Lisek Napisano 28 Stycznia 2018 Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2018 Tak więc postanowiłem profilaktycznie zdemontować klapy wirowe, przy okazji wymienić rozrząd, pompę wody oczywiście, koło 2-masowe paska wieloklinowego bo i tak będzie odkręcone a jest trochę guma popękana jak i sam pasek z rolkami i napinaczami... a skoro i tak wszystko będę miał rozbebeszone to i termostat... Pacjent to moja Croma 1,9 16v 150 KM z 2007 roku z plastykowym kolektorem, więc auto przed liftem, pierwsza rejestracja 2008 przebieg 160 tyś km zdrowy egzemplaż, brak jakichkolwiek objaw choroby wynik: Po odkręceniu kolektora co nie było prosta i łatwa sprawą okazało sie że, jednej z czterech klap ( ostatni cylinder ) brak w kolektorze została tylko ośka... endoskop wskazał, że ta klapa jest wbita w głowicy nad zaworem ssącym... Nie wiem czy mam się cieszyć czy rozpaczać... PO PROSTU TE KLAPY TO JEST CYKAJĄCA BOMBA Wkleję zdjęcia ale obawiam się że nie wiele na nich zobaczycie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kazu Napisano 28 Stycznia 2018 Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2018 Lisek ile Ci to czasu zajelo? Jakies porady? Bo na wiosne u znajomego chcemy tez zdemontowac kolektor i zaslepic,tylko on ma aluminiowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cesarz Napisano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2018 U mnie na szczęście przy wymianie rozrządu przy 200k okazało się że klap już nie ma Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lisek Napisano 29 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2018 Dnia 28.01.2018 o 20:28, Kazu napisał: Lisek ile Ci to czasu zajelo? Jakies porady? Bo na wiosne u znajomego chcemy tez zdemontowac kolektor i zaslepic,tylko on ma aluminiowy. Samo rozkręcenie wszystkiego jakieś 3,5... do 4 godzin .... ale wyjęcie 4-tej balszki klapy wirowej która siedziała w gnieździe z 6 godzin dłubania i powiem że cudem udało mi się to wyciągnąć przed chwilą więc nawet auta nie mam złożonego.. Zrobię jakiegoś manuala i załączę zdjęcia oraz linki do filmików z których ja korzystałem choć jest tam kilka błędów.. Ja przy okazji wymieniam rozrząd bo ma już 5 lat ( właśnie stwierdziłem, ze pompa wody mi przeciekała juz po 50 tys km ) do tego cały zestaw paska wieloklinowego i jego koło 2-masowe bo juz popękana guma no i termostat bo zawsze w fiatach padał mi przy 145...180 tys km a ja mam juz ponad 160 tyś km... Kolektor już sobie rozebrałem i okazało się, że listwa zębata miała na jednej zębatce zerwane ząbki co pewnie spowodowało, że klapa nie otworzyła się i cylinder zassał ja do środka nad zawór w głowicy.... musiało się to stać niedawno bo blaszka wygląda jak nowa więc może miałem fuksa . Ja mam plastykowy więc rozwiercenie wiertłem 6,5 mm i przegwintowanie gniazd na M8 a nastepnie wkrecenie w aluminiowa cześć śrubek M8 na klej załatwiło sprawę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lisek Napisano 29 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2018 8 godzin temu, cesarz napisał: U mnie na szczęście przy wymianie rozrządu przy 200k okazało się że klap już nie ma Ale jak to stwierdzili... rozkręcili kolektor? użyli endoskopu? Ja próbowałem endoskopem ale miałem za duża głowice więc się nie zmieścił do kanału kolektora i postanowiłem wszystko rozebrać... Często to słyszę od ludzi którzy mają plastykowy kolektor i nawet nie wiedzą że tam też sa klapy i te stanowią jeszcze większe zagrożenie niż te w aluminiowym Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kazu Napisano 30 Stycznia 2018 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2018 o manual by sie bardzo przydal, ulatwi to mi robote. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cesarz Napisano 30 Stycznia 2018 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2018 Po prosiłem mechanika żeby to sprawdził chyba rozkręcał kolektor - nie znam sie na tym ale ufam akurat temu mechanikowi bo to znajomy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lisek Napisano 30 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2018 Kilka zdjęć Endoskop bez którego nie wyciągnął bym klapki z głowicy Tak wygląda mechanizm klap w plastykowym kolektorze Klapka w pozycji zamkniętej To co zostało po zaślepieniu klap i wyrwaniu pozostałych Widoczna uszkodzona listwa - przetarte żeby które spowodowały zapewne ustawienie klapy w pozycji zamkniętej i wyrwanie klapki - zaciągniecie do wnętrza głowicy na szczęście nad zawór ... musiało się to stać niedawno bo klapka ma tylko minimalne obtłuczenia ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lisek Napisano 30 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2018 