Skocz do zawartości

Był ostanio temat Lotos vs Orlen-> Skąd Lotos bierze ropę...


Fili_P

Rekomendowane odpowiedzi

skąd Lotos bierze ropę

....Jednak w swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów oraz ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco....

....Rafineria Grupy Lotos w Gdańsku przerabia głównie rosyjską ropę Ural oraz wydobywaną na Morzu Bałtyckim (przez Lotos Petrobaltic) Rozewie. Teraz po raz pierwszy na skalę przemysłową przerobi polską ropę wydobytą na lądzie. Wprawdzie ostatnio przerobiono w rafinerii ropę z łupków, którą pozyskała w Polsce firma Conoco-Philips. Jednak było to tylko w ramach testów. Zgodnie z kontraktem z PGNiG, miesięcznie trafi do gdańskiej rafinerii 25 tys. ton dobrej jakościowo, niskosiarkowej ropy. Pierwszy transport ropy zostanie przerobiony w lutym....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> skąd Lotos bierze ropę

> ....Jednak w swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza

> Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np.

> Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z

> Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji

> asfaltów oraz ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco....

> ....Rafineria Grupy Lotos w Gdańsku przerabia głównie rosyjską ropę Ural oraz wydobywaną na Morzu

> Bałtyckim (przez Lotos Petrobaltic) Rozewie. Teraz po raz pierwszy na skalę przemysłową

> przerobi polską ropę wydobytą na lądzie. Wprawdzie ostatnio przerobiono w rafinerii ropę z

> łupków, którą pozyskała w Polsce firma Conoco-Philips. Jednak było to tylko w ramach testów.

> Zgodnie z kontraktem z PGNiG, miesięcznie trafi do gdańskiej rafinerii 25 tys. ton dobrej

> jakościowo, niskosiarkowej ropy. Pierwszy transport ropy zostanie przerobiony w lutym....

i myślisz że ma to skąd biorą ropę jakiś wpływ na jakośc ropy na stacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mysle to malo powiedziane.... ja to wiem.

Kiedyś pracowałem na stacji Lotos i paliwo dostawaliśmy raz z Gdańska, a innym razem z Mościsk. Ja bym tak bardzo nie wierzył w te wszystkie zapewnienia. A co się działo na stacjach to już inna para kaloszy. Na Orlenie też pracowałem:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kiedyś pracowałem na stacji Lotos i paliwo dostawaliśmy raz z Gdańska, a innym razem z Mościsk. Ja

> bym tak bardzo nie wierzył w te wszystkie zapewnienia. A co się działo na stacjach to już inna

> para kaloszy. Na Orlenie też pracowałem:)

nie mówię o "stacjach" i o "zapewnieniach" mówię o źródle i o ich (Lotosu) dziale (i szefie wieloletnim) kontroli jakości swego czasu...

Niby mieszanka spełnia normy jeśli chodzi o jakieś parametry, ale w zaleźności od źródła (jak w artykule) jednak okazuje się , że w w tym co wyjeżdża raz jest czegoś więcej, a czegoś mniej (często w wąskich granicach)-ale finalnie nie opłaca się ciągnąć ze względu na jakiś parametr jeszcze niżej np procesu (często i tak juz jesteśmy w obrębie wymaganej tzw normy).... ale wolałbyś mieć górna granice związków siarki tej normy w paliwie czy mieć zawartość związków siarki duuuuuuuuuuuuużo poniżej tej normy.... albo wody w związku z biokomponentami wolałbyś mieć trochę więcej czy trochę mniej (często gęsto cały czas w granicach normy)...-a to częściowo wiąże się właśnie ze źródłem skąd to przyjeżdża (no może ten etanol to był akurat zły przykład w tym kontekście)....

Fajnym przykładem są tu np "parfiny"- w tym filmiku z wątku chwilę temu jakby ten człowiek wziął Lotosa nie "arctica" a zwykłego niby przecież zimowego - bo teraz to w konkretnych okresach jest narzucone odgórnie to miałby to samo właśnie m.in. w związku z tym skąd biorą ropę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Fajnym przykładem są tu np "parfiny"- w tym filmiku z wątku chwilę temu jakby ten człowiek wziął

> Lotosa nie "arctica" a zwykłego niby przecież zimowego - bo teraz to w konkretnych okresach

