Skocz do zawartości

Z jakiego tworzywa sztucznego są elementy nadwozia Renault


barkor

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Przeszukałem pół internetu i nigdzie nie znalazłem konkretów. Interesuje mnie materiał (nazwa, oznaczenie) z jakiego wykonane są elementy nadwozi w niektórych samochodach marki Renault np. błotniki przednie w Clio II, Lagunach, Megane, wiem że Espace jest praktycznie cały pokryty tworzywem sztucznym. Chciałbym się dowiedzieć jaki konkretnie to materiał, bo w necie jest tylko "plastik" "tworzywo sztuczne" co mi nic nie mówi. Na każdym elemencie z tworzywa sztucznego, gdzieś na odwrocie powinien być nabity rodzaj użytego materiału, tak jest np. w przypadku zderzaków. Ktoś ma taką wiedzę? Ewentualnie ma luzem jakiś element i mógłby sprawdzić na odwrocie oznaczenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Coby to nie było to ponoć jest nie spawalne jak np.przedni błotnik megane2

Aha no to kiepsko, pewnie to stop różnych tworzyw sztucznych po jakichś nieodwracalnych zabiegach utwardzających, skoro nie da się tego pospawać.

Co do tego, że to wiedza tajemna to chyba niemożliwe. Chyba każdy element z tworzywa musi być jakoś oznakowany, żeby w razie recyklingu można było to jakoś posegregować. Kilka swoich samochodów przerabiałem do rajdów wybebeszając całe wnętrze i każdy plastikowy element miał nabite oznaczenie materiału na odwrocie a także zderzaki.

Choć póki co faktycznie wygląda na to, że to wiedza tajemna, bo nigdzie żadnego info nie znalazłem wink.gif Chyba będę musiał ojcu w Clio zdemontować błotnik i sam sprawdzić zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Aha no to kiepsko, pewnie to stop różnych tworzyw sztucznych po jakichś nieodwracalnych zabiegach

> utwardzających, skoro nie da się tego pospawać.

> Co do tego, że to wiedza tajemna to chyba niemożliwe. Chyba każdy element z tworzywa musi być jakoś

> oznakowany, żeby w razie recyklingu można było to jakoś posegregować. Kilka swoich samochodów

> przerabiałem do rajdów wybebeszając całe wnętrze i każdy plastikowy element miał nabite

> oznaczenie materiału na odwrocie a także zderzaki.

> Choć póki co faktycznie wygląda na to, że to wiedza tajemna, bo nigdzie żadnego info nie znalazłem

> Chyba będę musiał ojcu w Clio zdemontować błotnik i sam sprawdzić

chyba szybciej będzie podjechać na szrot i podpatrzeć na zdemontowanym. Ja u siebie nie znalazłem oznaczeń dot tworzywa oslabiony.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> chyba szybciej będzie podjechać na szrot i podpatrzeć na zdemontowanym. Ja u siebie nie znalazłem

> oznaczeń dot tworzywa

W sumie masz rację, prościej podjechać na szrot, dzięki za pomysł wink.gif

Z tego co udało mi się przeczytać przed chwilą w necie, to kody tworzyw sztucznych muszą być wybite, ale tylko na opakowaniach różnych produktów. W przypadku samochodów chyba jest dowolność, producent może podać w celu ułatwienia identyfikacji materiału, ale nie musi, bo faktycznie są elementy, na których kodu nie ma.

Ponadto: "Tworzywa wzmacniane włóknami szklanymi nie są spawalne. Często oznaczane są one symbolem GF. " Pewnie dlatego elementy Renault są niespawalne.

A jeżeli nie ma kodu to jedyną radą jest oddać do fachowca:

"Doświadczony spawacz tworzyw może rozpoznać klasę tworzywa po twardości powierzchni zewnętrznej.

W przypadku gdy element nie ma oznaczenia kodowego, można przeprowadzić jego identyfikację w oparciu o próbę palności. W tym celu należy podpalić zapałką mały kawałek materiału przeznaczonego do spawania i obserwować płomień i zapach materiału."

To już wyższa szkoła jazdy, więc pewnie się nie dowiem ostatecznie co to za materiał spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam stary błotnik ze Scenica, bo zahaczyłem o słupek i kupiłe nowy pod kolor, jak mi się

> przypomnisz na priv po 20:00, to Ci sprawdzę co tam jest napisane.

Poszło PW, będę wdzięczny za wszelkie info 20.GIF

EDIT: Dzięki koledze bizz, który pofatygował się do garażu w celu sprawdzenia oznaczeń na błotniku Scenica, udało się zdobyć tą tajemną wiedzę zlosnik.gif

Otóż jest to tworzywo o oznaczeniu >PA6.6<+>BC4300< (dokładnie taki kod jest wybity na elemencie mocującym błotnika). PA6.6 jest to tworzywo o nazwie "poliamid wytłaczany". Dalszej części kodu nie jestem w stanie rozszyfrować, ale jest to oznaczenie jakiegoś dodatku.

Co do właściwości tego tworzywa:

"Sztywność, dobre właściwości ślizgowo-cierne, wysoka wytrzymałość mechaniczna, odporność na smary, ropę, środki czyszczące, benzynę, alkaloidy, duża odporność na promieniowanie (gamma, X, UV), łatwy w obróbce, dobra odporność na zmęczenie materiału, dobra wytrzymałość na odkształcenia, wysoki współczynnik izolacyjności elektrycznej, doskonała odporność na zużycie."

I dobra informacja jest taka, że jest to tworzywo spawalne. W internecie dostępne są spoiwa do spawania tego materiału. Także można sobie takie elementy naprawić, nie trzeba koniecznie wymieniać na nowe.

Choć teraz pozostaje wątpliwość czy aby na pewno we wszystkich modelach marki Renault użyto tego samego tworzywa tongue.gif W każdym razie oznaczenia, tak jak przewidywałem, powinny być wybite na każdym elemencie. Już wiadomo, że w przypadku błotnika od Scenica oznaczenia trzeba szukać na elemencie mocującym błotnik do nadwozia wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.