Skocz do zawartości

Podgrzewane lusterka???


vito79

Rekomendowane odpowiedzi

> sie odmraza sie

> jezeli chodzi o predkosc to nie mam z czym porownac, ale w sniegu czy

> w deszczu niezastapione

No trzeba bedzie chyba kupic. Musze sie jeszcze zastanowić gdzie to wpiąć w instalacje. Orginalnie w drzwiach mam kabelki do ogrzewania ale wydaje mi sie ze nie są aktywne.

I jeszcze jedno pytanko:

Trzeba ściągać lusterko jak sie ma elektryczne regulowane ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zeby to tak ladnie bylo, jak fabrycznie to proponuje zrobic tak:

- Z wtyczki M w body kompie, z pinu 1 (fabrycznie szaro-czerwony)

279660153-1.jpg

poprowadzic kabelek do listwy bezpiecznikow tej przy gniezdzie EOBD. Wpiąć w pin bezpiecznika F41 (7.5A). Z drugiej nozki rozdziela sie na dwa kabelki i idzie do lusterek. Z lusterek do masy. Bedzie dzialalo razem z tylna szyba.

post-14194-14352487431532_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zeby to tak ladnie bylo, jak fabrycznie to proponuje zrobic tak:

> - Z wtyczki M w body kompie, z pinu 1 (fabrycznie szaro-czerwony)

> poprowadzic kabelek do listwy bezpiecznikow tej przy gniezdzie EOBD.

> Wpiąć w pin bezpiecznika F41 (7.5A). Z drugiej nozki rozdziela

> sie na dwa kabelki i idzie do lusterek. Z lusterek do masy.

> Bedzie dzialalo razem z tylna szyba.

Własnie tak mam to zamiar zrobić! waytogo.gif Szczególnie ze instalke w drzwiach nam pełną i w skrzynce bezpieczników jest jedna nóżka brakuje tylko tej z body zlosnik.gif

Sprawa wyglada dość prosto ! biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Własnie tak mam to zamiar zrobić! Szczególnie ze instalke w

> drzwiach nam pełną i w skrzynce bezpieczników jest jedna nóżka

> brakuje tylko tej z body

> Sprawa wyglada dość prosto !

uuu to praktycznie nie ma sprawy hehe ok.gif Ja jestem ciekawy tylko, dlaczego fiat zrezygnowal z tego wynalazku w pandzie niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szybkie pytanie mam w tym temacie:

Itq podaje link do aukcji z matami GB10. W manualu wskazana jest GB8. Różnica jest w rozmiarze.

Którą matę powiniennem zastosować. Będzie to chyba pierwszy Pandoulepszacz, który zrobie (pogoda ponagla).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Szkiełko juz kiedyś wyciągałem! Lusterko ustawiasz na max w strone

> samochodu, wkładasz 2 palce az poczujesz plastik mocujacy szkło.

> Mocno pociągasz i wychodzi.

hmmm to chyba czas zakupic mate i sie pobawic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jakie masz GB8 czy GB10?

> Dzisiaj widziałem na giełdzie GB10 i wydaje mi sie ze powinny pasować

> (tak na oko) tylko cena troche duża 15 zł sztuka.

aaaa tego to nie wiem, kumpel z grupy podkrapackiej masowo kupowal by przesylka byla tansza i zamawial 2 kpl pod opla astre i mi tez zamowil. dzis sie go spytam jaki to typ ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg mnie GB10 nie podejdzie. Oparta jest na prostokącie 80x140 (z mocno zaokrąglonymi rogami). Lustro ma około 80/70x140. Należy to rozumieć tak, że przy zewnętrznej krawędzi jest około 70. Wg. mnie kupowanie GB10 to ryzyko troszkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

UWAGA !!!

http://allegro.pl/item252495691_wklad_mata_grzewcza_do_lusterek_gb_8s_gwarancja_.html

Koleś kaze 8 sztuk (4 komplety) kupic bez kosztów. Po 10 zadzwonie i dopytam o szczegoly. Potem kupuję - na razie mam chetnych na 3 komplety (ja, ja i Vito zlosnik.gif ). Ktoś jeszcze??

