Skocz do zawartości

[Astra H. Z16XEP - podwyższone obroty biegu jałowego]


massud

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Niestety Astra zrobiła  kolejnego małego psikusa.

Po wymianie pompy wody  (rozciekła się)  , silnik  mimo   osiągniecia temperatury roboczej   nie schodzi na jałowym poniżej 1000 obrotów.

 

Pierwsze co posprawdzałem, to czy wszystkie przewody, złączki  są  porządnie  powpinane.

W poszukiwaniu nieszczelności zużyłem chyba z całego plaka ,bez efektu. Odma  ok. 

Obroty nie falują, po prostu równo trzymają w okolicach 1000 obrotów, a gdy wyłączę wszystkie odbiorniki (światła, dmuchawa, etc) to ok 1100-1120 obrotów.

 

Szukając winnego po wymianie  pompy, sprawdzone :

 

- czujnik temperatury cieczy chłodzącej - OK. silnik pracuje w okolicach 105 C.

- do wymiany  pompy była ściągana obudowa filtra powietrza - przepustnica czyściutka, 

- sprawdziłem czujnik powietrza  zasysanego - wskazania ok, zgodne z temp. otoczenia

- czujnik położenia przepustnicy - na biegu jałowym pokazuje  1,17-1,57 %

- czujnik ciśnienia bezwględnego MAP , na jałowym pokazuje 28 kPa

- MAF 2,53 g/sek

 

Po odpaleniu, po ok  3 sek, obroty spadają do ~750-800 obrotów, po chwili  , ok 2-3 sek wracają do  1000.

Jako, że zbiegało się to z przełączeniem na gaz, poszedłem tym tropem.

 

Ale po wyłączeniu instalki gaz, a także po pozbawieniu jej napięcia (bezpiecznik)  silnik zachowuje jednak się dokładnie tak samo.

Wciskanie  pedału  hamulca czy sprzęgła   niczego nie zmienia. Obroty nawet nie  drgną

Straciłem  już pomysły czego/gdzie szukać.

 

Macie jakieś sugestie ?

 

pozdrawiam,

massud

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wyjęcie bezpiecznika z lpg nic nie da bo nadal masz gaz w układzie, na pracującym silniku na lpg idź i zakręć zawór na butli,

zdziwisz się ile jeszcze czasu silnik będzie pracował zanim wypali lpg z układu, gdy silnik zgaśnie wtedy uruchom go i przełącz tylko na benzynę

i wtedy masz miarodajny wynik czy przyczyną wyższych obrotów jest lpg, czy na pewno po wymianie pompy wody dobrze odpowietrzony został układ chłodzenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.09.2023 o 20:09, Orochimaru napisał(a):

zdejmij wężyk z zaworka evap i zobacz czy nie zasysa tamtędy. Na wolnych obrotach zaworek ma być szczelnie zamknięty.

Jakie są korekty paliwa na wolnych obrotach?

Jakie napięcie ładowania?

na evap nie znalazlem nieszczelności

 

jesli chodzi o korekty, wyglada to tak

 

korekty krotko i dlugoterminowe w %

 

dla benzyny (wyzsze wartosci korekty)

Screenshot_2023-09-13-20-31-32-521_com_ovz.carscanner.jpg.9d6180e11d2893463f101588314c7711.jpg

 

i dla lpg  (nizsze)

Screenshot_2023-09-13-20-34-02-593_com_ovz.carscanner.jpg.a30eef6d9f1eb80ec0b0f52bb04a4807.jpg

 

 

 

i korekty z czujnika tlenu na bezynie

Screenshot_2023-09-13-20-36-50-842_com_ovz.carscanner.jpg.036f30c40e9cc8cd091d51fdee46b480.jpg

 

i na lpg

Screenshot_2023-09-13-20-37-48-232_com_ovz.carscanner.jpg.e474142d1e478aff1219c3b598c914cd.jpg

 

 

napiecie ladowanie 14,7-14.9 V

 

ok, evap sprawdzę wieczorem.

