msikor Napisano 22 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2009 silnik 2.0d 136 KM e46 czy ten silnik ma dwa termostaty czy jeden... bo jeden mechanior mówi ze sa dwa a drugi mechanior ze jest jeden kto ma racje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Colliber Napisano 22 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2009 > silnik 2.0d 136 KM e46 > czy ten silnik ma dwa termostaty czy jeden... > bo jeden mechanior mówi ze sa dwa a drugi mechanior ze jest jeden > kto ma racje Jeżeli M47N (od 09/01) to jeden. Część nr 4. Jeżeli M47 to dwa. Części numer 5 i 8 z tym, że ósemka to termostat chłodzenia AGR... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 22 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2009 > Jeżeli M47N (od 09/01) to dwa. > Części numer 5 i 8 z tym, że ósemka to termostat chłodzenia AGR... > Jeżeli M47 to jeden. > Część nr 4. a nie pomyliła sie kolejność fot koledze? bo na pierwszej jest opis 320d M47 ECE N a na drugiej 320d M47N ECE N i wtedy M47 ten 136 KM ma dwa termostaty a M47N ten 150 KM ma jeden termostat Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Colliber Napisano 22 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2009 > a nie pomyliła sie kolejność fot koledze? Oczywiście że pomyliła, źle zapisałem przy zrzucie ekranu. Teraz już jest OK... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 22 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2009 > Oczywiście że pomyliła, źle zapisałem przy zrzucie ekranu. > Teraz już jest OK... no to jeszcze niech kolega poprawi Quote: Jeżeli M47 to jeden. z jeden na dwa ale mniejsza z tym a moze wiesz co tam robi ten termostat od EGRa i czy ma on wpływ na nagrzewanie sie silnika... bo chyba nie, prawda? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Colliber Napisano 22 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2009 > a moze wiesz co tam robi ten termostat od EGRa > i czy ma on wpływ na nagrzewanie sie silnika... bo chyba nie, prawda? Imho to on odpowiada tylko za chłodzenie AGR, a nie silnika jako takiego. Jeszcze popatrzę w układ "rurek"... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 22 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2009 > Imho to on odpowiada tylko za chłodzenie AGR, a nie silnika jako > takiego. Jeszcze popatrzę w układ "rurek"... yhm to napisz co tam wypatrzyłaś Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Colliber Napisano 22 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2009 > yhm > to napisz co tam wypatrzyłaś Ano wypatrzyłem. Układ chłodzenia AGR to nic innego jak układ chłodzenia spalin układu redukcji substancji szkodliwych. Jak wynika z tego rysunku: Element nr 1 to chłodnica spalin, a ów termostat jest zamontowany tuż nad nią. Rys 2: Wężami 6 i 11 płyn jest doprowadzany/odbierany z tej chłodnicy. Wnioski? Na 100% nie ma nic współnego z regulacją temperatury płynu chłodzącego silnik. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 22 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2009 > Ano wypatrzyłem. > Układ chłodzenia AGR to nic innego jak układ chłodzenia spalin układu > redukcji substancji szkodliwych. > Jak wynika z tego rysunku: > Element nr 1 to chłodnica spalin, a ów termostat jest zamontowany tuż > nad nią. > Rys 2: > Wężami 6 i 11 płyn jest doprowadzany/odbierany z tej chłodnicy. > Wnioski? > Na 100% nie ma nic współnego z regulacją temperatury płynu > chłodzącego silnik. yhm, na to wygląda a powiedz mi jeszcze, jeśli wiesz, wąż który zaznaczyłem to jest wyjście ciepłego płynu na chłodnice, czyli do momentu otwarcia termostatu ten wąż powinien być zimny, tak? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Colliber Napisano 22 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2009 > yhm, na to wygląda > a powiedz mi jeszcze, jeśli wiesz, wąż który zaznaczyłem to jest > wyjście ciepłego płynu na chłodnice, > czyli do momentu otwarcia termostatu ten wąż powinien być zimny, tak? No nie bardzo. Zauważ, że wychodzi prosto z bloku silnika. Termostat masz na "dopływie"... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