EDIT 10:40 :

Zakupione - jak odbiorę - poinformuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> UWAGA !!!

> http://allegro.pl/item252495691_wklad_mata_grzewcza_do_lusterek_gb_8s_gwarancja_.html

> Koleś kaze 8 sztuk (4 komplety) kupic bez kosztów. Po 10 zadzwonie i

> dopytam o szczegoly. Potem kupuję - na razie mam chetnych na 3

> komplety (ja, ja i Vito ). Ktoś jeszcze??

> EDIT 10:40 :

> Zakupione - jak odbiorę - poinformuję.

claps.gif szybki jesteś!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> UWAGA !!!

> http://allegro.pl/item252495691_wklad_mata_grzewcza_do_lusterek_gb_8s_gwarancja_.html

> Koleś kaze 8 sztuk (4 komplety) kupic bez kosztów. Po 10 zadzwonie i

> dopytam o szczegoly. Potem kupuję - na razie mam chetnych na 3

> komplety (ja, ja i Vito ). Ktoś jeszcze??

> EDIT 10:40 :

> Zakupione - jak odbiorę - poinformuję.

Ja! Ja! Mnie! :-)

Chętnie bym wziął jeden komplecik. Są jeszcze? :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Maty założone, okablowanie pociągnięte... jeszcze tylko wpiąc pod ogrzewanie szyby. Zakładałem wszystko bez całkowitego demontażu luster i nieco inaczej niż w manualu. Jeśli ktoś ma pytania - chętnie pomogę. Lustra kleiłem na taśmie TESA. Trzyma doskonale (zobaczymy jak długo zlosnik.gif ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wklejam to co wysłałem jednemu z kolegów na prv - nie chce mi się zmieniać formy na ogólną ...;]

Polecam zacząć od dokładnego przeczytania manuala- to pomaga zeby.GIF

Zabrałem się do tego bazując na manualu ściągniętym ze strony autokącikowej.

Maty GB8 z Allegro. Nie obejmują całego lusterka, ale myślę, że to nie przeszkadza (bałem się, że GB10 mogą wystawać nad lustro).

Co do montażu - zanim "rozbebeszysz" wnętrze (opis dla lewego lusterka):

1)odchylasz lusterko max. w stronę auta (dla lewego lusterka "wciskasz" jego prawą stronę)

2)w manualu masz zdjęcie rozmieszczenia zatrzasków lusterka - ja to robiłem tak: wskazującym palcem prawej reki odciągasz baaaaardzo delikatnie lusterko, a mały palec lewej ręki wciskasz pod szkło do wnętrza obudowy. Zaciski z lewej strony rozłożone są mniej więcej tak:

A/

B|

C|

D\

Małym palcem musisz wyczuć zatrzask C albo B (D niechcący ułamałem co nie ma wpływu na montaż). Jak odczepisz C, l;usterko odrobinę się odchyli. Wtedy patrząc od dołu (z latarką najlepiej) wypatrzysz zatrzask D, który można już odhaczyć cienkim śrubokrętem. Po odczepieniu dołu starasz się odczepić B i analogicznie śrubokrętem A (chyba że palcem jak sięgniesz i masz tyle siły). Jak już uwolnisz lewą część lusterka, to jak w manualu - delikatnie poruszasz w górę i dół ciągnąc lekko do siebie. Szkło wyskoczy z pozostałych zatrzasków. Z drugim robisz to samo zlosnik.gif

3)Demontujesz boczek drzwi (patrz manual montażu głośników). Nie bój się używać siły zeby.GIF ściągasz plastiki przy klamce, ściągasz zatrzask korbki i samą korbkę szyb, odkręcasz 3 wkręty i dwie śruby imbusowe. Wyszarpujesz plastik z zatrzasków (Można podważyć delikatnie). Odpinasz cięgno od klamki (najpierw taki mały plastikowy zatrzask blokujący końcówkę cięgna przy klamce).