 

@Waldek40

jak zdiagnozowac czy uklad chlodzenia jest dobrze odpowietrzony? odpowietrzalem stanardowo, po zgaszeniu rozgrzanego silnika  i odkreceniu korka plynu przybywa w zbiorniczku. ale zakladam ze to normalny objaw. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co prawda nie wiem jak jest w tym konkretnie silniku ale chodziło mi o to że jeśli układ jest zapowietrzony to i wskazania czujnika temperatury mogą być niewłaściwe, info idzie do sterownika silnika że silnik jest niedogrzany i sterownik podnosi obroty silnika

 

Edytowane przez Waldek40
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

napiecie aku (wszystko wyłaczone) to 12.2 -12.3V.

napiecie  ładowania podczas jazdy sprawdze jeszcze wieczorem.

Osatnio , jak auto stalo nie ruszane czekajac na wymiane pompy , to padł aku 2krotnie. lekko go doladowalwm, tyle by odpalil i dojechal do mechanika.  

Zabity aku moze byc odpoweidzialny za te podwyzszone obroty ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Orochimaru napisał(a):

 

Czy napięcie na akumulatorze utrzymuje się cały czas tak wysokie, czy spada po jeździe?

Zaraz po odpaleniu  skoczyło do 14.9 , ale  po rozgrzaniu zaczeło lecieć w dół i ustabilizowało sie na poziomie 14.1-14.4V

Obroty  na jałowym, silnik rozgrzany , włączone światłą  mijania , radio i dmuchawa na 2 (bez klimy) to ~950 obrotów.

Przy wyłączonych wszystkich odbiornikach 1100 .

 

Zabrałem aku pod prostownik, ale po 15 min  wyłączyłem - napięcie łądowania 14.8 i rośnie.

Akumulator  odłaczony , na klemach ,ma teraz ok 13v

 

Jutro postaram sie podmienic i porównać pracę

 

Zerknąłem jeszcze na możliwe lewe powietrze spod korka oleju i  bagnetu oleju.  

Po otwarciu/odkręceniu , obroty lekko idą do góry, po zamknięciu/zakręceniu spadają. Więc  tutaj nieszczelność też można wykluczyć.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podmiana aku - bez zmian.

jeszcze raz przejrzalem dolot, od filtra do przepustnicy. nic podejrzanego nie znalazlem. 

czy. w tym miejscu milobybto znaczenie ? sadzilem, ze na tym odcinki te bez  znaczenia, dopiero za przepustnica.

 

Edytowane przez massud
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W silniku z przepływomierzem, lewe powietrze liczymy od tegoż.

Czy parametr "obciążenie silnika" wynosi 100% przy przyspieszaniu z butem w podłodze?

Czy korekty schodzą niżej jak zwiększysz obroty np: do 3000?

Edytowane przez Orochimaru
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.09.2023 o 20:40, Orochimaru napisał(a):

W silniku z przepływomierzem, lewe powietrze liczymy od tegoż.

tego nie wiedziałem, 

Czy parametr "obciążenie silnika" wynosi 100% przy przyspieszaniu z butem w podłodze?

rośnie  do 95-97% przy  odcince  

 

Czy korekty schodzą niżej jak zwiększysz obroty np: do 3000?

 

dzisiaj np  trzymają sie 11.8-13.8% 

chwilami  wskoczą na 18-19%

 

chociaż  przyjrzałem się dokładnie wykresowi. 

są momenty, kiedy  lecą do 0%, przy "próbie buta"

 

 

Screenshot_2023-09-17-10-32-32-564_com.miui.gallery.jpg

Screenshot_2023-09-17-10-32-31-120_com.ovz.carscanner.jpg

Screenshot_2023-09-17-10-32-30-099_com.ovz.carscanner.jpg

Edytowane przez massud
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podałem, chyba niepotrzebnie. korekte długoterminową, a powinna być krótkoterminowa.

tutaj z grubsza korekty sa +/- 5 %

sprawdziłem ponownie evap.  odłaczony jest jest szczelny, nie przepuszcza, a podczas pracy chodzi jak zegarek.