natek Napisano 23 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 23 Grudnia 2009 > No nie bardzo. Zauważ, że wychodzi prosto z bloku silnika. Termostat > masz na "dopływie"... więc jesli odpływ z silnika (rurka po prawej stronie stojąc przodem do auta) jest ciepły a dopływ do silnika jest zimny jeśli temperatura silnika osiąga jedynie 78 stopni to czy mozna przyjąć, ze termostat jest sprawny? Wychodzi na to, ze nie puszcza wody na chłodnice a kawałek ciepłej rurki po prawej stronie tej przy silniku nagrzewa sie od silnika Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 23 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 23 Grudnia 2009 > No nie bardzo. Zauważ, że wychodzi prosto z bloku silnika. Termostat > masz na "dopływie"... no nie bardzo prosto z bloku... bo cały termostat ma dwa króćce, tyle ze na którym jest termostat... i teraz jak jest tak jak Ty mówisz to dopływ to chłodnicy bedzie na dole a powrót na górze chłodnicy a przeważnie jest odwrotnie, przynajmniej tak mi sie wydaje no i jak możne być termostat na dopływie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 23 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 23 Grudnia 2009 > więc jesli odpływ z silnika (rurka po prawej stronie stojąc przodem > do auta) jest ciepły a dopływ do silnika jest zimny jeśli > temperatura silnika osiąga jedynie 78 stopni to czy mozna > przyjąć, ze termostat jest sprawny? Wychodzi na to, ze nie > puszcza wody na chłodnice a kawałek ciepłej rurki po prawej > stronie tej przy silniku nagrzewa sie od silnika jak masz dostęp to pomacaj jeszcze chłodnice, powinna być zimna Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 28 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2009 czy ktoś jest w stanie powiedzieć mi gdzie znajduje sie termostat znaczy na którym króćcu... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Abarth Napisano 29 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2009 > czy ktoś jest w stanie powiedzieć mi gdzie znajduje sie termostat > znaczy na którym króćcu... Termostat zawsze znajduje się na króćcu, którym płyn wlatuje do chłodnicy. Jeśli temperatura silnika jest niska, wówczas termostat zamyka dopływ cieczy chłodzącej do chłodnicy, aby szybciej silnik mógł osiągnąć optymalną temp. pracy. W miarę jej wzrostu zaczyna uchylać się termostat i ciecz chłodząca przepływa również przez chłodnicę, aż po zadziałanie wentylatora. Obieg przez chłodnicę powoduje zbijanie temp. cieczy, abyś znów nie przegrzał silnika. W innym przypadku nie osiągnąłbyś temperatury pracy Tak jak pisałeś wcześniej - masz dwa węże (powiedzmy wejście i wyjście dla cieczy). Tylko jeden podczas rozgrzewania silnika masz gorący (dopływ) - drugi jest letni. Dopiero po otwarciu termostatu dwa węże są gorące ( łatwy sposób na sprawdzenie działania termostatu). Wąż robi się gorący ponieważ ciecz "ucieka" z silnika w celu schłodzenia w chłodnicy - obieg umożliwia jej termostat. Teraz sam możesz sprawdzić Na załączonym przez Ciebie obrazku termostat musi być przed króćcem tym skierowanym w lewo (górnym) - sam kształt kanału chłodzącego na to wskazuje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 30 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2009 > Termostat zawsze znajduje się na króćcu, którym płyn wlatuje do > chłodnicy. Jeśli temperatura silnika jest niska, wówczas > termostat zamyka dopływ cieczy chłodzącej do chłodnicy, aby > szybciej silnik mógł osiągnąć optymalną temp. pracy. W miarę jej > wzrostu zaczyna uchylać się termostat i ciecz chłodząca > przepływa również przez chłodnicę, aż po zadziałanie > wentylatora. Obieg przez chłodnicę powoduje zbijanie temp. > cieczy, abyś znów nie przegrzał silnika. > W innym przypadku nie osiągnąłbyś temperatury pracy no zgadza się > Tak jak pisałeś wcześniej - masz dwa węże (powiedzmy wejście i > wyjście dla cieczy). Tylko jeden podczas rozgrzewania silnika > masz gorący (dopływ) - drugi jest letni. Dopiero po otwarciu > termostatu dwa węże są gorące ( łatwy sposób na sprawdzenie > działania termostatu). Wąż robi się gorący ponieważ ciecz > "ucieka" z silnika w celu schłodzenia w chłodnicy - obieg > umożliwia jej termostat. yhm > Teraz sam możesz sprawdzić ...łatwe dojście mam tylko do górnego węza... żeby pomacać dolny trzeba mieć rękę jak nitka > Na załączonym przez Ciebie obrazku termostat musi być przed króćcem > tym skierowanym w lewo (górnym) - sam kształt kanału chłodzącego > na to wskazuje z tego co piszesz to zrozumiałem ze termostat jest na króćcu który zaznaczyłem, tak? a to jest powrót płynu chłodzącego... