony grinser006.gif

95* włączenia wiatraka stosuje się w układach dwubiegowych: na pierwszym biegu zasilanie idzie przez rezystor, przez co wiatrach leniwie się obraca, nie obciążając zbytnio alternatora, ucha i dystrybutora wink.gif Drugie zastosowanie to w wersjach "na trudne warunki klimatyczne" w zestawie z termostatem 82*

Nie kombinuj, zamontuj termowłącznik przewidziany do Twojego auta, tak jak wszyscy użytkownicy na tym forum, jakoś nikt nie pisał przez ostatnie 9 lat, że zagotował/przegrzał silnik przez to, że założył własciwy włącznik.

A do tego co pokazuje wskaźnik temperatury na desce nie przywiązuj większej wagi, najważniejsze, aby wskazania były powtarzalne. Alarmujące jest dopiero kiedy zacznie pokazywać inaczej niż codziennie.

Pozdroofka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ciecz chłodząca pod zwiększonym

> ciśnieniem ma temperaturę wrzenia ponad 120*.

To wiem

>w awaryjnej sytuacji zawsze możesz dać ogrzewanie kabiny na full i nadmuch na max, nagrzewnica

> to też chłodnica

to też wiem

> Zaczynam rozumieć konstruktorów nowszych aut, którzy wskaźnik temperatury podłączają nie wprost do

> czujnika, tylko przez układ elektroniczny Silnik jak się zagrzeje to zawsze pokazuje 90*

> Nieważne, czy jedziesz czy stoisz w korku. Po co kierowce denerwować. Dopiero kiedy naprawdę

> robi się gorąco i niebezpiecznie, wskazówka wędruje wyżej. Takie oszukaństwo, ale jak uspokaja

A no uspokaja

> Przez co zwiększyłeś ilość CO2 w powietrzu za co powinieneś zostać natychmiast

> zastrzelony

wpysk.gifmlotek.gifmlot.gifkara.gifkara.gif

> Nie kombinuj, zamontuj termowłącznik przewidziany do Twojego auta, tak jak wszyscy użytkownicy na

> tym forum, jakoś nikt nie pisał przez ostatnie 9 lat, że zagotował/przegrzał silnik przez to,

> że założył własciwy włącznik.

To chyba jednak tak zrobię ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To chyba jednak tak zrobię

sila perswazji kol lelka jest porazajaca .

jeśli by po wymianie czujnika zegar nadal pokazywl głupoty to pisz do mnie na pw . tu nie podam bo kol gotow wrocic z wywczasów aby mnie znowu na 2 tyg wyslac na urlop za podawanie linkow do stron wymagających logowania . . poprawa wskazan w gore to koszt tylko 1,50-2 pln . warunek -temp musi być pomierzona niezależnym sprawnym miernikiem . pub2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> sila perswazji kol lelka jest porazajaca .

No jest

> jeśli by po wymianie czujnika zegar nadal pokazywl głupoty to pisz do mnie na pw . tu nie podam bo

> kol gotow wrocic z wywczasów aby mnie znowu na 2 tyg wyslac na urlop za podawanie linkow do

> stron wymagających logowania . . poprawa wskazan w gore to koszt tylko 1,50-2 pln . warunek

> -temp musi być pomierzona niezależnym sprawnym miernikiem .

No to dawaj na PW a nie szczujesz cool.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie szczuje tylko nie majac pewności ze masz dokładnie odtworzone parametry układu chłodzenia takie jak . temp otwarcia termostatu startu wentylatora jego wylaczenia pomierzone niezależnym -sprawdzonym miernikiem moglbys sobie narobić bigosu i potem pisać głupoty typu ze to nie działa . tem jest ogarnięty i dostępny po dokładnym sprawdzeniu . musisz być w 100 % pewny ze masz temp o których wspomniałem wlasciwe a zegar pokazuje za nisko . przy zbyt wysokim wskazaniu podejście jest inne wiec nie dam dopóki nie będę pewny ze rozwiązanie pasuje do problemu . możliwości przekłamania układu pomiarowego niekoniecznie zaleza od termostatu czy czujnika temp . jest jeszcze inst el która ma decydujący wpływ na jakość i dokladnosc wskazan . jak na razie nic otym nie wiem bo nie było to związane z tem . to jest elektryka i miernictwo -o blad nie trudno . pub2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.