> jest narzucone odgórnie to miałby to samo właśnie m.in. w związku z tym skąd biorą ropę

ale roznica miedzy zimowa ropa a ropa arctic nie wynika ze zrodla ropy tylko z parametrow jakie musi ona spelniac. 'Zimowa' to normalna ropa z depresatorami i uzdatniaczami ktora tezeje ponizej 22C (?), arctic to ropa o m.in. obnizonej ilosci zwiazkow parafin, inna liczba cetanowa itp i tezeje w znacznie nizszych temperaturach . To sa zupelnie inne produkty... i o ile na lotosie czy statoil mozesz kupic arctic to na pozostalych stacjach ropa zimowa to tylko podrasowana ropa... Na tym filmiku gosc kupil rope oznaczona jako 'zimowa'! wiec pomysl co sie stanie z filtrem jak wlejesz zimowy orlen a co bedzie jak bedziesz mial zimowy lotos wink.gif

btw. wydaje mi sie ze na lotosie nie ma 'zimowej' i arctic a jest arctic i arctic premium - czy jak sie to nazywa, ale moge sie mylic, bo nie tankowalem dawno na zadnym lotosie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale roznica miedzy zimowa ropa a ropa arctic nie wynika ze zrodla ropy tylko z parametrow jakie

> musi ona spelniac. 'Zimowa' to normalna ropa z depresatorami i uzdatniaczami ktora tezeje

> ponizej 22C (?), arctic to ropa o m.in. obnizonej ilosci zwiazkow parafin, inna liczba

> cetanowa itp i tezeje w znacznie nizszych temperaturach . To sa zupelnie inne produkty... i o

> ile na lotosie czy statoil mozesz kupic arctic to na pozostalych stacjach ropa zimowa to tylko

> podrasowana ropa... Na tym filmiku gosc kupil rope oznaczona jako 'zimowa'! wiec pomysl co sie

> stanie z filtrem jak wlejesz zimowy orlen a co bedzie jak bedziesz mial zimowy lotos

> btw. wydaje mi sie ze na lotosie nie ma 'zimowej' i arctic a jest arctic i arctic premium - czy jak

> sie to nazywa, ale moge sie mylic, bo nie tankowalem dawno na zadnym lotosie.

jest jeszcze jedna zasadnicza różnica. W arctic nie ma eco dodatków wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A w orlenowskiej zimowej vervie to niby są ?

tak, bo to jest zwykla ropa z dolanymi depresatorami i uzdatniaczami.

Quote:

Olej napędowy VERVA ON o właściwościach podanych w poniższym zestawieniu stosuje się w okresach:

- gatunek B dla klimatu umiarkowanego – w okresie letnim – od 16 kwietnia do 30 września,

- gatunek D dla klimatu umiarkowanego – w okresie przejściowym – od 1 marca do 15 kwietnia i od 1 października do 15 listopada,

- gatunek F dla klimatu umiarkowanego lub klasa 2 dla klimatu arktycznego lub surowego klimatu zimowego - w okresie zimowym - od 16 listopada do końca lutego.

[...]

- olej napędowy VERVA ON gatunek F o CFPP nie wyższej niż -20 oC,

- olej napędowy VERVA ON klasa 2 o CFPP nie wyższej niż -32 oC i temperaturze mętnienia nie wyższej niż -22 oC.


czyli w zimie na stacjach orlenu raczej nie kupisz klasy 2 a najprawdopodobniej gatunek F i nie masz na to zadnego wplywu - lejesz co akurat jest w cysternie.

Na Lotosie (i Statoil) mozesz swiadomie wybrac arctic wink.gif

PS. jakiś tekst

Quote:

DieselGold arktyczny - Zawartość biokomponentów = brak


a na orlenie zero informacji na ten temat wiec mozna domniemywac ze pewnie sa domieszane grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze jeden kamyczek:

Quote:

A2 to Orlenowe paliwo zimowe z CFPP -20C. 1Z40 to Lotosowe paliwo z temperatura CFPP -32C. Normalnie na wszystkich stacjach znajdziesz ropę z CFPP -20C (włącznie z Lotosem). Koncerny poprawiają trochę to paliwo jeśli jest naprawdę zimno. 1Z40 w detalu dostaniesz tylko na Statoil jako Diesel Gold. Wszystkie inne „premium” to CFPP -20C, więc jeden pies co lejesz. Jeździj tylko na DieselGold i będziesz mieć spokój (nie wiem czemu autor sieje tu taką dezinformację). Na rynku nie ma innych paliw niż Orlen i Lotos. To co kupujesz w Shellach, Statoilach i nie wiem czym jeszcze to zawsze przebrandowany Orlen lub Lotos.


poniewaz tak jak pisalem - na Lotos nie jezdze, a Statoil arktyczny jest z Lotosu to przyjalem ze na ich stacjach sie tez da kupic - a tutaj pisze ktos ze jednak nie... wink.gif wiec w sumie zostaje tankowanie na statoilu w zimie grinser006.gif ja na szczescie mam statoila pod nosem wiec ... i tak leje arctica wink.gif

doczytalem tez jakas notke prasowa ze orlen ma swoj odpowiednik 1Z40 ale dostepny jest tylko i wylacznie w hurcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> poniewaz tak jak pisalem - na Lotos nie jezdze, a Statoil arktyczny jest z Lotosu to przyjalem ze na ich stacjach sie tez da kupic - a tutaj pisze ktos ze jednak nie... wiec w sumie zostaje tankowanie na statoilu w zimie ja na szczescie mam statoila pod nosem wiec ... i tak leje arctica

Według tej informacji ON bazujący na ON arktycznym sprzedawany jest także na stacjach Lotos.