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Abarth Napisano 30 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2009 > z tego co piszesz to zrozumiałem ze termostat jest na króćcu który > zaznaczyłem, tak? > a to jest powrót płynu chłodzącego... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 30 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2009 no to ja nie rozumiem... sam napisałeś ze Quote: Termostat zawsze znajduje się na króćcu, którym płyn wlatuje do chłodnicy . Jeśli temperatura silnika jest niska, wówczas termostat zamyka dopływ cieczy chłodzącej do chłodnicy, aby szybciej silnik mógł osiągnąć optymalną temp. pracy. W miarę jej wzrostu zaczyna uchylać się termostat i ciecz chłodząca przepływa również przez chłodnicę, aż po zadziałanie wentylatora. Obieg przez chłodnicę powoduje zbijanie temp. cieczy, abyś znów nie przegrzał silnika. W innym przypadku nie osiągnąłbyś temperatury pracy a teraz piszesz ze termostat jest na powrocie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Abarth Napisano 30 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2009 > no to ja nie rozumiem... > sam napisałeś ze > Quote: > Termostat zawsze znajduje się na króćcu, którym płyn wlatuje do > chłodnicy . Jeśli temperatura silnika jest niska, wówczas > termostat zamyka dopływ cieczy chłodzącej do chłodnicy, aby > szybciej silnik mógł osiągnąć optymalną temp. pracy. W miarę jej > wzrostu zaczyna uchylać się termostat i ciecz chłodząca > przepływa również przez chłodnicę, aż po zadziałanie > wentylatora. Obieg przez chłodnicę powoduje zbijanie temp. > cieczy, abyś znów nie przegrzał silnika. > W innym przypadku nie osiągnąłbyś temperatury pracy > a teraz piszesz ze termostat jest na powrocie... Źle interpretujesz a ja piszę o tym samym Dal mnie powrót to kierunek od silnika do chłodnicy i tak napisałem i sam to zacytowałeś Quote: Termostat zawsze znajduje się na króćcu, którym płyn wlatuje do chłodnicy Czyli wlatuje do chłodnicy od strony silnika Umówmy się tak : Powrót zawsze dla mnie dotyczy chłodnicy - tam płyn wraca, aby się schłodzić. Jeśli uznajesz powrót jako kierunek do silnika - płyn wraca schłodzony. To tak możemy bez końca dyskutować i zawsze będą dwie opcje do wyboru Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 30 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2009 > Źle interpretujesz a ja piszę o tym samym > Dal mnie powrót to kierunek od silnika do chłodnicy i tak napisałem i > sam to zacytowałeś > Quote: > Termostat zawsze znajduje się na króćcu, którym płyn wlatuje do > chłodnicy > Czyli wlatuje do chłodnicy od strony silnika > Umówmy się tak : Powrót zawsze dla mnie dotyczy chłodnicy - tam płyn > wraca, aby się schłodzić. > Jeśli uznajesz powrót jako kierunek do silnika - płyn wraca > schłodzony. To tak możemy bez końca dyskutować i zawsze będą > dwie opcje do wyboru ok, niech będzie tak... czyli w/g kolegi płyn wędruje tak jak zaznaczyłem, tak? tyle ze wtedy płyn by wchodził do chłodnicy dolnym wężem, tak? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Abarth Napisano 30 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2009 > ok, niech będzie tak... > czyli w/g kolegi płyn wędruje tak jak zaznaczyłem, tak? > tyle ze wtedy płyn by wchodził do chłodnicy dolnym wężem, tak? Mój błąd - już poprawiam Termostat otwiera Ci tzw. duży obieg. Płyn przemierza drogę przez chłodnicę, a termostat otwiera mu możliwość wejścia do chłodnicy . Jeśli termostat jest zamknięty to płyn wędruje w tzw. "małym obiegu" czyli tylko silnik i nagrzewnica. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Colliber Napisano 30 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2009 > Tak Ja tam żadnym ekspertem nie jestem ale wydaje mi się, że dolną rurą to akurat płyn wraca do silnika... ...a to wynika z praw fizyki... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Abarth Napisano 30 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2009 > Ja tam żadnym ekspertem nie jestem ale wydaje mi się, że dolną rurą > to akurat płyn wraca do silnika... > ...a to wynika z praw fizyki... Dzięki, że się włączyłeś do dyskusji bo bym przez głupotę Koledze mSikor namieszał a nie chcę tworzyć nowej fizyki Jasne - masz w 100% rację. Mój błąd polegał na tym, że termostat odcina dopływ a nie odpływ. Króciec z termostatem wskazałem dobrze ale kierunek źle - mae kulpa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Abarth Napisano 30 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2009 Przepraszam Cię za