Skocz do zawartości

Wymiana reflektorów H4 na H3+H7 z zamontowaniem przekaźników


romekcz

Rekomendowane odpowiedzi

Co było potrzebne?

1. Reflektory H3+H7 „ARTEB”

2. Przekaźniki 12V 30A/40A + Gniazda przekaźników 4szt.

3. Dioda prostownicza 1N4002 3szt.

4. Kondensator 470uF 25V 1szt.

5. Przewód 2,5mm (zasilanie i masa)

6. Przewód 1,5mm (pozostałe)

7. Koszulki termokurczliwe

8. Konektorki płaskie 6,3mm

Zanim przystąpiłem do prac w samochodzie, to trochę czasu zajęło rozrysowanie schematu elektrycznego pod reflektory. Tutaj należą się wielkie podziękowania dla kolegi ksiazelech-a i darkman-a, którzy wspomogli mnie swoją wiedzą w rozrysowaniu układu.

Przyjąłem sobie układ 4 przekaźników z 3 diodami i 1 kondensatorem, który został wykonany na bazie układu ksiazelech-a (3 przekaźniki+3 diody+1 kondensator).

UWAGA!!!!

Ten schemat jest już schematem poprawionym. Jak niektórzy zauważyli wkradł się tutaj błąd, a konkretnie źle skierowana była dioda D3 ale teraz jest już dobrze. Za pomyłkę przepraszam.

No i zmniejszyłem zdjęcia, bo były ogromne.

Oto schemat:

90301Schemat.jpg

Mając już schemat i wszystkie elementy oraz oczywiście czas można było przystąpić do prac w samochodzie. Chciałem wszystko to umieścić w jakimś sensownym miejscu gdzie dobrze byłoby to ukryte. Wybór padł na skrzynkę bezpieczników wewnątrz samochodu:

994317FRONT.JPG

Gniazda przekaźników zostaną umocowane na górnej krawędzi skrzynki bezpieczników gdzie znajdują się zaczepy mocujące właśnie te gniazda. Jest tam miejsce na 5 przekaźników. Jedną już było zajęte ale i tak zostały potrzebne mi cztery miejsca.

Przystępujemy do demontażu skrzynki bezpieczników aby mieć dostęp do jej tylnej części. Aby to zrobić odłączamy wiązki przewodów oraz trzy widoczne wkręty na śrubokręt krzyżakowy. Efekt jest taki:

668994BACK.JPG

Moim zamysłem było wykorzystanie fabrycznych bezpieczników od świateł mijania (nr 17 i 18) i drogowych (nr 4 i 5) do puszczenia przez nie zasilania bezpośrednio z akumulatora na przekaźniki. Dlatego też musiałem rozciąć przewody na wejściu i wyjściu bezpieczników. Wejście bezpieczników podłączyłem do zasilania z białego przewodu wychodzącego ze skrzynki bezpieczników w komorze silnika a konkretnie pod bezpiecznik JB2 (60A):

FOTO 1: zasilenie na wejściu par bezpieczników 4 i 5 (a) oraz 17 i 18 (b)

41969ZASILENIE.JPG

FOTO 2: zasilanie wziąłem z białego przewodu idącego od JB2 (60A)

87701512VDO.JPG

Na wyjściu tych bezpieczników wyprowadziłem 4 przewody które zasilą przekaźniki (nóżka 30 przekaźników):

30120112VOD.JPG

Pora na wlutowanie elementu, który przygotowałem sobie wcześniej. Jest to element w którym zabudowane już zostały trzy diody i kondensator. Przewód czarny to masa (wyprowadzenie na przekaźniki nóżka nr 85 i dowolną masę w samochodzie-w moim przypadku jest to lewy słupek), czerwony to sterowanie światłami mijania (przekaźniki świateł mijania nóżka nr 86 od bezpieczników nr 17 i 18), a zielono żółty to sterowanie świateł drogowych (przekaźniki świateł drogowych nóżka nr 86 od bezpieczników nr 4 i 5):

FOTO 1: przygotowany element do wlutowania

628631STEROWANIE.JPG

FOTO 2: masa na lewym słupku

613643MASA.JPG

Czerwony przewód elementu połączyłem z fabrycznym przewodem świateł mijania koloru SN (różowo-czarny), natomiast zielono-żółty przewód mojego elementu połączyłem z przewodem V (zielonym). Czarny przewód masowy został podłączony do masy na lewym słupku (fotografia powyżej):

186252GNIAZDA.JPG

Przy okazji wspomniane przewody zabudowałem w gniazdach przekaźników odpowiednio:

- Czarny (masa) nóżki 4 przekaźników nr 85

- Niebieski (zasilanie +12V) nóżki 4 przekaźników nr 30

- Czerwony (sterowanie świateł mijania) nóżki 2 przekaźników świateł mijania nr 86

- Zielono-żółty (sterowanie świateł drogowych) nóżki 2 przekaźników świateł drogowych nr 86

Pozostało jeszcze tylko wpięcie do gniazd przekaźników przewodów z fabrycznej instalacji, które będą doprowadzać napięcie już bezpośrednio na lampy. Rozwiązałem to w ten sposób:

a) Światła drogowe:

- Zielono-czarny przekaźnik lewego światła drogowego nóżka nr 87

- Zielony -przekaźnik prawego światła drogowego nóżka nr 87

b) Światła mijania

- Szaro-czarny-przekaźnik lewego światła mijania nóżka nr 87

- Szary-przekaźnik prawego światła mijania nóżka nr 87

Na koniec ponownie montujemy skrzynkę bezpieczników na swoje miejsce za pomocą wkrętów i wkładamy w przygotowane gniazda przekaźniki:

632834UPLOAD.JPG

Teraz przenosimy się do przedniej części samochodu gdzie znajdują się reflektory. Najpierw oczywiście demontujemy stare reflektory typu H4, obcinamy kostkę świateł mijania/drogowych i pozycyjnych. Jeden z przewodów masowych izolujemy, natomiast w pozostałe 4 czyli przewody świateł drogowych, mijania, pozycyjnych i masę wpinamy w kostkę pod reflektory H3+H7. W moim przypadku były to kostki oryginalne używane (za które dziękuję koledze kabaran) z kawałkami przewodów, więc tylko odpowiednie przewody zlutowałem ze sobą i zaizolowałem:

FOTO 1: same kostki

386043WTYCZKI.JPG

FOTO 2: kostki polutowane i gotowe do montażu reflektorów

956731KOSTKA.JPG

Teraz pozostaje nam tylko zamontowanie reflektorów, podłączenie kostek oraz silniczków korektora świateł do reflektorów. Oto efekt końcowy:

411201REFLEKTOR.JPG

A tak prezentują się światła, odpowiednio pozycyjne, mijania, drogowe:

163212POZYCYJNE.JPG

671640MIJANIA.JPG

89365DROGOWE.JPG

Światła już ustawione i jest rewelacyjnie, teraz mam prawie takie mijania jak przedtem drogowe;)

Jeszcze raz wielkie dzięki dla ksiazelech, darkman i kbaran za udzieloną pomoc w tym przedsięwzięciu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to sie nazywa przerost formoy nad trescia wystarczylo by urzyc max 2

> przekaźników a nawet 1 nie wiem co ty chciakles osiagnac ale

> widac nie zabardzo masz pojecie o elektryce w samochodach...

to zależy jakiej mocy żarówki zapoda biglaugh.gifbiglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to sie nazywa przerost formy nad treścią wystarczyło by UŻYĆ max 2

> przekaźników a nawet 1 nie wiem co ty chciałeś osiągnąć ale

> widać nie za bardzo masz pojecie o elektryce w samochodach...

... aleś ty k... mądry.

Popracuj nad ortografia i polskimi znakami.

Jak na razie w POLSCE obowiązuje język urzędowy POLSKI !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no wiesz te reflektory są przystosowane do żarówek o określonej mocy

> do mocniejszych nie były homologowane

wiem,wiem,

ja też bym użył dwóch przekaźników ale można i na czterech,styki bedą mniej obciążone,napewno to nie zaszkodzi

każdy robi jak umie i byle działa ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wiem,wiem,

> ja też bym użył dwóch przekaźników ale można i na czterech,styki bedą

> mniej obciążone,napewno to nie zaszkodzi

> każdy robi jak umie i byle działa

seryjna skrzynka bezpieczników spokojnie wytrzymuje obciążenia wiec nie ma sensu tego przerabiać, jedynie co warta poprawić to wsadzic przekaźniki po przełaczniku zespolonym aby odciążyć jego styki ale tam spokojnie wystarczą 2 przekąźniki palacz.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> seryjna skrzynka bezpieczników spokojnie wytrzymuje obciążenia wiec

> nie ma sensu tego przerabiać, jedynie co warta poprawić to

> wsadzic przekaźniki po przełaczniku zespolonym aby odciążyć jego

> styki ale tam spokojnie wystarczą 2 przekąźniki

W takim wypadku jak Ty byś to widział?? Może byś rzucił jakiś schemat. Elektrykiem to ja nie jestem, niestety.

Ale zawsze można skorzystać z podpowiedzi i coś poprawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> żal mi ciebie ... jesteś za bardzo ograniczony żeby się wypowiedzieć

> się na temat post wiec czepiasz się detali

Tak wiem... frown.gif Jestem ćwierćinteligentem... Trudno, co zrobić.

Na szczęście są tacy ludzie jak Ty rotfl.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czym się różni H4 od H3+H7. Nie wiem.

Reflektory H4 posiadały jedną żarówkę która odpowiadała zarówno za światła mijania jak i drogowe, natomiast reflektory H3+H7 posiadają dwie żarówki H7 to światła mijania natomiast H3 to światła drogowe. To taka podstawowa różnica:) w budowie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> H4 były montowane w latach 97- chyba 2000

> a H3+H7 od chyba 2000

> H4 jedna zaróa

> H3+H7 reflektor dzielony H3 długie H7 krótkie światła

> tylko taka różnica

Sprostowanie.

H4, montowane do połowy 1999r

Potem H3+H7

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> kolega trochę przegiął z wielkością zdjęć...

Zgodnie z sugestią zmniejszyłem zdjęcia.

Dodatkowo poprawiłem błąd, który mi się przydarzył w schemacie elektrycznym. Konkretnie chodzi o diodę D3, która była źle skierowana. Ale teraz już jest ok. Za błąd przepraszam blush.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zgodnie z sugestią zmniejszyłem zdjęcia.

> Dodatkowo poprawiłem błąd, który mi się przydarzył w schemacie

> elektrycznym. Konkretnie chodzi o diodę D3, która była źle

> skierowana. Ale teraz już jest ok. Za błąd przepraszam

no , teraz jest pięknie waytogo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nadaje sie... tyle ze już jeden taki manual jest

> ale zobaczymy co da sie zrobić

Wrzucać, wrzucać, od przybytku głowa, nie boli cool.gif

Swoja, drogą, może dla ułatwienia podlinkować FAQ autocentrum ???

Tutaj, wielu autokacikowców, też sie udziela, a i nowi będą mieli bliżej do materiałów.

http://www.autocentrum.pl/index.php3?FF=197&type=605

Co o tym sądzi, nasz moderator.

Przypomnę, że była wspólna strona autocentrum i autokącika, ale poszła w pi... i będzie nowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.