Skocz do zawartości

Jaki uszczelniacz wału najlepszy?


mahcin

Rekomendowane odpowiedzi

Latka lecą a technologia nie śpi...

Chodzi o uszczelniacze wałów korbowodowych, tak ogólnie. Jaki materiał jest najlepszy?

Nitryl?

Silicon?

Elastomer?

Fluorek?

Poliakryl?

Są czarne, brązowe i niebieskie.

Jak na razie doszukałem się info że niebieskie/brązowe to najnowsza myśl: elastomer silikonowy (MVQ) (choć zasady w pełni nie ma).

Brązowe to często guma fluorkowa (FPM), lub poliakryl (ACM) ale zasady nie ma.

Natomiast przy czarnych: ponoć gorzej wypadają (NBR) nitrylowe, ale są też (SI) silikonowe.

Chcę użyć najlepszego materiału gdyż ze względu na zużycie wałka i odnośnie tego prac jakie wykonam: do tego miejsca nie będę miał już dostępu bez cięcia. Coś ktoś wie?

SI , NBR, FPM, ACM czy MVQ brać? Co lepsze? Pomijając firmy bo większość to "pakowacze".

 

Nitrylowe (NBR) są chyba najsłabsze, potem (SI), (FPM), (ACM) a najlepsze (MVQ), dobrze myślę?

 

Pytanie, ponieważ każdy z wyżej wymienionych podejdzie mi do samochodu, więc mam wybór, tylko co wybrać?

 

Najdziwniejsze jest to że widząc pytania np: Elring czy Victor Reinz to padają odpowiedzi że oba tak samo dobre, a jak się w temat zagłębiłem to konkretnie przy wyborze konkretnego rozmiaru wychodzi na to że oba są z różnych materiałów zrobione.

 

Edytowane przez mahcin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiem sobie sam, po części, nie będę edytować, by tym sposobem pokazać ile czasu zawzięcie spędziłem nad tym. Warto było bo o mały włos nie kupiłem uszczelniacza Victor Reinz z gorszego jakościowo materiału, a w tej samej cenie, co najgorsze odbiłoby to się zapewne na przebiegu.

Już chyba rozumiem dlaczego jeden chwali a drugi narzeka... możliwe że przez materiał? Widzę że są przypadki kiedy jeden producent ma uszczelniacz z różnego materiału i tu w niewiedzy może być problem?

 

Pacjent to Kia Picanto 2004, silnik G4HG

uszczelniacz od strony rozrządu:

OE: 2142121030 (był oryginalnie firmy POS - zaczął puszczać po ok 100tkm, fabrycznie zamontowany)
rozmiar: 30X46X7

zamienniki:
Victor Reinz 81-53232-00 (NBR)
ELRING 447.610 (FPM)
Corteco (często pakują wysokiej klasy NOK) 19026126 (FPM)

 

Czego się doszukałem o oznaczeniach:
MVQ kauczuk silikonowy (często na pierwszy montaż w Mazda) -50°C +150°C odporny na: oleje silnikowe i przekładniowe, płyny hydrauliczne, emulsje olejowo-wodne.
FPM fluoride rubber (kauczuk fluorowy) -30°C +180°C odporny na: oleje silnikowe i przekładniowe, płyny hydrauliczne, oleje opałowe, emulsje olejowo-wodne, syntetyczne ciecze trudnopalne.
ACM poliakryl-silikon (kauczuk akrylowy) ACM akrylowy -20°C +130°C odporny na: oleje silnikowe i przekładniowe, płyny hydrauliczne, nieodporny na: wodę, emulsje olejowo-wodne, syntetyczne ciecze trudnopalne i płyny hamulcowe.
NBR nitryle butadiene (nitrylowy) -40°C +100°C odporny na: oleje silnikowe, przekładniowe i opałowe, płyny hydrauliczne, smary, emulsje, olejowo-wodne i wodę,nieodporny na: syntetyczne ciecze trudnopalne i płyny hamulcowe.
 

Mało brakowało i miałbym Victor Reinz 81-53232-00 (NBR) czyli prawie najgorszy, gdzie przecież wszystkie 3 firmy to najlepsza czołówka, a to że materiał inny...no cóż... temat ogarnięty, kupiłem z materiału FPM. Tematu nie usuwam mimo że nikt się nie odezwał, tyle czasu poświęciłem więc niech zostanie dla innych, może się komuś w przyszłości przyda info.

Edytowane przez mahcin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, volf6 napisał:

A oryginał firmy POS był z czego?

