paties Napisano 4 Lutego 2015 Udostępnij Napisano 4 Lutego 2015 Witam Przestała mi działać dmuchawa (nawiew do kabiny) Stało się to w czasie jazdy - miałem ustawioną na najwyższą prędkość z powodu zaparowanych szyb i nagle wszystko ucichło. Wyświetlacz działa, pokrętło działa, siłowniki od kierunków nawiewu działają (słychać pracę silniczków) - nie działa tylko silnik w dmuchawie... Bezpiecznik sprawdziłem - ale nie jestem pewien czy właściwy (nie pamiętam numeru - 2 lub 3, taki duży 30A) Ktoś ma pomysł, co to może być? Silnik w dmuchawie jakoś chyba sprawdzę na krótko, ale regulacja obrotów to dla mnie w tym modelu zagadka... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rostex Napisano 4 Lutego 2015 Udostępnij Napisano 4 Lutego 2015 Do regulacji obrotów służy rezystor tzw. jeż, który jest zamontowany w pobliżu silnika wentylatora: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
paties Napisano 4 Lutego 2015 Autor Udostępnij Napisano 4 Lutego 2015 > Do regulacji obrotów służy rezystor tzw. jeż, który jest zamontowany w pobliżu silnika wentylatora: dzięki w necie jest masa różnych opisów przyczyn, ale bardzo to chaotyczne - np. o takiej opornicy nic nie znalazłem mam nadzieję, że to będzie to edit: czy mogę podać "pełne" 12V na silnik dmuchawy? widzę, że jest podłączony poprzez ten regulator - nie obniża on czasem napięcia nawet na najwyższym biegu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rostex Napisano 4 Lutego 2015 Udostępnij Napisano 4 Lutego 2015 > czy mogę podać "pełne" 12V na silnik dmuchawy? Oczywiście. Na najwyższym biegu "jeż" może dawać pełne napięcie, ale jest to układ sterowany elektronicznie (przez tranzystor) więc przy jego uszkodzeniu może nie być efektu znanego ze zwykłych opornic, których uszkodzenie objawia się działaniem wentylatora tylko na najwyższym biegu (bezpośrednie napięcie zasilania). Do jeża jak pamiętam dochodzą cztery przewody, dwa cienkie sterujące (napięcie 0,0 - 5V z zależności od biegu na klimatroniku) i dwa grube - zasilające 12V. Obok oddzielnie masz przewody wychodzące do silnika (MOTOR). Pomierz i zobacz co masz u siebie na tych przewodach, szczególnie sterujące i zasilenie jeża. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Klaudek Napisano 4 Lutego 2015 Udostępnij Napisano 4 Lutego 2015 > Oczywiście. > Na najwyższym biegu "jeż" może dawać pełne napięcie, ale jest to układ sterowany elektronicznie > (przez tranzystor) więc przy jego uszkodzeniu może nie być efektu znanego ze zwykłych opornic, > których uszkodzenie objawia się działaniem wentylatora tylko na najwyższym biegu (bezpośrednie > napięcie zasilania). > Do jeża jak pamiętam dochodzą cztery przewody, dwa cienkie sterujące (napięcie 0,0 - 5V z > zależności od biegu na klimatroniku) i dwa grube - zasilające 12V. Obok oddzielnie masz > przewody wychodzące do silnika (MOTOR). > Pomierz i zobacz co masz u siebie na tych przewodach, szczególnie sterujące i zasilenie jeża. Czerwony gruby czesto sie wypala... Dwa razy to miałem. ... za trzecim lutowanie załatwiło sprawę. ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
paties Napisano 5 Lutego 2015 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2015 > Do jeża jak pamiętam dochodzą cztery przewody, dwa cienkie sterujące (napięcie 0,0 - 5V z > zależności od biegu na klimatroniku) i dwa grube - zasilające 12V. Obok oddzielnie masz > przewody wychodzące do silnika (MOTOR). > Pomierz i zobacz co masz u siebie na tych przewodach, szczególnie sterujące i zasilenie jeża. witam wygląda że to jednak silnik dmuchawy odpiąłem regulator i podłączyłem przewody wentylatora bezpośrednio do akumulatora (żeby nie było wątpliwości - oba, "+" i "-") i brak reakcji Napięcie zasilające do regulatora (gruby czarny) dochodzi. Kręcenie pokrętłem na panelu zmienia napięcie na którymś cienkim (tylko jeden z tych cienkich mierzyłem) w zakresie 0-5V Tu wszystko wygląda OK coś czuję, że nie łatwo wywlec ten wentylator edit: wyglądało skomplikowanie, a poszło szybko z silniczka wysypały się szczotki w proszku auto obecnie ma prawie 310 tys. km przebiegu, a jestem na bank pewny, ze kupowałem z cofniętym licznikiem - realnie może mieć nawet coś ok. 400 tys.km stan silniczka zdaje się to potwierdzać dziękuję za uwagę i pozdrawiam edit2: cholery idzie dostać na alle... cała masa tych wentylatorów, wszystkie wyglądają tak samo, a co jeden to inny nr katalogowy ceny też: od 25 do 250 PLN czy te wentylatory czymś się różnią? czy jak kupię od klimy manualnej to zadziała z klimatronikiem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
paties Napisano 7 Lutego 2015 Autor Udostępnij Napisano 7 Lutego 2015 Podsumowując temat: - kupiłem dmuchawę z zafiry bez klimatronika, zupełnie inne oznaczenia na obudowie; ale - obudowa pasuje; - silnik działa; - regulacja działa; Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.