Skocz do zawartości

DPF zagwozdka....


fanlan

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Pytanie mam otoz jako ze moj DPF mial ok 102% to mysle sobie, a co mi tam, przegonie wczoraj cromala po AOW do domu jadac.

I jak pomyslalem tak zrobilem, mysle niech ma warunki to wypalenia i....jade i jade i jade...i nic, spalanie 4,6, V ok 90kmh czworeczka czy piatka i nic.....dodam, ze przed AOW temp silnika idealna na srodku krecha.

Mysle o co kaman, nic, podjechalem do domu, podlaczam kompa i 105,1%.

Mysle swietnie, ciekawe co teraz.

O 19 wychodze i jade na trening ok 5 km, silnik pewnie ze 40stC, i po ok 4 km buch, odpalil proces przed przejazdem.....powarczal i pojechalem, extra pare km i proces OFF.

Pytanie, dlaczego mimo wrecz idealnych warunkow nie zagadal na AOW proces?

Zauwazylem, ze u mnie czesto dobija wlasnie do 105% i niejako wymusza proces nawet jak warunki nie sa wszystkie spelnione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witajcie,

> Pytanie mam otoz jako ze moj DPF mial ok 102% to mysle sobie, a co mi tam, przegonie wczoraj

> cromala po AOW do domu jadac.

> I jak pomyslalem tak zrobilem, mysle niech ma warunki to wypalenia i....jade i jade i jade...i nic,

> spalanie 4,6, V ok 90kmh czworeczka czy piatka i nic.....dodam, ze przed AOW temp silnika

> idealna na srodku krecha.

> Mysle o co kaman, nic, podjechalem do domu, podlaczam kompa i 105,1%.

> Mysle swietnie, ciekawe co teraz.

> O 19 wychodze i jade na trening ok 5 km, silnik pewnie ze 40stC, i po ok 4 km buch, odpalil proces

> przed przejazdem.....powarczal i pojechalem, extra pare km i proces OFF.

> Pytanie, dlaczego mimo wrecz idealnych warunkow nie zagadal na AOW proces?

> Zauwazylem, ze u mnie czesto dobija wlasnie do 105% i niejako wymusza proces nawet jak warunki nie

> sa wszystkie spelnione.

Sprawdź FESem czy nie ma błedów w ECU i czy wszystkie czujniki podają prawidłowe temperatury. U siebie zauważyłem, że najczęściej zaczyna wypalanie przy hamowaniu silnikiem z większej prędkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sprawdź FESem czy nie ma błedów w ECU i czy wszystkie czujniki podają prawidłowe temperatury. U

> siebie zauważyłem, że najczęściej zaczyna wypalanie przy hamowaniu silnikiem z większej

> prędkości.

Bledow brak bylo.

Mi najczesciej wyapala ok 95-100, tak na czuja pisze szacujac przebieg.

A ktore to czujniki w FES sprawdzic?Nazwy angielskie znasz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> mi nigdy nie wypala kiedy bym chcial,dlatego uwazam ze powinno sie dpf wywalic

ja nie wywale czegos co w miescie wypala sie co 750km a w trasie nawet 1400 km.

Poprostu skoro od 80% proces moze odpalic to pytanie dlaczego AOW nie pomoglo mimo 102-105%.

Da sie z tym zyc, pewnie lepiej jakbym mieszkal pod wroclawiem, ale wydatki na paliwo bylyby o 1000% wieksze niz co 750km przejazdzka extra 20km ze spalaniem 10 l:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I zabijanie silnika..

> Gdzie tu ekologia?

> Wiecej pali, jak wiecej pali to i wiecej smrodzi...

> W d..dostaje silnik, zapycha sie fitr, oleju przybywa (trzeba tez to spalic) i

> ekologia...srologia..:(

Pier....cie farmazony koledzy, DPF w wydaniu Fiata działa bardzo dobrze i w żaden sposób nie zabija silnika. Mój każdy następny diesel będzie miał DPF i tyle w tym temacie. Na dodatek zaśmiecacie koledze wątek 033102bebe_1_prv.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pier....cie farmazony koledzy, DPF w wydaniu Fiata działa bardzo dobrze i w żaden sposób nie zabija

> silnika. Mój każdy następny diesel będzie miał DPF i tyle w tym temacie. Na dodatek

> zaśmiecacie koledze wątek .

ja też z dpf nie mam problemów, powiem więcej ani razu w FES nie kontrolowałem kiedy się wypalał i jaki jest stan zatkania. Spisuje sie idealnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja też z dpf nie mam problemów, powiem więcej ani razu w FES nie kontrolowałem kiedy się wypalał i

> jaki jest stan zatkania. Spisuje sie idealnie

Najbardziej narzekają ci, którzy nie mają i słyszeli od szwagra kolegi jakie to zło lub ci, którzy mają zepsute auta i co za tym idzie ciągłe kłopoty z DPF.

