Glaca Napisano 11 Marca 2008 Udostępnij Napisano 11 Marca 2008 > JEdziesz sobie terenem niezabudowanym 90-100km/h i wyskakuje Ci na > droge pies, kuń, człowiek naprzykład w nocy albo jak mi na > zakręcie wyskoczy auto.. nie gadaj mi że nie wciśniesz buta i na > 135 nie pojedziesz jak na łyżwach. W momencie sie zagrzeją i > zostaną tylko ślady a autko troszke zwolni. Cordoba ma 175 i > większą mase co także ma znaczenie. Ogólnie siła tarcia zależy > od masy ale także współczynnika tarcia.. opona w miare > rozgrzania ma ten współczynnik coraz mniejszy i im węższa tym > gorzej. Nie jestem fizyk i tego nie wytłumacze naukowo ale > choćby żeby to udowodnic jutro załatwie dowody na potwierdzenie > mejej tezy. > ale dajmy na to masz kolażówke i rower górski. Jedziesz z tą samą > predkością i zaczynasz hamować.. górski da rade a na kolażówce w > moemncie następuje poślizg i rzuca ci rowerem. > Opona ma duże znaczenie a także jej szerokość. Ty rozpatrujesz już zblokowane koła - a jednak nie musi do zblokowania dojść. Nie pamiętam kiedy zdarzyło mi się hamować z piskiem, oj to było bardzo dawno temu. A sytuacji awaryjnych mam często. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Glaca Napisano 11 Marca 2008 Udostępnij Napisano 11 Marca 2008 > [...] > Poczytałem kilka Twoich wypowiedzi i ... muszę Cię nieco poprawić. > Jak już wyżej ktoś napisał pole powierzchni styku w tarciu statycznym > (jak napisałeś sytuacja awaryjna, pełny dep w pedał i blokada > kół) nie ma znaczenia , więc jeden wniosek znaczenie w tej > sytuacji ma tylko współczynnik tarcia i ciężar (głupotą jest to > co napisałeś że jak opona się zagrzeje wskutek tarcia o asfalt > to następuje poślizg, akurat w tym przypadku cały materiał > przepalony zostaje na asfalcie) - stąd kolejny wniosek opona > 155 którą kupiłeś była zdecydowanie z innej gumy o wyższym > współczynniku tarcia o asfalt. > To że samochodem obróciło to wynik albo Twojego ruchu tuz przed > blokada kół, albo dosyć nie najlepszego stanu Twoich hamulców > (nierównomierna reakcja zacisków na depnięcie), albo błąd > konstrukcyjny Twojego samochodu (naruszone geometria samochodu, > błędy zbieżności itd itp...) > Szerokość opony ma znaczenie tylko przy normalnym hamowaniu, gdy > wykorzystujesz całe tarcie toczne opony. Dokładnie Jak już jedziesz na zblokowanych kołach to jest po ptokach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Glaca Napisano 11 Marca 2008 Udostępnij Napisano 11 Marca 2008 > Oj, stare kormorany to śmierć! Ja na takich wjechałem bokiem do rowu > po wjechaniu w dziurę na drodze - samochód płynął jak na > łyżwach. Nie były bynajmniej zużyte, bieżnik był jeszcze spory, > ale te opony były tak twarde i śliskie, że strach było na nich > jeździć. > Teraz jeżdżę na oponach zimowych w tym samym rozmiarze - Uniroyal MS > Plus 5 135/80R13 i różnica jest dramatyczna. W ogóle wydaje mi > się, że sporo opinii o wielkiej przewadze nieco szerszych opon > wynika właśnie z faktu, że zastępowały one po prostu opony > fabryczne/emeryckie bardzo słabej jakości. > Choć nie przeczę, że na letnich Uniroyalach Rallye 680 155/70 jeździ > się jeszcze lepiej Też się zgodzę. Duże (ogromne) znaczenie ma jakość materiału z którego zrobiono oponę. Ostatnio trafiły mi się takie 165-tki, na których po spadnięciu 3-ch kropel deszczu leciało się jak szmata niczym po lodzie. Mało się nie zabiłem, kiedy zbierając LEKKI ŁUK DROGI, w mieście!!! z prędkością ok. 60km/h auto NIE ZAREAGOWAŁO na skręt kół!!!! Wysunąłem się na lewy pas prosto na czoło z innym autem Nie spanikowałem i udało mi się uniknąć kolizji, ale to był horror - opony leżą w garażu - nigdy więcej Nazwa - CAT coś tam... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