Bardzo chciałbym to wiedzieć, niestety zero info znalazłem 😞 

Jest czarny, tyle tylko wiem. Ogólnie wiele osób pisze że brązowe są niby lepsze, ogólnie czarne to NBR, brązowe to FPM ale to tylko ogólnie bo wyznacznik to absolutnie nie jest. 100tys km i cieknie, uważam za nie jakiś tam wyczyn jeśli chodzi o OE więc skoro czarny to myślę że POS to właśnie NBR, ale to tylko tak myślę, nie mam dowodów. Uważam że to malutki wyciek, no ale... wrzucam fotkę bo dla każdego malutki może znaczyć coś innego 😉 

 

Co ciekawe: do niektórych modeli Kia/Hyundai widzę na fotkach w opakowaniach POS brązowe, ale nie do mojego.

 

IMG_20220427_180553.jpg

 

 

 

Wow, wrzucam jeszcze info od strony skrzyni, ponoć od strony skrzyni częściej pada, u mnie jest odwrotnie.

Dlaczego "wow"? Trzy najlepsze firmy, mega różnica materiału, spodziewałbym się tego samego w trzech, po tym doświadczeniu jestem przekonany że problem typu jeden właściciel cieszy drugi płacze wynika w dużej mierze z doboru odpowiedniego materiału.

 

OD STRONY SKRZYNI:

OE: 2144302501
rozmiar: 60X75X8

zamienniki:
Victor Reinz 81-53424-00 (NBR)
ELRING 725.770 (MVQ)
Corteco (często jakościowy NOK w pudełkach) 19036918B (MVQ)

 

Edytowane przez mahcin
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Waldek40 napisał:

po założeniu tego uszczelniacz nie powinno się uruchamiać silnika przez parę godzin ,że niby ten uszczelniacz się układa

Dokładnie, też nie kojarzę o który materiał chodzi. Generalnie te 4 godziny. Nie wiem czy to jest związane z materiałem czy lokalizacją, mianowicie czytałem że kiedy uszczelniacz generalnie nie ma styku z olejem to należy go nasmarować do montażu bo i tak zagrożenia nie ma a wspomoże to ułożenie się od zaraz, a jeśli będzie miał  styk tak jak w tym przypadku to nie smarować go i zostawić do ułożenia. Wywodzi to się chyba stąd że jakakolwiek ilość smarowidła spowoduje że w X miejscach mikro styk gumy do metalu nie nastąpi a co za tym idzie po tysiącach km może zacząć przepuszczać/a w przypadku uruchomienia za szybko to smarowidło(olej)najdzie/przejdzie przez nie ułożony materiał i tak samo zacznie przelewać...nie wiem, tak myślę tylko... Zrobię na pewno na sucho i zostawię na noc.

 

Ciekawostka:

Na wielu forach "zachodu" jak czytam to ludzie się oburzają i nie mają zamiaru czekać 4h, "bo czas kosztuje". Wyrywkowo kilka osób znajduje się co stara się im uświadomić ale... Eh... w złą stronę idą bez odczekania wydaje mi się.

 

Jakieś powody w tym wszystkim muszą być że krótko po montażu jednym cieknie a innym nie. Nie wspominam już nawet o dobrym wmontowaniu bez uszkodzenia uszczelniacza 😉  Będę prowadził po lejku butelki plastikowej, zeszlifowane końcówki plastiku żeby nie uszkodzić gumy, tak jak to robiłem kiedyś z gumami tłoczków cylinderków hamulcowych...nie wiem jakie są jeszcze dobre sposoby...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie w takim aucie osobiście zmieniałem rozrząd (bo prosty w wymianie) i zmieniałem też uszczelniacz wału od strony rozrządu. Zresztą zawsze przy wymianie wymieniam na wale. Na wałku rozrządu jak jest coś widać.

Co do uszczelniacza wziąłem pierwszy z brzegu bez doktoryzowania się, pasował wymiarami, standardowo zamontowany przez pobijanie drewnianym klockiem. Przed montażem wał i uszczelniacz posmarowane olejem silnikowym. Nic się nie dzieje od 3 lat.

Nie wiem czy jest się sens doktoryzować nad materiałami. Lepiej wał sprawdzić czy nie jest bardzo wytarty, bo może trzeba z uszczelnieniem pokombinować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Smigiel napisał:

Nie wiem czy jest się sens doktoryzować nad materiałami. Lepiej wał sprawdzić czy nie jest bardzo wytarty

No właśnie początek usterki fabrycznej końcówki wału (wycieranie) spowodował u mnie zagłębienie się w temat, bo nie chcę w przyszłości tego za szybko ciąć by dostać się do uszczelniacza ponownie.

 

Edytowane przez mahcin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.