REASUMUJĄC - DPF W SPRAWNYM SILNIKU JTD JEST BARDZO POŻYTECZNYM I BEZOBSŁUGOWYM WYNALZKIEM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Najbardziej narzekają ci, którzy nie mają i słyszeli od szwagra kolegi jakie to zło lub ci, którzy

> mają zepsute auta i co za tym idzie ciągłe kłopoty z DPF.

> REASUMUJĄC - DPF W SPRAWNYM SILNIKU JTD JEST BARDZO POŻYTECZNYM I BEZOBSŁUGOWYM WYNALZKIEM.

Ogolnie nie sprawia problemu mi dpf, tylko czasami potrafi sie zaczac wypalac pod garazem.gdy przyjezdzem do domu facepalm%5B1%5D.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja też z dpf nie mam problemów, powiem więcej ani razu w FES nie kontrolowałem kiedy się wypalał i

> jaki jest stan zatkania. Spisuje sie idealnie

I masz tak wyczulone ucho, ze slyszysz zmiana kultury silnika czy poprostu przerywasz wypalanie jak konczysz jazde?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie slysze ze silnik inaczej pracuje,ale tez na ekranie miedzy zegarami wyswietla ze wlaczono tylna szybe jak dpf wypala.chlopaki z club insignia,diody montowali zeby widziec kiedy nastepuje wypalanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja u siebie slysze ze silnik inaczej pracuje,ale tez na ekranie miedzy zegarami wyswietla ze

> wlaczono tylna szybe jak dpf wypala.chlopaki z club insignia,diody montowali zeby widziec

> kiedy nastepuje wypalanie.

Wlasnie a w cromalu nie moglasie diodaod szyby zaswiecac?

pewnie dla dobra uzytkownika zby nie draznilo:)

Albo jakas ikonka DPF na wyswietlaczu.

ehhh...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wlasnie a w cromalu nie moglasie diodaod szyby zaswiecac?

> pewnie dla dobra uzytkownika zby nie draznilo:)

> Albo jakas ikonka DPF na wyswietlaczu.

> ehhh...

Ale w insigni dioda tez sie nie swieci, tylko na wyswietlaczu pisze ze wlaczono tylna szybe.

A chlopaki z klubu insigni wpinali sie do podgrzewania tylnej szyby i gdy dpf sie wypala to dioda tez sie zapala, tutaj mozesz poczytac

http://insignia-club.pl/dioda-informuj-ca-o-wypalaniu-dpf-t421.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale w insigni dioda tez się nie świeci, tylko na wyświetlaczu pisze ze wlaczono tylna szybe.

> A chłopaki z klubu insigni wpinali się do podgrzewania tylnej szyby i gdy dpf się wypala to dioda

> tez się zapala, tutaj możesz dioda-informuj-ca-o-wypalaniu-dpf-t421.html

Jakiś czas temu zrobiłem taki eksperyment z diodą. Wpiąłem się kabelkiem do bezpiecznika ogrzewania szyby. Jak włączałem ogrzewanie szyby to dioda świeciła, ale niestety podczas wypalania DPF dioda nie zapalała się. Może trzeba tak jak w linku podpiąć się z tyłu w kabelek przy szybie, tylko dlaczego by to miało robić jakąś różnicę? hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja jeszcze rok i dpf out

hehe , ja w moim chciałem zostawić dpf , ale wypalając się co 300km podpisał na siebie wyrok , wyciąłem go sam , kata zostawiłem ( są w tej samej puszce) , w razie czego wkład mogę wsadzić z powrotem i wgrać z powrotem ori soft ;

generalnie jeśli miałbym do wyboru przy kupnie auta , ekologię w osobówce typu dpf lub system SCR(czyli adblue jak w ciężarówkach) , to wybieram adblue które tankuję co jakiś czas , jestem za ekologią ale dopracowaną a nie to badziewie dpf ,

jak producenci wezmą sie do roboty i dopracują systemy oczyszczania spalin to nikt nie będzie tego usuwał , taka prawda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> hehe , ja w moim chciałem zostawić dpf , ale wypalając się co 300km podpisał na siebie wyrok ,

> wyciąłem go sam , kata zostawiłem ( są w tej samej puszce) , w razie czego wkład mogę

