Skocz do zawartości

Zafira A, klimatronik - przestała działać dmuchawa


paties

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Przestała mi działać dmuchawa (nawiew do kabiny)

Stało się to w czasie jazdy - miałem ustawioną na najwyższą prędkość z powodu zaparowanych szyb i nagle wszystko ucichło.

Wyświetlacz działa, pokrętło działa, siłowniki od kierunków nawiewu działają (słychać pracę silniczków) - nie działa tylko silnik w dmuchawie...

Bezpiecznik sprawdziłem - ale nie jestem pewien czy właściwy (nie pamiętam numeru - 2 lub 3, taki duży 30A)

Ktoś ma pomysł, co to może być?

Silnik w dmuchawie jakoś chyba sprawdzę na krótko, ale regulacja obrotów to dla mnie w tym modelu zagadka... frown.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Do regulacji obrotów służy rezystor tzw. jeż, który jest zamontowany w pobliżu silnika wentylatora:

dzięki

w necie jest masa różnych opisów przyczyn, ale bardzo to chaotyczne - np. o takiej opornicy nic nie znalazłem

mam nadzieję, że to będzie to

edit:

czy mogę podać "pełne" 12V na silnik dmuchawy?

widzę, że jest podłączony poprzez ten regulator - nie obniża on czasem napięcia nawet na najwyższym biegu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czy mogę podać "pełne" 12V na silnik dmuchawy?

Oczywiście.

Na najwyższym biegu "jeż" może dawać pełne napięcie, ale jest to układ sterowany elektronicznie (przez tranzystor) więc przy jego uszkodzeniu może nie być efektu znanego ze zwykłych opornic, których uszkodzenie objawia się działaniem wentylatora tylko na najwyższym biegu (bezpośrednie napięcie zasilania).

Do jeża jak pamiętam dochodzą cztery przewody, dwa cienkie sterujące (napięcie 0,0 - 5V z zależności od biegu na klimatroniku) i dwa grube - zasilające 12V. Obok oddzielnie masz przewody wychodzące do silnika (MOTOR).

Pomierz i zobacz co masz u siebie na tych przewodach, szczególnie sterujące i zasilenie jeża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oczywiście.

> Na najwyższym biegu "jeż" może dawać pełne napięcie, ale jest to układ sterowany elektronicznie

> (przez tranzystor) więc przy jego uszkodzeniu może nie być efektu znanego ze zwykłych opornic,

> których uszkodzenie objawia się działaniem wentylatora tylko na najwyższym biegu (bezpośrednie

> napięcie zasilania).

> Do jeża jak pamiętam dochodzą cztery przewody, dwa cienkie sterujące (napięcie 0,0 - 5V z

> zależności od biegu na klimatroniku) i dwa grube - zasilające 12V. Obok oddzielnie masz

> przewody wychodzące do silnika (MOTOR).

> Pomierz i zobacz co masz u siebie na tych przewodach, szczególnie sterujące i zasilenie jeża.

Czerwony gruby czesto sie wypala...

Dwa razy to miałem. ... za trzecim lutowanie załatwiło sprawę. ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Do jeża jak pamiętam dochodzą cztery przewody, dwa cienkie sterujące (napięcie 0,0 - 5V z

> zależności od biegu na klimatroniku) i dwa grube - zasilające 12V. Obok oddzielnie masz

> przewody wychodzące do silnika (MOTOR).

> Pomierz i zobacz co masz u siebie na tych przewodach, szczególnie sterujące i zasilenie jeża.

witam

wygląda że to jednak silnik dmuchawy

odpiąłem regulator i podłączyłem przewody wentylatora bezpośrednio do akumulatora (żeby nie było wątpliwości - oba, "+" i "-") i brak reakcji

Napięcie zasilające do regulatora (gruby czarny) dochodzi.

Kręcenie pokrętłem na panelu zmienia napięcie na którymś cienkim (tylko jeden z tych cienkich mierzyłem) w zakresie 0-5V

Tu wszystko wygląda OK

coś czuję, że nie łatwo wywlec ten wentylator sciana.gif

edit:

wyglądało skomplikowanie, a poszło szybko

z silniczka wysypały się szczotki w proszku

auto obecnie ma prawie 310 tys. km przebiegu, a jestem na bank pewny, ze kupowałem z cofniętym licznikiem - realnie może mieć nawet coś ok. 400 tys.km

stan silniczka zdaje się to potwierdzać

dziękuję za uwagę i pozdrawiam

edit2:

cholery idzie dostać sciana.gif

na alle... cała masa tych wentylatorów, wszystkie wyglądają tak samo, a co jeden to inny nr katalogowy

ceny też: od 25 do 250 PLN

czy te wentylatory czymś się różnią?

czy jak kupię od klimy manualnej to zadziała z klimatronikiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.