Cały boczek drzwi unosisz do góry (równolegle do płaszczyzny drzwi). Musisz teraz delikatnie odciąć piankę - najlepiej ostrym nożem tnąc "po kleju" tak aby połowa kleju została na drzwiach, a połowa na piance. Musisz odsłonić otwór, który jest nad głośnikiem (tamtędy sięgniesz do wnętrza drzwi).

4) odkręcasz plastik przy rączce do otwierania klapy silnika (jeden baaardzo dłuuugi wkręt).

5) Ja oba przewody z maty wciągnąłem do wnętrza kabiny. Zaczynasz od przelotki w okolicach czerwonej rączki klapy silnika (takie czarne kółko). Następnie przez gumową harmonijkę do wnętrza drzwi. Wewnątrz drzwi kabel musi iść przy wewnętrznej ściance, tak aby nie przeszkadzał przy otwieraniu okna. (tu właśnie przydaje się włożenie do środka ręki). Z wnętrza drzwi wyciągasz przewód poprzez niewielki (jakieś 2 cm średnicy) otwór poniżej plastiku z drązkiem ustawiania lusterka. Jeśli wspomniany plastik nie spadł jeszcze, to teraz go odpinasz (dwa zatrzaski - okrągły w dolnej części i płaski z blaszką w górnej). Plastik ten zawiśnie sobie na trzech cięgnach sterujących lusterkiem.

6) Wracamy na zewnątrz autka. Patrząc na lusterko bez szkła, za okrągłym elementem zobaczysz cztery zatrzaski zablokowane takimi płaskimi "paskami" plastiku. Paski te odginasz w swoją stronę a zatrzaski odpinasz (ja użyłem 2 srubokrętów i siły). Odpięcie tych zatrzasków umożliwi zdjęcie tylnej osłonki lusterka (taka plastikowa, półokrągła pokrywka). Zobaczysz tam cięgna wychodzące pionowo w górę przez stalowe kółko służące jako "zawias" lusterka. Cienki śrubokręt wkładasz w ten otwór od góry i delikatnie naciskasz. Jednocześnie od dołu lusterka delikatnie podważasz drugim śrubokrętem małą plastikową zaślepkę. Jak już odskoczy, oczom Twym ukaże się otwór, którym cięgna wchodzą do wnętrza kabiny.

7) Bierzesz drut (użyłem 1,5mm2 w izolacji) i przeciągasz go od wnętrza (tam gdzie cięgna przechodzą przez szarą gąbkę) na zewnątrz (tam gdzie wychodzą pod lusterkiem). Tutaj przyda się trochę cierpliwości i wyczucia, bo otwory nie są na wprost. Jak już się uda, łączysz przewód, który sterczy z drzwi (ten. który będzie zasilał matę) z drutem, który właśnie udało ci się przeciągnąć. Jak już połączysz (tylko nie węzłem), ciągnąc za koniec pod lusterkiem, przeciągasz przewód zasilający na zewnątrz auta (pod lusterko).

8) teraz już z górki: przewód zasilający prowadzisz poprzez "zawias" do góry - dokładnie tak jak idą cięgna, i wprowadzasz do wnętrza lusterka przez pionową podłużną szczelinę na środku prawej ścianki (od strony drzwi).

9) to samo z drugim lusterkiem zeby.GIF wewnątrz auta prowadziłem kable po scianie działowej silnika - tam pod samym podszybiem idzie wiązka z uchwytami kablowymi, które można wykorzystać do mocowania naszego przewodu.

10) szkała lusterek zabierasz do domu (nic z nich nie odrywając wcześniej). Jak w manualu - ostrym, cienkim, sztywnym nożem odcinasz plastik od pianki. Resztki pianki możesz zeskrobać z plastiku ostrzem noża.