> wsadzić z powrotem i wgrać z powrotem ori soft

ja mam zbyt maly przebieg na problemy, no i rok gwarancji na auto jeszcze zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja mam zbyt maly przebieg na problemy, no i rok gwarancji na auto jeszcze

bravo ma w tej chwili 50tys km , z polskiego salonu auto , przebieg prawdziwy , tak więc nie ma reguły na dpf , poprzedni wł jeździł 90% po mieście (miał blisko do pracy) , nie interesował się wypalaniem , i tym go zakatował po prostu

uprzedzając pytania , wtryski dobre korekty , egr działa OK , rury od turba suche

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> bravo ma w tej chwili 50tys km , z polskiego salonu auto , przebieg prawdziwy , tak więc nie ma

> reguły na dpf , poprzedni wł jeździł 90% po mieście (miał blisko do pracy) , nie interesował

> się wypalaniem , i tym go zakatował po prostu f

u mnie 27 tys km na liczniku,ale akurat nie przerywam wypalania nigdy.

> uprzedzając pytania , wtryski dobre korekty , egr działa OK , rury od turba suche

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I masz tak wyczulone ucho, ze slyszysz zmiana kultury silnika czy poprostu przerywasz wypalanie jak

> konczysz jazde?

mam wyczulone ucho i słysze kiedy się wypala ale nie doznaję orgazmu z powodu tego że się nie wypalił. Dojeżdżam na miejsce i gaszę motor. Nie jeżdzę 20km po obwodnicy żeby wypalić dpf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> mam wyczulone ucho i słysze kiedy się wypala ale nie doznaję orgazmu z powodu tego że się nie

> wypalił. Dojeżdżam na miejsce i gaszę motor. Nie jeżdzę 20km po obwodnicy żeby wypalić dpf

kilka przerwan i olej rzadki czy to mit?

Wole pokrecic raz na 800km 10km dalej do domu niz zmieniac olej co kilka tys za 300zl:)

Za malo latam trasami abym mial okazje onaczej toto wypa;ic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> kilka przerwan i olej rzadki czy to mit?

> Wole pokrecic raz na 800km 10km dalej do domu niz zmieniac olej co kilka tys za 300zl:)

> Za malo latam trasami abym mial okazje onaczej toto wypa;ic

Każde prawidłowe wypalanie to minimalne rozrzedzanie oleju w silniku paliwem, każde przerwane wypalanie to wielokrotnie więcej paliwa przedostającego się do oleju w silniku. Już kiedyś pisałem, że FES/MES pokazuje parametr - degradacja oleju, gdzie 100% to olej świeży natomiast 0% to olej do bezwzględnej wymiany. Osobiście wymieniam olej w przedziale 50-40% i uważam to wskazanie za dużo lepszy wyznacznik czasu wymiany oliwy niż przebieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> kilka przerwan i olej rzadki czy to mit?

> Wole pokrecic raz na 800km 10km dalej do domu niz zmieniac olej co kilka tys za 300zl:)

> Za malo latam trasami abym mial okazje onaczej toto wypa;ic

nie zauważyłem zeby oleju przybywało, czy rozrzedzony nie wiem nie macam oleju na bagnecie smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Każde prawidłowe wypalanie to minimalne rozrzedzanie oleju w silniku paliwem, każde przerwane

> wypalanie to wielokrotnie więcej paliwa przedostającego się do oleju w silniku. Już kiedyś

> pisałem, że FES/MES pokazuje parametr - degradacja oleju, gdzie 100% to olej świeży natomiast

> 0% to olej do bezwzględnej wymiany. Osobiście wymieniam olej w przedziale 50-40% i uważam to

> wskazanie za dużo lepszy wyznacznik czasu wymiany oliwy niż przebieg.

Proces przebiega jak dobrze kojarzę w taki sposób, że w fazie wydechu wtryskiwana jest dodatkowa dawka paliwa i ona ma sie dopalić w filtrze. Przerywanie wypalania nie ma więc wpływu na to, że olej rozrzedzi się bardziej bo niby czym skoro wtryskiwacz już nic więcej nie poda. Chyba że jest na to jakieś inne wytłumaczenie. Będzie się rozrzedzał z powodu ciągłej "ochoty" do wypalania jeśli my mu ciągle "przerywamy" - a to już powinien pokazać komunikatem - wymień olej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Proces przebiega jak dobrze kojarzę w taki sposób, że w fazie wydechu wtryskiwana jest dodatkowa

> dawka paliwa i ona ma sie dopalić w filtrze. Przerywanie wypalania nie ma więc wpływu na to,

> że olej rozrzedzi się bardziej bo niby czym skoro wtryskiwacz już nic więcej nie poda. Chyba

> że jest na to jakieś inne wytłumaczenie. Będzie się rozrzedzał z powodu ciągłej "ochoty" do

> wypalania jeśli my mu ciągle "przerywamy" - a to już powinien pokazać komunikatem - wymień

> olej.