Gwintownik M8 po wiertle o średnicy 6,5 mm Nagwintowane otwory M8 po ośkach klap Śruba M8 po wkręceniu jest na równo Kolektor plastykowy po wkręceniu śrub M8 na klej A to nieszczęsna klapka która wpadła do głowicy nad zawór i której wyciągnięcie zajęło mi zaledwie kilka godzin dłubania... klapka jest praktycznie nierdzewna i żaden magnes neodymowy jej nie przyciąga... więc trzeba było trafić drucikiem w otworek w klapce i zza zaworu ja wyciągnąć... wymiary 27 mm x 18 mm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lisek Napisano 30 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2018 2 godziny temu, cesarz napisał: Po prosiłem mechanika żeby to sprawdził chyba rozkręcał kolektor - nie znam sie na tym ale ufam akurat temu mechanikowi bo to znajomy Lepiej się o to spytaj... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kazu Napisano 30 Stycznia 2018 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2018 No to troche zabawy miałeś, czekam na manuala, moze wtedy sie szybciej zabiore za rozebranie tego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lisek Napisano 12 Lutego 2018 Autor Udostępnij Napisano 12 Lutego 2018 Jeśli chodzi o sam opis to warto przed rozpoczęciem prac obejrzeć ten filmik: Czyszczenie kolektora w silniku 1,9 MJTD 16V Jedna rzecz, która w mojej ocenie jest tu nieprawidłowa to: Ściąganie koła pasowego z pompy paliwa CR.... Nie jest potrzebny żaden ściągacz. Koło blokujemy do obudowy śrubami z osłony plastykowej paska rozrządu - pasują idealnie a następnie odkręcamy tą nakrętkę ale nie do końca i stukamy w nią... wychodzi pompa. U mnie nie było klina był bolec ale jeśli będzie klin to uważnie aby jego nie zgubić.. Do samej operacji nie trzeba demontować rozrządu więc to poza odkręceniem filtra powietrza i osłony ma niewiele wspólnego z rozrządem i można wykonać w dowolnym momencie nawet bez konieczności jego wymiany.. Bardzo trudno jest dostać się do tej śruby dolnej na klucz 13 trzymającej metalowy stelaż obudowy separatora oleju... Koniecznie należy ją wkręcić przy montażu trochę a widełki w dolnej części nawet podpiłować bo nie chcą wejść .... Oczywiście opaski polecam wymienić na typowe na klucz/śrubokręt a nie mordować się z tymi "jednorazowymi" Warto jest po spuszczeniu płynu dmuchnąć w ten wężyk lub plastykową rurkę o której mówi ten Pan ( uważając aby jej nie złamać ) -> przytwierdzona przy kolektorze na wysokości pompy paliwa.... Bo zawsze zostanie trochę płynu w kolektorze i przy odkręcaniu może on dostać się do gniazda zaworowego 1-wszego lub 2-giego cylindra i dalej do cylindra o ile zawory będą otwarte...... Jeśli ktoś tego nie zauważy i nie oczyści to płyn uszkodzi silnik... przy próbie uruchomienia !!!!! Warto tez obejrzeć ten filmik ... Wymiana kolektora w 1,9 CDTI 16V Tu co prawda wymieniają ten kolektor bez zdejmowania tego separatora - odginają śruby... ja jednak odkręcałem aby czegoś nie połamać... I jeszcze tu wymiana rozrządu : Wymiana rozrządu w Fiat - Croma 16V 1,9 Multijet. Natomiast warto tu zauważyć że w tym silniku niema znaków na ustawienie rozrządu na obudowach ( są tylko na kołach !!! ) i należy sobie takie znaki samemu zrobić ( ten Pan ustawia już na znaki jakie ktoś wcześniej zrobił ) chyba że zastosuje się odpowiednie blokady tak jak jest to w tym filmiku poniżej... Oczywiście na nowym pasku rozrządu są znaki i należy z nich korzystać ustawiając wszystkie koła właśnie na nie ... Warto jednak pamiętać, że po przekręceniu wału te znaki już się nie będą pokrywać więc koniecznie należy zrobić sobie znaki na obudowie do weryfikacji ... Poprawne ustawienie rozrządu w silniku 1,9 16V Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bob96 Napisano 12 Lutego 2018 Udostępnij Napisano 12 Lutego 2018 Lisek b.dobry opis i super filmiki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kazu Napisano 30 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2018 I ja też jestem już po zaślepieniu i podmianie kolektora. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bob96 Napisano 1 Lipca 2018 Udostępnij Napisano 1 Lipca 2018 12 godzin temu, Kazu napisał: I ja też jestem już po zaślepieniu i podmianie kolektora. Bardzo dobrze zrobiłeś, teraz będzie mniej stresowo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kazu Napisano 1 Lipca 2018 Udostępnij Napisano 1 Lipca 2018 Według historii serwisowej kolektor był robiony już przy 130 tys km, teraz auto ma 271 tys km, a kupiłem ją z przebiegiem 260 tys km, i już kolektor miał przedmuchy. Ale po wymianie kolektora, nie ma problemu z odpalaniem rano, nie puszcza auto bąka i nie trzęsie całym silnikiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.