11) Teraz lustro: ja do czyszczenia użyłem linijki :> Grubej, plastikowej, sztywnej (Skala). Krawędzią krótkiego boku zdzierałem piankę z lusterka (została warstwa kleju, która nie przeszkadza). Uzyskać musimy W MIARĘ gładką powierzchnię (bez grudek pianki itp). Jak już pianki nie będzie, można przemyć denaturatem albo acetonem. Oklejasz lustro tak, jak pisze w manualu. Ja wcześniej odrysowałem sobie położenie tego plastiku na lusterku, po czym przeniosłem to na naklejoną na matę nową gąbkę. Dzieki temu nie musiałem przyklejać lusterka w garażu (jak w manualu).

Przewody lutujesz do maty, albo używasz wsuwek. Według uznania smile.gif

To chyba tyle smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Podaj adres to i ja podjadę moje maty grzewcze chyba straciły już

> termin przydatności

opłaca się z Częstochowy ?:> W każdym razie zapraszam zeby.GIF Będzie jak na P-T ( praco-technika jak ktoś nie pamięta). Ja będę pokazywał, a Wy sobie będziecie skubać te piankę z luster :>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako że pogoda dziś znośna, a zima za pasem, wyposażony w dwie instrukcje (manual bow.gifi ten wątek bow.gif) i ja zmierzyłem się z ciepłem w lusterkach. Niestety, może dla tego, że za mało czasu sobie dałem, musiałem się na razie poddać niewiem.gif.

Przy okazji mam kilka pytań do tych co już działali w tym kierunku:

Pierwsza niewiadoma: czy mam instalację? Z body kompa ze złącza M wychodzi szaro czerwony kabel, a bezpiecznik F41 7,5A jest na swoim miejscu. Mam też z lewej strony złącze które wygląda na D030B (wg elearna), z kompletną wiązką. Czy zatem się nie mylę że sprawę sterowania mam załatwioną?

Tu zdjęcie tego złącza od przodka

8e2e7eb06986f636.jpg

Z tyłu:

a540186d1dae9b70.jpg

Druga sprawa: Jeżeli mam instalację to z jakich pinów wziąć sygnał. Z tego co wyczytałem i jeśli zrobiłem to dobrze, były by to:

z lewej strony w złączu D030B pin 5 (sygnał z bezpiecznika F41 i dalej z bodykompa M1) i pin 6 (masa)

94b8f9c92a60b072.jpg

z prawej strony złącze D031A, pin 3 (z bezpiecznika F41 i dalej z bodykompa M1) i pin 2 (masa)

172e8585221be384.jpg

Trzecia sprawa skąd wziąć wtyczki pasujące do tych gniazd (D030B i D031A), bo eper się do takich części nie przyznaje, czy ew. zrobić to na wcisk lub pajęczynkę ???:)

No i ostatnia sprawa, która mnie niestety powaliła pad.gif. Jak przeciągnąć kable z okolic body do drzwi??? Może w aktualu jest łatwiej ale w dynamikach bliższy otwór zajmuje silnik od podnośnika szyby. Z okolic prowadnicy szyby jest jakiś metr do otworu w drzwiach którymi idzie wiązka z auta. nie wiem jaką długą trza by mieć rękę żeby tam sięgnąć. spineyes.gif Kable są giętkie, niby wchodzą metr ale mam wrażenie że zawija się to gdzieś w tym czarnym przegubie.

Tu zdjęcie:

6ec22ef1ac57045e.jpg

Na czerwono, tak ma być... a nie chce angryfire.gif

Czy ktoś robił taką instalację w dynamiku?? Bo manual i instrukcja kolegi tomkowskiego mówią o instalacji w aktualu... tam jest niestety trochę wiecej miejsca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w kwestii instalacji nie pomogę frown.gif nie mam większości okablowania, które widać u Ciebie na fotach zlosnik.gif Co do złącza - szukał bym albo konektorka pasującego, albo ciął bym kable. Ewentualnie można jakieś złącze "alternatywne" założyć.