Tez na logike mnie zastanawialo skad nagle pol litra ON w oleju, bo ilosci w kilku ml nawet sa chyba pomijalne jednostkowo, a sadzac po spalaniu ON jest zaledwie 2X wiecej niz bez procesu.

Jest wieksza dawka o ok 0,00138l/s

Inna kwestia to temp filtra ok 600stC, wjezdzajac do garazu staje nad lakierowanymi deskami kanalu, wolalbym aby od promieniowania ciepla nic nie przyjaralo lakieru no i bezpieczenstwo.

Moze zle mysle bo i zaden inzynier ze mnie ale taka zadumka mala.

Zgodze sie natomiast, ze przerywanie procesu moze trwale zmniejszac wydajnosc DPF-a tworzac jakby zgorzeliny, wiec wole dopalic niz nie:) nie zbiednieje a jakos nie mam stresa jadac za granice:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące później...

Cześć wszystkim,

Nosze się z zamiarem usunięcia tego dobrodziejstwa. Po przejechaniu ok. 5000 km ,może ze dwa razy wyczułem proces wypalania i wydawało się wszystko ok do dnia wczorajszego kiedy na bagnecie oleju zobaczyłem max. - czyli olej zapewne dostał sporą dawkę ON. Większość czasu auto urzytkuje moja druga połowa i nie wymagam od niej żeby wiedziała kiedy proces wypalania się zaczyna. Z drugiej strony też nie mam zamiaru wymieniać olej co kilka km., bo proces wypalania się nie skończył.

Samochód jezdzi dobrze ,żadnych problemów - czy jest jakieś inne wytłumaczenie na ten poziom oleju czy tylko DPF?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cześć wszystkim,

> Nosze się z zamiarem usunięcia tego dobrodziejstwa. Po przejechaniu ok. 5000 km ,może ze dwa razy

> wyczułem proces wypalania i wydawało się wszystko ok do dnia wczorajszego kiedy na bagnecie

> oleju zobaczyłem max. - czyli olej zapewne dostał sporą dawkę ON. Większość czasu auto

> urzytkuje moja druga połowa i nie wymagam od niej żeby wiedziała kiedy proces wypalania się

> zaczyna. Z drugiej strony też nie mam zamiaru wymieniać olej co kilka km., bo proces wypalania

> się nie skończył.

> Samochód jezdzi dobrze ,żadnych problemów - czy jest jakieś inne wytłumaczenie na ten poziom oleju

> czy tylko DPF?

może niepoprawny pomiar ? bagnet w Cromach jest dosyć problematyczny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> może niepoprawny pomiar ? bagnet w Cromach jest dosyć problematyczny

Wiem że ciężko to zmierzyć , ale wcześniej było ok. Teraz bardzo widocznie jest za dużo - sprawdzałem kilka razy ,na sprężynie zawsze troche zostaje ale na samej podziałce da się zauważyć jak jest ok. Jak nie włożę bagnetu do końca to na podziałce widać jakieś 3/4 . Jest jakiś inny sposób na dokładniejszy pomiar?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jakiś inny sposób na dokładniejszy pomiar?

COz, za kazdym razem inaczej pkazuje chociaz mozna z 20 x jakas srednia wyznaczyc.

Bagnet porazka:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdziwienie.

Przebieg 870 km od wypalania, z czego 650 Autobahn DE, reszta wroclaw.

Zapchanie 61% yikes.gif

Nic nie wywalam, zostawie sobie ten zapaszek plastiku:) poki co

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zdziwienie.

> Przebieg 870 km od wypalania, z czego 650 Autobahn DE, reszta wroclaw.

> Zapchanie 61%

> Nic nie wywalam, zostawie sobie ten zapaszek plastiku:) poki co

Też nie planowałem wywalania gdyby nie ten nadmiar oleju , ale jeśli ma cierpieć silnik , turbo itp. to chyba nie mam wyboru. Spróbuje jeszcze przed ostateczną decyzją wymienić olej i wtedy będe widział ile spuszcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Też nie planowałem wywalania gdyby nie ten nadmiar oleju , ale jeśli ma cierpieć silnik , turbo

> itp. to chyba nie mam wyboru. Spróbuje jeszcze przed ostateczną decyzją wymienić olej i wtedy

> będe widział ile spuszcze.