wprowadzenie w błąd. Wszystkie informacje idei są poprawne, które Ci podałem poza jedną kierunkiem przepływu - termostat umiejscowiłem dobrze i faktycznie steruje on wejściem płynu do chłodnicy . Mylący jest fakt, że termostat otwiera kanał przepływu - dlatego nie patrz na ten króciec w którym jest wmontowany termostat Wybacz Dobrze, że "M" czuwa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 31 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2009 > Dzięki, że się włączyłeś do dyskusji bo bym przez głupotę Koledze > mSikor namieszał a nie chcę tworzyć nowej fizyki > Jasne - masz w 100% rację. Mój błąd polegał na tym, że termostat > odcina dopływ a nie odpływ. > Króciec z termostatem wskazałem dobrze ale kierunek źle - mae kulpa no i sie wyjaśniło... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
msikor Napisano 31 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2009 > Przepraszam Cię za wprowadzenie w błąd. Wszystkie informacje idei są > poprawne, które Ci podałem poza jedną kierunkiem przepływu - > termostat umiejscowiłem dobrze i faktycznie steruje on wejściem > płynu do chłodnicy . > Mylący jest fakt, że termostat otwiera kanał przepływu - dlatego nie > patrz na ten króciec w którym jest wmontowany termostat > Wybacz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Colliber Napisano 31 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2009 > Dzięki, że się włączyłeś do dyskusji bo bym przez głupotę Koledze > mSikor namieszał O tego jest forum... Ja bym jeszcze popolemizował w sprawie termostatu. Wydaje mi się, że dla układu nie ma znaczenia czy zawór jest na wyjściu płynu z silnika czy wejściu, co zdaje się ma miejsce w omawianym M47... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Abarth Napisano 31 Grudnia 2009 Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2009 > O tego jest forum... > Ja bym jeszcze popolemizował w sprawie termostatu. > Wydaje mi się, że dla układu nie ma znaczenia czy zawór jest na > wyjściu płynu z silnika czy wejściu, co zdaje się ma miejsce w > omawianym M47... No to zaczynamy ciąg dalszy rozważań Masz rację Idea sama w sobie polega na otwarciu dużego obiegu dla płynu i możliwości jego schłodzenia. Wszystko zależy od konstrukcji silnika, ponieważ zdarzały się termostaty montowane na wejściu płynu do silnika i na wyjściu płynu z silnika - te drugie są bardziej popularne. W takim układzie wąż dolny nagrzewa się szybciej ponieważ kanał wlewowy jest otwarty to część temp. z silnika przechodzi na płyn w chłodnicy (od dołu). Wąż górny robi się gorący w chwili puszczenia termostatu i "włączenia" długiego obiegu. Wtedy cała chłodnica robi się gorąca i obydwa węże. Tak czy inaczej musimy przy użyciu termostatu zapewnić obieg - to czy zablokujemy wlot czy wylot nie ma większego znaczenia - stosowano jedno i drugie rozwiązanie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
natek Napisano 3 Stycznia 2010 Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2010 > No to zaczynamy ciąg dalszy rozważań > Masz rację Idea sama w sobie polega na otwarciu dużego obiegu dla > płynu i możliwości jego schłodzenia. > Wszystko zależy od konstrukcji silnika, ponieważ zdarzały się > termostaty montowane na wejściu płynu do silnika i na wyjściu > płynu z silnika - te drugie są bardziej popularne. > W takim układzie wąż dolny nagrzewa się szybciej ponieważ kanał > wlewowy jest otwarty to część temp. z silnika przechodzi na płyn > w chłodnicy (od dołu). > Wąż górny robi się gorący w chwili puszczenia termostatu i > "włączenia" długiego obiegu. Wtedy cała chłodnica robi się > gorąca i obydwa węże. > Tak czy inaczej musimy przy użyciu termostatu zapewnić obieg - to czy > zablokujemy wlot czy wylot nie ma większego znaczenia - > stosowano jedno i drugie rozwiązanie piszesz w bardzo zagmatwany sposób, trudno coś zrozumieć. Dlatego dobrze jest zdefiniowac coś na początku. Przyjmujemy, że punktem wyjścia jest uklad ze schamatu wklejonego wyżej. Czyli woda wychodzi z silnika gorna rurą idąc w prawa część schematu, idzie do chlodnicy i wraca do silnika dolną rurą. W przypadku BMW M47 termostat jest na powrocie z chłodnicy czyli prawy wąż górny jest ciepły a lewy dolny zimny przy malym obiegu. Dlatego u mnie temperatura osiąga max 80 stopni (info z czujnika) w zimie a lewa dolna rura jest cały czas zimna - czyli termostat sprawny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.