Co do przeciągnięcia kabli - zdemontuj głośnik i jeszcze niżej piankę odchyl. Poza tym nie przetykaj od razu "docelowych" przewodów. Weź jakiś sztywny drut (albo przewód miedziany 1,5 mm2). Wyjmij czarną okrągłą, plastikową zaślepkę przez którą przewody z wnętrza wychodzą do harmonijki i później do drzwi. Jak masz już ten przewód sztywny w ręce, to na obu końcach zrób "oczka" (takie łezki) - tak, aby przy przetykaniu drut nie haczył o harmonijkę i inne elementy, tylko się ześlizgiwał. Teraz powoli zacznij przetykać ten drut od strony wnętrza (co jakiś czas możesz odrobinkę doginać go do siebie - ale tylko odrobinę - spowoduje to stopniowe wyginanie do w łuk i ułatwi przejście. Poprzez otwór głośnika powinienneś spokojnie sięgnąć wo wylotu wewnątrz drzwi. Jak już uda Ci się przeciągnąć drut, to na końcu, który masz wewnątrz auta wiążesz docelowe przewody i przeciągasz.

Powinno się udać smile.gif

aaa - teraz patrzę jeszcze raz na te fotki - ja wkładałem rękę do wnętrza drzwi przez ten większy otwór w którym widać pionową czarną listwę - a nie tam gdzie masz silnik od szyb;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przy okazji mam kilka pytań do tych co już działali w tym kierunku:

> Pierwsza niewiadoma: czy mam instalację?

Masz waytogo.gif

>Z body kompa ze złącza M

> wychodzi szaro czerwony kabel, a bezpiecznik F41 7,5A jest na

> swoim miejscu. Mam też z lewej strony złącze które wygląda na

> D030B (wg elearna), z kompletną wiązką. Czy zatem się nie mylę

> że sprawę sterowania mam załatwioną?

Dokladnie waytogo.gif, masz instalacje do sterowania lusterek, masz instalacje do ogrzewania. O ile ja instalacje do lusterek mam, to do ogrzewania juz nie bo zostalo to chyba w 2005r wycofane.

> Druga sprawa: Jeżeli mam instalację to z jakich pinów wziąć sygnał.

> Z tego co wyczytałem i jeśli zrobiłem to dobrze, były by to:

> z lewej strony w złączu D030B pin 5 (sygnał z bezpiecznika F41 i

> dalej z bodykompa M1) i pin 6 (masa)

zgadza sie, Piny 5 i 6 do są od ogrzewania

> z prawej strony złącze D031A, pin 3 (z bezpiecznika F41 i dalej z

> bodykompa M1) i pin 2 (masa)

Tez się zgadza

> Trzecia sprawa skąd wziąć wtyczki pasujące do tych gniazd (D030B i

> D031A), bo eper się do takich części nie przyznaje, czy ew.

> zrobić to na wcisk lub pajęczynkę ???:)

No to trzeba szukać w aso, albo inaczej kombinować. Ja załatwilem sobie gotowe wiązki do drzwi z tymi wtyczkami, o takie (wprawdzie bez przewodów do ogrzewania bo chciałem sterowanie zrobić):

279829949-kable.jpg

> No i ostatnia sprawa, która mnie niestety powaliła . Jak

> przeciągnąć kable z okolic body do drzwi???

Wykręciłem głośnik i przez tę dziurę manewrowałem sobie. Kabel z wtyczką bez problemu przeszedł mi przez harmonijkę w drzwiach.

post-14194-14352488395763_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bow.gif Dzięki wielkie koledzy! bow.gif

> No to trzeba szukać w aso, albo inaczej kombinować. Ja załatwiłem

> sobie gotowe wiązki do drzwi z tymi wtyczkami, o takie

> (wprawdzie bez przewodów do ogrzewania bo chciałem sterowanie

> zrobić):

A po ile stoją takie wiązki?

Pewnie mają też do wersji z ogrzewaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzięki wielkie koledzy!

> A po ile stoją takie wiązki?

To jest nie do kupienia, ale już nie mam kontaktu. Można kupić całą wiązkę do drzwi, łącznie z gałęzią do sterowania lusterek, ale podgrzewania tam nie będzie.