unimor Napisano 11 Marca 2008 Udostępnij Napisano 11 Marca 2008 > Ty rozpatrujesz już zblokowane koła - a jednak nie musi do > zblokowania dojść. > Nie pamiętam kiedy zdarzyło mi się hamować z piskiem, oj to było > bardzo dawno temu. > A sytuacji awaryjnych mam często. mi hamuje z piskiem na oponie letnim i zimowym np. przed przejściem dla pieszych i przed sygnalizacja. Jak hamuje z piskiem przed przejściem to ludzie nie przechodzą tylko czekają jak przestanie piszczeć hamulce. ale to zdarza na mokrym a na suchym nie da zablokować hamulce na nawierzchni suchym. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dzej_zee Napisano 11 Marca 2008 Udostępnij Napisano 11 Marca 2008 > zablokować hamulce na nawierzchni suchym. da się zablokować na suchym - testowałem tyle że mam gumy 135, o ile jeździ się na swoje możliwości, a nie szybciej, to da radę zebrać zakręt, da radę wyhamować, da radę ruszyć, stan opon ma znaczenie - ale to nie ta klasa aut, co to opony mają kolosalne znaczenie, byle bieżnik był głęboki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Glaca Napisano 11 Marca 2008 Udostępnij Napisano 11 Marca 2008 > da się zablokować na suchym - testowałem > tyle że mam gumy 135, > o ile jeździ się na swoje możliwości, a nie szybciej, to da radę > zebrać zakręt, da radę wyhamować, da radę ruszyć, > stan opon ma znaczenie - ale to nie ta klasa aut, co to opony mają > kolosalne znaczenie, > byle bieżnik był głęboki Ostatnio testowałem właśnie hamowanie awaryjne (ponad tydzień temu) przy okazji prac naprawczych przy lampach przednich. W nocy wyjechałem na drogę sprawdzać światła i regulować. Sucha droga, opony zimowe praktycznie nowe 155-tki, asfalt chropowaty. Hamulce prawie nowe 240mm wentylowane. NIE MOGŁEM ZABLOKOWAĆ KÓŁ! Dopiero przy bardzo małej prędkości mi się to udawało, ale to już prawie przy zatrzymaniu zupełnym. I wcale mnie to nie martwi, bo auto hamuje jak wściekłe i nie traci kierowalności. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dgolf Napisano 11 Marca 2008 Udostępnij Napisano 11 Marca 2008 145/80R12 536,8 mm +10,4 mm 1,9 % 155/80R12 552,8 mm -5,6 mm -1 % 135/80R13 546,2 mm +1 mm 0,2 % 155/70R13 547,2 mm 0 mm 0 % 165/65R13 544,7 mm +2,5 mm 0,5 % 175/60R13 540,2 mm +7 mm 1,3 % 175/65R13 557,7 mm -10,5 mm -1,9 % 185/60R13 552,2 mm -5 mm -0,9 % 195/55R13 544,7 mm +2,5 mm 0,5 % 145/65R14 544,1 mm +3,1 mm 0,6 % 155/65R14 557,1 mm -9,9 mm -1,8 % 165/55R14 537,1 mm +10,1 mm 1,8 % 165/60R14 553,6 mm -6,4 mm -1,2 % 185/50R14 540,6 mm +6,6 mm 1,2 % 165/50R15 546 mm +1,2 mm 0,2 % 195/45R15 556,5 mm -9,3 mm -1,7 % 215/35R16 556,9 mm -9,7 mm -1,8 % Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
miliard Napisano 12 Marca 2008 Udostępnij Napisano 12 Marca 2008 opony leżą w garażu - nigdy więcej Nazwa - CAT coś tam... A może CEAT - te opony nie mają dobrych opinii. Są może jeszcze gorsze jak Vivo czy Passio. I chyba nawet tańsze. Nigdy ich nie miałem więc przytaczam obiegową a nie swoją opinię. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LordFalcon Napisano 12 Marca 2008 Udostępnij Napisano 12 Marca 2008 Ech, już nic... zaspany człowiek z rana Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.