 

ponizej screeny z korekt

 

 Screenshot_2023-09-17-17-40-43-525_com_ovz.carscanner.jpg.2e762fe76b5eb20ecc06062a50147f6b.jpg

Screenshot_2023-09-17-17-40-07-273_com_ovz.carscanner.jpg.ffd56d854ae489ed0841d7cdf48356e1.jpg

Screenshot_2023-09-17-17-39-24-008_com_ovz.carscanner.jpg.719c3144b9a23fbd28c5f430b5b89458.jpg

 

 

sprawdziłem jeszcze prace  evap i korekty przy odkręconym wlewie baku .

bez zmian.

 

Edytowane przez massud
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób jeszcze przyspieszanie podczas jazdy na 3 (lub 4 jak masz dłuższy kawałek prostej ) z gazem w podłodze, od ok. 2 tyś. obr. i obserwuj czy:

1. obciążenie silnika wynosi 100%

2. obie sondy pokazują bogatą mieszankę

3. map pokazuje ciśnienie ok 100kPa

Potem próba na postoju. Poczekaj aż ustabilizują się obie korekty paliwa. Powoli zwiększaj obroty do 3-4tyś i patrz czy sumaryczna korekta zaczyna spadać, czy rośnie, czy jest mniej więcej stała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 18.09.2023 o 00:05, Orochimaru napisał(a):

Zrób jeszcze przyspieszanie podczas jazdy na 3 (lub 4 jak masz dłuższy kawałek prostej ) z gazem w podłodze, od ok. 2 tyś. obr. i obserwuj czy:

1. obciążenie silnika wynosi 100%

2. obie sondy pokazują bogatą mieszankę

3. map pokazuje ciśnienie ok 100kPa

Potem próba na postoju. Poczekaj aż ustabilizują się obie korekty paliwa. Powoli zwiększaj obroty do 3-4tyś i patrz czy sumaryczna korekta zaczyna spadać, czy rośnie, czy jest mniej więcej stała.

1. nie. obciążenie dochodzi do 75-80% jak rpm dojda do ok 5k. miedzy 3-4k rpm obiazenie silnika rosnie  40-60 %.

 

2 tak. od razu po wcisnieciu pedalu. osiagaja w ok 1V.

 

3. pokazuje  w ok 95kPa.

 

Screenshot_2023-10-13-22-27-42-714_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_2023-10-13-22-26-59-852_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_2023-10-13-22-26-06-539_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_2023-10-13-22-25-18-968_com.google.android.apps.photos.jpg

Edytowane przez massud
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.09.2023 o 00:05, Orochimaru napisał(a):

 

Potem próba na postoju. Poczekaj aż ustabilizują się obie korekty paliwa. Powoli zwiększaj obroty do 3-4tyś i patrz czy sumaryczna korekta zaczyna spadać, czy rośnie, czy jest mniej więcej stała.

ponizej zrzut ekranu z zachowania korekt paliwa. od ok 20 sek.  podnosze stopniowo obroty do ok 4tys. rpm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:mlot:

Zasugerowałem się tym, że w pierwszym poście podałeś dane z MAF.

Faktycznie tu przepływomierza nie ma. Zastanawia mnie dlaczego obciążenie silnika jest tak niskie, ale we wcześniejszych postach widać, że dochodzi do 90%. MAP też pokazuje ok.

W takim razie nie pozostaje tylko lewe powietrze.

Ściągnij z kolektora wąż od serwa, zaślep otwór, odpal silnik.

To samo z wężem od odmy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

posprawdzalem wskazane węże, potestowalem , bez zmian.

Po kilku dniach, po dluzszej trasie,po zlapaniu gumy.... Astra sie. samonaprawila.

i tak juz 2-3 tydzien obroty na jalowym trzymaja sie w okolicach 750. 

Moze jej pomoglo bieszczadzkie powietrze? nie mam pojęcia co to spowodowalo. 

dzięki za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.