> Pewnie mają też do wersji z ogrzewaniem.

Na pewno nie ma, bo ogrzewanie zostało oficjalnie wycofane. Chyba, że z jakiegoś rozbitka poszukasz z początków produkcji, ale szanse są marne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To jest nie do kupienia, ale już nie mam kontaktu. Można kupić całą

> wiązkę do drzwi, łącznie z gałęzią do sterowania lusterek, ale

> podgrzewania tam nie będzie.

> Na pewno nie ma, bo ogrzewanie zostało oficjalnie wycofane. Chyba, że

> z jakiegoś rozbitka poszukasz z początków produkcji, ale szanse

> są marne

widziałem na allegro wiązki drzwi - nie wiem czy z ogrzewaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na pewno nie ma, bo ogrzewanie zostało oficjalnie wycofane. Chyba, że

> z jakiegoś rozbitka poszukasz z początków produkcji, ale szanse

> są marne

Wg epera są i z ogrzewniem, ale cena zaporowa 430 złociszy, normalnie pogupieli... rotfl.gif Wtyków w gniazda nie ma szans dostać, przynajmniej wg. sklepu w Metro, wiązke zamówić można, a jak! Chyba będę będzie gwałt na gnieździe - kombinerkami piny wyszarpie mlotek.gifi taśmą zaizoluje i będzie drive.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

I wreszcie się udało yay.gif001.gif. Dzięki wszystkim za pomoc. Montaż pierwszego lusterka zajął mi jakieś 2,5 h, drugie ok. 1 h (idzie szybciej jak wiadomo co i jak), podłączenie do instalacji jakieś 1,5 h.

Maty 105x80 są trochę za małe, brakuje grzania ok. 3 cm od strony zewnętrznej. Idealne byłby by tak 130x80, ale takich nie ma - są tylko 140x80 czyli dokładnie tyle ile ma wymiar lusterka w pandzie, ale przez duże krzywizny i ścięcia naszego lustra a mogą ciut wystawać. hmm.gifMyślę jednak że te większe to lepsze rozwiązanie.

Koszt inwestycji:

- Maty z allegro - 14,5 zł z przesyłką

- Taśma piankowa podwójnie klejąca - 5,7

- Taśma czarna elastyczna izolacyjna - 3,5

- 3 m kabla podwójnego - 4,5

- 2 najmniejsze konektorki męskie i 4 żeńskie - 1,2

RAZEM - 29,4 yay.gif

Dla mnie jeszcze doszły koszty:

drut miedziany 1,5 mm - 9 zł - do przeciągania kabli przez dziury

nowe szkło lusterka lewe - 33,5 - allegro, stare niestety nie wytrzymało emocji przy ściąganiu wrrr.gif. Nowe co ciekawe jest bardziej asferyczne niż stare smile.gif i daje większy kąt widzenia, ale też zniekształcenia są większe. spineyes.gif

Dla posiadaczy dynamików (mój jest z 2004) - po stronie kierowcy można bez problemu się wpiąć w puste gniazdo D030B piny 5 i 6 - najmniejszymi konektorkami żenskimi; po stronie pasażera jest trudniej - trzeba rozciąć kable przy pinach 2 i 3 gniazda D031A które jest wykorzystywane przez instalację w drzwiach (radio, cz, szyby) także trzeba uważać. Przy przepychaniu kabla w drzwiach trzeba też ściągnąć głośniki.

Najtrudniejsze dla mnie było ściągnięcie lusterek - w manualu zdjęcia są strasznie niewyraźne, w realu strasznie mało miejsca i na początku nie wiadomo gdzie są te zatrzaski trzymające ramkę, szczególnie te A/ i D\ z posta tomkowskiego confused.gif. Trochę za dużo siły i skończyło się to dla lusterka nieciekawie. sciana.gifNa szczęście pęknięte dalej dobrze trzyma sie ramki i nie odpadnie, można jeździć.

Jakby miał ktoś jakieś pytania to zapraszam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.