Natomiast innej informacji (nie mogę znaleźć odpowiedniego linka) - oraz z banneru i plakatów na stacjach - wynika, że "arktyczny" jest tylko Dynamic Diesel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Według tej informacji ON bazujący na ON arktycznym sprzedawany jest także na stacjach Lotos.

ale wyglada ze na tej samej zasadzie co na orlenie

Quote:

Od 16 listopada do końca lutego w ofercie sieci stacji LOTOS dostępny będzie zimowy olej napędowy. [...] LOTOS rozpoczął także wprowadzanie do swojej sieci oleju napędowego, produkowanego na bazie oleju arktycznego IZ-40 i planuje zakończyć ten proces w połowie grudnia br.


maja w ofercie i wprowadzaja w grudniu... czyli moze byc tak ze juz jest IZ-40 a moze jeszcze przejsciowy ktory zatankowali do cysterny w polowie listopada wink.gif

> Natomiast innej informacji (nie mogę znaleźć odpowiedniego linka) - oraz z banneru i plakatów na

> stacjach - wynika, że "arktyczny" jest tylko Dynamic Diesel.

no ale na statoil jest tak samo - "premium" jest arktyczne a standardowa ropa to ztuningowana 'letnia' smile.gif . Dopiero jak temperatura spada ponizej 20C to zmieniaja tez standardowa rope na ten bardziej odporna na mroz.

edyta: jakiś tekst

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> paliwa to jedno, ale skład ropy dość istotnie wpływa na parametry środków smarnych. Tu jest większe

> pole do popisu i więcej do ugrania.

Albo asfalty ktore w dzsiejszych czasach moga miec takie wlasciwosci ze glowa mala

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypadałoby teraz całą tą wiedzę trochę usystematyzować. Wiadomo już, że mamy paliwo letnie, przejściowe i zimowe. Zasadniczo wszystko to, co produkują polskie rafinerie, czyli Orlen i Lotos jest z dodatkiem 7% BIO. Idąc dalej:

ORLEN:

-ekodiesel, podstawowy olej napędowy

- verva, produkt premium niedostępny w hurcie a tylko na stacjach, ale nie jest to olej arktyczny tylko normalny zimowy

- A2, olej arktyczny bez BIO, dostępny tylko w hurcie

LOTOS:

- eurodiesel, podobnie jak ekodiesel Orlenu, ale jest tu haczyk o którym później

- dynamic diesel - zimą komponowany na bazie IZ-40, jest to paliwo spełniające warunki dla arktycznego, niedostępny w hurcie, za to występujący (mniej więcej to samo) na stacjach Statoil pod nazwą Diesel Gold, bez BIO

- IZ-40 - typowy arktyczny olej napędowy, przezroczysty i bez koloru, dostępny jedynie w hurcie. Zdarza się na stacjach niezależnych, u mnie np. PKS sprowadza go w duże mrozy. Oczywiście, podobnie jak dynamic diesel, także bez biokomponentów.

Pisałem wcześniej o pewnej różnicy pomiędzy Ekodieslem i Eurodieslem. Otóż istnieje taki parametr jak smarność paliwa. Dla chętnych więcej tutaj na temat metodologii badania tego parametru KLIK Parametr ten odpowiada m.in. za skłonność do smarowania/zacierania pomp wysokiego ciśnienia w układach common rail, kończąc na opiłkach metalu w całym układzie.

Opisany jest on w świadectwie jakości paliwa (do którego każdy ma dostęp na stacji, jeśli poprosi) jako "Smarność skorygowana WS 1.4" i przyjęte jest jego max=460 micro m. Z tego, co udało mi się zobaczyć, to:

Orlen Ekodiesel: 410 micro m, 398 micro m

Lotos Eurodiesel: 188 micro m, 176 micro m.

Jeszcze raz podkreślę, im mniej tym lepiej a tu różnice są spore. Czy wynikają z innego surowca, innego sposobu przetwarzania, nie mam pojęcia. Wszystkie te wartości spełniają normy, natomiast różnica jest niebagatelna. Może warto więc poprosić podczas tankowania o świadectwo paliwa (wg prawa nie można odmówić jego okazania) i sprawdzić ten parametr, który dla nowoczesnych diesli jest kluczowy wobec żywotności ich układów wtryskowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> maja w ofercie i wprowadzaja w grudniu... czyli moze byc tak ze juz jest IZ-40 a moze jeszcze przejsciowy ktory zatankowali do cysterny w polowie listopada

Pytałem kierownika stacji i potwierdził, że to arktyczny (od 24-25 listopada, nie pamiętam dokładnie).

Na stacji są także bannery informujące o ON "do -32st.C" (Dynamic Diesel).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.