Poniżej kilka praktycznych oraz sprawdzonych na sobie i znajomych porad:

- olej koniecznie z aprobatą ACEA C2 lub C3

- dobry dodatek do paliwa - Fuchs, Liqui Moly, Millers, który optymalizuje proces spalania, w efekcie spalamy mniej paliwa i generujemy dużo mniej sadzy.

- metaloceramika, która powoduje miedzy innymi bardzo precyzyjne zestawienie złożenia tłok-pierścienie-cylinder, co z kolei powoduje radykalnie mniejsze przesączanie się paliwa do miski. Dodatkowo obniża się radykalnie tarcie w silniku, co przekłada się na mniejsze spalanie i dużo większą trwałość.

Oczywiście podstawa to sprawny silnik i osprzęt, który nie generuje nadmiernej ilości sadzy.

Moja Croma wypalała filtr DPF od 600 km na krótkich odcinkach w mieście zimą do 1700 km na długich i płynnych trasach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Poniżej kilka praktycznych oraz sprawdzonych na sobie i znajomych porad:

> - olej koniecznie z aprobatą ACEA C2 lub C3

> - dobry dodatek do paliwa - Fuchs, Liqui Moly, Millers, który optymalizuje proces spalania, w

> efekcie spalamy mniej paliwa i generujemy dużo mniej sadzy.

> - metaloceramika, która powoduje miedzy innymi bardzo precyzyjne zestawienie złożenia

> tłok-pierścienie-cylinder, co z kolei powoduje radykalnie mniejsze przesączanie się paliwa do

> miski. Dodatkowo obniża się radykalnie tarcie w silniku, co przekłada się na mniejsze spalanie

> i dużo większą trwałość.

> Oczywiście podstawa to sprawny silnik i osprzęt, który nie generuje nadmiernej ilości sadzy.

> Moja Croma wypalała filtr DPF od 600 km na krótkich odcinkach w mieście zimą do 1700 km na długich

> i płynnych trasach.

Powiedzcie czy ten nadmiar oleju to napewno DPF , bo czytałem już różne opinie. Jedni piszą że przy przerwaniu wypalania się nie dostaje ON inni że się dostaje.Jeśli przerwe wypalanie to wywali check ,czy nie. Może wtryski leją , jeśli tak to powinny być jakieś objawy?

Prosze bardziej doświadczonych o podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Powiedzcie czy ten nadmiar oleju to napewno DPF , bo czytałem już różne opinie. Jedni piszą że przy

> przerwaniu wypalania się nie dostaje ON inni że się dostaje.Jeśli przerwe wypalanie to wywali

> check ,czy nie. Może wtryski leją , jeśli tak to powinny być jakieś objawy?

> Prosze bardziej doświadczonych o podpowiedzi.

Niestety to własnie skutek wielokrotnie przerwanego wypalania. Jest też możliwość permanentnie cieknących wtryskiwaczy lub podawania zbyt dużej dawki paliwa na skutek usterki.

EDIT

Kup sobie kabelek i MES prawdę ci powie. Zobaczysz jakie są korekty wtrysków, jak wygląda średnia odległość między wypalaniami, zatkanie filtra itp. Koszt smieszny a wiedza bezcenna. Dodatkowo można za kilka zł zamontować diodę, która będzie informować i procesie wypalania filtra. Moim zdaniem auto nie mogło zakończyć procesu kilka razy i to jest powodem podwyższonego stanu oleju. Praktyczna uwaga - nie wymieniaj całego oleju i filtra, odciągnij ze dwa litry i potem dolej, Można to przeprowadzić za pomocą metalowej strzykawki 500 ml i plastikowego wężyka wprowadzonego przez miarkę oleju. Ostatnio to ćwiczyłem w Doblo, ponieważ mechanik przelał olej o 700 ml!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praktyczna uwaga - nie wymieniaj całego oleju i filtra, odciągnij ze dwa litry i potem

> dolej, Można to przeprowadzić za pomocą metalowej strzykawki 500 ml i plastikowego wężyka

> wprowadzonego przez miarkę oleju. Ostatnio to ćwiczyłem w Doblo, ponieważ mechanik przelał

> olej o 700 ml!

Dzięki za porade. Odciągnąłem ok. 1,5 l oleju i dolałem ok. 800ml nowego. Teraz poziom jest na połowie podziałki. Pojeżdże troche i poobserwuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.